Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: AIS ervaring, dit weekend

AIS ervaring, dit weekend 28 mei 2017 18:50 #838594

Afgelopen najaar ais geïnstalleerd, en dit weekend eens goed gebruikt op de drukke (beroepsvaart) route tussen Bruinisse en Dordrecht.

Het viel me op - dat ik niet alle beroepsvaart die ik voorbij zag komen als AIS target op mijn scherm zag. Controle op marine traffic liet deze targets ook niet zien, hoewel dat niet veel zegt natuurlijk.

Ik wist dat sommige beroepsvaart liever niet zichtbaar is, maar dit kwam vaker voor dan ik verwacht had.

Iets om mee rekening te houden - bij het gebruik van AIS als veiligheidsmiddel voor navigatie ( ik heb ook ogen - oren en radar, en natuurlijk vaar ik bij slecht zicht op deze route niet uit)

Hebben jullie ook vergelijkbare ervaringen?

Of is er iets met mijn nieuwe apparatuur niet goed?
(Bereik - etc. waren tot nu toe in orde, wel was het extreem druk dit weekend)

Ik hoor het graag van jullie!

Ruud uit de Graaf


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS ervaring, dit weekend 28 mei 2017 21:19 #838631

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
Beste Ruud,

Helaas zijn veel AIS installaties op beroeps schepen ronduit slecht gemaakt. Ondanks dat het z.g. gecertificeerde bedrijven zouden zijn geweest. Een aantal grotere spelers zijn van huis uit elektromonteur en geen radio specialist. Hierdoor zijn er veel fouten in de uiteindelijke uitvoering gebeurd. Ook moeten de transponders ondertussen 3 of 4 verplichte software updates hebben gehad. Helaas hebben alle bedrijven op 1 na , de klanten nooit hierover bericht.
Door deze schandalige praktijken is het maar goed dat bij elke vernieuwing van het CVO (certificaat van onderzoek) de AIWS ook weer opnieuw gekeurd moet worden.
Vaak weet de schipper wel dat het niet lekker zit bij hem, maar zal er geen melding van maken als niemand klaagt. In opdracht van een grote vaarweg beheerder hebben wij hier wel eens onderzoek naar verricht.
Van de oorspronkelijk 11 Nederlandse bedrijven zijn er nog 4 of 5 over, de anderen hebben hun goedkeuring reeds verloren.
vanwege de EU harmonisatie mochten buitelandse bedrijven uit de EU het ook installeren, echter bleek dat deze niet gecertificeerd hoeven te zijn naar de NL norm. De NL norm is terecht de strengste in EU.

Wij komen dagelijks dit leed tegen in meervoud, dikke boeken kunnen we er over schrijven.

(een AIS gecertificeerd bedrijf)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 28 mei 2017 21:20 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS ervaring, dit weekend 29 mei 2017 05:51 #838656

Is dat typisch iets voor binnenvaart of ook voor zeevaart?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS ervaring, dit weekend 29 mei 2017 05:52 #838657

Heb vergelijkbare ervaringen op de Waddenzee. Daar zijn ook niet alle vissers zichtbaar op AIS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS ervaring, dit weekend 29 mei 2017 07:39 #838682

Beste WADnWIND,
het antwoord dat je geeft aan Ruud roept eigenlijk meer vragen op dan dat er antwoorden worden gegeven:
Het blijkt dus volgen jouw vaststelling dat er technisch nog al wat mankeert aan de installaties.
Er zijn een aantal beroepsschippers die dat wel weten maar niets doen om de situatie te verbeteren.
Waarom doen zij niets aan de verbetering van de installatie die zij hebben of is dat zuiver een kwestie van "de centen" of is het een zaak van "geen Belangstelling".?
Wat doet " onze overheid "aan deze toestand of kijkt zij bewust "de andere kant" op om maar niets te moeten doen om dat zij het toch al zo druk heeft.?
Wat ik ook niet begrijp is dat beroepsschippers met de veiligheid van anderen maar ook met de veiligheid van het eigen schip en bemanning roulette gaat spelen door o.a. bewust de installatie uit te schakelen of niet te onderhouden.?
Nu begin ik ook te begrijpen hoe het mogelijk was dat een beroepsschipper ons zeilscheepje op ongeveer twee meter afstand miste op de IJssel tussen Eefde en Deventer waar de IJssel behoorlijk meandert. Hij voer ons stoomafwaarts met grote snelheid voorbij op een afstand van amper twee meter met een binnenvaartschip van ca. 1400 ton, dus bepaald geen "kleine jongen". Het zou een verklaring kunnen zijn dat ook deze schipper zijn installatie niet in bedrijf had dan wel dat deze defect was.
Graag zou ik willen weten hoe jij hiernaar kijkt.
Vriendelijke groet,
Alphons B
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS ervaring, dit weekend 29 mei 2017 08:11 #838689

Waarbij je al bijna zover bent dat je zegt dat als hij je wel geramd had het aan zijn slechte AIS lag..
Zo werkt het niet natuurlijk.
AIs is een hulpmiddel, en een hele goeie , maar geen vervanging van ouderwets de uitkijk houden.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS ervaring, dit weekend 29 mei 2017 08:41 #838701

Rooseboos,
ik ben het helemaal met je eens maar ik probeer een verklaring te vinden welke de redenen kunnen zijn dat een binnenvaartschip, dat je oploopt, met nogal hoge snelheid, je bijna dwingt om op de kribben te lopen in het voorbijgaan. Ziet de schipper je niet , maakt hij een stuurfout of zit hij in het stuurhuis iets anders te doen waardoor hij minder of geen aandacht heeft voor het besturen van zijn binnenvaartschip. Ben het helemaal met je eens dat aandacht geven aan het scheepvaartverkeer voor je verreweg de voorkeur heeft dan alleen het kijken op de instrumenten.
Tijdens het voorval, bij daglicht, was het zicht goed dus " onvoldoende zicht " was niet aan de orde.
Vr. Groet,
Alphons B
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS ervaring, dit weekend 29 mei 2017 09:35 #838715

Alphons B schreef :
Rooseboos,
...... Ziet de schipper je niet , maakt hij een stuurfout of zit hij in het stuurhuis iets anders te doen waardoor hij minder of geen aandacht heeft voor het besturen van zijn binnenvaartschip.
Vr. Groet,
Alphons B

Beste Alphons.
Naast plezierzeiler ben ik ook beroepsschipper.
Ik kan je verzekeren: al die dingen die je noemt kunnen waar zijn, want: beroepsschippers zijn soms nèt mensen. Er zitten goeie en slechte tussen, en zelfs goeie letten soms even niet op.
Er zitten ook horken tussen. Of schippers die hun (steeds maar groter wordende) administratie bijwerken. Of zitten te appen. Of in slaap vallen. Of ruzie hebben met hun partner.
Aan al die dingen helpt geen enkele AIS (wat voor de binnenvaart een zwaar overschat instrument is).
Als je twijfelt of je gezien bent: roep over de marifoon en/of blaas vrolijk op je toeter.

Overigens, vervang in bovenstaand verhaaltje "beroeps" door "plezier", dan geldt het ook.

Groet,
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS ervaring, dit weekend 29 mei 2017 10:05 #838729

Alphons B schreef :
Rooseboos,
ik ben het helemaal met je eens maar ik probeer een verklaring te vinden welke de redenen kunnen zijn dat een binnenvaartschip, dat je oploopt, met nogal hoge snelheid, je bijna dwingt om op de kribben te lopen in het voorbijgaan. Ziet de schipper je niet , maakt hij een stuurfout of zit hij in het stuurhuis iets anders te doen waardoor hij minder of geen aandacht heeft voor het besturen van zijn binnenvaartschip.
Vr. Groet,
Alphons B

Op de Ijssel verwachten de vrachtvaarders wel dat je er rekening mee houd dat zij stroomafwaarts de buitenbocht en stroomopwaarts de binnenbocht aanhouden om van de stroom te kunnen profiteren.En dat doen ze inderdaad erg krap.
Dat betekent dat je als watersporter in feite stroomafwaarts de binnenbocht en stroomopwaarts de buitenbocht hoort te nemen zodra er een tegenligger of oploper aankomt.
Weliswaar ben je niet verplicht je aan hun blauwe bord te houden maar beter is het wel.

Ik heb 10 jaar op de Ijssel gezeild en weet daarom wat je daar kunt verwachten.

En als je zo'n binnenvaarder zonder AIS tegenkomt zou ik hem gewoon doorgeven aan de Dienst Waterpolitie ( vroegere rijkspolitie te water) .AIS is tenslotte verplicht op alle binnenwateren(en op zee natuurlijk) vanaf 20 meter lengte.
Ad
Laatst bewerkt: 29 mei 2017 10:07 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS ervaring, dit weekend 29 mei 2017 10:51 #838745

Beste Ad,
ik vind het knap dat je het lef hebt om op de IJssel te gaan zeilen; het is mij te druk met beroepsverkeer en daarom te gevaarlijk. Ik betrap mij er op naarmate ik ouder word je steeds voorzichtiger wordt. Zoals je bovenstaand al omschrijft vaar ik ook op de IJssel op de manier steeds de binnenbochten nemen zodat de beroepsvaart de grotere vaardiepte heeft. Soms echter zijn deze binnenvaartschippers zo snel dat je al te laat bent om naar de andere kant van de rivier te komen. Op de IJssel is het verstandig als zeiler om altijd ruim 8 meter uit de kant te blijven i.v.m. de aanwezigheid van kribben die in de rivier steken en die je bij sommige waterhoogten niet kunt zien. Als je dan als zeiler meer dan 1,30 mtr. diep steekt zit je al snel op een krib, met alle gevolgen van dien. En dat vergeet een beroepsschipper m.i. wel eens.
Vr. groet,
Alphons B
P.S: dit is mij al een keer overkomen met een stalen zeilboot van negen meter lang. Voor de duidelijkheid: dit was geen prettige ervaring maar gelukkig was de schade alleen een deuk in de dooskiel maar geen lekkage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS ervaring, dit weekend 29 mei 2017 11:12 #838759

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
Evaluationcopy schreef :
Is dat typisch iets voor binnenvaart of ook voor zeevaart?

In de koopvaardij en serieuze binnenvaart kom je dit soort zaken niet tegen.
je kan zonder uitzondering stellen dat het opleidingsniveau in de zeevaart op een hoger niveau ligt en de gezagvoerders meer met de veiligheid bezig zijn.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS ervaring, dit weekend 29 mei 2017 12:43 #838793

Yellow Boat schreef :
Weliswaar ben je niet verplicht je aan hun blauwe bord te houden maar beter is het wel.
Dat is niet correct. Het blauwe bord (met knipperlicht) is een verkeersteken uit het BPR en RPR. Voor zover ik weet geldt op de Gelderse IJssel het RPR.

Het BPR verplicht kleine schepen op het blauwe bord te reageren. Het RPR is minder duidelijk maar verplicht kleine schepen te wijken voor grote schepen, ongeacht welke oever ze varen. Dat betekent dat het niet uit maakt of een blauw bord getoond wordt, je moet dus altijd wijken. De reactie op het blauwe bord is zeker niet facultatief.
Laatst bewerkt: 29 mei 2017 12:54 door Joshua Slocum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS ervaring, dit weekend 29 mei 2017 12:49 #838795

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Joshua Slocum schreef :
.... Voor zover ik weet geldt op de Gelderse IJssel het RPR. ....

BPR
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 29 mei 2017 12:49 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS ervaring, dit weekend 29 mei 2017 12:55 #838800

La Mavare schreef :
Joshua Slocum schreef :
.... Voor zover ik weet geldt op de Gelderse IJssel het RPR. ....

BPR
:blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS ervaring, dit weekend 29 mei 2017 13:06 #838801

Joshua Slocum schreef :
La Mavare schreef :
Joshua Slocum schreef :
.... Voor zover ik weet geldt op de Gelderse IJssel het RPR. ....

BPR
:blush:

www.onlinezeilschool.nl/bpr-waar-geldig/

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl