The consequent high false alarm rate eroded confidence in the automated warning, and most operators disabled the alarms or ignored alerts.
Kan ik volledig onderschrijven!!
Voorbeeldje, je moet (als in verplicht) een route maken voor een reis van ligplaats tot ligplaats.
Voor iedere stukje van de route moet je opgeven wat de maximale afwijking(XTE) mag zijn. Heb je deze te groot dan vindt de ECDIS land, boeien of andere obstakels en weigert de route te accepteren. Kies je de afstand lekker klein dan krijg je op zee iedere keer een alarm van "Max XTE"
Je zou dus ieder route deel z'n eigen XTE moeten geven. Een hoop werk waar je echt niet op zit te wachten. Vaak weet je ook niet wat de ligplaats wordt in de aankomst haven, maar bij Port-State controle wordt wél gecontroleerd of je route volledig was. Gevolg, als de loods aan boord komt vraagt de stuurman wat de ligplaats precies wordt, en maakt de route compleet
Terwijl je bij het aanlopen van een haven echt wel wat beters te doen hebt.
Het grootste deel van de grondingen is natuurlijk simpel in slaap vallen/niet opletten. En dat is nou net iets wat door een ECDIS bevorderd wordt.
Vroeghe werd een wacht gelopen, maar dat is al lang niet meer. Tegenwoordig is het wacht zitten, en vaak zelfs wacht 'onderuit hangen'