Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Ervaring update Navionics.

Ervaring update Navionics. 11 apr 2017 11:38 #825201

Op 4 april mijn navionics+ navigatiekaart gen update. Tot mijn verbazing was een groot deel van de 2-meterlijn boertje verdwenen! Bijv. bij de Nieuwe Zeug bij den Oever. Eigen waarneming, ze liggen er heus. Ook bij de recreatiegeulen in het Volkerak worden op de kaart van Navionics geen boertje meer afgebeeld. Reeds contact opgenomen met Navionics. Door gegeven aan de cartografie-beheerder. Dus ook let op met nieuwe update!
Weet iemand hier iets van??
Bijlagen:
Forgus 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring update Navionics. 11 apr 2017 11:52 #825211

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Het is goed mogelijk dat RWS de tonnetjes voor de winter opgenomen heeft en recent weer geplaatst. Misschien is de Navionics kaart nog niet helemaal up-to-date en geeft die nu de wintersituatie weer. Voor hetzelfde geld staan ze er aan het eind van de week weer op.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring update Navionics. 11 apr 2017 11:58 #825212

Ik heb alle BAZ-berichten van 1 jan. af bekeken, geen veranderingen in de IJselmeer kaart gevonden. Ik houd me aanbevolen voor meer info. OK als ze in de herfst zouden zijn opgenomen. Ze liggen er nu in elk geval wel. Wellicht wil je ook de eerdere BAZ's nakijken.
Forgus 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring update Navionics. 11 apr 2017 12:13 #825219

Nee, die tonnetjes worden al eerder opgenomen...
Aangezien Navionics gemiddeld ongeveer een half jaar achter loopt, staan ze er komende winter vast weer op.

Bij Nautin kiezen we er ondertussen al voor om ze gewoon in de database te laten staan, kan je 's winters ook mooi vrij blijven van de ondieptes.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring update Navionics. 11 apr 2017 12:42 #825234

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
It Paradyske schreef :
Aangezien Navionics gemiddeld ongeveer een half jaar achter loopt, staan ze er komende winter vast weer op.

Kun je die bewering hard maken? Ik heb heel andere ervaringen. Als voorbeeld kan ik het Schuitengat noemen, waarbij het een week of 2 geduurd heeft voor ze op de kaart stonden. Op dit moment zijn de tonnen naar de Jachthaven van Schier nog opgenomen, en ze staan ook niet op de Navionics kaart. Ik ben heel benieuwd hoe lang dat gaat duren.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring update Navionics. 11 apr 2017 12:47 #825236

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18190
De webapp en de kaart voor de Navionics app liep altijd vrij gelijk op met de BaZ'en. Als je nu in de webapp kijkt zie je inderdaad dat de recreatiebetonning er niet op staat, wat (althans in de Delta) ook klopt met de werkelijke situatie. De recreatiebetonning wordt rond deze tijd weer teruggelegd dus binnenkort zal de kaart ze ook wel weer tonen. Hoe dat met kaarten voor plotter zit wet ik niet.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring update Navionics. 11 apr 2017 14:51 #825273

Heb overleg gehad met de dienst hydrografie. Bijzonder plezierig gesprek. Alles is nu aan onze kant duidelijk.
1. De groen-witte en de rood-witte bakens op de twee meter lijn worden van 1 nov. tot 15 april op genomen.
2. Dit wordt niet in de BAZ vermeld.
3. de info hierover is te vinden in kleine rood-paarse lettertjes in de hoek van elke 1800 kaart.
NB Hoe Navionics dan aan deze info komt blijft de vraag. Het wordt een mooie test op de accuraatheid van hun updates.
Dank voor de bijdrage aan de discussie. Weer wat geleerd. Wat mij betreft probleem aan onze kant opgelost, nu Navionics nog.
Forgus 36
Laatst bewerkt: 11 apr 2017 14:52 door Jan Alkmaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring update Navionics. 11 apr 2017 15:30 #825277

Eclips schreef :
It Paradyske schreef :
Aangezien Navionics gemiddeld ongeveer een half jaar achter loopt, staan ze er komende winter vast weer op.

Kun je die bewering hard maken? Ik heb heel andere ervaringen. Als voorbeeld kan ik het Schuitengat noemen, waarbij het een week of 2 geduurd heeft voor ze op de kaart stonden. Op dit moment zijn de tonnen naar de Jachthaven van Schier nog opgenomen, en ze staan ook niet op de Navionics kaart. Ik ben heel benieuwd hoe lang dat gaat duren.

Heeft meen ik ongeveer anderhalf jaar geduurd voor mijn track door de Eilanderbalg klopte met de tonnen, en ik had ze echt allemaal aan de goede kant gepasseerd...
Kan jij vertellen tot welke BAZ Navioncs is geupdated? Ik niet, tenzij ik zelf de BAZ er naast ga leggen en vergelijken.

Als je Stentec neemt, die vertellen precies welke BAZ er verwerkt is.
Nautin tapt voor het Wad direct af bij RWS, en dan zijn ze nog ruim voor de BAZ er.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring update Navionics. 11 apr 2017 15:30 #825278

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12546
Niet alleen Navionics, hier de recente 1810, geen gele boei te zien


Stuurman aan wal ;-)
Laatst bewerkt: 11 apr 2017 15:31 door Anjo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring update Navionics. 11 apr 2017 15:35 #825283

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12546
Even de BAZ erbij en de update datum.....


Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring update Navionics. 11 apr 2017 15:45 #825287

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
It Paradyske schreef :
Kan jij vertellen tot welke BAZ Navioncs is geupdated? Ik niet, tenzij ik zelf de BAZ er naast ga leggen en vergelijken.

Nee, dat kan ik ook niet en dat is inderdaad vervelend. Navionics zegt uit diverse bronnen te putten, waaronder de BAZ, maar ze zijn er allesbehalve transparant in.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring update Navionics. 11 apr 2017 16:56 #825313

It Paradyske schreef :

Heeft meen ik ongeveer anderhalf jaar geduurd voor mijn track door de Eilanderbalg klopte met de tonnen, en ik had ze echt allemaal aan de goede kant gepasseerd...

Zoiets komt inderdaad zeer sporadisch wel eens voor.
Ik ken(de) zo'n geval voor een smalle en nogal onbekende vaargeul iets ten zuiden van Stromstadt in Zweden( tussen Daftö-Valö en Daftö).
Daar de ( hooguit 10 meter brede en 1,5 meter diepe) geul op de kaart zelfs af en toe aan land :ohmy:
Maar dat was ook de eerste en de laatste keer dat ik een dergelijke afwijking tegen ben gekomen.

Maar is het mogelijk dat je de kaartdatum (WSG84) niet goed hebt ingesteld?Want dat is op plotters instelbaar.
Ads
Laatst bewerkt: 11 apr 2017 16:57 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring update Navionics. 11 apr 2017 18:19 #825329

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18190
Het is bij Navionics inderdaad volkomen onduidelijk tot welke BaZ of NtM de kaart is bijgewerkt. Maar in de praktijk zijn ze heel actueel, blijkbaar houdt Navionics dit vrij goed bij. Je kunt iedere dag updaten als je wilt, iedere week updaten wordt aanbevolen.

Bij iSailor vind ik dit aanzienlijk slechter geregeld. Niet alleen is er ook daar geen enkele indicatie tot welke BaZ e.d. er verwerkt zijn, maar de updatefrequentie is ontzettend laag. Hooguit een paar keer per jaar. Dat vind ik zelf niet meer van deze tijd en het valt me tegen van een verder goed doorontwikkelde app.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring update Navionics. 11 apr 2017 18:33 #825335

Ach... 2x per jaar is vaker dan ik zélf de papieren kaarten bijwerkte - áls ik dat al deed.
Voor het Wad (m.i. het meest veranderlijke gebied in Nederland) kocht ik om het jaar een nieuwe kaart en keek in de tussentijd regelmatig door de BaZ's of er verbeterbladen waren, wat een teken kon zijn dat er iets in de betonnings strategie veranderd was. Voor de East Coast Rivers downloadde ik dat A4-tje altijd een week voor vertrek - daar kan geen enkele pilot of kaart-update tegenaan updaten ;)

Ik ga er verder vanuit dat het bekend is dat een update ook niet betekent dat "alles" op een kaart klopt. De achtergrond bijvoorbeeld, wordt slechts bijgewerkt per uitgave, niet per editie laat staan tussentijdse update. Ergens in de eerste bladen van de papieren 1800 sets staat aangegeven hoe oud die achtergronden zijn. 5 jaar komt voor...

