Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: OpenCPN 5.0

OpenCPN 5.0 13 juni 2020 17:21 #1173190

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
@Wadloper

Het is eenvoudig, de ontwikkeling van Inland ENC (IEnc) is een instelling van Europa. Zo dat van alle vaarwegen in Europa, boven een bepaalde klasse, er standaard vaarkaarten beschikbaar komen. Kaarten die gratis kunnen worden gedownload en actueel zijn. De kaarten moeten allemaal aan dezelfde richtlijnen voldoen. Het zijn ENC kaarten, de standaard voor maritiem kaartmateriaal.

Voor de vaart op bepaalde wateren in Duitsland zijn deze IEnc kaarten al verplicht.

Als je er graag wat er over wilt lezen en voldoende tijd ter beschikking hebt:

ienc-kennisportaal.nl/veelgestelde-vragen/

En verder is er veel informatie te vinden op internet.

Het is niet zo maar iets van RWS. Niet alle Europese vaarwegen zijn al in kaart gebracht.

Alle kaartmateriaal in Nederland komt van de Hydrografische Dienst, RWS en voor Rotterdam van de havendienst Rotterdam. Voor de (Wester-)Schelde is er dan nog VTS-Scheldt die met een frequentie van zo'n 14 dagen of eerder de kaartensets aanpast aan de ontwikkelingen van het gebied vanaf zee tot voorbij Antwerpen.

Kun je ook gratis downloaden en zijn uiteraard zeer actueel. Als je registreert, dan krijg je een email als er aanpassingen van de kaarten zijn.

Alle kaartmateriaal is hiervan afgeleid. De standaard is altijd ENC vector kaarten.

De IEnc zijn echter meer gericht op de binnenvaart.

Hier nog een IENC kaartje van Seine in Parijs met de IENC ingeschakeld in OpenCPN.


Laatst bewerkt: 13 juni 2020 18:15 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

OpenCPN 5.0 13 juni 2020 19:27 #1173242

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6434
Zoals brambo al aangeeft komen de RWS kaarten voort uit een europese verplichting. Verder is het van belang dat je weet dat je inlandEcdis in twee maten hebt, nl voor navigatie en voor informatie. De RWS kaarten zijn bedoel voor informatie, wat betekent dat alle verkeerstekens erop staan evenals bruggen sluizen etc. Maar ze zijn expliciet niet bedoeld om op te navigeren.wikipedia Inland_ECDIS

Dat RWS afdeling zeeland wel kaarten voor navigatie uitgeeft heeft naar mijn vermoeden te maken met België en de daarbij behorende verdragen over de schelde mondingen en schelde-rijn verbinding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

OpenCPN 5.0 13 juni 2020 19:47 #1173250

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
rooiedirk schreef :
Zoals brambo al aangeeft komen de RWS kaarten voort uit een europese verplichting. Verder is het van belang dat je weet dat je inlandEcdis in twee maten hebt, nl voor navigatie en voor informatie. De RWS kaarten zijn bedoel voor informatie, wat betekent dat alle verkeerstekens erop staan evenals bruggen sluizen etc. Maar ze zijn expliciet niet bedoeld om op te navigeren.wikipedia Inland_ECDIS

Dat RWS afdeling zeeland wel kaarten voor navigatie uitgeeft heeft naar mijn vermoeden te maken met België en de daarbij behorende verdragen over de schelde mondingen en schelde-rijn verbinding.

Bedankt voor je reactie.
Toch blijft het wat mij betreft nogal vaag waarom Zeeland volledig wordt gedekt (zelfs het Grevelingenmeer) als men had kunnen volstaan met de Rijn-Schelde verbinding en de Westerschelde.
Maar begrijp ik het nu goed dat je voor het binnenwater iets als PC-Navigo moet aanschaffen om kaarten met diepte-informatie te hebben? En als die diepte-informatie gewoon beschikbaar is bij RWS, mag die dan niet gratis ter beschikking worden gesteld, zoals bij de Zeeland-kaart wel het geval is
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

OpenCPN 5.0 13 juni 2020 19:49 #1173251

  • WillemB
  • WillemB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 244
Wadloper schreef :

En waarom zijn de 'Zeeland'-kaarten wel compleet met alle informatie en blijft het bij de 'Nederland'-kaart bij een basiskaart?

