Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Welke gps, Tips?

Welke gps, Tips? 06 mei 2019 07:29 #1043563

666 schreef :
Werkt een Miniplex2 wel met seatalkng? Als je NG of n2k hebt, hoef je toch niet meer het multiplextraject door.? Ik begreep dat TS alles ng heeft, maar kan me vergissen natuurlijk!

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

TS heeft een Miniplex2 zonder NMEA2000/SeaTalkNG de koppeling met NMEA2000 is door middel van een Actisence converter, ook daar is zover mij bekend weinig in te stellen, lijkt er inderdaad op dat nu de beste optie is in de AIS de GPS uit te zetten
@TS maar waarom wou je nog een extra GPS dan? 1 kopen en dan 1 uitzetten?
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke gps, Tips? 06 mei 2019 07:32 #1043564

Z’n Furuno (rechtsonder) is defect. Tweede bron is de AIS...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke gps, Tips? 06 mei 2019 07:50 #1043574

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1783
De Stoton die ik eerder in dit draadje heb aanbevolen is gebaseerd op Ublox 8030 72 channels. $40. Een “echte” marine GPS, wat echt in dit verband ook moge betekenen, in ieder geval waterdicht, volledig instelbaar met U-centre enz. Zeer positive ervaring hiermee.

Overigens wordt magnetic variatie alleen ondersteund in the Ublox ADR products (Automotive Dead Reckoning) Dus dead reckoning bij verlies van satellites, bijv. wanneer je door een tunnel rijd.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke gps, Tips? 06 mei 2019 07:52 #1043575

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16705
Inderdaad, schema klopt nog....je hebt een goed archief B)
Ik ga de gps gegevens van de ais stoppen en dan is het wel prima lijkt me.
In noodgevallen kan die altijd weer aangezet, zij het met wat meer moeite.

Dit herinnert er eigenlijk weer aan dat die mogelijkheid tot opblazen van je (AIS) elektronica door een dubbele aansluiting van boordnet en usb een draak is. Dat zo'n apparaat dat alleen maar over veiligheid gaat zo kwetsbaar is voor een dubbele aansluiting is gewoon prutswerk. Je hebt in onvoorziene gevallen immers beide aansluitingen nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke gps, Tips? 06 mei 2019 09:19 #1043608

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29009
holtere schreef :
Inderdaad, schema klopt nog....je hebt een goed archief B)
Ik ga de gps gegevens van de ais stoppen en dan is het wel prima lijkt me.
In noodgevallen kan die altijd weer aangezet, zij het met wat meer moeite.

Dit herinnert er eigenlijk weer aan dat die mogelijkheid tot opblazen van je (AIS) elektronica door een dubbele aansluiting van boordnet en usb een draak is. Dat zo'n apparaat dat alleen maar over veiligheid gaat zo kwetsbaar is voor een dubbele aansluiting is gewoon prutswerk. Je hebt in onvoorziene gevallen immers beide aansluitingen nodig.

De USB aansluiting is/was eigenlijk alleen maar bedoeld voor programmeren en service. tenslotte blijft NMEA183 of N2K het betrouwbaarst, zeker boven USB!

Wil je perse tóch USB gebruiken kan je dat het beste geïsoleerd doen.

Overigens gebruik ik ook alleen maar de GPS uit de transponder. De vaste GPS is er uit, verbruikt alleen maar extra stroom.

Als backup heb ik een cheapy Android smartfoon met opencpn compleet en een powerpack van 15AH (Action) in een waterdicht doosje.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 06 mei 2019 09:23 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke gps, Tips? 06 mei 2019 11:50 #1043658

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16705
Even er van uitgaande dat die isolatie met een paar euro te realiseren valt nop een apparaat van 8-900 euro vind ik het ronduit schandalig dat die transponders zo simpel om zeep te helpen zijn. Daar is geen excuus voor in de vorm van....is alleen maar om te programmeren :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke gps, Tips? 06 mei 2019 12:00 #1043664

holtere schreef :
Even er van uitgaande dat die isolatie met een paar euro te realiseren valt nop een apparaat van 8-900 euro vind ik het ronduit schandalig dat die transponders zo simpel om zeep te helpen zijn. Daar is geen excuus voor in de vorm van....is alleen maar om te programmeren :silly:

Huh? Het is een apparaat van 4 tientjes, de rest is handel en lucht. En op die EUR 40,-- maakt een euro extra al 2.5% uit! Dus die elektronicafabrikant wil wel een beetje winst maken, dus laat ie het achterwege...
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke gps, Tips? 06 mei 2019 12:10 #1043667

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7495
Op de Mets nog gesproken met mensen van SRT.

De nieuwe serie van AIS boards hebben een opto koppeling als standaard in de usb aansluiting zitten.

Eerdere versie's niet. De Weatherdock transponders zijn wel allemaal standaard voorzien van opto koppelingen in de usb aansluiting.

Bij een serieele aansluiting naar de usb van de computer moet er ook een opto koppeling tussen gezet zijn of worden aangebracht.

Bram
Laatst bewerkt: 06 mei 2019 12:12 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke gps, Tips? 06 mei 2019 13:42 #1043684

brambo schreef :
Op de Mets nog gesproken met mensen van SRT.

De nieuwe serie van AIS boards hebben een opto koppeling als standaard in de usb aansluiting zitten.

Eerdere versie's niet. De Weatherdock transponders zijn wel allemaal standaard voorzien van opto koppelingen in de usb aansluiting.

Bij een serieele aansluiting naar de usb van de computer moet er ook een opto koppeling tussen gezet zijn of worden aangebracht.

Bram

Ik heb ze ook gesproken op de Mets en spreek ze nog regelmatig, zover mij bekend is softwarematig en hardware matig er iets verbeterd, al konden ze me niet precies zeggen wat! En wordt nog steeds afgeraden de USB permanent te gebruiken, bij hun nieuwste product bij Em-Trak de B350 staat nog steeds dat de USB niet galvanisch is gescheiden! Zie FAQs op hun website. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat SRT het probleem kan hebben of heeft opgelost voor nieuwe merken die hun boardjes gebruiken, echter daar hebben we niets aan als we dan niet weten welke dat dan zijn?
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke gps, Tips? 06 mei 2019 13:51 #1043685

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7495
Ik heb die vraag over de opto-beveiliging nog specifiek gevraagd.

Die Sotma dingen hebben in ieder geval wel een opto beveiliging op de USB connector. Zal kijken of de gegevens en mijn aantekeningen nog terug kan vinden.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke gps, Tips? 06 mei 2019 13:58 #1043687

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29009
holtere schreef :
Even er van uitgaande dat die isolatie met een paar euro te realiseren valt nop een apparaat van 8-900 euro vind ik het ronduit schandalig dat die transponders zo simpel om zeep te helpen zijn. Daar is geen excuus voor in de vorm van....is alleen maar om te programmeren :silly:

De oorspronkelijke fout was zelfs dat de 5 volt van de externe USB direct verbonden werd met de 3,3 volt van het transponder board.
True Heading heeft daar direct, als enigste voor zover ik weet, nog een scheiding in aangebracht.
het probleem van de aardlussen blijft.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke gps, Tips? 06 mei 2019 14:20 #1043689

brambo schreef :
Die Sotma dingen hebben in ieder geval wel een opto beveiliging op de USB connector.

De benoemde B350 is het nieuwe SOTDMA ding:
USING THE USB PORT ON THE B350
We occasionally hear from customers who have experienced unit failures when a unit has been powered by 12/24V whilst also being connected to a PC/Laptop.

The reason for this is that the USB port built into this product is not isolated from the vessel power supply, VHF antenna ground or GPS antenna ground. This being the case, we advise you to observe the following procedures when connecting the USB port to avoid grounding problems:

– If the computer is permanently installed on the vessel and/ or electrically connected to any other vessel equipment, including power supplies, it is recommended that connection is made using NMEA0183 or NMEA2000 connections. These benefit from being specifically designed for use in the marine environment and provide isolated and robust communication between your devices.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke gps, Tips? 06 mei 2019 15:29 #1043698

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15776
Niet dat ik dagelijks dit soort manuals doorploeg, maar dit is de eerste keer dat ik zie dat een fabrikant zo helder is over het gebruik van usb van een AIS transponder. Dat is al pure winst imo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke gps, Tips? 06 mei 2019 16:54 #1043718

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16705
Dan heb ik vier opties om in het configuratiemenu van de AIS transponder wijzigingen aan te brengen. Wat werkt zonder risico op misere?

AIS is aangesloten d.m.v. nmea 2K.

AIS aan, met spanning erop via boordnet
- met usb aan de boordcomputer
- met usb aan de laptop
AIS uit, dus zonder spanning van het boordnet
- met usb op de boordpc
- met usb op de laptop
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke gps, Tips? 06 mei 2019 17:09 #1043727

holtere schreef :
Dan heb ik vier opties om in het configuratiemenu van de AIS transponder wijzigingen aan te brengen. Wat werkt zonder risico op misere?

Snap niet helemaal wat je bedoelt....
- wat is het verschil tussen PC en laptop? (dat het er twee zijn, ok, maar verder?)
- AIS is een Trueheading CTRX toch? Met USB en NMEA183 en NMEA2000. Waarom zou je dan de USB van de CTRX ook aansluiten (behalve af en toe even)?

Overigens, ik heb de CTRX met USB aan de notebook hangen, de NMEA-draadjes zijn niet in gebruik.
Shiptron heeft de CTRX een paar jaar geleden intern voorzien van een optocoupler voor de USB, en in het USB-snoertje zit ook nog een optocoupler.
Dit zit zo omdat mijn oude Miniplex 42 Serial slechts 4800 bps aankan en Serial is. Dus de AIS direct aan de PC (heeft het voordeel dat ik de GPS ervan kan gebruiken voor navigatie, maar ook de vaste GPS: zitten op verschillende COMpoorten). En ik wil geen 2 serial-to-USB-kabeltjes. 1 voor de mux is al erg genoeg.

De antenne van de AIS is geïsoleerd van de stag waar hij in hangt, om de kans op aardlussen en corrosie te verkleinen.

Gek is wel dat als de voeding van de CTRX uit staat (zit op de schakelaar die ook de VHF doet) dan blijft hij toch een beetje aan staan en zelfs AIS-berichten ontvangen. Kennelijk gevoed door de USB....
Eigen positie zenden doet hij dan niet.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 06 mei 2019 17:10 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke gps, Tips? 06 mei 2019 17:20 #1043728

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 712
Als je dan toch een nieuwe GPS koopt neem dan op zijn minst een U-Blox 8 die "kan" (mits ingesteld) 3 satellietsystemen tegelijk ontvangen in Europa bijvoorbeeld GPS(USA), Glonass(RUS) en Galileo(EU)


Hoe werkt dat, wanneer een GPS meerdere systemen tegelijk gebruikt. Berekent de GPS dan een gemiddelde uit de 2,3 metingen of pakt hij de meting met de hoogste nauwkeurigheid?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke gps, Tips? 06 mei 2019 17:29 #1043731

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16705
Dan heb ik vier opties om in het configuratiemenu van de AIS transponder wijzigingen aan te brengen. Wat werkt zonder risico op misere?

AIS is aangesloten d.m.v. nmea 2K.

AIS aan, met spanning erop via boordnet
- met usb aan de boordcomputer
- met usb aan de laptop
AIS uit, dus zonder spanning van het boordnet
- met usb op de boordpc
- met usb op de laptop

Voor de volledigheid dan:
De boordpc draait op dezelfde accu als de AIS, via het boordnet
De laptop draait op zijn eigen accu
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke gps, Tips? 06 mei 2019 20:35 #1043793

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3297
Aswin schreef :
Als je dan toch een nieuwe GPS koopt neem dan op zijn minst een U-Blox 8 die "kan" (mits ingesteld) 3 satellietsystemen tegelijk ontvangen in Europa bijvoorbeeld GPS(USA), Glonass(RUS) en Galileo(EU)


Hoe werkt dat, wanneer een GPS meerdere systemen tegelijk gebruikt. Berekent de GPS dan een gemiddelde uit de 2,3 metingen of pakt hij de meting met de hoogste nauwkeurigheid?

Dat werkt "ingewikkeld" :-)

Zeer fabrikant/implementatie specifiek waarschijnlijk. Ik heb van ublox, septentrio en trimble nog nooit specificaties gezien hoe ze dat precies doen (maar ook niet heel hard gezocht). Ongeveer zo:

- je meet pseudo ranges van 2 of 3 constellaties
- je oplossingsalgoritme moet x, y, z en klokfout schatten
- nu is dat geworden klokfout1, klokfout2 en evt. klokfout 3

De verschillen tussen de constellaties worden gegeven (in ieder geval GPS-Galileo), dus dat kun je eventueel gebruiken om alles samen te brengen of een betere beginschatting te krijgen.

Een andere oplossing is om 2 of 3 onafhankelijke posities te bepalen en die te gaan middelen of als fall-back te gebruiken op basis van welke schatting het beste is op dit moment. Deze oplossing is niet echt wat je wilt, want hij maakt niet maximaal gebruik van het totaal aantal beschikbare satellieten. In de bergen of in een stad wil je juist oplossing 1: bij slecht zicht naar boven toch zoveel mogelijk (gemengde) satellieten gebruiken.
Laatst bewerkt: 06 mei 2019 20:38 door redshift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl