Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Aansluiten 12V. van AIS en Marifoon

Aansluiten 12V. van AIS en Marifoon 09 mei 2021 19:02 #1282899

  • PaulB
  • PaulB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 44
Beste aansluiten marifoon en ais op 12 V op deze manier?

Marifoon;
direct op accu. Niet achter massa schakelaar ? (Wel gezekerd uiteraard)
Op start accu.

AIS;
Achter massa schakelaar? ( gezekerd )
Op huishoudaccu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten 12V. van AIS en Marifoon 09 mei 2021 19:47 #1282918

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13365
Dat wordt wel vaak geadviseerd idd. Zelf vind ik rechtstreeks op/na de massaschakelaar ook prima. Plus wel rechtstreeks op de accu. Dan schakel je in elk geval alles af als je van boord gaat.

De marifoon op de Startaccu wordt ook vaker geadviseerd, maar gaat tegen het principe in dat de startaccu alleen voor starten is. Een marifoon is niet perse zuinig met stroom, dus je moet wel goed nadenken hierover. Bij mij aan boord gewoon op de navigatie accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten 12V. van AIS en Marifoon 09 mei 2021 19:53 #1282920

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7043
Ik heb de marifoon expliciet niet op de start accu. Het is ook mijn AIS ontvanger en staat dus veel aan, ook het scherm. Dat zou eens een flinke tik kunnen geven aan de start accu op een langere tocht.
Zorg liever er voor dat je vrij gemakkelijk kan omswitchen naar de start accu bij lege service accu. Daar zijn verschillende methoden voor. Voor alle gebruikers of alleen voor de marifoon.

Ook heb ik met wel achter de hoofdschakelaar. Die uit is alles uit. Dus ook marifoon.
Wel skipt de marifoon de hoofdzekering met eigen draad vanaf de hoofdschakelaar. Mocht die hoofdzekering er uit knallen, doen de marifoon en GPS het wel nog op hun (ieder) eigen zekering.
Laatst bewerkt: 09 mei 2021 19:58 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten 12V. van AIS en Marifoon 09 mei 2021 19:58 #1282924

  • PaulB
  • PaulB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 44
Idd marifoon op start kan deze weg leeg trekken op lange tochten. Maar met welke reden wordt dit wel vaak geadviseerd is onduidelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten 12V. van AIS en Marifoon 09 mei 2021 20:02 #1282925

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7043
Nou er is wel iets voor te zeggen. Als bijvoorbeeld de koekast de hele serviceaccu leeg trekt en je daardoor je marifoon niet meer kan gebruiken. En Murphy zorgt er wel voor dat dit net gebeurt als je die marifoon hard nodig hebt.

Maar met een manier om toch te kunnen overschakelen op start accu in zo'n geval en een manier om je accu peil een beetje in de gaten te houden (accu monitor) kun je dit voor zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten 12V. van AIS en Marifoon 09 mei 2021 20:33 #1282933

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19217
Een startaccu is heilig, daar moet je dus nooit mee sjoemelen. Dus geen ongedefinieerde zaken op de startaccu, behalve de motor.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten 12V. van AIS en Marifoon 09 mei 2021 20:46 #1282936

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13365
Als je er voor zorgt dat je na het starten je boordsysteem weer gaat laden is een lege huishoudaccu lang niet zo’n probleem als een lege startaccu. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten 12V. van AIS en Marifoon 09 mei 2021 21:04 #1282948

Goede vraag, ik zit ook te denken aan of ik het zo laat of niet. Op onze nieuwe boot, ziet het er als volgt uit als ik het goed heb begrepen van de vorige eigenaar (nog niet geverifieerd):
  • Startaccu: startmotor, marifoon, navigatieverlichting, instrumenten, autopiloot
  • Service accu 1: Alleen koelkast
  • Service accu 2: Rest van de boot (kajuitverlichting, dieselverwarming etc)

Eigenlijk is de ‘startaccu’ dus meer een accu voor alle apparatuur om te varen. De service accu voor de koelkast zorgt ervoor dat als de koelkast deze leegtrekt, de rest van de boot er geen last van heeft. En de andere service accu mag eventueel ook leeg raken, en zal geen essentiële apparatuur voor de vaart verhinderen.

Bovenstaande ga ik ttt veranderen. Ik wil in ieder geval de aangesloten verbruikers ‘crossover’ kunnen schakelen tussen start- en een service accu. Accu voor koelkast zal vervallen als deze niet meer goed is en koelkast op de overgebleven servicebank aansluiten. Ik moet eens in de handleiding controleren, maar onze losse 12v compressorkoelbox kan bijv de koeling uitschakelen/beperken als het voltage daalt onder een instelbaar punt, misschien dat dit ook met ingebouwde compressor koelkasten.
Maxi 33s - Hide-Away
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten 12V. van AIS en Marifoon 09 mei 2021 21:51 #1282953

WADnWIND schreef :
Een startaccu is heilig, daar moet je dus nooit mee sjoemelen. Dus geen ongedefinieerde zaken op de startaccu, behalve de motor.

Helemaal mee eens een startaccu is om de motor te starten, en zo dus weer de andere accu(s) te kunnen laden, en niets anders.
Er is één uitzondering denkbaar, als je de motor met een slinger kan starten zou je kunnen zeggen dat je geen startaccu nodig hebt. Maar dan moet je wel zeker weten dat je motor ook in wat lastige omstandigheden met de slinger kan starten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten 12V. van AIS en Marifoon 10 mei 2021 05:50 #1282973

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5889
Philip schreef :
Nou er is wel iets voor te zeggen. Als bijvoorbeeld de koekast de hele serviceaccu leeg trekt en je daardoor je marifoon niet meer kan gebruiken. En Murphy zorgt er wel voor dat dit net gebeurt als je die marifoon hard nodig hebt.

Maar met een manier om toch te kunnen overschakelen op start accu in zo'n geval en een manier om je accu peil een beetje in de gaten te houden (accu monitor) kun je dit voor zijn.

Ik snap het idee, maar het is een drogreden: Juist de marifoon is een van de HELE GROTE verbruikers als hij lang aan staat.

Bedenk dat je start accu de laatste mogelijkheid is, om weer stroom te creëren! Als die (ook) leeg is, ben je klaar. Dus wat WadnWind zegt: Start accu is precies dat, en alleen dat.

De hoodschakelaar heeft nog een andere funktie dan het systeem stroomloos maken tijdens afwezigheid: Namelijk stroomloos maken tijdens brand. Een gebruiker aangesloten vóór de schakelaar helpt die funktie om zeep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.280 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl