Al enige jaren gebruik ik een Raspberry voor mijn ankerwacht. Dat was ook de aanleiding om, een aantal jaren geleden, een Rpi aan boord te gaan gebruiken. Ik was net als jij ontevreden met de nodige keren onterecht uit mijn slaap gehaald te zijn.
De volgende punten heb ik geleerd intussen;
- Niet elke gps is gelijk geschapen. Nu heb ik een gps van garmin die het heel behoorlijk doet. Maar goedkope Ali exemplaren maken je tijdens een ankerwacht gegarandeerd wakker. Ook al lig je aan een steiger.
- Ik gebruik geen dgps. Bij slechte radio ontvangst gaat de positie flip-flop van de gecorrigeerde dgps naar de ongecorrigeerde. Met wakker worden als gevolg. Bovendien is de ankerwacht niet geïnteresseerd in de absolute positie maar de relatieve positie t.o.v. het anker.
- Het programma moet de ankerwacht pas starten als de gps fix een behoorlijk goed is. De meeste gps'n geven een marge in meters. Tel deze marge tijdens de ankerwacht ook op bij de marge van drift die je instelt. De totale marge is dus de onnauwkeurigheid van de begin positie + de onnauwkeurigheid van de actuele positie + de marge die je zelf wilt aanhouden. In de praktijk is dit totaal rond de 10 meter bij mij.
- Bij geen fix wacht het programma 60 tot 120 seconden voordat het een alarm geeft.
Nu even een schetsje van de boot die voor anker ligt;
In het midden van de grote cirkel ligt het anker. Het driehoekje in het midden van de kleine cirkel stelt de boot voor.
Het grijze gebied is het gebied waar de boot zich kan bevinden zonder dat het anker gekrabd heeft. De groene ring is de marge die je aan je ankerwacht toekent.
De kleine cirkel is de cirkel waar het schip zich mag bevinden bij een "normaal" ankerwacht app. Aan ht plaatje kun je nu zien wat er fout kan gaan. Bij een groot deel van het grijze gebied waar het schip zich kan bevinden zonder dat het anker gekrabd heeft gaat het alarm af. Maar het gele gebied waar het anker wel degelijk heeft gekrabd gaat het alarm NIET af.
Mijn programma werkt met naast de gps positie met twee extra gegevens. Als eerste de lengte van de ketting. En als tweede de kompas ligging van de boot. Het laatste komt van het elektronische kompas wat ik aan boord heb. Veel telefoons hebben ook een kompas. Op het moment dat de ankerwacht gestart wordt ben ik met de motor het anker aan het ingraven. Dus de ketting ligt strak en de boot wijst in de richting van het anker. Het programma kan op dat moment de positie van het anker bepalen. Wat het vervolgens als reverentie gebruikt om ankerwacht te houden.
Als extra behalve een afstand tot het anker kun je ook nog een maximum hoek als trigger voor het alarm gebruiken. Als het anker zich opnieuw moet ingraven wordt je wakker gemaakt. Maar helaas ook als de wind wegvalt en de boot wat doelloos in het grijze gebied rond doppert.