Ik gebruik SignalK voor omzettingen die ik niet op andere manieren voor elkaar krijg…
IN
-Victron accumonitor status (VE.direct seriele stream COM4)
-pypilot heading en attitude data (NMEA0183 TCP stream poort 20220)
-websocket json stream vanuit SailingPD
-NMEA2000 data vanaf bus (COM5 via Actisense NGT-1)
VERWERKING
-vedirect-serial-usb zet accustatus’ in SK formaat
-derived data plugin berekent true heading (ik gebruik vaste variatie)
-derived data plugin maakt SOG=0 wanneer <0.2 kn (mijn GPS ruist…)
-NodeRed plugin gebruikt script van michaelh (ZF) om SailingPD input naar performance variabelen te schrijven
UIT
-SailingPD leest uit (via SK to NMEA0183 plugin) 0183 server (poort 10110)
-B&G Performance plugin van hanst (ZF) zet performance data op bus (NGT-1)
-SK to NMEA2000 plugin zet heading data en accu status op bus (NGT-1)
Grafisch doe ik niets met SK; weergave op Triton klokken.
SignalK draait op een Windows miniPC, waar ook OpenCPN en SailingPD op draaien. OpenCPN doet niets met SignalK en leest uit een TCP 0183 server van de AIS; daar schrijft ie ook waypointdata naar. Deze AIS vertaalt dat naar N2K. Zou ook via SK kunnen, dat laatste.
In de toekomst lijkt het mij leuk -niet nodig, maar dat is een boot überhaupt niet
- om de pypilot status (mode, ingestelde en geeft gemeten heading etc.) op de bus te krijgen, zodat ik die (duidelijker dan op het PC-Nautic bedieningskastje) op de MFD kan laten zien.