Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Stuurautomaat en stroming

Stuurautomaat en stroming 04 juli 2017 11:41 #849236

@ HCA, ik begrijp dat dit vraagt. Er zijn al heel wat reacties geweest die voornamelijk gaan over grotere afstanden.

Jij wil met je boot over een relatief korte afstand met het zicht op je eindpunt varen. Ik zou helemaal niet moeilijk doen en gewoon op AUTO sturen. Na een korte tijd zie je vanzelf een afwijking en die compenseer je gewoon met een aantal graden.

Gaat het om grotere afstanden, bv naar de UK dan laat je de stroom in je voordeel werken en vaar je als het ware een "sinus-achtige" koers ( dus niet voor stroom compenseren).

Voor korte afstanden is dit onzin.
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat en stroming 04 juli 2017 11:54 #849240

Gregor schreef :
DavidS schreef :
Noorderzon schreef :
Het is heel eenvoudig: je stuurt je boot met de hand in de richting waar je ongeveer naartoe wilt. Als je dat hebt gedaan activeer je de autopilot en die houdt je boot in dezelfde richting. Is er stroom of wind is dan kan je weggezet worden. Ik controleer daarom weleens in de zeekaart de richting (in graden) tot het punt waar ik naartoe wil en stel de autopilot af zodat de GPS koers (COG) daarmee overeen komt.

Zo deden Freek en ik het ook tijdens de SSR, regelmatig (minimum om het uur) positie bepalen en dan de COG bijsellen op de stuurautomaat.
op een oversteek naar Engeland ong. elk uur je cog bijstellen, daar is al menig topic over geschreven. Dat je je positie intekent, die begrijp ik, maar je cog bijstellen, wetende dat je er paar getijden over doet, die keuze zou ik heroverwegen.

Juist als je kompas niet zo nauwkeurig afleest is dat idd wel makkelijker, COG ieder uur bijstellen zodat je toch je sinus vaart. :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat en stroming 04 juli 2017 12:46 #849254

johanwillemb schreef :
Voor korte afstanden is dit onzin.

Ik doe het voor stukjes van 1 mijl of minder.... zeker als het zicht wat minder is.
Een voorbeeldje is vanuit Den Oever naar Oudeschild. Op een gegeven moment ga je het Malzwin uit, noord uit naar de T12 bij Oudeschild. Gegarandeerd 2 of 3 kts stroming er dwars op.
COG in de PC en naar de T12, soms 30 graden krabbend. Ook prettig omdat ik dan zeker weet dat ik langs en niet over de ondieptes ga, volautomatisch.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 04 juli 2017 12:46 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat en stroming 04 juli 2017 12:54 #849260

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Bij een kleine of solo-bemanning geeft de stuurautomaat ook rust in de tent en meer tijd voor navigatie, communicatie (marifoon), uitkijk houden, etc. Tegen de tijd dat je echt een haven binnenloopt is de situatie meestal wel helder en is handmatig sturen meestal wel zo effectief.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 04 juli 2017 13:04 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat en stroming 04 juli 2017 13:03 #849264

Baasklusje schreef :
johanwillemb schreef :
Voor korte afstanden is dit onzin.

Ik doe het voor stukjes van 1 mijl of minder.... zeker als het zicht wat minder is.
Een voorbeeldje is vanuit Den Oever naar Oudeschild. Op een gegeven moment ga je het Malzwin uit, noord uit naar de T12 bij Oudeschild. Gegarandeerd 2 of 3 kts stroming er dwars op.
COG in de PC en naar de T12, soms 30 graden krabbend. Ook prettig omdat ik dan zeker weet dat ik langs en niet over de ondieptes ga, volautomatisch.

Ik vind dit laatste een belangrijk argument!Ook zonder stuurautomaat. Ik vaar vaak met onervaren bemanning, als ik zelf met wat anders bezig ben en zeg 'vaar naar die boei', heb ik al meerdere keren meegemaakt ze behoorlijk van de lijn afwijken en daardoor in een ondiepte komen, of juist in een vaargeul. Als je dan zegt kijk eens achter je naar de boei waar je vandaan komt dan schrikken ze :-)
Dan is het beter om de BTW op te geven en de COG op de multi en te zeggen 'hou die op 120 (bv) en we komen bij de boei uit'.
Al vaak meegemaakt dat mensen het niet eens geloven 'ja maar we moeten toch DIE kant op?'. En dan verbaasd zijn dat we er toch precies uitkomen ;->
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat en stroming 04 juli 2017 13:31 #849272

Als ik mij goed herinner heeft de autohelm 3000 alleen een flux kompas. Een optie was een windgever zodat hij ook op wind kon sturen.

Dus inderdaad zelf uitrekenen en dan instellen zoals in de openingspost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.115 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl