Ach... 2x per jaar is vaker dan ik zélf de papieren kaarten bijwerkte - áls ik dat al deed.
Voor het Wad (m.i. het meest veranderlijke gebied in Nederland) kocht ik om het jaar een nieuwe kaart en keek in de tussentijd regelmatig door de BaZ's of er verbeterbladen waren, wat een teken kon zijn dat er iets in de betonnings strategie veranderd was. Voor de East Coast Rivers downloadde ik dat A4-tje altijd een week voor vertrek - daar kan geen enkele pilot of kaart-update tegenaan updaten
Ik ga er verder vanuit dat het bekend is dat een update ook niet betekent dat "alles" op een kaart klopt. De achtergrond bijvoorbeeld, wordt slechts bijgewerkt per uitgave, niet per editie laat staan tussentijdse update. Ergens in de eerste bladen van de papieren 1800 sets staat aangegeven hoe oud die achtergronden zijn. 5 jaar komt voor...
Ik krijg af en toe de indruk dat, omdat het tegenwoordig zo snel en handig kán (dat updaten), dat het een vorm van fetisjisme aan het worden is. Ik denk dat het geen goede gewoonte is om blind op een kaart te varen. Een rode (of whatever) ton die eens 10 of 50 meter verlegd is, heeft nog steeds dezelfde betekenis als vóórdat ie verlegd werd.
Wat ik goed vind aan iSailor en in Navionics mis is dat je in elk geval wéét wanneer de specifieke kaart die je voor je hebt bijgewerkt is, ook al zou dat (gemiddeld) langer geleden zijn.
Dit neemt natuurlijk niet weg dat recente kaarten prettiger werken en veiliger kunnen zijn in de praktijk. Maar naarmate je merkt dat er méér van klopt, ga je er automatisch meer blind op varen kan ik me voorstellen. Een voordeel met een mogelijk nadeel dus (de noodzaak om na te blijven denken is schijnbaar lager: je komt er mee weg in ieder geval).
Anyway wat ik hierboven schrijf merk ik zelf ook. Vroeger (papier) moest ik soms zoeken naar kritische tonnen, dat was normaal en accepteerde je. In matig zicht niet keihard op de verwachtte positie van een uiterton aan lager wal afkoersen maar de ton "verkennen". Nu ga je je ongemakkelijk tot zelfs een beetje nerveus in kritische gebieden voelen als ie niet ligt waar ie hoort te liggen (en wordt achteraf boos op de kaartenmaker)!