Dekadent schreef :
|WADnWIND
De schippers van de platbodems kun je, er van uit gaand dat de weersvoorspellingen bekend waren, vanachter mijn bureau ook iets kunt verwijten. Ze zijn, met deze weersverwachting, met passagiers de zee op gegaan, en hebben geprobeerd een opper te zoeken. Dat is bij een behoorlijk aantal platbodems geeindigd in noodhulp door de KNRM. Wat mij betreft kun je deze schippers dus ook iets verwijten. Als schipper heb je de eindbeslissing om wel of niet te gaan, om wel of niet een haven in te lopen, net zoals de kapitein van de coaster dat heeft.
Ik snap nu pas dat je doelde op de "slag in de rondte". Het weerbericht was tot 20:00 uur dat het 7-8 zou waaien, dat is nog te doen. Echter in het weerbericht van 20:00 uur van schier zat opeens dat het 9-10-11 zou gaan waaien. Dat is feit is erkend door het KNMI. Niet alle schepen waren in staat om tijdig een haven op te zoeken, domweg omdat ze droog lagen of ingesloten tussen banken.
Maar eigenlijk kan Rooie Dirk tot in detail vertellen hoe het gegaan is als navigator tijdens deze bewuste wedstrijd op die plek.
Wat ik dus wil zeggen, is dat de schippers niet heel veel te verwijten was, maar ze zijn overvallen door een veel te late de voorspelling.
Pikant detail:
Het KNMI had het niet zien aankomen, de Deutsche Wetterdienst wel. later bij de reconstructie van dit hele verhaal kon het KNMI geen bruikbare data aanleveren, want die hadden ze niet. Alle historische weerdata tijdens het onderzoek kwam van de Wetterdienst.
Maar ja, paardjes met natte voeten waren belangrijker in de pers