Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vage iSailor update

Vage iSailor update 29 nov 2018 14:44 #1001125

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
Eclips schreef :
lodewijk stegman schreef :

Dat de digitale 1800-serie en nog steeds zo uitziet als de papieren kaart van 20 jaar geleden, hoeft niet te betekenen dat deze kaarten en andere hydrografische kaarten nog steeds rasterkaarten zijn. Eerlijk gezegd denk ik dat het ondertussen ook allang vectorkaarten zijn geworden.
Ook de oeSenc-kaarten zijn vectorkaarten, terwijl het kaartbeeld sterk doet denken aan de klassieke papieren kaarten c.q. daarvan afgeleide rasterkaarten.

De digitale 1800 (WinGPS) en NV-Verlag-kaarten zijn nog altijd rasterkaarten. Raar maar waar.

Waar blijkt dat uit?

Die NV-verlag kaarten hebben bijvoorbeeld weer nèt een ander kaartbeeld dan de 1800-kaarten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vage iSailor update 29 nov 2018 14:45 #1001126

Een keer per 6 jaar worden middels laseraltimetry de platen gemeten, en bathymetry leidingen worden ook niet meer zoveel gedaan...
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vage iSailor update 29 nov 2018 14:46 #1001127

Alle "kaarten" (papier) zijn per definitie rasterkaarten.
Maar de 1811 van oesenc is toch echt vector.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vage iSailor update 29 nov 2018 14:47 #1001128

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
It Paradyske schreef :
lodewijk stegman schreef :
It Paradyske schreef :
De gegevens rechtstreeks van RWS zijn veel nauwkeuriger.
Heb net weer de update van de laseraltimetry-servey binnen van 2018.
Wantij ameland tot wantij Schier.

Ben druk bezig met converteren naar kap files.

Als je een beetje handig bent met QGIS, dan bak je complete kaarten in elkaar met WMS en WCS servers van o.a. Rijkswaterstaat.

Helaas ben ik niet handig met QGIS en ik ga er ook geen tijd insteken. Maar ik (en vele anderen, ongetwijfeld) zijn natuurlijk razend benieuwd of en hoe de KAP-files, waarover je spreekt, aan ons domme consumenten beschikbaar zullen worden gesteld..

Gratis via Nautin. :-)

Dat lag voor de hand en eerlijk gezegd heb ik er al eens naar gekeken, maar ik vond niet één-twee-drie wat ik zocht. Link?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vage iSailor update 29 nov 2018 14:50 #1001129

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
lodewijk stegman schreef :
Eclips schreef :
lodewijk stegman schreef :

Dat de digitale 1800-serie en nog steeds zo uitziet als de papieren kaart van 20 jaar geleden, hoeft niet te betekenen dat deze kaarten en andere hydrografische kaarten nog steeds rasterkaarten zijn. Eerlijk gezegd denk ik dat het ondertussen ook allang vectorkaarten zijn geworden.
Ook de oeSenc-kaarten zijn vectorkaarten, terwijl het kaartbeeld sterk doet denken aan de klassieke papieren kaarten c.q. daarvan afgeleide rasterkaarten.

De digitale 1800 (WinGPS) en NV-Verlag-kaarten zijn nog altijd rasterkaarten. Raar maar waar.

Waar blijkt dat uit?

Die NV-verlag kaarten hebben bijvoorbeeld weer nèt een ander kaartbeeld dan de 1800-kaarten.

Dat zie je bij uit- en inzoomen. En vooral aan het feit dat als je te ver inzoomt, het beeld onscherp wordt.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vage iSailor update 29 nov 2018 14:53 #1001130

lodewijk stegman schreef :
It Paradyske schreef :
lodewijk stegman schreef :
It Paradyske schreef :
De gegevens rechtstreeks van RWS zijn veel nauwkeuriger.
Heb net weer de update van de laseraltimetry-servey binnen van 2018.
Wantij ameland tot wantij Schier.

Ben druk bezig met converteren naar kap files.

Als je een beetje handig bent met QGIS, dan bak je complete kaarten in elkaar met WMS en WCS servers van o.a. Rijkswaterstaat.

Helaas ben ik niet handig met QGIS en ik ga er ook geen tijd insteken. Maar ik (en vele anderen, ongetwijfeld) zijn natuurlijk razend benieuwd of en hoe de KAP-files, waarover je spreekt, aan ons domme consumenten beschikbaar zullen worden gesteld..

Gratis via Nautin. :-)

Dat lag voor de hand en eerlijk gezegd heb ik er al eens naar gekeken, maar ik vond niet één-twee-drie wat ik zocht. Link?

Navigatie-> digitale kaarten -> kaarten voor OpenCPN. Maar nog even geduld!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vage iSailor update 29 nov 2018 15:14 #1001139

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 506
Eclips schreef :
lodewijk stegman schreef :
Eclips schreef :
lodewijk stegman schreef :

Dat de digitale 1800-serie en nog steeds zo uitziet als de papieren kaart van 20 jaar geleden, hoeft niet te betekenen dat deze kaarten en andere hydrografische kaarten nog steeds rasterkaarten zijn. Eerlijk gezegd denk ik dat het ondertussen ook allang vectorkaarten zijn geworden.
Ook de oeSenc-kaarten zijn vectorkaarten, terwijl het kaartbeeld sterk doet denken aan de klassieke papieren kaarten c.q. daarvan afgeleide rasterkaarten.

De digitale 1800 (WinGPS) en NV-Verlag-kaarten zijn nog altijd rasterkaarten. Raar maar waar.

Waar blijkt dat uit?

Die NV-verlag kaarten hebben bijvoorbeeld weer nèt een ander kaartbeeld dan de 1800-kaarten.

Dat zie je bij uit- en inzoomen. En vooral aan het feit dat als je te ver inzoomt, het beeld onscherp wordt.

Is het dan zo dat waarschijnlijk alle kaarten tegenwoordig als vectorkaart worden gegenereerd, waarbij de ene kaart als rasterkaart op de markt komt (bv. NV Chart) en de andere als vectorkaart (bv. iSailor)? En is een vectorkaart in het gebruik, behalve het feit dat je deze veel prettiger kunt zoomen, beter/betrouwbaarder dan een rasterkaart. Deze vragen zijn weliswaar off topic maar voor mij van belang wel of niet nog met iSailor verder te gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vage iSailor update 29 nov 2018 15:25 #1001145

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
huho schreef :

Is het dan zo dat waarschijnlijk alle kaarten tegenwoordig als vectorkaart worden gegenereerd, waarbij de ene kaart als rasterkaart op de markt komt (bv. NV Chart) en de andere als vectorkaart (bv. iSailor)? En is een vectorkaart in het gebruik, behalve het feit dat je deze veel prettiger kunt zoomen, beter/betrouwbaarder dan een rasterkaart. Deze vragen zijn weliswaar off topic maar voor mij van belang wel of niet nog met iSailor verder te gaan.

Nee, niet betrouwbaarder. Het enige dat telt voor de betrouwbaarheid is de actualiteit van de gegevens.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vage iSailor update 29 nov 2018 17:24 #1001173

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Als ik mn kaarten wil updaten ben ik €150 kwijt. Zum kotzen..... :angry:

Gaan we dus niet doen.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vage iSailor update 29 nov 2018 18:23 #1001185

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6049
Vinni schreef :
Als ik mn kaarten wil updaten ben ik €150 kwijt. Zum kotzen..... :angry:

Gaan we dus niet doen.

Vinni

Niemand verplicht je dat te doen, toch?

Waarschijnlijk kon iSailor het gekozen business model van destijds niet volhouden en wordt het nu overgenomen door een partij die de app laat voortbestaan met alle voordelen van dien maar met een ander business model en om het voortbestaan te waarborgen. Dat is geen schande lijkt mij.

Je kunt kiezen, meegaan of alternatieven zoeken en dankbaar zijn dat iSailor de afgelopen jaren een service bood voor lage kosten. Ik zie eerlijk gezegd niet veel reden tot klagen, laat staan kotzen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vage iSailor update 29 nov 2018 19:49 #1001202

iSailor is als je het IJsselmeer, Noordzeekust tot en met België en Waddenzee als vaargebied hebt goedkoper dan Navionics kaarten. iSailor is dan de goedkoopste optie.

Met iNavX heb je Navionics kaarten (of NV Verlag ) EN NMEA data tot je beschikking.
Navionics gebruiker die zeuren over geen NMEA data tot hun beschikking hebben doen er goed aan iNavX te bekijken.

Als je groter vaarwater nodig hebt, dus bv inclusief de Engelse kust dan ben je met iNavX en Navionics kaarten voordeliger uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vage iSailor update 29 nov 2018 20:00 #1001204

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2744
Yazz schreef :
Als je groter vaarwater nodig hebt, dus bv inclusief de Engelse kust dan ben je met iNavX en Navionics kaarten voordeliger uit.

Het wordt dan dus kiezen tussen Navionics app incl. Sonarcharts of iNavX met Navionics kaarten en AIS.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vage iSailor update 30 nov 2018 04:24 #1001258

Is er al ervaring met de Timezero app? Iig ook met ais op kaartje en lijkt een redelijk goedkoop alternatief voor de spaarzame zeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vage iSailor update 30 nov 2018 06:13 #1001263

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Timezero vereist IOS 11.2 of hoger.
Zit ik weer met mn Ipad 4 met IOS 10. :(

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vage iSailor update 30 nov 2018 12:32 #1001356

  • H4O
  • H4O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 695


Terms of Service Change

Dear iSailors,
We have received a lot of comments about our recent iSailor update. As always, community feedback is tremendously important to us, thank you for voicing your opinion. We do appreciate that.

We want to provide some context around these changes.

Why the change
While our existing model has worked well for thousands of customers, and us, it has certain drawbacks in terms of our obligations to Hydrographic Offices and the whole charts production infrastructure, that we have been addressing for quite some time, based on the various feedback we received.

To continue providing you with reliable service, worldwide chart collection, and chart updates, we decided to change our model. We believe that such a model is more sustainable in the long run and will allow us to continue making iSailor great for you.

Our terms have always stated that charges are subject to change. In hindsight, we should have provided notice of these changes much further in advance, so we apologize for that.

All your purchased chart folios remain available, and you can continue using them for as long as you wish to. You can find information on how to restore previously purchased charts here =>

Our customers expect professional support from our team. That is why we have a dedicated support team at Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. that will be happy to assist with all your queries.

As we continue to evolve the iSailor application, we plan to release lots of new features, for instance, the Autorouting feature is planned to be released in the first half of 2019.

One of the top goals at iSailor has always been to provide our users with the best possible experience, both regarding the product and the services surrounding it.
If you have any further questions, please send an email to Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., and we’ll be happy to answer!

iSailor team
Laatst bewerkt: 30 nov 2018 12:34 door H4O.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vage iSailor update 30 nov 2018 12:50 #1001359

  • H4O
  • H4O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 695
...our obligations to Hydrographic Offices and the whole charts production infrastructure...

Iemand een idee om welke verplichtingen het gaan? Zijn er specifieke bepalingen opgenomen in licenties over het actualiseren van kaartmateriaal of een vergoeding voor het gebruik ervan (per gebruiker)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vage iSailor update 30 nov 2018 13:53 #1001374

Gaan we dat nu weer tot ver achter de komma leeg zuigen ?

Dat iemand wat zegt in een redelijke uitleg is weer niet genoeg???

Kan noet wachten op het moment dat de meeste bootjes weer in het water liggen :)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vage iSailor update 30 nov 2018 14:01 #1001375

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7275
De locale Hydrografische dienst maken de kaarten in het ENC formaat. De uitgifte van de kaarten wordt geregeld door the IHO. De internationale organisatie van Hydrografische diensten.

Voor de dienst van de Hydrografische dienst wordt een vergoeding gevraagd en de verplichting er een goed gekeurde beveiliging op aan te brengen om kopieren te voorkomen.

www.ic-enc.org/Coverage.html

Deze kaarten worden ook gebruikt door de beroepsvaart.

ENC is het standaard Vector formaat. Jammer dat de meeste kaart leveranciers hier een eigen interpretatie van maken. De OeSENC kaarten zijn de originele vorm. En software die ENC gebruiken geeft ook de mogelijkheid om de gratis kaarten, zoals de Vaarweginformatie en de InlandENC EU kaarten te gebruiken.

Daar voelen echter de kaart leveranciers weinig voor !

Bram
Laatst bewerkt: 30 nov 2018 14:18 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vage iSailor update 30 nov 2018 14:07 #1001376

  • H4O
  • H4O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 695
Jeroen-pion schreef :
Kan noet wachten op het moment dat de meeste bootjes weer in het water liggen :)

Bij jou lijkt dat anders niet veel te helpen. :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vage iSailor update 30 nov 2018 14:18 #1001377

H4O schreef :
Jeroen-pion schreef :
Kan noet wachten op het moment dat de meeste bootjes weer in het water liggen :)

Bij jou lijkt dat anders niet veel te helpen. :woohoo:

Hahahah zo zou je het kunnen zien , maar dat is niet zo ;-)

Maar mischien ben ik ook wel het type in het geval van Isailor , ach tja dr moet geld verdient worden, en op de lange termijn was dat bij transas blijkt ook uit de verklaring niet tot beperkt mogelijk.

Voorlopig is het nog steeds mijn favoriet, en vind IK het nog wel meevallen tot nu toe.

Dus kijk het eerst jaartje aan , wordt het er niet beter op, of veel beter , ik wacht het af en kijk of het voor mij nog werkt en ideaal is .

Uiteraard moest ik wel erg lachen om ; het zijn drugs dealers eerst maken ze je verslaafd en dan vragen ze geld.

Mooier compliment is er niet voor een app ontwikkelaar iemand die niet naar een andere app kan , want deze is verslavend goed :-)

Mooi !
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vage iSailor update 30 nov 2018 14:56 #1001386

H4O schreef :
...our obligations to Hydrographic Offices and the whole charts production infrastructure...

Iemand een idee om welke verplichtingen het gaan? Zijn er specifieke bepalingen opgenomen in licenties over het actualiseren van kaartmateriaal of een vergoeding voor het gebruik ervan (per gebruiker)?

Lijkt me dat iSailor simpel zijn kosten (het kopen van kaart-info bij de diverse Hydro-bronnen) moet goedmaken door de kaarten duurder te maken. Anders gaan ze failliet. That simple.

Ook zullen ze vanzelf minder inkomsten hebben omdat mensen oude kaarten blijven gebruiken.
Die hebben eenmalig geld in het laadje gebracht, maar als niemand updates koopt zakken de inkomsten.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 30 nov 2018 14:57 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vage iSailor update 30 nov 2018 15:08 #1001387

  • H4O
  • H4O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 695
Baasklusje schreef :
H4O schreef :
...our obligations to Hydrographic Offices and the whole charts production infrastructure...

Iemand een idee om welke verplichtingen het gaan? Zijn er specifieke bepalingen opgenomen in licenties over het actualiseren van kaartmateriaal of een vergoeding voor het gebruik ervan (per gebruiker)?

Lijkt me dat iSailor simpel zijn kosten (het kopen van kaart-info bij de diverse Hydro-bronnen) moet goedmaken door de kaarten duurder te maken. Anders gaan ze failliet. That simple.

Ook zullen ze vanzelf minder inkomsten hebben omdat mensen oude kaarten blijven gebruiken.
Die hebben eenmalig geld in het laadje gebracht, maar als niemand updates koopt zakken de inkomsten.

Dat geld verdienen gedeelte snap ik natuurlijk wel. Ik ben vooral benieuwd welke eisen hydrografische diensten opleggen. Kennelijk hebben ze naast een verlichting richting de gebruiker ook nog een verplichting richting deze diensten.
Laatst bewerkt: 30 nov 2018 15:10 door H4O.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vage iSailor update 30 nov 2018 16:38 #1001405

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1144
als ik isailor opstart sluit hetprogramma na plm. 20 sec. weer zelf af. zij er meer die daar last van hebben. iemand een idee hoe dat kan?
groet grover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vage iSailor update 30 nov 2018 16:48 #1001408

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6049
Hier niet, blijft gewoon draaien. Geen kaart update gedaan en draait op Android.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vage iSailor update 30 nov 2018 18:32 #1001435

  • Fortura
  • Fortura's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 554
Waarschijnlijk hanteerde Transas de WinRAR strategie (tegenwoordig Tikkie strategie om even met de tijd mee te gaan): consumenten tegen geen of zeer geringe vergoeding (net kostendekkend) gebruik laten maken van het product. De commerciële gebruikers zorgen voor de echte omzet.
Wartsila hanteert kennelijk een andere strategie waarbij de consumenten de omzet moeten genereren.
Fortura International Yacht Cruising Team
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.339 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl