Goede ervaringen mogen ook gedeeld worden!
Vorig jaar een nieuwe plotter gekocht voor in de kuip, Zeus3 van B&G met Navionics kaarten.
De oude Furuno plotter op de kaartentafel laten zitten (mooi groot 15" LCD scherm), maar volgens de dealer waren er geen nieuwe Navionics Gold kaarten beschikbaar.
En dat klopte, al enige jaren niet meer.
Navigeren was bijna niet meer te doen, geen boei lag meer goed.
Advies gekregen van de dealer om te migreren naar C-Map.
Twee verschillende kaartsystemen aan boord vond ik iets minder praktisch.
Toch maar voor C-Map gegaan om de oude plotter weer te kunnen gebruiken.
Bij een andere dealer in verband met aanschaf C-Map, gaven die aan dat mijn oude plotter gewoon geupdate kon worden naar Navionics Plus.
Vervolgens navraag gedaan bij Furuno en Navionics in de USA.
En het klopte, alleen in Nederland waren de juiste update kaarten niet (meer) beschikbaar.
De Furuno plotter leest namelijk alleen SD kaarten en geen SDHC.
Navionics in Nederland heeft mij na een uitvraag bij buitenlandse dealers in contact gebracht met een dealer in Finland.
En drie dagen later had ik het juiste update kaartje in huis!
Activeren via internet en downloaden van de nieuwste kaarten, en uiteindelijk weer een werkbare Furuno!
En, gelukkig in de kuip en op de kaartentafel nu weer gelijke en bijgewerkte kaarten.
Zo zie je maar weer.
Dealers weten niet altijd de mogelijkheden.
Zelf doorvragen en wat uitzoekwerk op internet hebben mijn oude plotter weer werkbaar gemaakt.
Nu twee mooie plotters op de boot met goede en bijgewerkte Navionics kaarten!