Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Blauwe bord binnenvaart AIS B-transponder

Blauwe bord binnenvaart AIS B-transponder 28 feb 2020 10:42 #1130757

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7281
De binnenvaart maakt gebruik van de instelling in AIS voor de indicatie van het voeren van het blauwe bord (verkeerde wal, sb-sb). Men wil dit verplicht koppelen aan het gebruik van het visuele bord. Handmatig kan tot misverstanden leiden en gevaar opleveren.

Is dit ook zichtbaar op een B-klasse ontvanger/transponder ? OpenCPN kent ook een instelling Inland ENC is het dan wel zichtbaar te maken ?

Zeevaart ziet deze instelling niet.
Laatst bewerkt: 28 feb 2020 10:44 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blauwe bord binnenvaart AIS B-transponder 28 feb 2020 11:38 #1130765

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
Of je het blauwe bord ziet op je scherm hangt uitsluitend af van je software op je PC of plotter.
OpenCPN laat dit al vanaf het begin zien.

De transponder-ontvanger doet hier niets aan.
De blauw bord data komt via msg.1 + 2 + 3. Ook SOLAS schepen kunnen dit zien (en/of uitzenden)
Zeevaart ziet deze instelling dus wel. Het data-veld in deze messages is voor "special Manoeuvres", voor inland is dat dan blauw bord.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 28 feb 2020 11:40 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blauwe bord binnenvaart AIS B-transponder 28 feb 2020 12:05 #1130774

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7281
Dan heb ik hierover verkeerde informatie gelezen. De discussie ging overigens over SignalK.

Het zou uitsluitend gebruikt kunnen worden voor Inland scheepvaart en niet kunnen worden gezien door Ais systemen voor de zeevaart.

Helaas kun ik het nu niet proberen.

Mogelijk kun je nog aangeven hoe de icoon eruit ziet als het blauwe boord aan staat.

Groet,

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blauwe bord binnenvaart AIS B-transponder 28 feb 2020 12:15 #1130780

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
Het data-veld in message 1,2,3 voor "special Manoeuvres" is gereserveerd in het AIS protocol. Echter is de inland mode de enige die dit gebruikt.
Een SOLAS AIS zal dit niet op het eigen scherm laten zien, een inland AIS wel.
Echter alle achterliggende presentatie software, ECDIS, plotters, etc., ziet deze data wel. Of er dan werkelijk wat mee gedaan wordt is maar de vraag.

Als signal-K deze data ontvangt, zou het deze ook moeten kunnen tonen?
Msg. 1, 2, 3 ontvangt iedereen, dat is de gewone AIS data van elk schip.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blauwe bord binnenvaart AIS B-transponder 28 feb 2020 12:31 #1130789

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
plaatje heeft weinig uitleg nodig.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blauwe bord binnenvaart AIS B-transponder 28 feb 2020 16:11 #1130831

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7281
WADnWIND schreef :
Het data-veld in message 1,2,3 voor "special Manoeuvres" is gereserveerd in het AIS protocol. Echter is de inland mode de enige die dit gebruikt.
Een SOLAS AIS zal dit niet op het eigen scherm laten zien, een inland AIS wel.
Echter alle achterliggende presentatie software, ECDIS, plotters, etc., ziet deze data wel. Of er dan werkelijk wat mee gedaan wordt is maar de vraag.

Als signal-K deze data ontvangt, zou het deze ook moeten kunnen tonen?
Msg. 1, 2, 3 ontvangt iedereen, dat is de gewone AIS data van elk schip.

De blauwe bord indicatie is aanwezig in NMEA183 en in NMEA2000.

De vraag is, moet je bij het gebruik in de binnenvaart (Inland AIS) deze toepassing wel gebruiken en dit voor de (Solas) zeevaart juist niet laten verschijnen ? Wat nu ook het geval is.

Maakt waarschijnlijk deel uit van de standaard Solas richtlijnen.

Blijft de vraag over, zie ik als "Jo de eenvoudige Ais gebruiker" de blauwe borden nu wel of niet op mijn AIS B kaartplotter software. Heb dit zelf niet kunnen vaststellen.

Bram
Laatst bewerkt: 28 feb 2020 16:19 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blauwe bord binnenvaart AIS B-transponder 28 feb 2020 16:31 #1130832

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
De kaart plotter bepaald of je het ziet op het scherm.
De transponder is alleen maar een data doorgeefluik bij ontvangst.

Zo heeft Opencpn dus altijd de mogelijkheid om blauwbord te zien, solas of inland.
De ontvanger in de transponder ontvangt gewoon alles en stuurt dit door. Daarbij geheel onbelangrijk of dit een B of een A is.

Blauwbord uitzenden is alleen voorbehouden aan klasse-A.
Als je dus een klasse-B met ingebouwde plotter hebt, hangt het van de firmware van de plotter af. Als je dan niks ziet, moet je klagen bij de leverancier.

Ook schepen in solas mode vinden het fijn als ze blauw bord kunnen zien, scheelt toch een hoop misverstanden. Kruiplijners gaan ook de Rijn op.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 28 feb 2020 16:32 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blauwe bord binnenvaart AIS B-transponder 28 feb 2020 18:07 #1130854

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7281
Beste W&W,

dat begrijp ik allemaal wel. De data is voorhanden, zowel onder NMEA183 als NMEA2K.

Maar hoe ziet het eruit en verschijnt het wel op de kaartplotter ?

Welke software of kaartplotter vertoond de blauwe bord informatie op het scherm ?

Kan mij niet herinneren dit ooit gezien te hebben. Maar ik kan er overheen gekeken hebben.

Die kruiplijn coasters zullen gewoon moeten voldoen aan de Inland AIS richtlijnen als ze
op de Rijn varen.

Groet,

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blauwe bord binnenvaart AIS B-transponder 28 feb 2020 19:43 #1130888

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Verkeerde zijde varen is meestal op snelstromende rivieren, lek, waal. Daar pakken de schipper vaker de binnenbocht zodat ze minder stroom tegen hebben. Niet het gebied waar wij vertoeven.
Maar ik ben wel nieuwsgierig hoe dat er in opencpn uitziet, screenshot iemand ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blauwe bord binnenvaart AIS B-transponder 28 feb 2020 19:58 #1130894

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
Even geduld.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blauwe bord binnenvaart AIS B-transponder 28 feb 2020 20:06 #1130898

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6442
In OpenCPN heb je voor binnenvaren twee mogelijkheden. Normaal ziet er zo uit:

Of in speciale InlandECDIS mode dan ziet het er zo uit:

In de Inland mode valt het op dat het schip geen driehokje is, dat komt omdat er geen koers informatie wordt meegezonden. Er is wel een COG vector, maar het schip zou ook achteruit kunnen varen, daarom dus geen driehokje en het 'blauwebord' in de midden. Zend het schip wel een kompaskoers mee, dan wordt het weer een driehoekje en verschuift het blauwebord naar stuurboord.

Blauwbord info wordt alleen uitgezonden bij een vaste koppeling met het echte bord, en dus niet via een extra schakelaar ofzo. Als de AIS aangesloten is op het blauwe bord maar het bord is niet gezet dan geeft OpenCPN een klein wit streepje.
Laatst bewerkt: 28 feb 2020 20:10 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blauwe bord binnenvaart AIS B-transponder 28 feb 2020 21:00 #1130911

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7281
Nu ik wat beter kijk naar de voorgaande beelden, zie ik inderdaad wel erg vaag het blauwe vlakje.

Wat zijn die "Improved presentation of Inland AID" voor icons ?

Is dit de nieuwe verbeterde stijl van icons voor Inland AIS ? Als dit een nieuwe standaard is, moet OpenCPN daar dan niet op aangepast worden?

Ik vind deze aanduidingen veel duidelijker. Je ziet duidelijk het blauwe bord.

Sorry, voor mijn onnodige vraagstelling.

Groet,


Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blauwe bord binnenvaart AIS B-transponder 29 feb 2020 07:03 #1130946

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6442
brambo schreef :
Nu ik wat beter kijk naar de voorgaande beelden, zie ik inderdaad wel erg vaag het blauwe vlakje.

Wat zijn die "Improved presentation of Inland AID" voor icons ?

Is dit de nieuwe verbeterde stijl van icons voor Inland AIS ? Als dit een nieuwe standaard is, moet OpenCPN daar dan niet op aangepast worden?

Ik vind deze aanduidingen veel duidelijker. Je ziet duidelijk het blauwe bord.

Sorry, voor mijn onnodige vraagstelling.

Groet,


Bram
Eh voor inland zijn ze toch hetzelfde?? Al geeft OpenCPN nog wat extra info door het icoontje een kleurtje te geven. Een klein verschil zou kunnen zijn dat OpenCPN een wit randje om het blauw geeft (net als in het echt). Maar als er wel koers info aanwezig is dan schuift het vierkantje op tot net buiten het schip waar meestal een blauwe kaart achtergrond is. En dan is dat witte randje veel duidelijker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blauwe bord binnenvaart AIS B-transponder 29 feb 2020 08:18 #1130965

nardus schreef :
Verkeerde zijde varen is meestal op snelstromende rivieren, lek, waal. Daar pakken de schipper vaker de binnenbocht zodat ze minder stroom tegen hebben. Niet het gebied waar wij vertoeven.

Vergeet vooral de Ijssel en de Maas niet want juist daar is gebruik van het het blauwe bord verplicht op grote schepen , op de andere rivieren mag het alleen maar is niet verplicht. Dat heeft vooral te maken met de veel scherpere bochten in Ijssel en Maas in vergelijking met de groetre rivieren.
Zie de betreffende artikelen in het BPR : hele BPR vind je hier: wetten.overheid.nl/BWBR0003628...delingII_Artikel6.05
Dit zijn de betreffende artikelen:

Bijlage:

Bestandsnaam: Tegengeste...rsen.pdf
Bestandsgrootte:498 KB

Bijlage:

Bestandsnaam: IjsselMaas...ring.pdf
Bestandsgrootte:652 KB

Hier meer toegespitst t.b.v. de pleziervaart:
www.varendoejesamen.nl/kennisc...eren-het-blauwe-bord
www.varendoejesamen.nl/storage...oads/blauwe-bord.pdf
Ad
Laatst bewerkt: 29 feb 2020 08:20 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blauwe bord binnenvaart AIS B-transponder 29 feb 2020 08:40 #1130968

Alleen als het binnenschip sb-sb wil passeren is zetten van het bord door dat schip verplicht. Het binnenschip op tegengestelde koers geeft "antwoord" door ook een blauw bord te zetten.

Op delen van de binnenwateren is het zetten van een blauw bord zelfs verboden.

Maar we dwalen weer af.
Yellow Boat schreef :
nardus schreef :
Verkeerde zijde varen is meestal op snelstromende rivieren, lek, waal. Daar pakken de schipper vaker de binnenbocht zodat ze minder stroom tegen hebben. Niet het gebied waar wij vertoeven.

Vergeet vooral de Ijssel en de Maas niet want juist daar is gebruik van het het blauwe bord verplicht op grote schepen , op de andere rivieren mag het alleen maar is niet verplicht. Dat heeft vooral te maken met de veel scherpere bochten in Ijssel en Maas in vergelijking met de groetre rivieren.
Zie de betreffende artikelen in het BPR : hele BPR vind je hier: wetten.overheid.nl/BWBR0003628...delingII_Artikel6.05
Dit zijn de betreffende artikelen:

Bijlage:

Bestandsnaam: Tegengeste...rsen.pdf
Bestandsgrootte:498 KB

Bijlage:

Bestandsnaam: IjsselMaas...ring.pdf
Bestandsgrootte:652 KB

Hier meer toegespitst t.b.v. de pleziervaart:
www.varendoejesamen.nl/kennisc...eren-het-blauwe-bord
www.varendoejesamen.nl/storage...oads/blauwe-bord.pdf
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blauwe bord binnenvaart AIS B-transponder 29 feb 2020 10:47 #1130995

Sydeliefde schreef :

Maar we dwalen weer af.

Dan maar even terug dwalen.
Blauwe borden op je AIS kunnen zien lijkt me eigenlijk een beetje overdone.
Op de Ijssel en de Maas moet je gewoon altijd in de afvaart de buitenbocht volgen en in de afvaart de binnenbocht. De bochten op die rivieren zijn vaak dermate krap dat je vooral bij de afvaart , zeker een diepgeladen, binnenschip pas in de bocht aan ziet komen en dan krijg je al gauw een groot probleem want die laten daaar echt geen ruimte , ook niet voor een klein jachtje . Volg je daarentegen dan de buitenbocht zie je alle aankomende schepen , zowel op- als afvarend ruim op tijd . Bij de opvaart valt het wel mee want dan neem je natuurlijk sowieso de buitenbochten dus dan zie je wel of er wat aan komt.
Op de andeere rivieren zijn de bochten normaliter dermate ruim dat je tegenliggers altijd op tijd ziet en bovendien hebben die eigenlijk altijd ruimte genoeg tussen de kribben op even uit te kunnen wijken.
wat natuurlijk niet wegneemt is ook dan de verkeerde kant te kiezen a;s dat zinvol lijkt.
Ik ben 10 jaar lang de Ijssel en de Rijn regelmatig op en af gevaren dus ik weet waarover ik het heb.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blauwe bord binnenvaart AIS B-transponder 29 feb 2020 11:11 #1131000

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Yellow Boat schreef :
nardus schreef :
Verkeerde zijde varen is meestal op snelstromende rivieren, lek, waal. Daar pakken de schipper vaker de binnenbocht zodat ze minder stroom tegen hebben. Niet het gebied waar wij vertoeven.

Vergeet vooral de Ijssel en de Maas niet want juist daar is gebruik van het het blauwe bord verplicht op grote schepen , op de andere rivieren mag het alleen maar is niet verplicht. Dat heeft vooral te maken met de veel scherpere bochten in Ijssel en Maas in vergelijking met de groetre rivieren.
Zie de betreffende artikelen in het BPR : hele BPR vind je hier: wetten.overheid.nl/BWBR0003628...delingII_Artikel6.05
Dit zijn de betreffende artikelen:<knip>
Ad

BPR geld niet (door mij) bovengenoemde rivieren. Daar is het RPR van kracht. Zou die links er ook even bij googlen. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blauwe bord binnenvaart AIS B-transponder 29 feb 2020 11:35 #1131007

Laatst bewerkt: 29 feb 2020 11:47 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blauwe bord binnenvaart AIS B-transponder 29 feb 2020 12:17 #1131011

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6442
Yellow Boat schreef :
Dan maar even terug dwalen.
Blauwe borden op je AIS kunnen zien lijkt me eigenlijk een beetje overdone.
Op de Ijssel en de Maas moet je gewoon altijd in de afvaart de buitenbocht volgen en in de afvaart de binnenbocht. De bochten op die rivieren zijn vaak dermate krap dat je vooral bij de afvaart , zeker een diepgeladen, binnenschip pas in de bocht aan ziet komen en dan krijg je al gauw een groot probleem want die laten daaar echt geen ruimte , ook niet voor een klein jachtje . Volg je daarentegen dan de buitenbocht zie je alle aankomende schepen , zowel op- als afvarend ruim op tijd . Bij de opvaart valt het wel mee want dan neem je natuurlijk sowieso de buitenbochten dus dan zie je wel of er wat aan komt........
Maar het is juist de opvaart die bepaald hoe het passeren gaat gebeuren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blauwe bord binnenvaart AIS B-transponder 29 feb 2020 14:00 #1131036

Zeg ik wat anders dan?
Daarom kun je als pleziervaartuig ook beter de buitenbochten nemen als je stroomaf vaart want dat zullen de stroomop varende schepen ook met hun bord aangeven.
Overigens gelden de blauwe bord regels officieel niet een voor kleine vaartuigen . Lees maar eens bijv. pagina 39 van het RPR maar zoiets staat ook ergens in het BPR. Wat niet betekent dat het volgen van die blauwe borden niet veiliger is.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blauwe bord binnenvaart AIS B-transponder 29 feb 2020 20:14 #1131097

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Volgens mij kan je beter stuurboordwal blijven varen totdat je een tegenligger hebt ? zo heb ik het "geleerd"teminste.
Bakboord wall varen (buitenbochten) is verboden op de meeste rivieren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blauwe bord binnenvaart AIS B-transponder 01 mrt 2020 05:50 #1131131

Yellow Boat schreef :
Blauwe borden op je AIS kunnen zien lijkt me eigenlijk een beetje overdone.

Juist op een bochtige rivier lijkt deze AIS-subfunctie mij waardevol! Op ruim water zie je een target veelal al ruim van te voren aankomen en kun je optisch peilen hoe je gaat passeren.

Op een bochtige rivier met begroeiing lang de oevers kun je niet zien welke oever je het beste naar kunt uitwijken. Juist daar is AIS icm blauwbord nuttig dus.
Laatst bewerkt: 01 mrt 2020 06:44 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blauwe bord binnenvaart AIS B-transponder 01 mrt 2020 07:42 #1131143

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7281
nardus schreef :
Volgens mij kan je beter stuurboordwal blijven varen totdat je een tegenligger hebt ? zo heb ik het "geleerd"teminste.
Bakboord wall varen (buitenbochten) is verboden op de meeste rivieren.

Als je de stuurboord wal blijft houden, dan wordt je soms vrijwel tegen de oever gedrukt door een opvarende binnenvaarder.

Zelf afvarend, dan wijk ik in zo'n geval uit naar bakboord en passeer ik de binnenvaarder aan stuurboord. Daarna uiteraard weer naar de stuurboord wal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blauwe bord binnenvaart AIS B-transponder 01 mrt 2020 08:30 #1131154

nardus schreef :
Volgens mij kan je beter stuurboordwal blijven varen totdat je een tegenligger hebt ? zo heb ik het "geleerd"teminste.
Bakboord wall varen (buitenbochten) is verboden op de meeste rivieren.

Dan heb je toen toch niet goed opgelet.
Bij bochtige rivieren waar de grote schepen genbruik (moeten) maken van de blauwe borden is dat in de afvaart dus niet zo en kun je in een onoverzichtelijke bocht (is meestal een bocht naar stuurboord uiteraard) zoals op de Gelderse Ijssel beter ruim vóor die bocht oversteken naar bakboord. Je kunt er nl. zeker van zijn dat een opvarend groot schip daar heel krap de binnenbocht ( jouw stuurboordboct dus) zal nemen en je echt in grote problemen kunt komen als je dat schip tegenkomt.
Ik heb er al eens een dodelijk ongeluk mee zien gebeuren in een bocht bij de toenmalige ( rode lijnen op de foto)ingang van de Rhederlaag aan de Ijssel ( zie foto) . Nou ja , niet echt gezien maar ik was er vlakbij bezig op mijn boot in de jachthaven die je daar ziet. Was een motorbootje van een meter of 8 die stroomafwaarts onder een groot schip kwam wat de binnenbocht daar nam.
Als er op die rivier rode en groene betonning lgt ( wat meer uitzondering als regel is op rivieren ) moet je natuurlijk aan de verkeerde kant buiten de groene tonnen blijven bij de afvaart.
Natuurlijk is AIS daarbij een heel goed hulpmiddel maar ook niet meer dan een hulpmiddel.

En lees dit ook nog maar een keer:
www.varendoejesamen.nl/kennisc...eren-het-blauwe-bord
Ad
Laatst bewerkt: 01 mrt 2020 08:34 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blauwe bord binnenvaart AIS B-transponder 01 mrt 2020 11:59 #1131251

Yellow Boat schreef :

Dan heb je toen toch niet goed opgelet............................... Je kunt er nl. zeker van zijn dat een opvarend groot schip daar heel krap de binnenbocht ( jouw stuurboordboct dus) zal nemen en je echt in grote problemen kunt komen als je dat schip tegenkomt.
..............

Ad,
Je kunt er niet zeker van zijn dat een groot opvarend schip de binnenbocht neemt.
In de praktijk neemt een groot aantal daarvan gewoon de buitenbocht. Waarom? In de eerste plaats omdat de diepgang in de buitenbocht het grootste is. Diepstekende schepen (geladen, of duwboten die altijd diep steken) riskeren liever niet hun kimmen, roeren en schroeven in de binnenbocht. Bovendien hebben ze in de diepere buitenbocht minder last van zuiging.
In de tweede plaats zijn de binnenvaartschepen tegenwoordig allemaal voorzien van sterke motoren waarmee hoge snelheden kunnen worden bereikt, soms tot wel 30 km per uur. Dat is heel wat anders dan pakweg 40 jaar geleden. Een beetje minder tegenstroom in de binnenbocht is daarmee niet zo interessant meer voor de modale binnenvaartschipper, temeer omdat de zuiging in de ondiepe binnenbocht de snelheid zal drukken.

Vrijwel elk binnenvaartschip zal zich melden op VHF 10 bij het naderen van een scherpe bocht (bijvoorbeeld de bocht van Zalk). Uitluisteren op 10, en dan even kort overleggen hoe de ontmoeting zal verlopen, werkt uitermate geruststellend voor beide partijen.
Melding en overleg op 10 is betrouwbaarder dan een ikoontje op je AIS.

Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.309 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl