groom schreef :
Is ergens een draadje over meer info over de boot? b.v. van tijdens de bouw? Kan me dacht ik herinneren dat er v.v. gewone binnen deuren (zoals in een woning) zijn gebruikt. Of heb ik dit mis?
Nee dat heb je goed. Er moet ergens een oud draadje zijn, maar even een korte samenvatting:
Het is in de eerste plaats m'n woning, en dat je er ook mee kan zeilen is natuurlijk mooi meegenomen. Er is dus gewoon een buitendeur en geen schuifluik/trap konstruktie.
Ik wil overal kunnen komen, dus weinig diepgang en een lage kruiplijn. 0,45m en 2,45m. Met staande mast onder de 'hoge' vaste bruggen door kunnen 11,7m. Dit betekent wel voor een schip van 16m relatief lage masten, en moet je om een beetje zeiloppervlak te krijgen relatief lange gaffels gebruiken.
Verder twee E-motortjes voor de hulpaandrijving. 2x 5kW voor een 16m schip is weinig, maar wel te doen als je geen haast hebt. Voordeel is dan weer wel dat je ook niet zoveel stroom gebruikt. Het ronje via de drentse hoofdvaart was 65nM motoren, maar dat allemaal op bij kunnen laden met de zonnepanelen.
Als je de schroeven niet onder het schip wilt laten uitsteken, kan je met 0,45m diepgang maar kleine schroeven gebruiken. Vandaar dus ook 2x weinig.
De drentse hoofdvaart heeft hier en daar ook redelijk wat waterplanten, dus die inspektie kokers boven de schroeven kwamen goed van pas. Alleen jammer dat ik al zeilend op het ijsselmeer ondekte dat ik ze toch niet goed dicht geschroefd had.

Dank.
@nachtvlinder ook bedankt voor de link uit 2014.
Ik vind het een geweldig concept! Ben zelf ook graag op het water. Wedstrijd zeilen kan leuk zijn maar niet als basis voor mijn ideale boot.
Daar wil ik op zijn engels mee potter(n). En inderdaad dan op plekken waar niet iedereen kan komen.