Baasklusje schreef :
johanwillemb schreef :
Voor korte afstanden is dit onzin.
Ik doe het voor stukjes van 1 mijl of minder.... zeker als het zicht wat minder is.
Een voorbeeldje is vanuit Den Oever naar Oudeschild. Op een gegeven moment ga je het Malzwin uit, noord uit naar de T12 bij Oudeschild. Gegarandeerd 2 of 3 kts stroming er dwars op.
COG in de PC en naar de T12, soms 30 graden krabbend. Ook prettig omdat ik dan zeker weet dat ik langs en niet over de ondieptes ga, volautomatisch.
Ik vind dit laatste een belangrijk argument!Ook zonder stuurautomaat. Ik vaar vaak met onervaren bemanning, als ik zelf met wat anders bezig ben en zeg 'vaar naar die boei', heb ik al meerdere keren meegemaakt ze behoorlijk van de lijn afwijken en daardoor in een ondiepte komen, of juist in een vaargeul. Als je dan zegt kijk eens achter je naar de boei waar je vandaan komt dan schrikken ze
Dan is het beter om de BTW op te geven en de COG op de multi en te zeggen 'hou die op 120 (bv) en we komen bij de boei uit'.
Al vaak meegemaakt dat mensen het niet eens geloven 'ja maar we moeten toch DIE kant op?'. En dan verbaasd zijn dat we er toch precies uitkomen ;->