Ik krijg af en toe de indruk dat, omdat het tegenwoordig zo snel en handig kán (dat updaten), dat het een vorm van fetisjisme aan het worden is. Ik denk dat het geen goede gewoonte is om blind op een kaart te varen. Een rode (of whatever) ton die eens 10 of 50 meter verlegd is, heeft nog steeds dezelfde betekenis als vóórdat ie verlegd werd.

Wat ik goed vind aan iSailor en in Navionics mis is dat je in elk geval wéét wanneer de specifieke kaart die je voor je hebt bijgewerkt is, ook al zou dat (gemiddeld) langer geleden zijn.

Dit neemt natuurlijk niet weg dat recente kaarten prettiger werken en veiliger kunnen zijn in de praktijk. Maar naarmate je merkt dat er méér van klopt, ga je er automatisch meer blind op varen kan ik me voorstellen. Een voordeel met een mogelijk nadeel dus (de noodzaak om na te blijven denken is schijnbaar lager: je komt er mee weg in ieder geval).

Anyway wat ik hierboven schrijf merk ik zelf ook. Vroeger (papier) moest ik soms zoeken naar kritische tonnen, dat was normaal en accepteerde je. In matig zicht niet keihard op de verwachtte positie van een uiterton aan lager wal afkoersen maar de ton "verkennen". Nu ga je je ongemakkelijk tot zelfs een beetje nerveus in kritische gebieden voelen als ie niet ligt waar ie hoort te liggen (en wordt achteraf boos op de kaartenmaker)!
Laatst bewerkt: 11 apr 2017 18:58 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring update Navionics. 11 apr 2017 19:09 #825341

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Nachtvlinder schreef :
Ik krijg af en toe de indruk dat, omdat het tegenwoordig zo snel en handig kán (dat updaten), dat het een vorm van fetisjisme aan het worden is. Ik denk dat het geen goede gewoonte is om blind op een kaart te varen. Een rode (of whatever) ton die eens 10 of 50 meter verlegd is, heeft nog steeds dezelfde betekenis als vóórdat ie verlegd werd.
...
Vroeger (papier) moest ik soms zoeken naar kritische tonnen, dat was normaal en accepteerde je. In matig zicht niet keihard op de verwachtte positie van een uiterton aan lager wal afkoersen maar de ton "verkennen". Nu ga je je ongemakkelijk tot zelfs een beetje nerveus in kritische gebieden voelen als ie niet ligt waar ie hoort te liggen (en wordt achteraf boos op de kaartenmaker)!

Wat mij betreft de spijker op z'n kop. Een kaart is een zo getrouw mogelijke weergave van de werkelijkheid, maar nooit de werkelijkheid zelf. Doordat elektronische navigatie zo nauwkeurig geworden is verwarren we steeds makkelijker (elektronische) kaarten met de werkelijkheid.

Hetzelfde geldt voor AIS. Een fantastisch hulpmiddel, maar er zijn natuurlijk ook schepen die je niet op je scherm ziet maar die er wel degelijk zijn. Naarmate er meer schepen met een transponder varen wordt dat makkelijker vergeten. Goede uitkijk en zeemanschap blijft noodzakelijk.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 11 apr 2017 19:10 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring update Navionics. 11 apr 2017 19:28 #825347

  • KoertM
  • KoertM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 959
Ik heb dezelfde ervaring op het Haringvliet. Recreatiebetonning ligt er toch alweer een paar weken, maar niet op de kaart van Navionics. Niet op de webapp en niet na updaten.



Een stuk griezeliger is dat op de Navionicskaart gewoon een stuk onder water verstopte pier ontbreekt!
Bij de oostelijke ingang van het Ventjagersgaatje steekt een stiekem soort pier een aardig eind de geul in.
Bij Navionics niet te zien



OP google earth erg duidelijk:



Het is dat ik het nogal goed ken..... en dat het een ongebruikelijke route is (meestal verboden maar van 1 april tot 1 juni mag je er door)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring update Navionics. 11 apr 2017 19:31 #825348

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Erg goede opmerkingen van eerst nachtvlinder en daarna HansV. Ik vind dat hele update gedoe ook vaak op fetisjisme lijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring update Navionics. 11 apr 2017 20:09 #825360

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6778
Nou kan ik me heel goed voorstellen dat ze bij Navionics nog nooit van BaZ's geghoord hebben, of dat ze iemand in dienst hebben die nederlands kan lezen en de kaarten corrigeert.
Veel waarschijnlijker is dat ze de NtM's gebruiken. Alleen 'halen' de kleinere veranderingen op het wad de NtM's niet. Daar komen alleen de grote veranderingen van de hoofdvaarwegen in.

Voor de BA kaarten heb je dus alleen de grote veranderingen totdat er een nieuwe editie van een kaart uitkomt. Neem aan dat voor Navionics iets soortgelijks geldt.

Voorzover ik weet heeft de hydrografische dienst na de veranderingen in het schuitengat een nieuwe editie van de betreffende (ENC) kaart uitgebracht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring update Navionics. 12 apr 2017 06:00 #825416

Yellow Boat schreef :
It Paradyske schreef :

Heeft meen ik ongeveer anderhalf jaar geduurd voor mijn track door de Eilanderbalg klopte met de tonnen, en ik had ze echt allemaal aan de goede kant gepasseerd...


Maar is het mogelijk dat je de kaartdatum (WSG84) niet goed hebt ingesteld?Want dat is op plotters instelbaar.
Ads

Nee.
Dat zou dan wel heel lokaal zijn geweest alleen in de Eilanderbalg.
Is het uberhaupt in te stellen in Navionics?
Mijn GPS-en staan standard allemaal op WGS84, al jaren.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring update Navionics. 12 apr 2017 06:11 #825417

Nachtvlinder schreef :
Ach... 2x per jaar is vaker dan ik zélf de papieren kaarten bijwerkte - áls ik dat al deed.
Voor het Wad (m.i. het meest veranderlijke gebied in Nederland) kocht ik om het jaar een nieuwe kaart en keek in de tussentijd regelmatig door de BaZ's of er verbeterbladen waren, wat een teken kon zijn dat er iets in de betonnings strategie veranderd was. Voor de East Coast Rivers downloadde ik dat A4-tje altijd een week voor vertrek - daar kan geen enkele pilot of kaart-update tegenaan updaten ;)

Ik ga er verder vanuit dat het bekend is dat een update ook niet betekent dat "alles" op een kaart klopt. De achtergrond bijvoorbeeld, wordt slechts bijgewerkt per uitgave, niet per editie laat staan tussentijdse update. Ergens in de eerste bladen van de papieren 1800 sets staat aangegeven hoe oud die achtergronden zijn. 5 jaar komt voor...

Ik krijg af en toe de indruk dat, omdat het tegenwoordig zo snel en handig kán (dat updaten), dat het een vorm van fetisjisme aan het worden is. Ik denk dat het geen goede gewoonte is om blind op een kaart te varen. Een rode (of whatever) ton die eens 10 of 50 meter verlegd is, heeft nog steeds dezelfde betekenis als vóórdat ie verlegd werd.

Wat ik goed vind aan iSailor en in Navionics mis is dat je in elk geval wéét wanneer de specifieke kaart die je voor je hebt bijgewerkt is, ook al zou dat (gemiddeld) langer geleden zijn.

Dit neemt natuurlijk niet weg dat recente kaarten prettiger werken en veiliger kunnen zijn in de praktijk. Maar naarmate je merkt dat er méér van klopt, ga je er automatisch meer blind op varen kan ik me voorstellen. Een voordeel met een mogelijk nadeel dus (de noodzaak om na te blijven denken is schijnbaar lager: je komt er mee weg in ieder geval).

Anyway wat ik hierboven schrijf merk ik zelf ook. Vroeger (papier) moest ik soms zoeken naar kritische tonnen, dat was normaal en accepteerde je. In matig zicht niet keihard op de verwachtte positie van een uiterton aan lager wal afkoersen maar de ton "verkennen". Nu ga je je ongemakkelijk tot zelfs een beetje nerveus in kritische gebieden voelen als ie niet ligt waar ie hoort te liggen (en wordt achteraf boos op de kaartenmaker)!

't Wordt pas spannend als je bij een uiterton komt en die is er niet.
Zoals een paar jaar terug bij Norderney.

En ik heb pas nog voor zoveel euro mijn kaart geupdated..!!!
Ja maar die update was niet up to date. We hebben als Nautin toen verschillende bedankmailtjes gehad van mensen die wel de ton konden vinden :-).
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring update Navionics. 12 apr 2017 11:35 #825541

Bij Norderney Dovetief lijkt de laatste update van Navionics op mijn tablet (vandaag gedaan) ook nog niet erg op de laatste situatie van de Nautin bestanden.

Gewoon met de Nautin bestanden op de laptop en OpenCPN varen dus.

De Navionics kaart op de tablet is nog 27 dagen geldig. De Navionics kaart van Zweden die ik ook op de tablet heb staan is al verlopen, maar die is nog tot in detail te openen. Ik vraag me af of ik die gewoon kan blijven gebruiken zonder update te kopen. Of zit er iets ingebouwd waardoor het GPS signaal niet verwerkt wordt in de kaart?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring update Navionics. 12 apr 2017 11:39 #825543

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Ankeraar32 schreef :
Of zit er iets ingebouwd waardoor het GPS signaal niet verwerkt wordt in de kaart?

Nee hoor, je kunt de app gewoon blijven gebruiken, zij het met verminderde functionaliteit.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring update Navionics. 12 apr 2017 13:33 #825572

Ankeraar32 schreef :
Bij Norderney Dovetief lijkt de laatste update van Navionics op mijn tablet (vandaag gedaan) ook nog niet erg op de laatste situatie van de Nautin bestanden.

Dovetief is ook wat bijzonders. Dat verandert bijna met de dag.Zelfs de Duitse autoriteiten kunnen dat niet bijhouden.Vandaar dat even info vragen voor die geul bij bijv. de havenmeester van Norderney geen slecht idee is.
Dat Nautin daarvan eerder de gegevens heeft dan Navionics kan verwerken is niet zo raar. Nautin gebruikt o.a. gegevens van Wattsegler ( www.wattsegler.de/toernplanung...n/3109-dovetief.html) en die zijn zo recent omdat ze worden doorgegeven door een van de opvarenden van de tonnenlegger. Dat geldt trouwens voor de meeste geulen van het Duitse wad tot de Weser.Dat soort info heeft Navionics natuurlijk niet.
Als ik daar zelf kom kijk ik altijd naar de laatste gegevens in Wattsegler en zet die im de community van de Navionics app. Ik heb er al eens nieuwe geulen in gezet terwijl Navionics daar pas maanden later mee kwam.De Schluchter voor Norderney is bijv. ook zo'n beruchte.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring update Navionics. 13 apr 2017 08:49 #825793

Bij deze mijn vraag en de positieve reactie van Navionics

To Navionics 12-4-2017 from Jan Lourens

I have more information on Case #00303482.

The Centre for Hydrogrady of the Netherlands Royal Navy informed me of the following:
The small red/white and green/white buoy’s (beacons) mark the two meter depth line.
They are used to mark channels to keep the recreational traffic separated from the often heavy and sometimes dangerous commercial traffic on the inland waterways in the Netherlands.
On every chart form the Dutch Center for Hydrografy (the 1800 series) is printed together with a picture of the beacons, a small warning in purple reading:

The beacons mark the 2.0 meter depth contour (±15/4-1/11)

This information is not published in the dutch Notice to Mariners.
In the dutch waterways there are hundreds of them.

My suggestion is: don’t remove them every half year. We need them on our recreational trips on the chart even if the are not there in winter to mark the safe channels.

From Navionics 13-4-2017 to Jan Lourens

Dear Jan Lourens,

Thank you for bringing this issue to our Cartography Department. Navionics appreciates your input.  We anticipate these changes will be made available by 4 May 2017.  Once they are complete we will contact you with instructions to receive the correction. Thank you for being a valued and helpful Navionics customer.  Please do not hesitate to contact us if you have any questions. Have a great day.

Best regards, Elisabeth Ruetz
Navionics Customer Service
Forgus 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring update Navionics. 13 apr 2017 15:47 #825954

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Yellow Boat schreef :
De Schluchter voor Norderney is bijv. ook zo'n beruchte.
Ad

Wij hebben daar afgelopen zomer voor zonsopgang vanaf de D5/S8 naar de tonnetjes gezocht omdat we vanwege de snel veranderende situatie niet teveel op de kaart (iSailor) wilden afgaan. Was ook met een goede schijnwerper nog best een klusje, het zijn onverlichte en slanke markeringen.

Uiteindelijk bleken ze niet ver van de Transas kaartposities af te liggen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 13 apr 2017 21:36 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl