It Paradyske schreef :
Wadloper schreef :
It Paradyske schreef :
Zelf haalde ik de aanlooptonnen van de Ore, en de Deben van de lodingskaartjes van Imray die ze elk voorjaar maken. En die kaartjes calibreerde ik dan meteen voor OpenCPN.
Op die kaartjes staat vrij nadrukkelijk dat ze niet voor navigatie zijn.
Nu is dat natuurlijk een juridische clausule, maar anderzijds zijn die kaartjes inderdaad vooral bedoeld om een indruk te geven van de actuele situatie. Ze zijn handig om erbij te hebben, als aanvulling op de kaart.
Men geeft ook instructies desbetreffende zichtlijnen. In de praktijk is zelf de situatie ter plekke in ogenschouw nemen (waar liggen de tonnen nu etc. misschien wijzer dan dat kaartje in de computer stoppen en daarop gaan varen.
Is alleen juridisch.
Werkt in de praktijk formidabel.
Als je dan toch persé met je gezicht op een schrempje wil varen bij zo'n entree, dan zou ik, geloof ik, de positie van de tonnen zoals opgegeven op die kaartjes, in de reguliere (oeSenc-) kaart zetten en daarop varen.
Juist in dit soort situaties is goed zicht belangrijk en zou ik altijd op de werkelijke real-life tonnen willen varen.
De surveys waarop die kaartjes zijn gebaseerd zijn van maart/april j.l. Als daar aanleiding toe is worden die tonnen misschien gedurende het seizoen nog weer verlegd. Misschien heb je zo'n wijziging nog meegepikt, voordat je naar binnen vaart, misschien ook niet.
Ik ben geneigd de geschreven instructies bij die kaartjes belangrijker te vinden dan het kaartje zelf.