Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Schakelen van instrumenten en navigatieapparatuur

Schakelen van instrumenten en navigatieapparatuur 03 mei 2020 09:02 #1154873

Hallo,

Dit is mijn eerste post hier op het forum dus vergeef me indien het al ergens ooit besproken of bediscussieerd is, maar kan niet echt een antwoord op mijn vraag vinden. Dus bij deze een nieuw topic.

Vragen:
- Met welke configuratie kan ik mijn energieverbruik het best onder controle houden en beperken?
- Hoe lang kan ik mijn apparatuur ingeschakeld houden tot een lege accu (uitgaande van alleen apparatuur en toplicht gebruik en geen andere instrumenten of energieverbruikers)
- Is de huidige schakeling (alles 1 groep) verstandig, of kan ik er beter voor kiezen om sommige instrumenten apart van elkaar te schakelen?

Situatie:
In 2018 heb ik een mooi tweedehandsschip gekocht, een targa 96. Inmiddels heb ik zo ongeveer alle instrumenten vervangen inclusief de volledige elektrische installatie. Het is allemaal degelijk ingebouwd, daarover geen zorgen. Nu ben ik me aan het voorbereiden om wat langere tochten te gaan maken. De Nederlandse binnenwateren en kustlijn ken ik inmiddels al wel. Omdat ik voornemens ben ook wat tochten solo te doen, is de autopilot een belangrijk onderdeel van de uitrusting. Op dit moment heb ik al mijn apparatuur als 1 aparte groep geschakeld. De instrumenten zijn als volgt:

Groep 1:
- Windmeter st60
- Log st60
- Diepte st60
- Autopilot (st6001, Rotary drive en stuurcomputer 300 Raytheon)
- Kaartplotter binnen rc580
- Kaartplotter buiten C80
- Marifoon Ray 55

Toplicht (Groep 2)
- Toplicht driekleur Led 6 watt

Accu:
- Boordaccu 230ah

Kijk uit naar jullie reacties. Alvast bedankt!

Groet Ferry
Targa 96 - Amsterdam
Laatst bewerkt: 03 mei 2020 09:03 door FestinaLente.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schakelen van instrumenten en navigatieapparatuur 03 mei 2020 09:07 #1154874

Welkom hier.
Ik zou voor de opwekking van energie op zijn minst een zonnepaneel bij nemen.

En op het forum is het een en ander wel geschreven hoor. Er is ook een elektradraadje.
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schakelen van instrumenten en navigatieapparatuur 03 mei 2020 09:31 #1154886

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
Dag Ferry,
Het is verstandig om meerdere zekeringgroepen te hebben, b.v. je marifoon apart. Je voorkomt daarmee dat als er iets misloopt elders dat je marifoon niet meer werkt.

Verder is het wel raadzaam om de elektronica geheel af te kunnen schakelen omdat die vaak nog minieme lekstroompjes hebben lopen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schakelen van instrumenten en navigatieapparatuur 03 mei 2020 09:42 #1154887

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Jouw vragen gaan zondermeer leiden tot een lang draadje.
Ben je dr klaar voor?

Een lege accu.....230Ah....okee.....wat voor type accu?
GEL, AGM, Ion etc....

Hoe wordt de accu nu geladen?
Zonnepaneel, motor, walstroom....etc.....

Voor het verbruik aan de wal, zeilend en geankerd vind je.hier op het forum diverse spreadsheets e.d zodat je het verbruik kunt berekenen. Daar zou ik mee starten.

Ik mis verbruikers zoals kajuitverlichting, radio, waterpomp etc...

Succes met dit topic.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schakelen van instrumenten en navigatieapparatuur 03 mei 2020 09:43 #1154888

Welkom Ferry,

een accu (loodaccu) moet je nooit meer dan half leegmaken, want van leeg zijn (en staan) gaat hij snel kapot.

Je hebt dan dus (als de accu nog zijn originele 230 Ah heeft) pakweg 110 Ah ter beschikking, en dan moet je opladen.
Voor de zekerheid nemen we wat minder, accu zal vast niet net uit de winkel komen en dus al wat capaciteit (van het maximum) verloren zijn. We gaan uit van 90 Ah beschikbaar.

De ST60's nemen nauwelijks stroom,reken 0,5A voor allemaal samen.
Voor de stuurautomaat, reken op 2A stroom, misschien iets minder.
De plotters zullen elk ook 1 a 2A nemen denk ik (mijn navigatienotebook doet 5A). Reken 4A voor de 2 plotters.
Toplicht 0,5A maar niet alle uren, dus 0,2A

Zitten we aan 7A, dus 7Ah per uur.

Je kunt er dus 13 uur mee varen.... dan is het op.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 03 mei 2020 09:49 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schakelen van instrumenten en navigatieapparatuur 03 mei 2020 09:53 #1154897

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
En ik zou een accumonitor in het systeem opnemen: dat geeft goed inzicht in verbruik en conditie van de accu('s).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schakelen van instrumenten en navigatieapparatuur 03 mei 2020 09:56 #1154898

Bedankt! De accu betreft een semi tractie van Bosch (www.accuserviceholland.nl/bosc...iEAQYASABEgJw1vD_BwE) en is ruim een jaar oud. Daarnaast heb ik uiteraard nog een aparte startaccu van 90ah. De plotter binnen staat bijna altijd uit. Dus zou ik bij benadering kunnen uitgaan van zo’n 5a per uur en 100ah capaciteit = dus 20 uur? In dat geval is een zonnepaneel dus niet echt nodig aangezien ik ook nog 160 liter dieselenergie kan stouwen;)

Van die marifoon idd wel handig. Bouw ik om, al heb ik ook een handmarifoon voor ingeval van nood.

Laatste vraag: als plotters of autopilot uitstaan, geven ze dan nog wel seatalk signalen door?
Targa 96 - Amsterdam
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schakelen van instrumenten en navigatieapparatuur 03 mei 2020 10:09 #1154902

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1675
Beste Ferry,
Energie besparen cq controleren doe je alleen door apparatuur uit te zetten.
De autopilot en de marifoon zijn de energieslurpende.
En die staan 24/7 aan op lange tochten.
Voor autonomie op langere tochten is niet het verbruik maatgevend, maar de opwekking capaciteit.
Dus generator, hoofdmotief draaien, zonnepaneel, windmolens, fiets met dynamo, of wat dan ook.
Als zoals Baasklusje schrijft 7Ah per uur continue je verbruik is, dien je dus 7x24=170Ah afgerond naar boven voor verliescompendatie 200Ah per dag op te wekken.
Focus daar eerst op is mijn advies.
Anders wordt het geen autonomie maar dagtochtjes hoppen van walstroom naar walstroom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schakelen van instrumenten en navigatieapparatuur 03 mei 2020 10:13 #1154904

en je kan natuurlijk ook een uurtje stroom draaien met de diesel als je accu's te leeg worden.
Helemaal aftoppen hoeft dan niet, want dat duurt te lang. Dat doe je weer aan de wal.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schakelen van instrumenten en navigatieapparatuur 03 mei 2020 10:28 #1154907

Wel grappig dat iemand eerst al z'n apparatuur en bedrading gaat vernieuwen, en zich daarna afvraagt of er in groepen gesplitst moet worden en wat het verbruik zou zijn.
Maar goed noem mij maar een Jiskefet :evil:
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schakelen van instrumenten en navigatieapparatuur 03 mei 2020 17:33 #1155047

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15797
Je plotter en autopiloot generen geen data als ze uit zijn, maar dat maakt voor seatalkbus niet uit. Je plotter heeft maar 1 Seatalk aansluiting en koppelt dus niet door. Of de AP twee aansluitingen heeft waarmee je doorkoppelt, zoals bij de ST60 instrumenten weet ik niet. Als je de AP niet laat doorlussen ben je er.

De plotter kan je het scherm van dimmen, dat scheelt enorm in verbruik. (Power knop kort indrukken, draaien aan draaiknop, OK knop om de nieuwe instelling te bevestigen).

Je marifoon beslist apart voeden en zekeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schakelen van instrumenten en navigatieapparatuur 03 mei 2020 18:31 #1155076

Freetime1970 schreef :
Wel grappig dat iemand eerst al z'n apparatuur en bedrading gaat vernieuwen, en zich daarna afvraagt of er in groepen gesplitst moet worden en wat het verbruik zou zijn.
Maar goed noem mij maar een Jiskefet :evil:

Had anders de apparatuur of bedrading er dan significant uit gezien ?

Flauwe opmerking weer , hoop dat je er zelf wel van genoten hebt, want niemand heeft er verder wat aan ;)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schakelen van instrumenten en navigatieapparatuur 03 mei 2020 21:29 #1155167

Jeroen-pion schreef :
Freetime1970 schreef :
Wel grappig dat iemand eerst al z'n apparatuur en bedrading gaat vernieuwen, en zich daarna afvraagt of er in groepen gesplitst moet worden en wat het verbruik zou zijn.
Maar goed noem mij maar een Jiskefet :evil:

Had anders de apparatuur of bedrading er dan significant uit gezien ?

Flauwe opmerking weer , hoop dat je er zelf wel van genoten hebt, want niemand heeft er verder wat aan ;)

Niets flauws aan, je koopt nieuwe apparatuur, vervolgens ga je alle bedrading vernieuwen. Ik lees iedere keer weer in diverse draadjes dat te dik draad te veel kost. Dus ik neem aan dat er een inventarisatie is geweest waar welke apparatuur zou komen. Hier uit voort vloeiende de vraag wat heb ik op die lokatie aan spanning en stroom waardes nodig. Resulterend in hoeveelheden draadlengtes en diameters. Van uit een centraal punt uitgevoerd. Klaar blijkelijk is dit niet gebeurt. Hoewel er wel geschreven is dat het allemaal goed is aan gelegd. Als dat zou zijn kan ik mij de vraag niet bevatten. Wat dan zou aan het begin van heel de refit al een conclusie opgemaakt moeten zijn dat ivm het verbruik en de wens hoe het uiteindelijk zou moet werken en/of er dan meerdere groepen aangelegd zouden moeten worden.

Grt. Mark
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Laatst bewerkt: 03 mei 2020 21:31 door Freetime1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schakelen van instrumenten en navigatieapparatuur 03 mei 2020 21:33 #1155168

FestinaLente schreef :
Laatste vraag: als plotters of autopilot uitstaan, geven ze dan nog wel seatalk signalen door?

Seatalk is een bus waarop je aangesloten apparatuur aan- of uit kunt zetten. De apparaten die aan blijven staan, kunnen signalen met elkaar delen.

Bijvoorbeeld: als enkel de plotter uitstaat, kan de autopilot nog wel met behulp van de windmeter een windkoers sturen. Maar niet naar een waypoint, want daar heeft de AP de plotter voor nodig.
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Laatst bewerkt: 03 mei 2020 21:35 door Panoramix.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.142 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl