Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: MOB1 batterij vervangen na ongelukje onderweg

MOB1 batterij vervangen na ongelukje onderweg 01 okt 2021 19:04 #1329754

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Joop66 schreef :
Mijn marifoon kan niet in beide modii staan. Dus of ATIS (op binnenwater verplicht) of DSC.

In ATIS mode ontvangt hij dan dus ook geen DSC. Dat is niet bij alle marifoons zo.
Wat Joop zegt klopt, het hangt van je type marifoon af of deze ook in ATIS mode DSC kan ontvangen. En als dat zo is moet hij ook wel zo geprogrammeerd zijn.

Wettelijk mag je op grote NL binnenwateren DSC gebruiken. Omdat daar ook ATIS plicht is, is dus ook de combinatie ATIS + DSC volstrekt legaal. Helaas weten niet alle fabrikanten dat dit mag in Nederland en stoppen dat dus niet in hun firmware. Maar als het wel kan is het dus gewoon toegestaan. Helemaal formeel moet je de DSC op 'kleine binnenwateren' uitzetten, maar daar voorziet geen enkele marifoon in en er wordt ook niet op gehandhaafd.

In mijn marifoon (Standard Horizon GX1500E) staat DSC dus altijd aan, zowel in ATIS als in Zee modus. En kan deze dus ook altijd het MOB1 alarm ontvangen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 01 okt 2021 19:05 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB1 batterij vervangen na ongelukje onderweg 01 okt 2021 23:39 #1329793

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Joop66 schreef :
Mijn marifoon kan niet in beide modii staan. Dus of ATIS (op binnenwater verplicht) of DSC.

In ATIS mode ontvangt hij dan dus ook geen DSC. Dat is niet bij alle marifoons zo.

Trouwens: omdat dit zo, en er niet op gehandhaafd wordt, laat ik altijd op "zee" stand staan. Kijk dan natuurlijk uit niet op hoog vermogen te zenden! Dat is "binnen" nergens goed voor.

De belangrijkste reden: Ik vaar nog wel eens met onervaren bemanning. Als er echt de pleuris uitbreekt moet die met het alarm-knopje van de DSC een bericht uit kunnen doen. Op zo'n moment kunnen de officiele regels me echt aan mijn anus oxideren.

M.i. hoort een marifoon die niet beide tegelijk kan, niet thuis op de Nederlandse markt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB1 batterij vervangen na ongelukje onderweg 02 okt 2021 03:48 #1329801

Wordt er na een DSC uitzending op K70 dan ook je ATIS verzonden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB1 batterij vervangen na ongelukje onderweg 02 okt 2021 08:32 #1329859

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Nachtvlinder schreef :
Wordt er na een DSC uitzending op K70 dan ook je ATIS verzonden?

Neen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB1 batterij vervangen na ongelukje onderweg 02 okt 2021 08:46 #1329862

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2745
henkvd schreef :
Merk afhankelijk en programmering afhankelijk, maar het doel van de MOB1 is zichtbaar zijn op de AIS, daar is ook alarmering.

En dan moet je ook nog een apparaat hebben dat markeert om welk AIS-object het gaat. Menig plotter (o.a. de mijne) en ook Navionics doen dat niet.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB1 batterij vervangen na ongelukje onderweg 02 okt 2021 08:56 #1329869

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Arcadia schreef :
henkvd schreef :
Merk afhankelijk en programmering afhankelijk, maar het doel van de MOB1 is zichtbaar zijn op de AIS, daar is ook alarmering.

En dan moet je ook nog een apparaat hebben dat markeert om welk AIS-object het gaat. Menig plotter (o.a. de mijne) en ook Navionics doen dat niet.

Dan zijn die plotters al stokoud en moeten een firmware update hebben (als dat kan). Dan is de keuze aan jezelf.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB1 batterij vervangen na ongelukje onderweg 02 okt 2021 10:37 #1329887

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Arcadia schreef :
henkvd schreef :
Merk afhankelijk en programmering afhankelijk, maar het doel van de MOB1 is zichtbaar zijn op de AIS, daar is ook alarmering.

En dan moet je ook nog een apparaat hebben dat markeert om welk AIS-object het gaat. Menig plotter (o.a. de mijne) en ook Navionics doen dat niet.

Zelfs een oude C70 (2006) liet een MOB kruis zien geleverd door een oude Comar CSB-200 op mijn vorige boot.

Navionics doet dat niet? Je bedoelt de app?
Bedoel je dat jouw AIS receiver dit niet of niet goed of niet volledig aan de app levert?
Of dat de app dit onvolledig verwerkt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB1 batterij vervangen na ongelukje onderweg 02 okt 2021 12:37 #1329915

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2745
Mijn plotter is een Standard Horizon CP300i. Die kan dat niet. En hij kan ook niet teveel AIS objecten verwerken, want dan reboot hij spontaan. Ja, een nieuwe kopen is makkelijk, maar dat geld heb ik er (nog) niet voor over, mede vanwege de dure kaartjes. Ik ben een fan van Navionics op een tablet, vanwege de prima kaarten, maar de AIS weergave kan beter. Niet alleen dat een AIS SOS niet wordt weergegeven, ook is niet te zien of een schip dat dichtbij komt (lage CPA) voor- of achterlangs gaat.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB1 batterij vervangen na ongelukje onderweg 12 jan 2023 14:14 #1451625

  • mennob
  • mennob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Dank voor de informatie.
Bij akku-shop.nl heb ik handige batterijen gevonden: €33 voor een setje van 2, gesoldeerd, inclusief stekker. www.akku-shop.nl/nl/6-volt-bat...et-kabel-en-stekker/
Ik heb net besteld, mocht het tegenvallen dan laat ik dat nog weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB1 batterij vervangen na ongelukje onderweg 12 jan 2023 16:09 #1451650

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Mooie binnekomer...

zeilersforum.nl/index.php/foru...g?start=%1$d#1265156

Ter info:
De aangeboden batterij is een ander (chemisch) type dat het originele type.
Aangeboden = poly-koolstofmonofluride, 6,0 volt, 1200 mAh, max 3A
origineel = Li/MnO2, 6 Volt, 1500 mAH, max 3,5A.

Ik ben geen chemicus, maar het lijken me verschillende batterijen.

Ik mis overigens de Lithium Battery PSDS

Daarbij worden bij een batterijwissel pakkingen vervangen en druktest uitgevoerd door mensen die dat elke dag doen.

Bij een fabrieks battery-pack wordt elke batterij apart getest en geclassificeerd voordat er een battery-pack van gemaakt wordt. Op elke batterij zit ook een stikker met een batchnummer.

Nu dacht ik even dat je gelieerd was aan dat bedrijf, gezien het je 1e bericht is. Maar ik denk het niet, het is een Duitse dropshipper uit Kiel.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 12 jan 2023 16:15 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB1 batterij vervangen na ongelukje onderweg 13 jan 2023 16:45 #1451849

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Disclaimer: Onderstaande is geen advies aan anderen maar een feitelijke beschrijving van wat ik heb gedaan obv wat ik heb gevonden en een uitstaande vraag over wat ik graag nog wil weten. Het advies van de leverancier is mijn informatie niet eigenhandig te gebruiken. Dat behoeft verder geen uitleg meer.


Als TS herinner ik mij dat ik dagen gezocht heb naar de verschillen.
De originele Energizer batterijen hebben de code EN123 en dat is ENergizer en de code van de maat.





Die waren te koop, echter niet met soldeerlippen. Als je googlet op solderen aan batterijen dan vind je heel wat en dan is de uitkomst voor deze toepassing te onbestemd. Wel geprobeerd, maar uiteindelijk gezocht naar batterijen met lippen met dezelfde specificaties.

De huidige lithium batterijen van Energizer hebben overigens een nieuwe kleur. Het huidige spec-blad van de Lithium batterij in de huidige kleur vind je hier: datablad energizer 123
Bij die samenstelling heb ik toen de Panasonics gekozen. Zie topic start.

De verschillen tussen de CR123A en de BR2/3A (toegepast door Menno) en zoals opgemerkt door Calidris worden prima uitgelegd in het handboek van Panasonic en samengevat naar toepassing op pagina 15. Panasonic_lithium-handbook-2020_interactive.pdf
Daar staat voor deze toepassing in het algemeen, maar niet specifiek gerelateerd aan de MOB1, dat beide toepasbaar zijn, maar dat de CR123A de betere van de twee is, volgens Panasonic. Hoewel ik daar wel bij wil opmerken dat de BR beter zou zijn bij lagere temperatuur volgens Panasonic.

Qua capaciteit ga ik er obv jbf vanuit dat de batterijen van Menno met 1200mAh 20% minder lang signaal geven dan een batterij van 1500mAh en dat hij dus gered wil worden binnen 19 uur ipv 24…..

Ik ben wel benieuwd naar de werkelijke levering. Misschien kan Menno door de folie heen ook zien welke batterijen met welke code of samenstelling daadwerkelijk geleverd zijn. Het is wel heel toevallig dat dezelfde klem-kussentjes bij zijn batterijpack worden geleverd als voor de MOB1.

Andere sites met aanbod:
beaconbatteryreplacement: battery-for-ocean-signal-rescueme-mob1 Geven ook aan wat siliconen te gebruiken bij montage.
www.batteries4pro.com: 6v-lithium-lb9m-battery-for-ocean-signal-mob1-distress-beacon
www.nordwest-funk.eu: oceansignal-mob1-lb9m-ersatzbatterie
Kant en klare vervanging sets zijn dus best wel prijzig en vind ik te duur om op voorraad te hebben.

Voor onderweg heb ik dus naast een reserve patroon ook losse reserve batterijen. Alleen nodig bij een akkefietje.
Siliconen komen er nog bij.

Als iemand nog weet welke O-ringen erbij horen?
Laatst bewerkt: 13 jan 2023 16:51 door Booty24. Reden: Foto toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB1 batterij vervangen na ongelukje onderweg 13 jan 2023 17:45 #1451859

Afgezien van de spanning en vermogen, gaat het bij dit soort toepassingen vooral om de zelf ontlading. Daar moet je ook naar kijken in de datasheets. Want als die te hoog is is je batterij al weer snel leeg.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB1 batterij vervangen na ongelukje onderweg 13 jan 2023 19:39 #1451884

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Klopt en daarom zit de vergelijking erbij (in dat aspect gelijkwaardig) en de vraag aan Menno welke batterijen daadwerkelijk in zijn pack zitten (dan weet je het echt).
Laatst bewerkt: 13 jan 2023 19:40 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.266 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl