radar 4G is 20W
plotter 7inch is 12W
gelijk maar specifiek zijn.
Energie opwekken moet iedereen voor zich uitwerken. Wij hebben 24VDC generator, die draait elke dag een a anderhalf uur, en laadt de accu's weer op van 60% naar 90%, is zo ongeveer 150 Ah @ 24V (dus 300 Ah bij 12V ofwel 3,6 kWh/dag)
Geen zonnepanelen of windgenerator.
Wel voor back-up een Watt en Sea hydrogenerator. Niet zozeer om die altijd bij te hebben staan, meer om op te vangen als de generator het begeeft. Overigens houdt de hydrogenerator het verbruik bij bij een snelheid groter dan 6 knoop. Met andere woorden, die 3,6 kW/dag wordt door de hydrogenerator geleverd als de snelheid door het water maar hoger is dan 6 knoop. Geen theorie, praktijk.
De radar en plotter, als die 24 uur aanstaan, vraagt 0,7 kWh/dag. Is dus nog lang niet de grootste energieslurper aan boord.
Als je op oceaanreis gaat, is het niet van belang wat voor energie-gebruikers er zijn. Bepalend is de opwekking ervan.Als je dat goed geregeld hebt, hoef je niet meer te besparen anders dan uit zuinigheid of milieubewustzijn.
Aangaande instrumenten aan/uit: het gaat ons inziens niet om hetgeen je wel ziet, maar om wat je niet ziet. Hoe meer instrumenten er aan staan, hoe groter de kans wordt dat je dat wat je anders niet zou zien toch ziet. Zonder ultieme garantie natuurlijk. Met radar, AIS, actieve radarreflector (is ook een radaralarm in de zin dat als het een andermans radarsignaal oppikt het een alarm geeft) en last but not least eigen ogen mis je maar weinig. Iedereen moet hier voor zich een keus in maken.
Laatste opmerking: hoe verder van NL hoe minder nuttig AIS: daar in verweggistan varen meer schepen zonder AIS.