Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ais True Heading CTRX blauwe led

Ais True Heading CTRX blauwe led 08 aug 2020 11:39 #1193105

  • wave40A
  • wave40A's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31
Ais is via 2000 systeem gekoppeld met Raymarine autopilot en plotter es7.
Al een paar keer is het voorgekomen dat na een aantal uren de ais op de een of andere manier, niet meer op zenden staat. Dan brandt blauwe led.
Omdat CTRX onderdeks gemonteerd zit, heb ik dat niet in de gaten. Pas bij aankomst merken wij dit.
Heeft iemand een idee waardoor dit komt. Misschien verkeerde instelling?.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais True Heading CTRX blauwe led 08 aug 2020 11:48 #1193107

Daar zit een draadje voor.. maakt die contact met massa dan staat ie op silentmode.. ligt ergens tegenaan misschien?
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais True Heading CTRX blauwe led 08 aug 2020 11:52 #1193108

  • wave40A
  • wave40A's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31
Heb de bekabeling gecontroleerd. Kon niets vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais True Heading CTRX blauwe led 08 aug 2020 12:06 #1193111

Paarse en of groene draadje uit de kabelboom
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais True Heading CTRX blauwe led 08 aug 2020 16:13 #1193193

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17227
Als het draadje per ongeluk contact maakt met de plus (+), is de functie stuk.
Het draadje gaat direct de processor in. :-(

Via 2000 kan je dacht ik niet in de silent mode komen, via 183 wel.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

Echte schippers dragen nooit een rode broek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais True Heading CTRX blauwe led 18 sept 2020 19:10 #1207798

  • wave40A
  • wave40A's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31
Afgelopen week is onze boot gekeurd voor elektrolische. Daar zijn wij voor verzekerd en dan moet de boot iedere 5 jaar gekeurd worden.
Eind 2017 is de navigatieapparatuur vernieuwd. Er werd een fout gevonden hoe de AIS ( antenne) was aangesloten. Als de AIS aan was, dan fungeerde de antenne als min. Degene die de keuring deed adviseerde mij om inplaatsvan een metalen bus waarop de antenne geschroefd was, een kunststof te plaatsen.
Dat vandaag gedaan. Maar de AIS krijg ik nou niet meer aan de praat. Heb de voeding gecontroleerd.
Heb alle draden + en - gecontroleerd. In de stekkervan de AIS meet ik ook 2 x een = en 2 x een min.
Daarna de engelse handleiding erbij gepakt.
Op blz 20 staat bij de eerste note een interessant stukje. Wat ik eruit begrijp, mijn engels is niet zo goed.
Ze zeggen dat als de antenne op een metalen boot staat, de min contact kan maken met de boot.
Dat was in mijn geval zo. MAAR DIT WIL JE ABSOLUUT NIET OP EEN ALUMINIUM SCHIP IVM ELEKTROLISCHE.
Ze adviseren om een galvanisch isolated DC/DC converter tussen de voeding en AIS te plaatsen.
Jammer is dat ik indertijd een monteur aan boord heb gehad die alles van Raymarine en AIS elektrisch heeft aangesloten, en die dit niet heeft opgemerkt.
De storing van de AIS dat hij op anoniem gaat is daarmee verklaard.
Kan iemand mij vertellen hoe zwaar die converter moet zijn. Misschien een linkje sturen.
Ben wel benieuwd of als ik die converter heb aangesloten , de AIS het gewoon doet.

Note that the negative lead (-) on the transponder is connected to the same point as the
ground on the VHF and GPS antenna connector. This means that if any of the antennas
(VHF or GPS) is bolted to a metal structure on board, can result in a connection to the
negative pole of the power supply (battery). If the unit is installed in a vessel with a metal hull
it is highly recommended that a galvanic isolated DC/DC converter is used between the
battery supply and the transponder to prevent galvanic corrosion or damage to the data
interface.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais True Heading CTRX blauwe led 18 sept 2020 19:27 #1207804

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17227
Wave,

Bij elke CTRX transponder zat en zit altijd een Nederlandse handleiding!
Daarin staat heel duidelijk een DC/DC omvormer geadviseerd.
Juist met het oog op ALU schepen en ter voorkoming van aardlussen.

Bij jou is het bij de montage aan boord kennelijk al gelijk fout gelopen. In je transponder is een verbinding weggebrand van de min (-). Die werd dus gemaakt via de antenneaansluiting naar de romp. Zeer waarschijnlijk zit er nog ergens een aardfout óf een aardfout via de marifoon.

Er zijn speciale isolatie kabels voor verkrijgbaar.

Overigens had het niet uitgemaakt welke klasse-B transponder je gehad had, Raymarine had het zelfde probleem.

Bekijk dit maar eens:
zeilersforum.nl/media/kunena/a...-transponder-2-3.pdf

zeilersforum.nl/index.php/foru...e-heading-ais#949237

Is het de Aluminium versie met ribben of de kunststof gele versie?
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

Echte schippers dragen nooit een rode broek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais True Heading CTRX blauwe led 18 sept 2020 19:32 #1207806

  • wave40A
  • wave40A's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31
Kan de AIS nog gemaakt worden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais True Heading CTRX blauwe led 18 sept 2020 19:51 #1207814

  • wave40A
  • wave40A's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31
Hallo WADnWIND
uit eerdere conversatie dd Min fout via True Heading AIS 05 juni 2018 06:07

Antenne isoleren is een goed idee, dat kan fysiek bovenin of met een antenneisolator beneden. dat laatste is een kabeltje met 2 stekkers waartussen een DC scheiding is. we gebruiken dat veel bij aluminium schepen, waar vaak hetzelfde probleem is.

Fysiek bovenin met een antenneisolator, bedoel je daarmee de kunststof (nylon) bus waar de antenne op geschroefd is.
Onze AIS is niet gekoppeld met de marifoon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais True Heading CTRX blauwe led 18 sept 2020 20:53 #1207836

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17227
wave40A schreef :
Hallo WADnWIND
uit eerdere conversatie dd Min fout via True Heading AIS 05 juni 2018 06:07

Antenne isoleren is een goed idee, dat kan fysiek bovenin of met een antenneisolator beneden. dat laatste is een kabeltje met 2 stekkers waartussen een DC scheiding is. we gebruiken dat veel bij aluminium schepen, waar vaak hetzelfde probleem is.

Fysiek bovenin met een antenneisolator, bedoel je daarmee de kunststof (nylon) bus waar de antenne op geschroefd is.
Onze AIS is niet gekoppeld met de marifoon.

Waar je de antenne isoleert maakt niet uit, of je dat met een kunststof bus doet bovenin of met een antenne isolator of met een DC/DC omvormer. Als je maar op de 1 of andere wijze een mogelik ongewenste kringloop onmogelijk maakt.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

Echte schippers dragen nooit een rode broek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais True Heading CTRX blauwe led 19 sept 2020 04:37 #1207850

wave40A schreef :
Kan de AIS nog gemaakt worden?
Als je de min aansloot op de mantel van de antenne, deed ie het toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ais True Heading CTRX blauwe led 19 sept 2020 06:36 #1207856

Zeilprutser schreef :
Ik begrijp in het algemeen de visie niet achter het schema mbt de min.
Lijkt mij toch een reden te hebben waarom de antennes dc grounded zijn?

Het probleem ontstaat omdat je de min naar je instrumenten verbreekt, waarom? Als je gewoon de plus verbreekt heb je het probleem niet?
En dan is alles nog netjes aan de min zodat bij ongewenste problemen, kortsluitingen, inductie, etc alles netjes via de bedoelde gnd en min paden naar de min gaat en de zekeringen in de plus hun werk behoren te doen.

Bij ons staat de AIS alleen aan tijdens het varen. Als de AIS uit staat en de min aangesloten blijft en de plus is onderbroken is dat soms een oplossing?

Zo niet welke DC scheiding is dan geschikt?
Laatst bewerkt: 19 sept 2020 06:41 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ais True Heading CTRX blauwe led 19 sept 2020 08:53 #1207888

Jollenbaas schreef :
Als de AIS uit staat en de min aangesloten blijft en de plus is onderbroken is dat soms een oplossing?

Het gaat in dit geval zo te horen om een stroomcircuit via de 0V en de aarde (de hele boot, alu, en/of de walstroom-aarde). Dan helpt de plus onderbreken niet.
De mantel van de antenne (en dus de stekker!) isoleren van metalen delen van de boot.
VHF-antenne op een kunststofbeugel aan de mast, AIS-antenne ook isoleren. Dat zou moeten helpen.
"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais True Heading CTRX blauwe led 19 sept 2020 14:13 #1207949

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17227
Er is in ieder geval iets doorgebrand in het min-circuit in de transponder .

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

Echte schippers dragen nooit een rode broek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.232 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl