Ik begrijp Brambo's argumenten, maar er valt wel wat op af te dingen:
De keus is eenvoudig. Wil je zelf de systemen aan boord kunnen begrijpen en onderhouden of anders gewoon uitbestedeen.
Op zich klopt dit, maar alles snappen lukt gewoon niet. Dan zorg je gewoon voor een goede backup: een papieren kaart, extra gpsje, extra mobiel met navionics, er zijn zat opties. Zo hebben wij aan boord al 4 alternatieven voor navigatie, naast de Axiom. Mijn plotter heeft in 6 jaar tijd overigens nooit geweigerd. Waterdicht, kan tegen 40 graden hitte, en is altijd afleesbaar. Welk ander apparaat (behalve andere plotters) kan dat?
Let wel op zee is er geen hulpdienst of ZF forum bereikbaar en moet het zelf kunnen oplossen.
Vandaar die back ups.
Dat kost tijd. Maar dat geldt ook voor zelf de boot poetsen, motor onderhoud en de werking hiervan. Mensen brengen wel de auto voor onderhoud naar de garage, maar aan de bootmotor gaan ze zelf zitten prutsen
Eens, is gewoon een trade off. Poetsen kan ik wel, olie verversen ook, maar een IT-er ben ik niet. Dus dan is de keus eenvoudig.
Zorg dat je zelf-voorzienend bent aan boord. Doe de nodige kennis opo met je navigatie systemen, motor werking en onderhoud van de boot.
Ook mee eens, maar je kunt niet alles weten. Zie de eerder genoemde backup opties. Overigens: ook zonder plotter/GPS zink je niet en kun je gewoon navigeren met potlood en passer. Zo deed ik het vroeger ook.
Als je tijd te kostbaar is of je geen technische interesse hebt, neem dan geen boot.
Ik vind dit wel wat sterk gezegd. Ik zie toch ook wel mensen genieten op het water, die die kennis niet hebben.