Sunday schreef :
Lees even het topic
www.zeilersforum.nl/index.php/...jn-ervaring-met-ipad door. Dan heb je 3 uur leesvoer en weet je ongeveer alles.
Het meest informatieve draadje op dit forum over navigeren m.b.v. een iPad.
Ik zou overigens niet (meer) investeren in een AIS ontvanger maar een AIS transponder kopen. Een transponder vergroot je eigen zichtbaarheid voor zeevaart enorm. Naar mijn mening is dat een betere investering in veiligheid dan een ontvanger.
Wil je persé ingebouwde wifi (multiplexer) dan zou je kunnen kijken naar de
Vesper Marine Watchmate. Zelf geen ervaring mee maar degelijke producent en het lijkt een prima product.
Een losse transponder en wifi multiplexer kan natuurlijk ook.
iSailor levert tot nu toe gratis updates op haar kaartmateriaal (waar je bij iNavX updates moet kopen) en wij vinden het een prima app voor de iPad, maar de keuze voor navigatie apps is heel persoonlijk. De Navionics app biedt zoals gezegd geen weergave van AIS en andere NMEA data op haar kaarten en had dat afgelopen jaar ook nog niet in de planning. Reden voor ons (en anderen) om te switchen naar iSailor of iNavX.
Wij werken al jaren naar volle tevredenheid met een 'zero loss'
antenne splitter van DigitalYacht. Voordeel: je kunt je optimaal geplaatste en (als het goed is) optimaal geïnstalleerde VHF antenne ook voor AIS gebruiken. De reserve VHF antenne (en kabel) blijven onderdeks (uit weer en wind) opgeslagen totdat ze nodig zijn. Nadeel: als je lange VHF gesprekken voert kunnen er AIS uitzendingen van je eigen schip verloren gaan waardoor je positie minder vaak wordt ververst.
Ik heb nog niet van (degelijke) antenne splitters gehoord die uitvielen, dus de angst van critici dat ze zonder AIS of zelfs VHF komen te zitten lijkt vooralsnog ongegrond. De betere splitters lijken ongecompliceerde en zeer solide apparaten.
Een aparte AIS antenne op een (radar) paal geeft een instant backup als je mast overboord gaat. Zeilers die hun AIS antenne in de achterstag monteren vergeten soms dat die samen met de mast overboord gaat en in dat geval dus niet als reserve VHF antenne kan dienen.