Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Blauwe bord binnenvaart AIS B-transponder

Blauwe bord binnenvaart AIS B-transponder 01 mrt 2020 14:34 #1131304

Op de Ijssel is dat wel zeker, simpelweg omdat aan de binnenbocht altijd de geringste stroomsnelheid loopt , en dat kan makkelijk van 1 tot 2 knopen schelen en geen enkele beroepsschipper vind het leuk om teveel diesel te verstoken.Ik heb dat in ieder geval heel wat keren zo meegemaakt daar bij dag of weekendtochtjes naar Doesburg of Zutphen of in de vakantoe op weg naar Ijsselmeer of friesland. En toen moest AIS en ook GPS nog uitgevonden worden .
Bovendien , als een schip de buitenbocht neemt zie je dat al veel eerder en zeker al aan het begin als je van stuurboord naar bakboord gaat .
Ik neem aan dat dit plaatje dat wel duidelijk maakt .
Ad
Laatst bewerkt: 01 mrt 2020 14:40 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blauwe bord binnenvaart AIS B-transponder 01 mrt 2020 17:24 #1131345

Maar op bijvoorbeeld de Maas is deze situatie echt verraderlijk. Ik kom blauw bord tegen en wordt er ook door verrast .. dat bord zie je niet, pas als het te laat is.. een ais melding is dan wel fijn.. ik kom er tot heden wel mee weg maar het is echt opletten.. zeker omdat je niet uit kan gaan van blauw bord...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blauwe bord binnenvaart AIS B-transponder 01 mrt 2020 17:51 #1131352

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6434
Even voor de goede orde, het is niet verplicht om het blauwe bord te koppelen aan de AIS. Als je dus geen blauwbord ziet op OpenCPN wil dan niet zeggen dat het niet gezet is.

Maar zoals eerder al opgemerkt als de koppeling wel aanwezig is, maar niet gezet kan je dat zien aan dat kleine witte streepje.

Eigenlijk dus net zo als met het gehele AIS systeem een hulpmiddel als aanvulling op je eigen waarneming.

PS de opmerking van berghout2 kan ik bevestigen. Ben zelf ook meerdere keren naar boven gevaren in de buitenbocht vanwege diepgang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blauwe bord binnenvaart AIS B-transponder 01 mrt 2020 22:17 #1131454

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Yellow Boat schreef :
nardus schreef :
Volgens mij kan je beter stuurboordwal blijven varen totdat je een tegenligger hebt ? zo heb ik het "geleerd"teminste.
Bakboord wall varen (buitenbochten) is verboden op de meeste rivieren.

Dan heb je toen toch niet goed opgelet.

Juist wel! B) Ik heb deze vraag gehad tijdens mn examen, en ook in mijn proefvragen.
Staat ook duidelijk in het BPR dat je op de meeste rivieren geen bbwal mag varen. Ik zou dat ook niet verkondigen als een veilige manier van varen. Wellicht kan dat in jouw ogen een gevaarlijke situatie opleveren, maar het mag (heel vaak) niet. RPR maakt niet uit waar je vaart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blauwe bord binnenvaart AIS B-transponder 02 mrt 2020 08:34 #1131482

nardus schreef :
Yellow Boat schreef :
nardus schreef :
Volgens mij kan je beter stuurboordwal blijven varen totdat je een tegenligger hebt ? zo heb ik het "geleerd"teminste.
Bakboord wall varen (buitenbochten) is verboden op de meeste rivieren.

Dan heb je toen toch niet goed opgelet.

Juist wel! B) Ik heb deze vraag gehad tijdens mn examen, en ook in mijn proefvragen.
Staat ook duidelijk in het BPR dat je op de meeste rivieren geen bbwal mag varen. Ik zou dat ook niet verkondigen als een veilige manier van varen. Wellicht kan dat in jouw ogen een gevaarlijke situatie opleveren, maar het mag (heel vaak) niet. RPR maakt niet uit waar je vaart.

Bakboordwal varen en kort uitwijken naar bakboord zijn wel twee verschillende dingen.
Natuurlijk mag je normaliter niet aan bakboord varen maar soms moet je dat wel om bijv. een aanvaring te vorokomen.
Ik bedoel ook niet dat je helemaal naar bakboord moet en daar moet blijven maar naar bakboord moet uitwijken en uiteraard na het passeren of als er niets aan komt weer terug gaat. Bovendien vaar je dan alleen een stukje niet helemaal aan stuurboord in een bocht naar stuurbord , verder natuurlijk niet.
Ount is gewoon dat je weliswaar een blauw bord niet hoeft op te volgen als dat getoond wordt( is nl. niet verplicht voor een klein vaartuig) maar dat je dat wel moet als strkt sturrboord houden egvaar kan opleveren.
Als dus in een examen gevraagd wordt of je de bakboordswal mag houden is het antwoord uiteraard nee. Maar als gevraagd zou worden in de trand van "een groot opvarend schip komt je tegemoet waardoor dat gevaar voor jouw schip opleveren kan en toont het blauwe bord, wat moet je doen" is uiteraard het antwoord "uitwijken naar bakboord. Dat kan ik je wel garanderen.
Dat is ook het probleem in zowel weg- als waterverkeer.
Je moet altijd maatregelen nemen om een aanvaring te vorokomen en dat is in dit geval uitwijken naar de verkeerde kant.
Probleem is gewoon dat er in examens zelden of nooit vragen worden gesteld over een ongewone situatie zoals deze maar dat die heelaas wel voorkomen in het dagelijkse leven.

En misschien moet je toch dit(wat ik al eerder geplaatst heb) eens goed doorlezen en vooral naar onderstaand plaatje kijken wat daar in staat: www.varendoejesamen.nl/kennisc...eren-het-blauwe-bord
Dat is precies wat ik bedoel.
Ad
Laatst bewerkt: 02 mrt 2020 08:40 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blauwe bord binnenvaart AIS B-transponder 02 mrt 2020 08:58 #1131486

Nardus, je hebt gelijk.

In het verleden heb ik de rivieren bevaren met kleine recreatievaartuigen. De regels kennende, hield ik altijd stijf stuurboordswal, ook als mij een blauw bord tegemoet kwam. Dat werd mij soms wel, soms niet in dank afgenomen.

De laatste jaren vaar ik regelmatig beroepsmatig, met grote schepen, op de rivieren. Als ik dan mijn blauwe bord getrokken heb, vind ik het prima als een tegemoetkomend jacht zijn uiterste stuurboordwalletje houdt. Sloepjes e.d. kunnen dat. Als het een kieljacht betreft dat niet zo dicht bij de wal kan/ durft te varen, vind ik het veel prettiger als die naar zijn bakboord gaat. Dat mag volgens de uitzonderingsregel omtrent het goede-zeemanschap.
Het voornaamste is, dat het wel heel duidelijk is wat zo'n jacht gaat doen. Dus duidelijk SB-wal houden, of duidelijk oversteken, of duidelijk over de vhf afspraken maken.
Ook als beroepsschipper zit je echt niet te wachten op onduidelijkheid en risico op aanvaringen of plotseling moeten uitwijken.

Terugkomend op het eigenlijke onderwerp van dit draadje: de weergave van een blauw bord op je scherm is een klein beetje handig, maar niet onmisbaar en zeker niet betrouwbaar. Ik check bij elke tegenligger met de verrekijker hoe het blauwe bord er bijhangt.
In geval van twijfel: een roepje over vhf 10.
Het gebeurt dikwijls dat de koppeling tussen het blauwe bord en de AIS niet goed werkt.

Eén keer ben ik flink gefopt. Ik zag op de Waal bij een opvarig schip door de verrekijker duidelijk het blauwe bord met witte rand staan, terwijl dat schip gewoon zijn stuurboordswal hield. Voor de zekerheid riep ik op 10. De schipper antwoordde dat hij helemaal geen blauw bord had getrokken, maar ik zag 'm wèl staan.
Toen wij vlak bij elkaar waren zag ik het: er stond een droogmolen aan stuurboord achter zijn stuurhut, vol met blauw spijkergoed en daarachter een wit laken.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blauwe bord binnenvaart AIS B-transponder 02 mrt 2020 17:05 #1131636

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Yellow Boat schreef :
nardus schreef :
Yellow Boat schreef :
nardus schreef :
Volgens mij kan je beter stuurboordwal blijven varen totdat je een tegenligger hebt ? zo heb ik het "geleerd"teminste.
Bakboord wall varen (buitenbochten) is verboden op de meeste rivieren.

Dan heb je toen toch niet goed opgelet.

Juist wel! B) Ik heb deze vraag gehad tijdens mn examen, en ook in mijn proefvragen.
Staat ook duidelijk in het BPR dat je op de meeste rivieren geen bbwal mag varen. Ik zou dat ook niet verkondigen als een veilige manier van varen. Wellicht kan dat in jouw ogen een gevaarlijke situatie opleveren, maar het mag (heel vaak) niet. RPR maakt niet uit waar je vaart.

Bakboordwal varen en kort uitwijken naar bakboord zijn wel twee verschillende dingen.
Dat is precies wat ik bedoel.

Al reeds helemaal in het begin zei ik precies hetzelfde. wij snappen het !

Echter wat je bedoelt is niet wat je schrijft, ik quote even : Daarom kun je als pleziervaartuig ook beter de buitenbochten nemen als je stroomaf vaart.

Das heeeeel wat anders als even kort uitwijken. Zonder rede aan de andere kant varen is en blijft verboden.

Maar je bedoelde dus " Daarom kun je als pleziervaartuig ook beter de buitenbochten nemen als je stroomaf vaart als er een boot met een blauw bord aankomt!
Laatst bewerkt: 02 mrt 2020 17:06 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blauwe bord binnenvaart AIS B-transponder 02 mrt 2020 18:27 #1131662

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3382
nardus schreef :
Al reeds helemaal in het begin zei ik precies hetzelfde. wij snappen het !

Echter wat je bedoelt is niet wat je schrijft, ik quote even : Daarom kun je als pleziervaartuig ook beter de buitenbochten nemen als je stroomaf vaart.

Das heeeeel wat anders als even kort uitwijken. Zonder rede aan de andere kant varen is en blijft verboden.

Maar je bedoelde dus " Daarom kun je als pleziervaartuig ook beter de buitenbochten nemen als je stroomaf vaart als er een boot met een blauw bord aankomt!

Op rivieren waar je naar bakboordzijde mag uitwijken voor een schip met blauw bord mag je volgens mij ook bakboordzijde als er geen schip aan komt.
Opvarend op de IJssel neem ik met een klein schip ook altijd de binnenbochten. Afvarend meestal ongeveer in het midden bij een bocht naar stuurboord, en anders de stuurboordzijde.
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Laatst bewerkt: 02 mrt 2020 18:27 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blauwe bord binnenvaart AIS B-transponder 03 mrt 2020 12:37 #1131979

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Soms vaart een schip aan de verkeerde wal met het blauwe bord aan, om te gaan afmeren. Dat kun je niet altijd goed inschatten.

Dan moet je er niet tussendoor varen, maar eenvoudig even naar bakboord uitwijken om het schip te passeren en daarna weer gewoon naar stuurboord.

Opvarende binnenvaartschepen varen soms heel dicht tegen de oever om brandstof te besparen en drukken je soms tussen de kribben. Ook in dit soort gevallen even naar bakboord om te passeren.

Als je duidelijk je intensies aangeeft is er geen enkel probleem.

Gebruik van de scheepshoorn, hoor je al zelden meer.
Laatst bewerkt: 03 mrt 2020 16:28 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.261 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl