Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Ais misleiding

Ais misleiding 05 sept 2022 16:04 #1420688

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7549
Ik schrijf niets. Maar citeer alleen het artikel van de betrouwbare bron Slashdot nieuwsite.

De kern van het verhaal is dat je GPS uitkomsten kunt manipuleren en in een AIS transponder kunt plaatsen.

Dit kan ook eenvoudig in onze omgeving plaats vinden. Als bijvoorbeeld visserschip drugs wil overnemen van een vrachtschip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais misleiding 05 sept 2022 17:26 #1420719

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29295
O.a. vanwege een steeds grotere toename van spoofing verkopen wij al jaren veel speciale meetontvangers die per tijdslot alle natuurkundige parameters vastleggen.

Agentschap Telecom heeft een techniek ontwikkelt om zonder kruispeiling of satelliet de richting van één tijdslot te kunnen bepalen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais misleiding 05 sept 2022 17:31 #1420721

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3701
brambo schreef :
Ik schrijf niets. Maar citeer alleen het artikel van de betrouwbare bron Slashdot nieuwsite.

Dus als je citeert hoef je niet meer zelf na te denken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais misleiding 05 sept 2022 17:54 #1420732

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Calidris schreef :
max 300m in de lengte en ik dacht max 30 of 50 in de breedte, total 600x100 meter.
Misschien dat Henkvd het paraat heeft?

Voor Class A is het niet zo moeilijk, positie komt van de externe aangesloten GPS.

Je kan de GPS antenne een ca 500m van het schip afzetten, installatie foutje. ipv 500cm.

Nu heeft het weinig zin om er een mijl naast te zitten, meer ongemak dan gemak die ze er zelf aan hebben en meer niet.

Dan is uit zetten een stuk handiger als je niet gezien wil worden, dan is dan alleen voor de AIS gebruikers, de overheden volgen ze nog prima met hun VMS systeem, dus dat maakt niets uit.

VMS: vessel monitoring system volgt ieder visseschip

Grote vaart heeft dit ook, maar heet dan weer LRIT

Ieder commercieel schip is buiten AIS verder prima te volgen voor instanties.
uitzonderingen laten we voor het gemak even maar weg, dat is de moeite van het benoemen niet.
Laatst bewerkt: 05 sept 2022 18:26 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais misleiding 05 sept 2022 18:04 #1420739

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
@henkvd: Als je kwaad wilt, en daarover gaat het hier, dan kun je VMS en LRIT toch ook uitzetten? Die werken immers ook met een gadget dat data uitzendt.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais misleiding 05 sept 2022 18:34 #1420748

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Alles kan je uitzetten, dat is niet zo moeilijk, alleen beginnen ze daarna steeds moeilijker te doen als, dat kan een keertje voorkomen dat het niet werkt, maar bij binnen komst kom je er niet mee weg om het weer werkend te krijgen.

VMS en LRIT heeft zijn eigen ingebouwde gps, daar valt niet mee te rommelen.


Maar ja zo houd je meer dingen, in IJmuiden ligt regelmatig een vaartuig, wat een keer of tien langer is op de AIS, dan de in werkelijkheid, degene die hem ieder jaar keurt slaapt daar ook al een heel tijdje en zo houd je overal wat.
Laatst bewerkt: 05 sept 2022 18:35 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais misleiding 12 dec 2022 23:00 #1444211

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18190
De AIS misleiding is inmiddels door (oude) olietankers die met illegale Russische olie rondvaren tot grote hoogte gebracht. Even een bloemlezing, o.a. uit de NRC en NOS:
- AIS wordt uitgezet (die kenden we al vanuit de visserij uiteraard) en de olie wordt in de donkere periode op zee overgepompt naar een andere tanker
- AIS transponders worden uitgewisseld tussen schepen
- De AIS transponder wordt geactiveerd in een heel ander deel van de wereld dan het schip werkelijk is
- Gedurende de vaart wordt een andere AIS transponder geactiveerd met hele andere scheepsgegevens (na een stuk donker te hebben gevaren)
- midden op zee worden schepen volledig omgekat, naam, IMO, documenten, AIS etc
Alles om te verhullen dat er Russische olie vervoerd wordt.
Kortom, een middel om de zeevaart veiliger te maken wordt nu misbruikt om de identificatie van schepen en illegale praktijken te verhullen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais misleiding 13 dec 2022 05:43 #1444216

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Maar als de NRC en NOS er achter kunnen komen, dan kunnen autoriteiten het ook, en zal het dus uiteindelijk “aan het licht” komen en er actie tegen ondernomen worden.

Ikzelf (oké, ik moet toegeven dat ik niet heel erg actief nieuws volg) heb hier nog niets van voorbij zien komen…

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais misleiding 13 dec 2022 07:37 #1444229

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2334
Het zal vast wel kloppen wat ze schrijven, maar ik ben niet erg onder de indruk van hun kennis. Even een klein citaat uit het artikel van de NOS:
Schepen kunnen gevolgd worden via zogeheten AIS-signalen. Op sommige plekken op de wereld is dat signaal niet zo sterk en kan het uitvallen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais misleiding 13 dec 2022 08:29 #1444242

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6778
ilCigno schreef :
......
Kortom, een middel om de zeevaart veiliger te maken wordt nu misbruikt om de identificatie van schepen en illegale praktijken te verhullen.
Dat gebeurde allemaal al. Schepen die gekaapt werden/worden en vervolgens onder andere naam papieren de lading lossen. AIS maakt dit alleen een ietsie pietsie lastiger, maar zeker niet onmogelijk.
Zeeschepen (>24m) kan je trouwens altijd herkennen aan het IMO nummer. Dit nummer is vast (gelast) aangebracht op meerdere plaatsen en blijft vanaf de bouw ook altijd hetzelfde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais misleiding 13 dec 2022 08:32 #1444244

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29295
XanderB schreef :
Het zal vast wel kloppen wat ze schrijven, maar ik ben niet erg onder de indruk van hun kennis. Even een klein citaat uit het artikel van de NOS:
Schepen kunnen gevolgd worden via zogeheten AIS-signalen. Op sommige plekken op de wereld is dat signaal niet zo sterk en kan het uitvallen.

Totaal irrelevante opmerking!

Doet n.l. niets af aan het feit dat het gebeurd, al werd het verteld door de kerstman.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais misleiding 13 dec 2022 08:38 #1444248

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2849
XanderB schreef :
Even een klein citaat uit het artikel van de NOS:
Schepen kunnen gevolgd worden via zogeheten AIS-signalen. Op sommige plekken op de wereld is dat signaal niet zo sterk en kan het uitvallen.

Bij sommige boten is dat op het IJsselmeer al het geval :evil:
Die moeten hun antenne eens nakijken.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais misleiding 13 dec 2022 11:58 #1444320

ilCigno schreef :
[..]
Kortom, een middel om de zeevaart veiliger te maken wordt nu misbruikt om de identificatie van schepen en illegale praktijken te verhullen.

AIS wordt juist niet misbruikt om de praktijken te verhullen, maar maakt het juist moeilijker om die praktijken te verhullen. Zonder AIS zo het juist gemakkelijker gaan.

Volgens mij zijn er ook satellieten die AIS ontvangen en doorsturen. Geen idee hoeveel echte donkere plekken er nog zijn.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais misleiding 13 dec 2022 12:15 #1444326

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5288
Uit de krant: De sancties maakt dat er enorm veel oude tankers gebruikt worden om olie rond te schuiven.
Prijzen van oude tankers verdubbeld.
Ze varen langs een ander schip en zenden vanaf dat moment met de AIS van dat schip.
Pompen op zee over.
Varen een stuk zonder AIS of varen ergens anders dan de AIS zend.
Wie de eigenaar is van het schip is moeilijk vast te stellen en al helemaal niet wie de eigenaar van de olie is of waar de olie vandaan komt.

Heb ook mijn vraagtekens bij sommige regels hierboven maar ja heb het uit de krant...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais misleiding 13 dec 2022 14:20 #1444353

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29295
Orange Sunset schreef :
ilCigno schreef :
[..]
Kortom, een middel om de zeevaart veiliger te maken wordt nu misbruikt om de identificatie van schepen en illegale praktijken te verhullen.

AIS wordt juist niet misbruikt om de praktijken te verhullen, maar maakt het juist moeilijker om die praktijken te verhullen. Zonder AIS zo het juist gemakkelijker gaan.

Volgens mij zijn er ook satellieten die AIS ontvangen en doorsturen. Geen idee hoeveel echte donkere plekken er nog zijn.

Er zijn geen witte vlekken meer voor AIS op deze bol. Ongeveer 50 (commerciele) AIS satellieten hangen daar boven.

Die zien n.l. ook elke AIS PLB, vandaar....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais misleiding 14 dec 2022 14:14 #1444521

  • Seep
  • Seep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 91
we gaan nog aan een ding voorbij: schepen boven de 3000GRT hebben ook een VDR aan boord en die is niet zomaar te misleiden. Verder moeten ze eens per jaar een APT (annual performance test) uitvoeren op de VDR en dan wordt via de test wel duidelijk wat er aan boord gebeurd is. De VDR is ook van buiten te benaderen dus de historie is te vinden en niet zomaar te wissen. Maar het is waar dat vele Russche tankers zijn omgevlagd.
Laatst bewerkt: 14 dec 2022 14:14 door Seep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais misleiding 14 dec 2022 17:20 #1444579

  • Sunergon
  • Sunergon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 379
Seep schreef :
we gaan nog aan een ding voorbij: schepen boven de 3000GRT hebben ook een VDR aan boord en die is niet zomaar te misleiden. Verder moeten ze eens per jaar een APT (annual performance test) uitvoeren op de VDR en dan wordt via de test wel duidelijk wat er aan boord gebeurd is. De VDR is ook van buiten te benaderen dus de historie is te vinden en niet zomaar te wissen. Maar het is waar dat vele Russche tankers zijn omgevlagd.

VDR data wordt gebruikt na een incident. overschrijft zichzelf. Data moet minimaal 12 uur opgeslagen zijn.
Soms tot 48 uur en is dan herschreven.. heeft niets te doen met deze topic materie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl