Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Databron Quicktide?

Databron Quicktide? 23 apr 2026 12:23 #1681569

Ik zat even te checken hoe diep het Kimstergat dit jaar is met de meest Recente ENC kaarten. De ENC kaarten van 2 weken terug geven op het Kimstergat een LAT -1.5 aan. Ik schrok, want dat is veel ondieper dan eerst. Toch maar even in quicktide kijken en daar meten ze -1.2 meter diepte. Ook vermelden ze datum van loden er bij, 24 februari.

Ik ging even opzoek naar andere bronnen, ieder weer met andere data.
BronDiepte t.o.v. LATPeildatum
ENC WAD11−1.50 msept 2022
QuickTide (ALAT ≈ LAT)−1.24 mfeb 2026
RWS 20m WCS meest recent−1.08 mt/m 2024
RWS 20m WCS 2023−1.13 m2023
RWS 20m WCS 2022−0.96 m2022


Mijn vraag is, waar haalt Quicktide zijn gegevens vandaan? Er staan BRON RWS 02-04-2026. Maar welke bron precies?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Databron Quicktide? 23 apr 2026 12:39 #1681571

QuickTide / Nautin krijgt de gegevens geregeld rechtstreeks van RWS. Ze geven aan het aan te vullen met de gegevens van Wadvaarders. Het zijn de gegevens die ook in de Wadvaardersdieptestaat staan.

Zie ook www.nautin.nl/wb/pages/getij/dieptestaat-wadden.php
Time and tide wait for no man
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Databron Quicktide? 24 apr 2026 07:48 #1681633

Wilde Wadvaarder schreef :
QuickTide / Nautin krijgt de gegevens geregeld rechtstreeks van RWS. Ze geven aan het aan te vullen met de gegevens van Wadvaarders. Het zijn de gegevens die ook in de Wadvaardersdieptestaat staan.

Zie ook www.nautin.nl/wb/pages/getij/dieptestaat-wadden.php

Dankje! Erg nuttig bestand om even alles te checken. In de app zie je de bron en datum. Die bronnen zijn heel recent van RWS direct gekomen. Sommige komen uit de ENC (3 jaar oud) en sommige komen van wadvaarders zelf.

Het lijkt net of RWS bij het uitleggen van de boeien de stand opmeet en doorgeeft aan Nautin.

De afwijkingen tussen ENC en Nautin/wadvaarders is best groot. ENC geeft consequent aan dat het ondieper is meestal zo een 20-30 centimeter Dat is voor wadvaarders natuurlijk een wereld van verschil.

Er is een andere dataset die is bizar gedetaileerd en komt overeen met de Quicktide waarden. Ik ga deze gebruiken voor mijn wadvaarders navigatie app.
Laatst bewerkt: 24 apr 2026 08:36 door Pieter Oskam.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Databron Quicktide? 24 apr 2026 08:39 #1681641

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7194
Pieter Oskam schreef :
Ik ga deze gebruiken voor mijn wadvaarders navigatie app.

:woohoo: Nu is mijn belangstelling gewekt! Vertel, vertel!
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Databron Quicktide? 24 apr 2026 09:02 #1681644

  • Seanymph
  • Seanymph's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 374
Pieter Oskam schreef :
...
Er is een andere dataset die is bizar gedetaileerd en komt overeen met de Quicktide waarden. Ik ga deze gebruiken voor mijn wadvaarders navigatie app.

Ben ook zeer benieuwd.
Kun/wil je met ons delen waar je die dataset kunt vinden?
Niet in mijn naam!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Databron Quicktide? 24 apr 2026 10:34 #1681650

Eclips schreef :
:woohoo: Nu is mijn belangstelling gewekt! Vertel, vertel!

Ik wil een combinatie maken tussen Quicktide, Windfinder, Navionics en de PDF stromingskaarten.

Het wordt een app waarin je
- de actuele waterstanden ziet, dus all lodingen en contouren passen zich aan naar een geselecteerd getijstation inclusief opwaaing en afwaaing
- De stromingspeilen staan zich aanpassen naar het selecteerde tijd (getijstation)
- De windrichting op basis van het geselecteerde tijd
- op basis van boot diepgang+speling zie je visueel waar je kan varen.
- verboden gebieden duidelijk tonen met de regelgeving
- verder gewoon de gebruikelijke navigatie dingen zoals boeien, lichten havens.

De webapp draait nu lokaal, ben best ver. Zal over 2 weken wel de webversie online gooien en later het in de Android en IOS app gieten.
Seanymph schreef :

Ben ook zeer benieuwd.
Kun/wil je met ons delen waar je die dataset kunt vinden?
data.overheid.nl/en/dataset/61...n-vaklodingen-20-mtr

Het is geen bruikbaar formaat voor bestaande applicaties, eventueel te zien in Qgis. Ik giet het eerst om naar GeoJson en dan naar Vector Tiles.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Databron Quicktide? 24 apr 2026 11:02 #1681653

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7194
Dat klinkt veelbelovend, ik ben heel benieuwd en hou me aanbevolen om te testen.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Databron Quicktide? 24 apr 2026 12:23 #1681663

Wij, bij Nautin, gebruiken de dieptestaat van RWS zoals die met regelmaat wordt rondgezonden vanaf de Brandaris.
Alleen met het Kimstergat is iets bijzonders aan de hand.

Het verschil ALAT-NAP is bij het Kimstergat flink anders dan van de gebruikte getijdentabel (Harlingen)
Wij gebruiken het verschil van Harlingen om diepte bij ALAT aan te geven. Anders kloppen de passagetijden niet meer.
Deze werkwijze is gevalideerd bij RWS en de deskundigen gaven aan dat dát de juiste werkwijze is.

Als je het vergelijkt met de dieptestaat van de Hydrografische Dienst dan is er nóg een afwijking.
Zij ronden af op hele decimeters, maar "veilig". Dus een diepte van 1,39m wordt weergegeven als 13 dm, immers het is niet echt 14 dm, komt een cm te kort.
QuickTide werkt in cm en doet die afronding niet.
Laatst bewerkt: 24 apr 2026 12:26 door Wisseling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Databron Quicktide? 24 apr 2026 13:09 #1681667

Wisseling schreef :
Wij, bij Nautin, gebruiken de dieptestaat van RWS zoals die met regelmaat wordt rondgezonden vanaf de Brandaris.
Veel dank voor deze informatie. De brandaris info is wel openbaar toegankelijk maar niet echt in een IT-vriendelijke manier.
Wisseling schreef :
Alleen met het Kimstergat is iets bijzonders aan de hand.
Als Alat-NAP harlingen is 134 centimer in de app maar ook in de data van RWS. Het is toch logisch om deze te gebruiken omdat hij het dichts bij ligt?
Oost meep ligt inderdaad iets dichter bij West terschelling en heeft ALAT-NAP 148centimer. Deze 2 wantijen liggen nog geen mijl uit elkaar maar een verschil van 14 centimeter is best veel.
Ik begrijp even niet wat er dan heel bijzonder aan de situatie is met Kimstergat?
RWS publiceert in onder andere de ENC per cell maar ook per grid de ALAT NAP offsets. Je ziet dan ook best dat er sprongen/randen in de data zitten waar een nieuw vlak begint.
Wisseling schreef :
. Dus een diepte van 1,39m wordt weergegeven als 13 dm, immers het is niet echt 14 dm, komt een cm te kort.

De diepte die de brandaris afgeeft, maar ook alle andere bronnen zijn afgerond op decimeters. Als je dan de alat->nap er in centimeters vanaf trekt dan heb je een schijn nauwkeurigheid toch? Op school leerde ik dit als "significantie". Als je centimers van decimeters aftrekt, mag je antwoord alleen in decimeters zijn.

Ook is de meting niet in centimeters nauwkeurig. De laseraltimetrie is op 5 centimeter nauwkeurig. Echter, omdat bij slib de overgang van water naar vast geleidelijk is, is de techniek nog iets minder nauwkeurig.

Over het algemeen heeft Quicktide mij nog nooit in de steek gelaten, dat lijkt mij het belangrijkste. Het is best lastig om dit goed te doen. De alat referentie moet goed zijn. De afgeliding van de getij curve naar een bepaalde plek is lastig, de dieptestaat zelf goed hebben is lastig en dan nog natuurlijk de op- en afwaaing.
Laatst bewerkt: 24 apr 2026 13:09 door Pieter Oskam.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Databron Quicktide? 19 juni 2026 13:19 #1689809

Eclips schreef :
Dat klinkt veelbelovend, ik ben heel benieuwd en hou me aanbevolen om te testen.

Dank allen voor de feedback. Heb een eerst proef nu online gezet op nautinect.com/waddenzee/#8.91/53.2093/5.6905

Eerste keer laden duurt lang, want het detail niveau is gigantisch hoog, ook uitgezoomd. Als alles in de cache zit loopt het sneller. Later zal ik hem in een native app zetten zodat ik ook boord net data kan gebruiken en het sneller gaat.

Mijn doel was voor mij vooral persoonlijk om de wirwar aan apps voor het wad te minialiseren. Deze app vervangt voor mij nu.
- navionics
- quicktide
- windfinder
- stromingskaarten

De kaart is dus niet bedoeld voor navigatie, maar voor mij persoonlijk ter vervanging van de diverse app met de functies die ik belangrijk vind. Deze functies kan je rechtsonderin activeren (wind, stroming, actuele diepte)

Feedback is natuurlijk welkom. Het juist krijgen van alle dieptes was nog best lastig maar aardig gelukt. Als validatie kijk ik naar navionics, nautin en defensie. Maar bij Kimstergat zit een best wel groot verschil. Ik bereken -1.6m LAT, navionics -1.4m en de nautin zegt -1.2m maar defensie zegt -1.6m (meting 24 februari)
Laatst bewerkt: 19 juni 2026 13:29 door Pieter Oskam.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Databron Quicktide? 19 juni 2026 14:27 #1689811

  • BvdA
  • BvdA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 329

Deze screenshot is bij “inschot, Paardenhoek, Omdraai”, zeg maar de korte route van Vlieland/Terschelling naar Texel. Nabij boei SO 45 staat er een dieptelijn van 1,5, klopt dit? Het is wel pal HW, zie verdere instellingen van boot in kader.
Eerste indruk na 10min is zeer positief (op ipad), makkelijk te bedienen en spreekt voor zichzelf!
Alleen de getijden curve zie ik niet bij LW.
Ook zie ik een grijsachtig vlak/gebied nabij SO 45 boei, de betekenis is mij niet helemaal duidelijk.
Laser->Dehler 28s->Victoire 1044->Jonmeri 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Databron Quicktide? 19 juni 2026 14:49 #1689813

  • BvdA
  • BvdA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 329

Kornwerderzand-Buiten en nog wat andere havens hebben nog geen getijden curve bemerk ik.

Respect voor al het werk!
Laser->Dehler 28s->Victoire 1044->Jonmeri 40
Laatst bewerkt: 19 juni 2026 15:04 door BvdA.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Databron Quicktide? 19 juni 2026 19:17 #1689835

BvdA schreef :
Kornwerderzand-Buiten en nog wat andere havens hebben nog geen getijden curve bemerk ik.

Respect voor al het werk!

Dankje. Er ontbraken een paar stations, die ik eigenlijk nooit gebruik maar toevoegen was makkelijk. De Opwaaing grafiek zat er ook niet niet in.

Die 1.5m kwam van een Depth Contour. Diepte contouren labels verandere niet mee met het slepen van de getijden grafiek, dat is nu opgelost. Gek genoeg heeft ENC Diepte contouren en dieptegebieden. De dieptegebieden zijn gelijk aan een contour in de meeste gevallen. De dieptecontouren zouden grotendeels achterwege geaten kunnen worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Databron Quicktide? 20 juni 2026 05:44 #1689854

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7378
Pieter Oskam schreef :
Gek genoeg heeft ENC Diepte contouren en dieptegebieden. De dieptegebieden zijn gelijk aan een contour in de meeste gevallen. De dieptecontouren zouden grotendeels achterwege geaten kunnen worden.
Voor zover ik weet is het verschil dat een dieptelijn stopt aan de kaart(cel) rand en dan in een volgende cel weer doorloopt. Een diepte gebied is het gebied binnen de diepte lijn en de cel begrenzing. De gebieds lijn is dus altijd een gesloten polygone integenstelling tot de diepte lijn die eindig kan zijn.

Bij jouw veranderd de kaartdiepte met het getij, dus de dieptelijnen en contouren zouden ook mee moeten veranderen. Maar dan moet je dus je eigen lijnen gaan berekenen aan de hand van de waterstand. Zoiets als wat buienradar doet met de temperatuur/neerslag kaartjes. (Hoe mooi wil je het maken :) )
Laatst bewerkt: 20 juni 2026 05:45 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Databron Quicktide? 22 juni 2026 14:05 #1690074

rooiedirk schreef :
Voor zover ik weet is het verschil dat een dieptelijn stopt aan de kaart(cel) rand en dan in een volgende cel weer doorloopt. Een diepte gebied is het gebied binnen de diepte lijn en de cel begrenzing. De gebieds lijn is dus altijd een gesloten polygone integenstelling tot de diepte lijn die eindig kan zijn.

Bij jouw veranderd de kaartdiepte met het getij, dus de dieptelijnen en contouren zouden ook mee moeten veranderen. Maar dan moet je dus je eigen lijnen gaan berekenen aan de hand van de waterstand. Zoiets als wat buienradar doet met de temperatuur/neerslag kaartjes. (Hoe mooi wil je het maken :) )

Het klopt wat je zegt. Een gebied moet altijd een lijn hebben die gesloten is. een diepte contour is in theorie ook altijd een gesloten lijn, maar zal in stukjes worden opgeknipt door de ENC cellen, alleen dit zie je als eindgebruiker niet.

De dieptes op de contouren veranderen nu ook mee.

Laatste versie heeft nu ook auto-routing. Niet perfect (HEEL lastig om perfect te krijgen) maar doet het super goed.

Voor mij is de app nu goed genoeg voor gebruik op het water tijdens mijn zomervakantie. Even omgieten in een native app en we gaan los. Zal er wellicht een ander draadje aan wijden.
Laatst bewerkt: 22 juni 2026 14:05 door Pieter Oskam.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Databron Quicktide? 23 juni 2026 12:03 #1690185

  • edwin30
  • edwin30's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 147
Pieter schreef:
Dank allen voor de feedback. Heb een eerst proef nu online gezet op nautinect.com/waddenzee/#8.91/53.2093/5.6905


Reactie:
Dank voor het delen Pieter, ik vind de pagina echt geweldig. Ik heb hem vanmorgen getest op de tocht van Den Oever naar Texel. Alles leek te kloppen alleen de stroomsterkte onder Texel was veel groter ( had ik ook al verwacht). We hadden ca. 3 knopen stroom maar in de kaart stond 0,6 kn.
De richting is wel correct.

Maar ik ben fan, hij staat in mijn favorieten!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Databron Quicktide? 23 juni 2026 20:53 #1690260

edwin30 schreef :
Pieter schreef:
Dank allen voor de feedback. Heb een eerst proef nu online gezet op nautinect.com/waddenzee/#8.91/53.2093/5.6905


Reactie:
Dank voor het delen Pieter, ik vind de pagina echt geweldig. Ik heb hem vanmorgen getest op de tocht van Den Oever naar Texel. Alles leek te kloppen alleen de stroomsterkte onder Texel was veel groter ( had ik ook al verwacht). We hadden ca. 3 knopen stroom maar in de kaart stond 0,6 kn.
De richting is wel correct.

Maar ik ben fan, hij staat in mijn favorieten!

Leuk om te te zien dat hij al echt gebruikt wordt, ik ga pas over 3 weken op vakantie. Het probleem met de stroming was 2 ledig maar met name dat de eenheden verkeerd stonden. De getallen waren in m/s en niet kn. Dus de stroming was 2x zo sterk dan weergegeven. Ga je nog verder over het Wad? Het nut van de app komt veel verder naar voren zodra je over de echte ondieptes moet.

De webversie was voor mij een proef om snel te ontwikkelen. Vandaag even gezeten om hem om te zetten naar een native app. Android in eerste instantie.


overigens waar dit draadje initieel mee begon, waar haalt Quicktide zijn dieptegegevens vandaan? Ik heb het gevonden: english.defensie.nl/documents/...oad-water-depth-list

Toevalligerwijs was mijn eerste validatie punt het Kimstergat omdat dat voor wadvaarders een van de lastigste wantijen is. Maar nu blijkt, Quicktide heeft waarschijnlijk een tikfoutje gemaakt..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Databron Quicktide? 24 juni 2026 09:13 #1690317

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32535
Ik ben onder de indruk

nautinect.com/waddenzee
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Databron Quicktide? 24 juni 2026 09:25 #1690320

Wauw! Zeker impressed!
Nou nog de Laseraltimetrie er bij in, want deze dieptes zijn leuk voor de diepe geulen.
Alleen, een peiling wordt wel op een peildatum gedaan hoor.
Alleen als je er een pijltje bij zet, wordt het een pijldatum... :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Databron Quicktide? 24 juni 2026 09:25 #1690321

Waar heb je de verboden gebieden vandaan?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Databron Quicktide? 24 juni 2026 09:42 #1690323

It Paradyske schreef :
Waar heb je de verboden gebieden vandaan?
ENC van rijkswaterstaat. Was voor mij erg belangrijk omdat ik het eerste jaar op het Wad geen idee had wat nou de regels waren. De mensen in de havens wisten het ook vaak niet. Gelukkig stonden er extra velden in de ENC data en dat trek ik er uit. Ik heb hetzelfde gedaan voor de Duitse verbodgen gebieden (Schutzgebiet). In een apart draadje maken we ons zorgen over de toegankelijkheid van het Wad, maar de Duitsers kunnen er echt wat van.

De laseraltimetrie zit er al in. Ik gebruik die voor de gebieden om de ENC aan te vullen. ENC heeft voor het wad al soundings, dus daar gebruik ik het alleen om de Dieptegebieden/contouren her te berekenen voor de ondiepe plekke zodat ik de animatie kan maken waar op welk momen bodem, ondiepwater, of diep water is.

Voor het ijsselmeer is er geen dieptegegevens in de ENC dus daar zie je dat mooie laseraltimetrie raster als je inzoomt.

Ik ben gister nog even bezig geweest met de android versie. beta staat online play.google.com/apps/testing/com.nautinect.plotter

Route planning zit er nu ook best goed in, dat was knap lastig maar nu wel tevreden.

Als je goed kijkt zitten er nog wat gekke artefacten in, missen er wat zaken en is soms iets krom waar het recht moet zijn. Ik focus me nu even op de 80/20 regel, die puntjes op de i zijn echt moeilijk. Ik heb niet veel tijd voor onze vakantie en mijn doel is dus te stoppen met gebruik van navioncs, windfinder, quicktide en de getijdenatlas

De app is nu gratis, maar er zitten wat betaalde features achter waarin ik nu nog binnen de free-tier zit waardoor dit kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Databron Quicktide? 24 juni 2026 10:07 #1690329

  • Seanymph
  • Seanymph's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 374
Hou er rekening mee dat Rijkswaterstaat de verboden gebieden NIET allemaal weergeeft c.q. correct weergeeft. Op de IENC Waddenzee met Diepte van RWS ontbreekt van sommige gebieden de aanduiding of de begrenzing. Ik heb dat al tijden geleden aangezwengeld bij RWS maar het lijkt ze maar niet te lukken. Daarom heb ik zelf een GPX-bestand gemaakt dat voor zover ik weet wel redelijk compleet is. Inclusief laatste wijzigingen mbt Vogelpolle en Simonszand.
Die GPX gebruik ik in OpenCPN als laag over de satellietfoto.
Niet in mijn naam!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Databron Quicktide? 24 juni 2026 13:07 #1690346

Op mijn Android 13 telefoon, krijg ik geen kaartbeeld (Waddenzee gedownload).

Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl