Nachtvlinder schreef :
Baasklusje schreef :
De hoeveelheid 'ruis' is eigenlijk ook informatie....
Wat vertelt de hoeveelheid van wat jij "ruis" noemt jou?
Dat hangt van alles en nog wat af...
Sommige data zijn niet zo ruizig: SOG bijvoorbeeld, afhankelijk van 7000 kg massa die moet versnellen of vertragen...
Andere zijn dat wel, zoals WS en WA (true en app) door mastbewegingen. Bij golven en slingeren dan nietzo interesssant, bij licht weer en vlak water juist wel.
Twee grafiekjes van 4 minuten met 1 Hz data uit een downwind stukje in Lelystad.
Eerste is COG (bruin) en TWA (blauw). COG ruist niet(van de GPS) en is dus de werkelijkheid. Dan zie je draaien van 1 graad per seconde, bij de gijp zelfs 2 graden per seconde.
Dat wil je wel weten.
De TWA 'ruist' wat meer: echte winddraai, vuile wind, masttopbeweging. Toch ook interessant, want op sec 180 zie je de TWA weer ruimer worden (150 naar 170), tegelijk met de COG van 80 naar 65. Samen is dat even terug naar heel ruim om de spi alsnog goed te laten gijpen, en daarna weer omhoog voor het afkruisen op TWA 160 (met slingers).
Dan TWS en SOG. Weinig wind, 2,5 tot 5 kts (bruin), SOG rond de 2,5 kts (blauw)
SOG is traag, 7000 kg 'filtering' erop
TWS doet van alles, bij zulk licht weer.
Een toename van 3,5 naar ruim 5 kts moet een 3-voudige verhoging van de voortststuwing geven.
Er komt wel een half knoopje bij, maar daarna stort de SOG in naar 2 kts: iets niet goed gedaan.
Ik vind alle info nuttig, ook die per seconde.....