Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: AIS 2watt of 5 watt

AIS 2watt of 5 watt 20 sept 2020 05:41 #1208093

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 966
Er zit geen verschil in verbruik. Die 5 Watt is het zendvermogen, en het ding zend niet continu uit. (Vergelijk de Em-Trak B923 en B953 maar eens: beide gemiddeld 2,9 Watt gemiddeld vermogen. Dat is 0,25 A.

Verschil zit in het "slotsysteem": de 5 Watt werkt met SOTDMA, en hoeft niet op een vrij "zendslot" te wachten. Nadeel: ze zijn watt duurder.

Er zijn vast andere ZF'ers die er meer vanaf weten. Ik zou zelf een SOTDMA kiezen, iets van € 100 duurder.
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 2watt of 5 watt 20 sept 2020 06:14 #1208099

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1208
Bij ons komt de Em-Track b954, waarom het zendvermogen beperken om 100 euro uit te sparen? Das mijn gedachten gang en misschien heb ik het mis, maar dan lees ik de reacties wel.
Mvg Grover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 2watt of 5 watt 20 sept 2020 06:20 #1208100

Veiligheid voor alles! Meer vermogen is beter gezien worden. Daarnaast hebben die modellen ook het al genoemde betere protocol zodat je ook nog eens eerder gezien wordt. Maw: gezien het kleine verschil, zou ik altijd de veiliger optie pakken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 2watt of 5 watt 20 sept 2020 06:39 #1208108

Ja dat nieuwe slotsysteem is wel prettig. Idd weinig verbruikverschil. Dat had ik te simpel aangenomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 2watt of 5 watt 20 sept 2020 07:02 #1208117

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6778
NmEen groter zendvermogen geeft alleen een groter bereik als je antenne hoog genoeg zit. En dan nog als een 2Watt zender een bereik van zeg 12Nm heeft dan is dat bij 5W 19Nm. (gaat kwadratisch)
Maar om die afstand van 19Nm te hale moeten zowel jouw antenne als de antenne op het te ontvangen schip minimaal 20 meter hoog staan omdat er anders een 'horizon' in de weg zit.

SOTDMA heeft wel het voordeel dat het meedoet in het toewijzen van 'slots', wat in theorie bij zeer grote ether drukte voordeel geeft. Maar ook dan geld vol is vol en bij vol moet je een slot delen met een ander schip.

Dus ja het heeft voordelen, maar m.i. kan je dan ook je toplichtje vervangen door een lampje van 100Watt want dan ben je beter zichtbaar. En dat lampje van 100Watt geeft een grotere sprong vooruit in 'veiligheid' dan dat extra zendvermogen. (mijn mening)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 2watt of 5 watt 20 sept 2020 07:15 #1208123

Geen wetenschappelijk bewijs, maar toch een indicatie: op mijn vorige boot (*antenne op 17 meter) duurde het met de oude AIS rond de 30 minuten voordat ik zichtbaar was op Marinetraffic/shipfinder etc, met de SOTDMA AIS was dat in alle gevallen binnen de 5 minuten.

Feller/sterker toplicht kan idd, net als een actieve radar reflector (electronisch) etc. maar daar ging dit topic niet over..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 2watt of 5 watt 20 sept 2020 07:21 #1208125

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 966
:laugh:

Een toplicht van 100 Watt, dat wil ik zien! (Maar eerst een flinke kabel door de mast friemelen.)
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 2watt of 5 watt 20 sept 2020 07:28 #1208129

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7197
DeBommel schreef :
:laugh:

Een toplicht van 100 Watt, dat wil ik zien! (Maar eerst een flinke kabel door de mast friemelen.)

och wij hadden een toplicht van 12 miljoen watt, foto is genomen om 2 uur snachts :whistle:
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 2watt of 5 watt 20 sept 2020 07:30 #1208132

  • syGabber
  • syGabber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 447
Het wachten op een vrij slot duurt lang als je veel signalen ontvangt. Dus hoe hoger je antenne hoe meer signalen je ontvangt dus hoe langer het duurt dat je een vrij slot hebt.
Voor mij is het belangrijk dat boten in de omgeving, tussen de 5 en 10Nm me ontvangen. Daarom staat mijn AIS zend antenne op het hekwerk niet te hoog en ik koos voor de ICMA500TR met eigen display.
De marifoon antenne staat in de mast en heeft ook een AIS ontvanger ingebouwd, dus ik zie wel alle verweg boten op de AIS.
Met beide systemen aan heb ik een laag energie verbruik, lager dan met een plotter of laptop erbij om visueel te zien wat er op de AIS gebeurt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 2watt of 5 watt 20 sept 2020 07:36 #1208136

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6778
EarlyMorningSunrise schreef :
Feller/sterker toplicht kan idd, net als een actieve radar reflector (electronisch) etc. maar daar ging dit topic niet over..
Ik stoorde me een beetje aan de eerder geslaakte kreet 'veiligheid voor alles'. Dat je geld uitgeeft om de veiligheid te vergroten is prima, maar doe het dan daar waar het de gootste effectiviteit heeft. En persoonlijk vind ik die 100€ verschil nog best een hoop geld.

Is er al meer bekend over SOTDMA in combinatie met een splitter in de regelgeving? (Bij gebruik van de marifoon (en splitter) heeft de AIS geen ontvangst meer, en kan dus ook geen slot schema opbouwen wat storing kan geven bij de volgende AIS uitzending)
Laatst bewerkt: 20 sept 2020 07:41 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 2watt of 5 watt 20 sept 2020 07:50 #1208143

rooiedirk schreef :
EarlyMorningSunrise schreef :
Feller/sterker toplicht kan idd, net als een actieve radar reflector (electronisch) etc. maar daar ging dit topic niet over..
Ik stoorde me een beetje aan de eerder geslaakte kreet 'veiligheid voor alles'. Dat je geld uitgeeft om de veiligheid te vergroten is prima, maar doe het dan daar waar het de gootste effectiviteit heeft. En persoonlijk vind ik die 100€ verschil nog best een hoop geld.

Is er al meer bekend over SOTDMA in combinatie met een splitter in de regelgeving? (Bij gebruik van de marifoon (en splitter) heeft de AIS geen ontvangst meer, en kan dus ook geen slot schema opbouwen wat storing kan geven bij de volgende AIS uitzending)

Feit is dat het veiliger is; voor de 1 is 100 euro idd meer dan voor de ander. Persoonlijk zou ik gezien wat het extra brengt die 100 euro er graag aan uitgeven, jij wellicht niet. prima toch, mogen we zelf kiezen.
Zoals je alleen al terugziet aan de Marinetraffics etc, wordt je veel eerder opgepikt.

Had er een splitter tussen zitten en dat gaf geen enkel probleem.
Laatst bewerkt: 20 sept 2020 07:51 door AccountVerwijderd15.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 2watt of 5 watt 20 sept 2020 09:14 #1208172

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
rooiedirk schreef :
Is er al meer bekend over SOTDMA in combinatie met een splitter in de regelgeving? (Bij gebruik van de marifoon (en splitter) heeft de AIS geen ontvangst meer, en kan dus ook geen slot schema opbouwen wat storing kan geven bij de volgende AIS uitzending)

Nee.
Zolang je niet zend met je marifoon door de splitter gaat alles goed. Als je een frequent marifoon gebruiker bent, kan de opbouw van het slotplan in de transponder verstoort worden.
Dan is een SOTDMA transponder minder zinvol.


"goed luistere, niks zegge"
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 2watt of 5 watt 20 sept 2020 12:53 #1208215

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
In de log's van mijn AIS staat met enige regelmaat het volgende bericht.
$AITXT,01,01,62,Max number of CP exceeded (msg 18)*73

Geen idee of het met deze discussie iets van doen heeft. Ik weet zelfs niet eens wat het berecht te betekenen heeft. Moet ik nog achter zien te komen.
Wie weet meer ? Betekend het misschien dat er geen slots meer beschikbaar zijn ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 2watt of 5 watt 20 sept 2020 15:48 #1208260

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
3Noreen schreef :
In de log's van mijn AIS staat met enige regelmaat het volgende bericht.
$AITXT,01,01,62,Max number of CP exceeded (msg 18)*73

Geen idee of het met deze discussie iets van doen heeft. Ik weet zelfs niet eens wat het berecht te betekenen heeft. Moet ik nog achter zien te komen.
Wie weet meer ? Betekend het misschien dat er geen slots meer beschikbaar zijn ?

Als je een klasse-B CSDMA hebt en in een druk gebied ligt/vaart, zou het kunnen betekenen dat er geen vrij timeslot gevonden wordt?

Message-18 is je positie rapport, je wordt dan mogelijk ook niet gezien.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 20 sept 2020 15:51 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 2watt of 5 watt 20 sept 2020 18:24 #1208318

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
WADnWIND schreef :

Als je een klasse-B CSDMA hebt en in een druk gebied ligt/vaart, zou het kunnen betekenen dat er geen vrij timeslot gevonden wordt?

Message-18 is je positie rapport, je wordt dan mogelijk ook niet gezien.

Ja inderdaad ik heb een klasse-B CSDMA. Je bevestigt mijn vermoeden. Dit was in het IJsselmeer gebied.
Het lijkt er dus op dat AIS zo populair is geworden dat simpel een vrij slot zoeken niet meer goed gaat. Het geen mij ook opviel op het moment dat de Bres in problemen was boven Ameland. De AIS van de Bres deed het met horten en stoten.
Heb ik het goed begrepen dat een SOTDMA een slot dan gaat nemen van een andere AIS die relatief ver weg is ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 20 sept 2020 18:25 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 2watt of 5 watt 20 sept 2020 18:29 #1208319

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
Ja, zoals bedoeld in het systeem .

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 2watt of 5 watt 20 sept 2020 18:32 #1208324

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
Kan ook nog zijn dat je een storing hebt op een AIS kanaal?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 2watt of 5 watt 20 sept 2020 19:04 #1208338

3Noreen schreef :
WADnWIND schreef :

Als je een klasse-B CSDMA hebt en in een druk gebied ligt/vaart, zou het kunnen betekenen dat er geen vrij timeslot gevonden wordt?

Message-18 is je positie rapport, je wordt dan mogelijk ook niet gezien.

Ja inderdaad ik heb een klasse-B CSDMA. Je bevestigt mijn vermoeden. Dit was in het IJsselmeer gebied.
Het lijkt er dus op dat AIS zo populair is geworden dat simpel een vrij slot zoeken niet meer goed gaat. Het geen mij ook opviel op het moment dat de Bres in problemen was boven Ameland. De AIS van de Bres deed het met horten en stoten.
Heb ik het goed begrepen dat een SOTDMA een slot dan gaat nemen van een andere AIS die relatief ver weg is ?

Hoe hoog is je ais-antenne?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 2watt of 5 watt 20 sept 2020 20:30 #1208380

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
Gezien het probleem te hoog denk ik? :unsure:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 2watt of 5 watt 20 sept 2020 21:57 #1208395

WADnWIND schreef :
Gezien het probleem te hoog denk ik? :unsure:

Yep.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 2watt of 5 watt 21 sept 2020 06:05 #1208425

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
Zoals gebruikelijk hier op ZF zien we kans om over te gaan op bashing in plaats van TS te informeren. Jammer. Goede dag nog verder.
Voor mij zelf. Misschien mijn antenne in het water steken dan kan die ook nog als dieptemeter werken en zit die in ieder geval niet te hoog.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 2watt of 5 watt 21 sept 2020 06:29 #1208429

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8238
2 jaar geleden heb ik inderdaad een goedkope CSDMA AIS transciever gekocht. En eens zitten opletten hoe lang het duurt voordat alles gebeurt.

Op de laptop kan ik prima zien wanneer hij zendt. Ook in een druk gebied is dat makkelijk binnen elke 5 minuten.

Dan kijkend op MarineTraffic: Dat duurt inderdaad aanmerkelijk langer. Misschien dat daar ter plekke van het walstation de door mijn AIS genomen slot werdt overschreeuwd door een sterkere. Of wat dan ook. Blijkt voor mij maar weer eens wat WnW vaak zegt: MT is NIET maatgevend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 2watt of 5 watt 21 sept 2020 06:37 #1208432

3Noreen schreef :
Zoals gebruikelijk hier op ZF zien we kans om over te gaan op bashing in plaats van TS te informeren. Jammer. Goede dag nog verder.
Voor mij zelf. Misschien mijn antenne in het water steken dan kan die ook nog als dieptemeter werken en zit die in ieder geval niet te hoog.


Gary, dit is beslist niet bedoeld als bashing. Jij beschrijft een probleem bij jouw installatie, en dit is gewoon de analyse van het probleem. En inderdaad, wat lager monteren is een oplossing.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 2watt of 5 watt 21 sept 2020 06:47 #1208436

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6778
@3Noreen,
Als ik het goed heb gebruik jij oa OpenCPN. Dan kan je gemakkelijk zien hoeveel ais-targets ontvangen worden.
In het IJsselmeergebied met veel jachten (herhalings frequentie 30 seconden varend anders 3 minuten) lijkt me een gemiddelde uitzendherhalings frequentie van 20 seconden al aan de lage kant.
AIS heeft 4500 slots in 1 minuut, dus echt vol pas bij 1500 targets. (Waarschijnlijk meer, maar dat hangt dus af van die uitzend herhalings frequentie van de targets.)

Voor 'vol' problemen moet je in ieder geval meer dan 1000 targets ontvangen. En waarschijnlijk gaat 2000 ook nog wel.

En ja je antenne lager plaatsen is een simpele methode om je ontvangst bereik te verkleinen, en daarmee het aantal ontvangen targets.

PS Hier aan de overkant heb ik nog nooit meer dan 600 targets gehad.
Laatst bewerkt: 21 sept 2020 06:50 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 2watt of 5 watt 21 sept 2020 07:06 #1208451

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7658
Dat is dus het probleem dat ik al eerder had zien aankoomen.
AIS is een technologie waar veel schepen aan kunnen deelnemen.
Maar ook aan dat veel is een maximum.
Eerst was AIS alleen voorzien voor zeeschepen, daarna kwam ook de binnnevaart en de pleziervaart erbij.
Als nu iedereen een AIS gaat kopen en gebruiken, soms ook in de jachthaven laten aanstaan, ( om als diefstalalarm te dienen ) dan komen we snel aan de limieten van deze technologie.
AIS is zinvol voor pleziervaart als je op zee gaat, en zeker bij minder goed weer.
Maar ik zie het nut er niet van in als je een dagje gaat zeilen in rustig gebied met goed weer.
( Aleen ontvangst kan altijd. )

Dus 2 watt of 5 watt. Doe maar 2 watt. Op een lage antenne.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl