Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: NASA Easy Navtex, ervaringen?

NASA Easy Navtex, ervaringen? 03 juni 2018 16:33 #948896

Iemand ervaring met een NASA easy Navtex?
Bedoeling is om berichten binnen te halen tot pakweg 150 Nm uit de kust.

Vergelijkingen met duurdere apparatuur hier niet in rekening gebracht, ik zoek enkel iets dat werkt, wil gewoon weten of de NASA zijn werk doet.


Grtn,
Stef
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NASA Easy Navtex, ervaringen? 03 juni 2018 17:13 #948902

Heb ik al jaren en doet het altijd prima . Alleen nog nooit 150 nM uit de kust geweest.
Maar gezien de officiele rijkwijdte van 300 mijl zou 150 eigenlijk geen probleem moeten zijn . Het is middengolf en heeft daarom niet alleen bereik op "zichtafstand" bijv. de marifoon of FM radio die alleen met hele hoge antennes verder kunnen komen, maar buigen met de aardkromming mee en komen daarom veel verder zonder hoge zend en ontvang antennes.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NASA Easy Navtex, ervaringen? 03 juni 2018 17:19 #948903

Ja, idd veel lagere frequenties dan een VHF marifoon, dus veronderstel ik dat het niet nodig is om een antenne in te mast nog bij te proppen?
Ik dacht de antenne ergens op de reling achteraan te bevestigen, wel uit de buurt van de GPS antenne uiteraard.
Heb een Oceanis 37...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NASA Easy Navtex, ervaringen? 06 juni 2018 11:21 #949589

  • Fortura
  • Fortura's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 556
Je kan voor een nieuwe NASA gaan of een 2e hands Furuno Navtex.
Worden af en toe wel aangeboden op Marktplaats en staat bekend als goed spul.

(zelf geen ervaring met NASA navtex)
Fortura International Yacht Cruising Team
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NASA Easy Navtex, ervaringen? 06 juni 2018 12:03 #949601

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8238
Antenne hoog plaatsen is niet zo nodig.

De mijne staat/hangt binnen in de holte van de kuiprand. Ik ontvang (als ik ze aan zet) Finland en Split Radio.

Over de duurzaamheid: Ik heb een keer een kapot display gehad. Gerepareerd voor NASA tegen redelijke kosten. Daar doen ze niet lullig over.

Nadeel vind ik dat je m bijna verplicht in je paneel moet zagen. En daar dan dus een groot gat hebt zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NASA Easy Navtex, ervaringen? 06 juni 2018 12:41 #949607

Joop66 schreef :

Nadeel vind ik dat je m bijna verplicht in je paneel moet zagen. En daar dan dus een groot gat hebt zitten.

Hoezo? Gewoon een los paneeltje maken waar hij precies in past en dat met steuntjes op je kostbare paneel zetten.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NASA Easy Navtex, ervaringen? 06 juni 2018 15:47 #949644

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ik heb één Nasa apparaat aan boord: de Clipper navtex.
Daar kwam een standaard antenne bij die op zee best goed ontving, maar op binnenwater en in havens nouwelijks.
Deze antenne had ik op m'n solar-paal gemonteerd.
Dit voorjaar na 2 of 3 jaar gebruik was de ontvangst nog slechter. Na onderzoek bleek de antenne waar een printplaatje in zit met allerlei kleine dingetjes erop flink gecorrodeerd.
Nu een nieuwe antenne gemonteerd, maar van een andere soort: de " H Vector navtex antenne"

Nasa verteld er een voor mij onbegrijpelijk verhaal bij:
Conventional navtex antennas respond to the electrical component associated with the navtex radio signal. They usually perform well at sea where electrical interference is low but can sometimes be overwhelmed with interference especially when in harbour and connected to shore power.

In most small craft the electrical system acts as an effective ground for the antenna but it can also be a source of interference conducted from other electrical equipment on board. Electrical interference can result in poor reception especially in a marina where the ambient level is high or at sea when poorly suppressed electrical equipment is in use.

The omnidirectional H-Vector antenna is not sensitive to electric fields but to the magnetic component of the navtex signal. As a result it is less sensitive to locally generated interference and, as it does not need a ground, it is not affected by conducted ground interference whether in harbour or at sea.

The net result is that, under adverse conditions, the H-Vector antenna can deliver a significant improvement to navtex reception. The mushroom shaped antenna is compatible with the Clipper navtex, series 2 Target navtex and with the navtex engine. It can be mounted on a cabin roof or rail mounted using an appropriate threaded antenna base.
Het effect is echter een zeer goede ontvangst. Ik heb 'm om opnieuw corrosie te voorkomen na testen onderdeks onder de kuiprand gemonteerd en de berichtjes komen binnenstromen, Belgische, Nederlandse en Engelse, zonder allerlei vreemde tekens die ik vroeger nog wel binnenkreeg.
Voor wie een nasa navtex heeft: een aanrader!
Laatst bewerkt: 06 juni 2018 15:49 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NASA Easy Navtex, ervaringen? 07 juni 2018 20:17 #950023

Heb de NASA easy Navtex dan toch gekocht, maar dan met de H Vector antenne zoals hier aangeraden.
Ding werkt prima, opgesteld binnen in mijn garage (Brussel) en trek berichten binnen van T, V, P, E en zelf G(Cullercoats wel met enkele errrors)

Wel een beetje spijtig dat bij powerdown de clock terug moet gezet worden.
Kan ook niet op de 2 frequenties terzelfdertijd ontvangen, maar moet sequentieel gebeuren met time slots.

Maar voor die prijs.....


Iedereen bedankt voor de info!

Op naar het volgende AIS
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NASA Easy Navtex, ervaringen? 07 juni 2018 20:31 #950033

Is idd een beetje technisch.
Radiogolven bestaan uit 2componenten: een elektrisch veld en een magnetisch veld. Onderling 90° verschoven in tijd en ruimte. Radiogolven planten zich dus voort door elektrisch veld-magnetisch-elektrisch-magnetisch....Staat de elektrische component verticaal (op te pikken met een klassieke staafantenne ook verticaal geplaatst, ook wel vertikale polarisatie genoemd) staat het magnetisch veld horizontaal ( ook op te pikken maar dan horizontaal met een magnetgevoelige antenne zoals bvb ferriet) dat is waar ze naar referen bij NASA. Is idd wat duurder maar ongevoeliger voor elektrische storingen.
Is idd belangrijk op lagere frequenties doordat je dichter bij 50Hz (omvormers) en hun harmonischen zit. Ook alternators kunnen soms roet in het eten gooien.

Is theorie maar had niet verwacht dat het toepasbaar is.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NASA Easy Navtex, ervaringen? 08 juni 2018 08:33 #950115

Dank voor de tip, Joost. Ik heb ook een navtex aan boord , die pro plus. maar nog nooit wat mee ontvangen, een enkele letter af en toe. Ding is nagekeken door nasa zelf , en okay bevonden.
Antenne is ook vervangen voor de originele.
Wellicht geeft deze antenne beter ontvangst. Nog wel de moeite om te proberen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NASA Easy Navtex, ervaringen? 08 juni 2018 15:01 #950230

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
Een H-veld antenne is prima, magnetische antennes presteren vrijwel altijd beter in moeilijke omstandigheden en een echte aarde is niet meer nodig.
Het is geen nieuwe vinding, alleen voor de watersport is alles altijd nieuw. ;)

Ik heb al jaren in mijn meet en test koffer een ferriet antenne op 517Khz, werkt uitstekend.

Aanrader dus, maar je kan heb ook zelf maken met wat gehobby of gewoon kopen......
zal vast nog wel iets van een versterker inzitten.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 08 juni 2018 15:02 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.130 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl