Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 15 @12:00AM
Wintermeet 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Kantelproef KNRM reddingboot Edith Grondel

Kantelproef KNRM reddingboot Edith Grondel 09 sept 2016 12:08 #766463

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13145
Ik heb het rapport gelezen, maar heb niet gelezen dat de kapitein continu met de reder aan het bellen was, noch dat dat de reden was dat hij geen besluit mocht of durfde te nemen. Ik kan er overheen gelezen hebben natuurlijk; het rapport leest nogal onhandig online. Wel is duidelijk dat de coaster kapitein veel te laat actie ondernam en dat het meer geluk dan wijsheid was dat hij niet gestrand is.

Maar goed, het ging over kantelen, het rapport beschrijft in detail wat dat doet met de reddingsboot. En ook dat er vele lessen uit geleerd zijn die tot heel wat aanpassingen in de reddingsboten geleid hebben. Over één aspect lees ik vreemd genoeg niets: er staat dat de schipper zich na de tweede rol los moest maken uit zijn gordels om bij 'apparatuur' te kunnen, waarschijnlijk om de motoren te kunnen herstarten. Hierdoor zat hij niet meer vast bij de derde rol. Ik verwachtte bij de aanbevelingen een modificatie van layout van de stuurhut te vinden, zodat de gordels niet los hoeven om bij deze blijkbaar cruciale onderdelen te kunnen. Daar wordt niets over gezegd. WdW, weet jij hoe dit zit?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 09 sept 2016 12:17 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kantelproef KNRM reddingboot Edith Grondel 09 sept 2016 15:17 #766504

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15096
Dekadent schreef :
|WADnWIND

De schippers van de platbodems kun je, er van uit gaand dat de weersvoorspellingen bekend waren, vanachter mijn bureau ook iets kunt verwijten. Ze zijn, met deze weersverwachting, met passagiers de zee op gegaan, en hebben geprobeerd een opper te zoeken. Dat is bij een behoorlijk aantal platbodems geeindigd in noodhulp door de KNRM. Wat mij betreft kun je deze schippers dus ook iets verwijten. Als schipper heb je de eindbeslissing om wel of niet te gaan, om wel of niet een haven in te lopen, net zoals de kapitein van de coaster dat heeft.

Ik snap nu pas dat je doelde op de "slag in de rondte". Het weerbericht was tot 20:00 uur dat het 7-8 zou waaien, dat is nog te doen. Echter in het weerbericht van 20:00 uur van schier zat opeens dat het 9-10-11 zou gaan waaien. Dat is feit is erkend door het KNMI. Niet alle schepen waren in staat om tijdig een haven op te zoeken, domweg omdat ze droog lagen of ingesloten tussen banken.

Maar eigenlijk kan Rooie Dirk tot in detail vertellen hoe het gegaan is als navigator tijdens deze bewuste wedstrijd op die plek.

Wat ik dus wil zeggen, is dat de schippers niet heel veel te verwijten was, maar ze zijn overvallen door een veel te late de voorspelling.

Pikant detail:
Het KNMI had het niet zien aankomen, de Deutsche Wetterdienst wel. later bij de reconstructie van dit hele verhaal kon het KNMI geen bruikbare data aanleveren, want die hadden ze niet. Alle historische weerdata tijdens het onderzoek kwam van de Wetterdienst.

Maar ja, paardjes met natte voeten waren belangrijker in de pers :(
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....
- Echte schippers dragen nooit een rode broek.........
www.platbodemforum.nl
Laatst bewerkt: 09 sept 2016 15:18 door WADnWIND.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kantelproef KNRM reddingboot Edith Grondel 09 sept 2016 19:38 #766573

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1548
Windkracht 7-8 is vrij stevig in geulen op het wad. Maar ik heb nauwelijks ervaring op het oostelijk wad, dus dat is meer gevoel als kennis. Voor mij zou het reden zijn om niet droog te vallen of te ankeren.

Van rooie dirk zou ik graag willen horen hoe het besluitproces verloopt onder deze omstandigheden. Wanneer besluit je om bij de verwachte windsnelheden toch te ankeren. Hoe ga je om met een bemanni g die niet allemaal ervaren zeelui zijn.

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kantelproef KNRM reddingboot Edith Grondel 24 okt 2016 21:08 #778350

Deze zeilende reddingboot heeft veel stabiliteit door hoog ballastaandeel, alleen geen kantelzak aanwezig. :(


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kantelproef KNRM reddingboot Edith Grondel 25 okt 2016 08:06 #778405

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5093
@WnW: wordt zo'n kantelproef gedaan met een "dood schip" of met draaiende motoren en dergelijke?
Believe me, my young friend, there is NOTHING--absolutely nothing--half so much worth doing as simply messing about in boats
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kantelproef KNRM reddingboot Edith Grondel 25 okt 2016 19:52 #778595

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15096
Apae schreef :
@WnW: wordt zo'n kantelproef gedaan met een "dood schip" of met draaiende motoren en dergelijke?

altijd met dood schip. Misschien een deceptie, maar alle apparatuur wordt verwijderd en de panelen met blindplaaten afgesloten.

In het verleden is er al heel wat schade ontstaan, omdat waterdicht door een fabrikant geheel anders uitgelegd wordt dan door de gebruiker.

De kantelproef is niet bedoeld om te zien dat het blijft werken, maar wel om aan de bemanning vertrouwen te geven en te laten zien dat het een veilig schip is.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....
- Echte schippers dragen nooit een rode broek.........
www.platbodemforum.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kantelproef KNRM reddingboot Edith Grondel 25 okt 2016 20:01 #778598

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5093
Ik vroeg het me af, omdat uit het rapport uit 2006, toen de zelfrichtendheid flink op de proef was gesteld, nog heel wat verbeterpunten naar voren kwamen. Worden die systemen dan op een andere manier (bijvoorbeeld een droge koprol) getest? Ik kan me eigenlijk niet vooratellen dat de KNRM het risico neemt pas in de praktijk achter eventuele tekortkomingen te komen...
Believe me, my young friend, there is NOTHING--absolutely nothing--half so much worth doing as simply messing about in boats
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.245 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl