Na het genieten van een boot vol sneeuw met een borstel zoveel mogelijk weggeveegd en dan met emmers water de laatste restjes weggespoeld. Dit was een beetje een gok, maar aangezien het water in de haven slechts oppervlakkig bevroren was, moest het warm genoeg zijn (en voldoende zout bevatten) om het dek ijsvrij te krijgen.
En inderdaad: na een 30-tal emmers was alles vrij!
ZEILEN!
Mooie taferelen... maar niet alles is vlekkeloos gepasseerd!
We bleven uiteraard ook aan boord slapen. Met de olieradiator aan en een extra truitje haalden we een graad op 17. Best te doen, al waren de voetjes "iets" kouder.
De wijn was wat fris. Niet geklaagd.
's Nachts begon het te regenen en rond een uur of 4 viel de stroom uit....!
De temperatuur daalde snel. Een check leverde geen gesprongen zekering op. In m'n pyjama de kant op. De regen was opgehouden en het vroor terug: spiegelglad!!
Walstroom verstoken naar lege ligplaats naast ons... ook niks.
Voor andere stopcontacten is m'n draad te kort.
Terug aan boord: Webasto aan. Aaah, lekker!
Na 5 minuten... knipper-knipper-knipper... UIT!
Het was ondertussen 4° binnen. Opnieuw opstarten, hetzelfde resultaat. Elke 10 minuten heb ik de boel even opgestart om toch maar een beetje warmte te hebben voor vrouw en 4-jarige dochter (die trouwens gewoon door bleef maffen).
De havenmeester kwam pas rond 10 uur. Gelukkig was het een zeer zonnige ochtend en de zonnestralen deden deugd!
Bleek dat de diff-schakelaar afgesprongen was... ik zit dus met een lekstroom. Waarschijnlijk zijn de contacten aan m'n walstroomdraad niet voldoende waterdicht of is het stopcontact aan de boot achter op de spiegel lek. Waarom zit dat ook niet in de bakskist?!
De Webasto-perikelen zouden te maken kunnen hebben met oververhitting. Luchtbuis verstopt of geknikt?
Hoe dan ook: het was een prachtig en een beetje avontuurlijk weekend! Alleen op het water. Of nee, toch niet: ergens aan de Zeelandbrug hebben we nog een zeiltje gezien en in de haven kwam iemand toe (solo op "De Vrijbuiter").
Was het één van jullie?