Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Verschil verboden gebied IJmuiden bij apps

Verschil verboden gebied IJmuiden bij apps 23 mei 2022 14:47 #1393375

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2157
Ik ben verschillende navigatie apps met elkaar aan het vergelijken. Het valt me op dat bij de aanloop van IJmuiden Navionics een groot verboden gebied laat zien, terwijl ISailor en de rasterkaart bij WeatherHD dit niet laten zien. Onder het mom van better safe than sorry ben ik van plan het hele gebied te vermijden, maar waarom laten 2 van de 3 apps dit niet zien?

Navionics Boating:




ISailor:



WeatherHD:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil verboden gebied IJmuiden bij apps 23 mei 2022 15:18 #1393389

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
oesenc:



De stukken met de kardinalen eromheen zijn nu ingetekend als verboden gebied, het grotere geheel als "entry restricted; Scour protection works in progress. Navigate with caution, dangerous for fishing." Een flinke lap alles bij elkaar, van Zandvoort tot Scheveningen.

De andere 2 kaarten hebben deze update misschien nog niet, of ze laten het op een ander zoomniveau wel zien.
Bert
Spækhugger
Laatst bewerkt: 23 mei 2022 15:22 door Knoet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil verboden gebied IJmuiden bij apps 23 mei 2022 16:32 #1393418

De echte kaart, ver uitgezoomd:

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil verboden gebied IJmuiden bij apps 23 mei 2022 16:59 #1393427

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Het verbod: zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2021-32950.html

Edit:
BaZ:
237(P)/21 & 238(P)/21

Bijlage:

Bestandsnaam: wkly_y2021..._239.pdf
Bestandsgrootte:1,073 KB


Verbeterblad kaart 1631 (BaZ 266/21):

"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 23 mei 2022 17:37 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil verboden gebied IJmuiden bij apps 23 mei 2022 17:27 #1393442

  • Reuver
  • Reuver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 113
Korte samenvatting:
Het kaartbeeld van Navionics zit ook in OpenCPN sinds april of zo. Misschien dat je op 1 tussenschaal nog het beeld van eind 2021 ziet (zie de afbeelding van Knoet).

@BK
Bij een echte kaart hoort ook een echte BaZ (kaart 1801.8 week 12). ;)
Laatst bewerkt: 23 mei 2022 17:32 door Reuver.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil verboden gebied IJmuiden bij apps 23 mei 2022 18:23 #1393468

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
M'n vorige bericht liep achter, inmiddels is inderdaad het hele op de Navionics kaart van TS aangeduide gebied verboden: zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2022-6423.html


"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 23 mei 2022 18:26 door JotM. Reden: kaartje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil verboden gebied IJmuiden bij apps 24 mei 2022 07:23 #1393574

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Kleine aanvulling: In het besluit in de Staatscourant staat, enigszins eufemistisch als je het mij vraagt, vermeld dat doorvaren in deze fase (aanleg) niet is toegestaan. Maar op www.noordzeeloket.nl/functies-...orvaart-medegebruik/ staat vermeld:
Om in alle functies en behoeftes te kunnen blijven voorzien is er een steeds grotere noodzaak om over te gaan tot meervoudig ruimtegebruik en integratie van opgaven. In de windenergiegebieden op zee betekent dit het faciliteren van ‘doorvaart en medegebruik’. Doorvaart en medegebruik zijn daarbij als communicerende vaten. Daar waar wordt doorgevaren kan (vaak) geen medegebruik plaatsvinden met vaste constructies in de waterkolom en vice versa. Om zowel doorvaart als medegebruik te kunnen faciliteren, kan geen sprake meer zijn van vrije doorvaart in de nieuwe windenergiegebieden.

Die (vrije doorvaart) zien we nooit meer terug.

Dus alle groene gebieden op bijgevoegde kaart worden no-go gebieden. :huh:

Bijlage:

Bestandsnaam: interactie..._zee.pdf
Bestandsgrootte:1,334 KB
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil verboden gebied IJmuiden bij apps 24 mei 2022 07:37 #1393583

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
JotM schreef :
M'n vorige bericht liep achter, inmiddels is inderdaad het hele op de Navionics kaart van TS aangeduide gebied verboden: zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2022-6423.html

Navionics in dit geval zo'n beetje als enige geheel up-to-date. Het moet niet gekker worden, zeg!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil verboden gebied IJmuiden bij apps 27 mei 2022 06:41 #1394476

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Bij deze, de tracing bij BaZ 078/22 voor de kaarten 1630 & 1631.
Bijlagen:
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil verboden gebied IJmuiden bij apps 27 mei 2022 06:59 #1394480

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2157
Hoe werkt zo’n BaZ precies? Is dat de update ten opzichte van de week daarvoor, of over een langere periode? Zie ik hier goed dat in feite de oostgrens verder naar het oosten is opgeschoven?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil verboden gebied IJmuiden bij apps 27 mei 2022 07:48 #1394489

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
In de NRC is een reeks artikelen verschenen over het "nieuwe" gebruik van de Noordzee. In één er van wordt een kapitein van een vrachtschip aan het woord gelaten. Die vertelde dat je vroeger als de windrichting,golven en koers gevaarlijk waren je de mogelijkheid had om je koers iets te verleggen. Maar dat nu niet meer kon. Je moet in je baan blijven. Het was volgens hem wachten op ongelukken.
Voor onze zeilbootjes geld natuurlijk nog sterker dat niet elke koers zonder meer mogelijk is. Hoe ga je in de toekomst daar mee om als je naar Harwich wilt ? Ik geef het je te doen om recht tegen de wind in te moeten motoren bij windkracht 6 op de Noordzee.
Om een ander voorbeeld te noemen. Je gaat met noordwesten wind IJmuiden uit. Net ten zuiden van de geul is het bezeild. Maar na een mijl of dertig wordt de wind toch net iets vervelender. Draait naar het noorden en neemt toe. Met de golven dwars rolt je bootje als een gek. Je hebt twee zeezieken aan boord. De beste optie was vroeger om on te draaien en richting Scheveningen te vluchten. Alleen dat kan in de toekomst niet meer. Terug naar IJmuiden speelt nagenoeg het het zelfde met de wind en golven dwars.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil verboden gebied IJmuiden bij apps 27 mei 2022 08:48 #1394508

Het komt er een beetje op neer, wie gaat er voor zijn lol in een industriegebied varen?
Dus die hele zuidelijke Noordzee wordt een gebied waar je niet voor je lol zeilt, alleen zien dat je er zo snel en veilig als mogelijk doorheen komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil verboden gebied IJmuiden bij apps 27 mei 2022 11:18 #1394544

  • Reuver
  • Reuver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 113
XanderB schreef :
Hoe werkt zo’n BaZ precies? Is dat de update ten opzichte van de week daarvoor, of over een langere periode? Zie ik hier goed dat in feite de oostgrens verder naar het oosten is opgeschoven?
Het BaZ is een serie wekelijkse errata per kaart. In dit geval Noordzee, de pleziervaart serie 1801 en kaart 8. De meeste zeilers zullen bij papieren kaarten inmiddels NV Verlag gebruiken i.p.v. de 1800-serie, maar de wijzigingen zijn gelijk. Soms heb je een verbeterblad als verplaatsen van boeien alleen niet genoeg is voor het totaalplaatje.

Verschil met NV verlag is dat je in principe bij NV Verlag de wijzigingen opzoekt i.p.v. bij de Hydraugrafische Dienst (BaZ). Volgens mij werkt NV meer met printen, knippen en plakken.


In dit specifieke geval wijzigt het kaartbeeld en worden boeien verplaatst en toegevoegd. Voor enkele boeien die 100m verder liggen is het aanpassen van de kaart nauwelijks de moeite waard zolang er geen boeien bijkomen of verdwijnen. Maar hier wordt echt een gebied afgesloten en dat moet je wel even aantekenen op je eigen kaart.


Als je lid bent van Nautin kun je ook de boeienbestanden van Nautin gebruiken. Daarmee ben je voor 90% van de situatie gedekt voor de BaZ.
Laatst bewerkt: 27 mei 2022 11:29 door Reuver.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil verboden gebied IJmuiden bij apps 27 mei 2022 12:35 #1394566

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Reuver schreef :
XanderB schreef :
Hoe werkt zo’n BaZ precies? Is dat de update ten opzichte van de week daarvoor, of over een langere periode? Zie ik hier goed dat in feite de oostgrens verder naar het oosten is opgeschoven?
Het BaZ is een serie wekelijkse errata per kaart.
Ze komen per week uit: www.defensie.nl/onderwerpen/be...varenden/weekedities
Maar je kunt ze ook per kaart bekijken en dan opgeven over welke periode (sinds je voor het laatst je kaart bijgewerkt hebt) de wijzigingen moeten worden weergegeven: www.defensie.nl/onderwerpen/be...n/database/per-kaart

Soms zit er een verbeterblad (stukje kaart) bij, soms een tracing (zoals nu bij BaZ wk 11/22).
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 27 mei 2022 12:36 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil verboden gebied IJmuiden bij apps 27 mei 2022 16:48 #1394615

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2157
Bedankt heren, maar het is me nog niet helemaal duidelijk. Ik begrijp dat ze per week uitkomen, maar moet je ze van alle afgelopen weken doorlopen sinds de laatste kaart is gedrukt, of bevat een update altijd alle wijzigingen ten opzichte van de laatst gedrukte kaart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil verboden gebied IJmuiden bij apps 27 mei 2022 17:57 #1394636

  • Reuver
  • Reuver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 113
Je kijkt naar de kaartdatum en vanaf die tijd moet je alle updates meenemen.

Als je net voor je vakantie de updates opvraagt doe je dat natuurlijk per kaart (dan heft "pleziervaart betonning opgenomen in december" en "pleziervaart betonning geplaatst in april" elkaar op en mis je een aantal verschuivingen van dezelfde boei).

In de tijd dat iedereen een electronische kaart gebruikt gebruik je dus de updates van je leverancier. Het kan handig zijn toch even de laatste weken van de BaZ even te scannen op grote wijzigingen zoals in dit topic. Want kaarten worden maar zo vaak per jaar geupdate.

Het kan dus ook uit om te checken of er 2 of 10 updates per jaar zijn of alleen de boeien worden bijgewerkt. Bij OpenCPN (o-charts) is een update van de kaart, met een update van het boeienbestand vrijwel sluitend, tenminste voor Nederland. De updatefrequentie verschilt per gebied. Voor aanpassingen als in dit topic is het handig een teken-functie te hebben in je navigatiesoftware zodat je in elk geval grote wijzigingen als de genoemde gebiedsafsluiting kunt intekenen in de kaart.

Berichten aan Zeevarenden (Hydraugrafische Dienst), Notice to Mariners (Admirality), Nachrichten für Seefahrer, (BSH) etc. geven je de laatste informatie.

Verschil tussen een tracing en een wijzigingsblad is natuurlijk dat je een wijzigingsblad zo kunt inplakken in een papieren kaart. Een tracing zul je moeten overtekenen. En boeien met potlood...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.268 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl