ilCigno schreef :
Ik heb ook een Engelse PLB maar kon hem hier gewoon registreren. Hij zit in het daarvoor bedoelde (althans dat denk ik) zakje van mijn Secumar vest. Met een lijntje geborgd, want het AIS bakentje gaat automatisch aan, maar de PLB moet je uit het zakje halen en handmatig activeren. De kans dat hij daarbij uit je koude handen glipt is niet ondenkbaar natuurlijk, daarom dus een lijntje.
Ik denk dat hier toch sprake is van een misverstand. Timo spreekt over AIS bakentje (MOB1?) en camelot over een PLB1 op 406MHz. dat is een wezenlijk verschil, vooral in de afhandelings procedure.
De AIS bakens hebben een speciaal MMSI wat bestaat uit een fabrikant code, dat kan niet gewijzigd worden. Het DSC gedeelte kan zelf geprogrammeerd worden op de eigen marifoon.
Voor deze bakens hoeft men alleen aan te geven dat ze er zijn, verder niks. Deze bakens zijn voor "lokaal" gebruik rondom schepen.
De 406 versie heeft een MMSI nummer dat begint met de MID (landcode) gevolgd door een serienummer. Deze MMSI nummers moeten dus wel geregistreerd worden, daarom moet het overeen komen met het land. Bij activatie komen deze nummers via de satelliet bij het grondstation in Toulouse binnen rollen en moeten dus gedirigeerd worden naar de bijbehorende kustwacht. Die kustwacht heeft een lijst met nummers die gebeld kunnen worden, die nummers heb je zelf opgegeven bij registratie.
Als je dus in buitenland registreert, verwacht men daar ook dat je een nummer en adres hebt in dat land. Als dat niet zo is duurt het dus langer om informatie te verzamelen. Pas als deze info er is komt de SAR goed op gang (als gevolg van de vele valse meldingen). Tot die tijd gaat men er van uit dat het mogelijk "per ongeluk" is.
Een buitenlandse kustwacht heeft geen (snelle) toegang tot de privé gegevens die je bij je vergunning in Nederland opgegeven heeft (AVG).
AIS kan ook via de satelliet, maar de Nederlandse overheid koopt geen commerciële satelliet gegevens voor AIS. Daar hebben ze reeds 29 walstations voor op de Noordzee.