Wie vertelt even in simpele klare bewoordingen hoe de vork in de steel zit?

Kosten en aansprakelijkheid (/vertrouwen).
De overheid is simpelweg niet verplicht om voor binnenwateren dieptegegevens te genereren, dus doen ze dat niet. Dat is namelijk moeilijker dan het in eerste instantie lijkt. Commerciele vaart heeft genoeg aan een minimaal onderhouden diepte, die dus wel in de inland ENCs verwerkt is. Zij blijven toch wel tussen de in Nederland netjes betonde vaarwegen.
Zeeland is een experiment geweest (in samenwerking met inderdaad Belgie/Schelde VTS), dat is ook te zien aan hoe netjes bijvoorbeeld de contouren zijn gegenereerd. Vergelijk maar eens nauwkeurig de diepte-informatie in Zeeland in vergelijking met de officiele ENCs van de Hydrografische Dienst. Dan zijn de Zeeland-contouren net knutselwerkjes (maar wel volledig automatisch gemaakt). De HD contouren zijn netter, kloppen volledig, waar de Zeeland-contouren hoekig zijn en elkaar soms zelf raken. Het is een hele kunst om nette, veilige en dus duidelijk leesbare contouren te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

OpenCPN 5.0 13 juni 2020 19:52 #1173254

Wadloper schreef :
Overigens: start ik net OCPN op, opent het programma in wat ik voor de 'nachtstand' hield. Daarvoor zit een knopje links in de functie-menubalk. Klik op het knop: scherm wordt nog donkerder. Na nog een klik of twee op dezelfde knop weer het normale beeld.

OCPN blijft je verrassen..

Er staat me vaag iets van bij dat dat de standaard installing is bij ECDIS.

Heb jij een vinkje bij Options | User Interface | Use ECDIS V2.3 ?

(Ik kan me niet voorstellen waarom je daar een vinkje zou willen overigens.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

OpenCPN 5.0 13 juni 2020 20:01 #1173257

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
In de Wikipedia-link die Dirk in zijn laatste pots gaf, lees ik o.a. dit:

In de toekomst zal ook informatie over de waterdiepte op smalle riviergedeelten worden gegeven. Deze diepte informatie refereert aan een vastgestelde waterstand (bijvoorbeeld GLW op de Rijn) ofwel op de actuele waterstand. De diepte-informatie wordt met een onregelmatige frequentie alleen dan geactualiseerd, als er zich wezenlijke wijzigingen van de rivierbodem hebben voorgedaan. De dieptes worden elk naar de karakteristiek van het riviergedeelte en bodemgesteldheid met verschillende peilmethoden (multi beam of single beam) van een zekere kwaliteit vastgesteld. De dag waarop is gepeild wordt in de Inland ENC’s aangegeven

Daar kan ik me iets bij voorstellen. Als je eenmaal de benedenrivieren verlaat en hogerop komt, kunnen de waterdieptes veel sterker variëren als gevolg van de actuele rivierafvoer.
Over verplichtingen om wel of niet diepte-informatie informatie te leveren lees ik niets.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

OpenCPN 5.0 13 juni 2020 20:10 #1173258

  • WillemB
  • WillemB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 244
Dan misschien beter hier beginnen voor Inland ENCs: www.ienc-kennisportaal.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

OpenCPN 5.0 13 juni 2020 20:11 #1173259

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
WillemB schreef :
Vergelijk maar eens nauwkeurig de diepte-informatie in Zeeland in vergelijking met de officiele ENCs van de Hydrografische Dienst. Dan zijn de Zeeland-contouren net knutselwerkjes (maar wel volledig automatisch gemaakt). De HD contouren zijn netter, kloppen volledig, waar de Zeeland-contouren hoekig zijn en elkaar soms zelf raken. Het is een hele kunst om nette, veilige en dus duidelijk leesbare contouren te maken.

Dat lijkt me een misvatting.
De contouren in de Zeelandkaart zijn hoekig omdat een vrij dicht net van automatische lodingen van gelijke grootte gewoon met rechte lijnen zijn verbonden. Wat de HD doet is dat hoekige dieptelijnen-verloop generaliseren tot vloeiende lijnen. Het kaartbeeld wordt daarmee mooier, maar niet per definitie nauwkeuriger.
Sterker nog: de HD krijgt die lodingen voor het ruime binnenwater, zoals de Oosterschelde van RWS.
Laatst bewerkt: 13 juni 2020 20:16 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

OpenCPN 5.0 13 juni 2020 20:29 #1173267

  • WillemB
  • WillemB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 244
Wadloper schreef :
De contouren in de Zeelandkaart zijn hoekig omdat een vrij dicht net van automatische lodingen van gelijke grootte gewoon met rechte lijnen zijn verbonden. Wat de HD doet is dat hoekige dieptelijnen-verloop generaliseren tot vloeiende lijnen. Het kaartbeeld wordt daarmee mooier, maar niet per definitie nauwkeuriger.
Sterker nog: de HD krijgt die lodingen voor het ruime binnenwater, zoals de Oosterschelde van RWS.

Klopt, maar in de kartografie wordt dat wel beschouwd als de juiste weergave. Dieptecontouren moeten bovenal veilig zijn: zij mogen geen diepte aangeven minder dan daadwerkelijk gemeten of verwacht mag worden. Ze moeten daarom wel gegeneraliseerd worden. Zo'n volledig automatische, maar grillige weergave is vooral bruikbaar voor bijvoorbeeld computer-analyses. Wil je dat een mens het kaartbeeld in een oogopslag kan begrijpen, en kan zien waar hij/zij veilig kan varen komt er nog een generalisatie stap bovenop. Geloof me, als de ruwe data op zee simpelweg verbonden zou worden in grillige contouren, zou je echt gillend gek worden of tenminste heel veel moeite moeten doen om te kijken waar jij veilig kan varen.

Desalniettemin blijft staan voor de overheid: waarom zou je er tijd in stoppen als het niet verplicht is of er geen winst uit te behalen is? En aan de andere kant er dan wel gebruikers op gaan vertrouwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

OpenCPN 5.0 13 juni 2020 21:07 #1173284

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
WillemB schreef :
Klopt, maar in de kartografie wordt dat wel beschouwd als de juiste weergave. Dieptecontouren moeten bovenal veilig zijn: zij mogen geen diepte aangeven minder dan daadwerkelijk gemeten of verwacht mag worden. Ze moeten daarom wel gegeneraliseerd worden. Zo'n volledig automatische, maar grillige weergave is vooral bruikbaar voor bijvoorbeeld computer-analyses. Wil je dat een mens het kaartbeeld in een oogopslag kan begrijpen, en kan zien waar hij/zij veilig kan varen komt er nog een generalisatie stap bovenop. Geloof me, als de ruwe data op zee simpelweg verbonden zou worden in grillige contouren, zou je echt gillend gek worden of tenminste heel veel moeite moeten doen om te kijken waar jij veilig kan varen.

Ik gebruik die Zeelandkaart in de praktijk al jaren. In mijn ogen is het voor modderkruipers als ik een veel bruikbaarder kaart dan de HD-kaart van hetzelfde gebied, die ik ook heb, in de vorm van een oeSenc-kaart.
Alleen al het gegeven dat je om de 0,5 m. een dieptelijn hebt, maakt dat de helling, waaronder de bodem daalt of oploopt, veel beter kan worden beoordeeld. De steilheid van geulranden e.d. is veel beter zichtbaar.
Dat het verloop van die dieplijnen niet echt vloeiend is, gaat pas opvallen als je heel ver inzoomt (schaal groter dan 1:2000, ofzo). Verder uitgezoomd valt het eigenlijk best mee met dat hoekige.
Wat het kaartbeeld wèl veel rustiger maakt is het instellen van kleuren voor een paar dieptezones en het daarna uitschakelen van de vele dieptecijfers, die vooral op kleine schalen (vanaf 1:20.000 en kleiner de kaart wat onrustig maken
Desalniettemin blijft staan voor de overheid: waarom zou je er tijd in stoppen als het niet verplicht is of er geen winst uit te behalen is? En aan de andere kant er dan wel gebruikers op gaan vertrouwen.

Ja, die paar pleziervaarders die vertrouwen op de Zeelandkaart vormen juridisch niet zo'n grote dreiging, waarschijnlijk. Ik vind overigens dat men dat "experiment" met de Zeelandkaart ondertussen al aardig lang volhoudt.

Als ik eerlijk ben, vind ik een vaarkaart met dieptecijfers van b.v. de grote rivieren ook niet zó interessant. Ik kom er zelden of nooit. Maar waarom men Volkerak en Krammer wèl volledig dekt en het Hollands Diep en Haringvliet niet, zal ik wel nooit snappen. Men was ook niet verplicht om de Grevelingen mee te nemen, tenslotte.

Maar er is, zeker in deze Corona-tijd al zóveel dat ik niet snap, dat ik mezelf er maar bij neer moet leggen, denk ik. De wereld hangt van de inconsequentie aan elkaar, zo zachtjes aan.
Laatst bewerkt: 14 juni 2020 06:16 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

OpenCPN 5.0 13 juni 2020 22:39 #1173310

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
reuver schreef :
Wadloper schreef :
Overigens: start ik net OCPN op, opent het programma in wat ik voor de 'nachtstand' hield. Daarvoor zit een knopje links in de functie-menubalk. Klik op het knop: scherm wordt nog donkerder. Na nog een klik of twee op dezelfde knop weer het normale beeld.

OCPN blijft je verrassen..

Er staat me vaag iets van bij dat dat de standaard installing is bij ECDIS.

Heb jij een vinkje bij Options | User Interface | Use ECDIS V2.3 ?

(Ik kan me niet voorstellen waarom je daar een vinkje zou willen overigens.)

De inland ECDIS (IEnc) is er om te voldoen aan de eisen voor de binnenvaart. Met een verplichting om in nachtstand op te starten om verblinding te voorkomen.

Het is gewoon zo gedaan om te voldoen aan de officiele regelgeving. Het heeft dan ook niets met een "verrassing" van OpenCPn te maken.

Bram
Laatst bewerkt: 13 juni 2020 22:40 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

OpenCPN 5.0 14 juni 2020 08:23 #1173376

De discussie over de voor- en nadelen van ENC kaarten hoort eigenlijk niet in dit topic thuis. Hier zou het alleen moeten gaan over van alles en nog wat over het werken met OpenCPN zelf.

Dus liever hier ook geen discussies over de voor- en nadelen van de diverse besturingssystemen :sick: .

Maak voor onderwerpen zoals ENC en IENC een apart topic aan alsjeblieft, dan houden we het HIER over datgene waar het topic voor bedoeld is.

Aart
Boot verkocht. Ben na 40 jaar zeilen overgestapt op een "boot op wielen" (caravan).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

OpenCPN 5.0 14 juni 2020 08:58 #1173408

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1380
Daar ben ik het als ts helemaal mee eens

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

OpenCPN 5.0 14 juni 2020 10:00 #1173448

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Aart Korstjens schreef :
De discussie over de voor- en nadelen van ENC kaarten hoort eigenlijk niet in dit topic thuis. Hier zou het alleen moeten gaan over van alles en nog wat over het werken met OpenCPN zelf.

Dus liever hier ook geen discussies over de voor- en nadelen van de diverse besturingssystemen :sick: .

Maak voor onderwerpen zoals ENC en IENC een apart topic aan alsjeblieft, dan houden we het HIER over datgene waar het topic voor bedoeld is.

Aart

Beste Aart,

ENC en de OpenCPN instelling IEnc heeft alles te maken met OpenCPN. Het verschijnen in de nachtstand bij de instelling IENC bij het opstarten hebben veel OpenCPN gebruikers niet begrepen.

Vandaar dat het enige uitleg vergt hoe of wat IENC is en werkt. En waar de IENC kaarten standaarden op gebaseerd zijn.

Het verwijt dat dit geen onderwerp over de werking van OpenCPN lijkt mij niet correct.

Groet,


Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

OpenCPN 5.0 14 juni 2020 10:07 #1173451

brambo schreef :
ENC en de OpenCPN instelling IEnc heeft alles te maken met OpenCPN. Het verschijnen in de nachtstand bij de instelling IENC bij het opstarten hebben veel OpenCPN gebruikers niet begrepen.

Bram, daar heb je helemaal gelijk in. Maar in dit topic niet "zeuren" over wel of geen dieptes in ENC kaarten. Dat bedoel ik.
Boot verkocht. Ben na 40 jaar zeilen overgestapt op een "boot op wielen" (caravan).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

OpenCPN 5.0 15 juni 2020 11:01 #1174012

  • menzo2o
  • menzo2o's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Hi Guys,
Gebruik 5 en voor het eerst OpenCPN, ik gebruik een set aan CP93 kaarten van 2018.

Ik stoor me niet per se aan het watermerk Meters, maar waarom staat het er en kan het eventueel weg?
Ik heb natuurlijk uitgebreid gezocht maar omdat het watermerk 'meters' heet en 'watermark' ook niet echt lekker meehelpt met zoeken vraag ik het hier maar even.

Ik vond 1 post waarin eraan gerefereert werd "installeer ik een nieuwere versie en moet ik het watermerk weer opnieuw weghalen' maar dit was een comment in het kader van upgraden en stonden geen instructies bij.

Als het niet de bedoeling is het dit watermerk weg te halen, dan hoor ik het ook gaag!

Thanks!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

OpenCPN 5.0 15 juni 2020 11:28 #1174021

  • WillemB
  • WillemB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 244
Volgens mij is het watermerk bedoeld als 'veiligheidsfeature'. Als je bijvoorbeeld raster-kaarten gebruikt kan er in dat kaartenbestand een optie 'units' zitten. Ongeveer hetzelfde voor vector-kaarten. Die wordt dan weergegeven in het beeld zodat jij altijd weet welke eenheden er worden gebruikt in de kaart (bijvoorbeeld: meters, feet, fathom ...). Je kunt je dan minder makkelijk vergissen als je een andere kaart gebruikt die als diepte feet gebruikt en jij deze interpreteert als meters. Daar komen ongelukken van..

Voorheen zat er altijd een optie in om dat watermerk uit te schakelen. Die kan ik ook niet meer vinden in het menu. Je kunt wel in het OpenCPNn configuratie-bestand (via Menu > Over >Configuratiebestand), de boel uitzetten. Dan verander je bij 'showDepthUnits' het 0-tje naar een 1-tje.

Maar dat zou ik alleen doen als je er écht last van hebt, om bovenstaande redenen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

OpenCPN 5.0 15 juni 2020 11:41 #1174026

  • menzo2o
  • menzo2o's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Dank voor de heldere uitleg,
Heb het overigens gedaan zonder positief resultaat (yes, herstart, reset chart database etc).

Ik ga wel even verder zoeken in de manual over deze parameter.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

OpenCPN 5.0 15 juni 2020 12:07 #1174034

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6434


Maar dan mis je de indikatie van wat je dieptecijfers inhouden. En nog niet zolang geleden vertelde een forumlid hier over een bijna stranding omdat de kaart op feet stond, maar hij dacht dat het meters waren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

OpenCPN 5.0 15 juni 2020 12:08 #1174035

  • WillemB
  • WillemB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 244
Ik denk dat je openCPN af moet sluiten, dan het bestand aanpassen, bestand opslaan en dan openCPN openen. (?)
Als het goed is hoef je niet je chart database te resetten. Zal zo eens proberen.


Zie reactie van Dirk.

Daar is dus de optie gebleven, dan was ik 'm simpelweg gewoon even kwijt :silly:
Laatst bewerkt: 15 juni 2020 12:10 door WillemB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

OpenCPN 5.0 15 juni 2020 12:09 #1174036

Hamburgermenu rechtsonder: show depth units uitvinken.

Edit, Dirk is me voor.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 15 juni 2020 12:09 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

OpenCPN 5.0 15 juni 2020 12:26 #1174048

  • menzo2o
  • menzo2o's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
rooiedirk schreef :


Maar dan mis je de indikatie van wat je dieptecijfers inhouden. En nog niet zolang geleden vertelde een forumlid hier over een bijna stranding omdat de kaart op feet stond, maar hij dacht dat het meters waren.

THanks!
Ok ja hij dacht dat de kaart in ft stond, ik moet wel zeggen als ik bij mn passage planning al zie dat de kaarten 3x dieper zijn dan dat ik gewend ben......

Ik gebruik ook 1 set van CM93 met dekking van alle EU wateren, altijd verstandig om recentere informatie op te halen over gebieden waar de getijden een grote rol spelen, zeker.

Aangezien mijn set dus in meters is, en een enorm bereik hebben en niet uit verschillende sets "gestiched" worden, is dat risico bij mij 0.
Wanneer je verschillende sets gebruikt lijkt mij dit inderdaad zeer handig :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

OpenCPN 5.0 15 juni 2020 12:50 #1174055

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Aart Korstjens schreef :
brambo schreef :
ENC en de OpenCPN instelling IEnc heeft alles te maken met OpenCPN. Het verschijnen in de nachtstand bij de instelling IENC bij het opstarten hebben veel OpenCPN gebruikers niet begrepen.

Bram, daar heb je helemaal gelijk in. Maar in dit topic niet "zeuren" over wel of geen dieptes in ENC kaarten. Dat bedoel ik.

Ook het "zeuren" lijkt mij niet passen bij mijn reactie. De vraag ging over kaartmateriaal van de Biesbosch. Daar zijn wel RWS rivieren kaarten van in het Ienc formaat en die gaan anders om met de diepte indicatie dan de ENC kaarten. Over het hoe en waarom van de InlandENC kaarten heb ik getracht dit duidelijk te maken. Is misschien niet helemaal gelukt.

Groet,

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

OpenCPN 5.0 15 juni 2020 15:49 #1174150

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
rooiedirk schreef :


Maar dan mis je de indikatie van wat je dieptecijfers inhouden. En nog niet zolang geleden vertelde een forumlid hier over een bijna stranding omdat de kaart op feet stond, maar hij dacht dat het meters waren.


Bug

watermerk kan prachtig meters aan geven, maar default staat de boel op voeten en veranderen ho maar, watermerk blijft op meters staan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

OpenCPN 5.0 15 juni 2020 16:18 #1174165

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6434
henkvd schreef :
Bug
watermerk kan prachtig meters aan geven, maar default staat de boel op voeten en veranderen ho maar, watermerk blijft op meters staan
Kan je dat verduidelijken? Default is inderdaad in voeten(de hoofdschuldige is nu eenmaal een amerikaan :) ), maar dan krijg je dat ook in beeld.


Trickie is wel dat bij de kaar informatie inde chart-bar staat dat de kaart in meters is. Dit klopt ook de data is in meters, maar als OpenCPN ingesteld staat op voeten, dan wordt dit omgerekend naar voeten. (Alleen bij vector kaarten natuurlijk)


Als je kat over het toetsenbord loopt waardoor je eenheden instelling veranderd zonder dat je er erg in hebt dan heb je dus een probleem zonder dat watermerk.
Laatst bewerkt: 15 juni 2020 16:24 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.349 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl