Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za aug 08 @ 8:00AM - 05:00PM
ZF Onderlinge Zuid 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: KNRM oefening met SAR helicopter

KNRM oefening met SAR helicopter 30 juli 2020 21:18 #1190121

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16810


Ik was er zelf nu niet bij, maar heb dit meerdere keren mogen meemaken (nog los van mijn routineuze offshore vluchten).

Groot scherm is het mooist.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

Echte schippers dragen nooit een rode broek.
Laatst bewerkt: 30 juli 2020 21:25 door WADnWIND.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM oefening met SAR helicopter 30 juli 2020 21:25 #1190125

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13982
Indukwekkend! Meevliegen lijkt me machtig mooi, maar ik hoop het nooit vanuit m’n eigen bootje mee te hoeven maken...
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM oefening met SAR helicopter 30 juli 2020 21:56 #1190138

Ik ben over de jaren door diverse kustwacht SAR helicopters opgeroepen met het verzoek of ze even op mijn boot mochten oefenen. Ze vragen dan om met een zo constan mogelijke sneleheid en koers in een bepaalde richting te varen. Dan zetten ze een mannetje aan dek en pikken hem weer op.

Hier bij het kustwachtstation van Sitka heb ik een lezing gegeven voor het helicopter personeel over hoe een zeilboot werkt, hoe het zich gedaargd onder diverse omstandigheden en waar ze voor uit moeten kijken. Aangezien de coasties (zo worden ze hier genoemd) behoorlijk weinig weten van boten in het algemeen en bijzonder weinig van zeilboten in het bijzonder, was het voor sommige van hen flinke eye-opener. Daarna heb ik ze meegenomen voor een tochtje zeilen door de Sitka Sound zodat ze het ook eens in het echt konden beleven. Was erg leuk.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM oefening met SAR helicopter 31 juli 2020 00:02 #1190144

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1463
Ellendige muziek met een hoog Rambogehalte.
Maar het is een erg mooie helicopter, Eurocopter Aerospatiale 365 Dauphin 2 met 2 × 850 pk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM oefening met SAR helicopter 31 juli 2020 06:18 #1190155

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16810
Een hele mooie kist. Wij noemen het offshore de Gelicopter. Met 12 man achterin wordt het toch wel wat krap.

Het hebben van 2 turbines is een verplichte eis voor passagiers helicopters, in ieder geval boven zee, de rest weet ik niet. Op 1 turbine moet hij kunnen doorvliegen.
Zijn vast mensen hier die het weten?
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

Echte schippers dragen nooit een rode broek.
Laatst bewerkt: 31 juli 2020 06:22 door WADnWIND.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM oefening met SAR helicopter 31 juli 2020 07:53 #1190187

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9784
Onvoorstelbaar eigenlijk dat zo'n ding kan vliegen als je ziet hoe langzaam die wieken draaien.
[url=http://https://www.youtube.com/watch?v=WtqGh_qZgEc]Social justice warriors...[/url]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM oefening met SAR helicopter 31 juli 2020 08:09 #1190190

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 754
Klopt, dat is alleen bij hijssen en dalen om te voorkomen dat ALS je geraakt wordt door de wieken... afijn je begrijpt het wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM oefening met SAR helicopter 31 juli 2020 08:15 #1190192

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 754
Ik was het aanvankelijk met je eens, maar ik heb het afgespeeld met de 4 jaargetijden, Celine Dion, ABBA en Metallica... ik vond het met ABBA het leukst maar dan komt t niet uit de verf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM oefening met SAR helicopter 31 juli 2020 08:26 #1190197

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11282
Een pracht van een filmpje en wat de achtergrondmuziek betreft, geen klachten.
Lang leve de uitvinders van ruitenwisser en slingerruit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM oefening met SAR helicopter 31 juli 2020 08:31 #1190199

  • Huijp
  • Huijp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 130
Het verschil tussen een heli en een vliegtuig is: een vliegtuig wil vliegen, een heli niet.
~o'n kist vraagt een onnatuurlijke contra beweging. Des te groter respect heb ik voor de piloot, die iemand op het dek van een zeilboot zet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM oefening met SAR helicopter 31 juli 2020 10:30 #1190241

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1028
Sloe Gin schreef :
Onvoorstelbaar eigenlijk dat zo'n ding kan vliegen als je ziet hoe langzaam die wieken draaien.
:woohoo:
Ze draaien zelfs de verkeerde kant op. :laugh:

Dit komt verhouding tussen de sluitertijd van de camera en de rotatiefreqentie van de rotor.
Daarom lijken autowielen soms ook achteruit te draaien.

Tijdens mijn studie vliegtuigbouwkunde liep ik stage bij Schreiner.
In januari 1997 (ja die van de laatste Elfstedentocht) mocht ik meevliegen in een Dauphin van Den Helder naar Maastricht v.v. (even heli's omwisselen tussen operations en maintenance)
Een schitterende vlucht, deels over een dicht gevroren IJsselmeer.
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM oefening met SAR helicopter 31 juli 2020 11:09 #1190248

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9784
Kock1964 schreef :
Ik was het aanvankelijk met je eens, maar ik heb het afgespeeld met de 4 jaargetijden, Celine Dion, ABBA en Metallica... ik vond het met ABBA het leukst maar dan komt t niet uit de verf.

:laugh: :laugh: :laugh:
[url=http://https://www.youtube.com/watch?v=WtqGh_qZgEc]Social justice warriors...[/url]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM oefening met SAR helicopter 31 juli 2020 13:11 #1190260

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4586
Erikdejong schreef :
Ik ben over de jaren door diverse kustwacht SAR helicopters opgeroepen met het verzoek of ze even op mijn boot mochten oefenen. Ze vragen dan om met een zo constan mogelijke sneleheid en koers in een bepaalde richting te varen. Dan zetten ze een mannetje aan dek en pikken hem weer op.

Hier bij het kustwachtstation van Sitka heb ik een lezing gegeven voor het helicopter personeel over hoe een zeilboot werkt, hoe het zich gedaargd onder diverse omstandigheden en waar ze voor uit moeten kijken. Aangezien de coasties (zo worden ze hier genoemd) behoorlijk weinig weten van boten in het algemeen en bijzonder weinig van zeilboten in het bijzonder, was het voor sommige van hen flinke eye-opener. Daarna heb ik ze meegenomen voor een tochtje zeilen door de Sitka Sound zodat ze het ook eens in het echt konden beleven. Was erg leuk.

Geloof ik. Zeker als die mast met stagen gaat lopen rondzwiepen. Gaan ze je vast ook nog vragen om een constante helling aan te houden? Alsof we dat in de hand hebben!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM oefening met SAR helicopter 31 juli 2020 18:58 #1190322

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16810
Sloe Gin schreef :
Onvoorstelbaar eigenlijk dat zo'n ding kan vliegen als je ziet hoe langzaam die wieken draaien.

Daarom doe jij toch ook alles zo langzaam?
Safety first. :laugh:
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

Echte schippers dragen nooit een rode broek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM oefening met SAR helicopter 31 juli 2020 20:45 #1190346

Joop66 schreef :
Erikdejong schreef :
Ik ben over de jaren door diverse kustwacht SAR helicopters opgeroepen met het verzoek of ze even op mijn boot mochten oefenen. Ze vragen dan om met een zo constan mogelijke sneleheid en koers in een bepaalde richting te varen. Dan zetten ze een mannetje aan dek en pikken hem weer op.

Hier bij het kustwachtstation van Sitka heb ik een lezing gegeven voor het helicopter personeel over hoe een zeilboot werkt, hoe het zich gedaargd onder diverse omstandigheden en waar ze voor uit moeten kijken. Aangezien de coasties (zo worden ze hier genoemd) behoorlijk weinig weten van boten in het algemeen en bijzonder weinig van zeilboten in het bijzonder, was het voor sommige van hen flinke eye-opener. Daarna heb ik ze meegenomen voor een tochtje zeilen door de Sitka Sound zodat ze het ook eens in het echt konden beleven. Was erg leuk.

Geloof ik. Zeker als die mast met stagen gaat lopen rondzwiepen. Gaan ze je vast ook nog vragen om een constante helling aan te houden? Alsof we dat in de hand hebben!

Tijdens mijn SRC cursus had de trainer nog een tip voor als je ooit door een helicopter van je dek wordt geplukt: ‘tijdens de redding nóóit een lichtkogel afschieten’. Daar is schijnbaar ooit een SAR heli door neergestort (ding kwam in de motor), of het een broodje aap is weet ik niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM oefening met SAR helicopter 31 juli 2020 22:56 #1190374

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1463
Waterman schreef :
de sluitertijd van de camera
Bijna goed; het ligt aan het aantal beeldjes per seconde van het filmpje ;)

Voor de rest is er geen drol aan. Het zou me niet verbazen dat de piloot snel in zijn display toetst "follow boat" en dat de software verder alles doet.
Maar als het bootje een paar keer misontsteekt en snelheid verliest dan vliegt hij hem gewoon voorbij want een handrem hebben ze geeneens (te duur).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM oefening met SAR helicopter 01 aug 2020 04:32 #1190384

Met een beetje snelheid vliegt een helikopter vrij gemakkelijk, kon makkelijk een rondje vliegen om de verkeerstoren op Schiphol, maar stilhangen en landen viel toch vies tegen.
Was in een levensechte helikoptersimulator van het NLR.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM oefening met SAR helicopter 01 aug 2020 04:52 #1190385

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 754
Evaluationcopy schreef :
Joop66 schreef :
Erikdejong schreef :
Ik ben over de jaren door diverse kustwacht SAR helicopters opgeroepen met het verzoek of ze even op mijn boot mochten oefenen. Ze vragen dan om met een zo constan mogelijke sneleheid en koers in een bepaalde richting te varen. Dan zetten ze een mannetje aan dek en pikken hem weer op.

Hier bij het kustwachtstation van Sitka heb ik een lezing gegeven voor het helicopter personeel over hoe een zeilboot werkt, hoe het zich gedaargd onder diverse omstandigheden en waar ze voor uit moeten kijken. Aangezien de coasties (zo worden ze hier genoemd) behoorlijk weinig weten van boten in het algemeen en bijzonder weinig van zeilboten in het bijzonder, was het voor sommige van hen flinke eye-opener. Daarna heb ik ze meegenomen voor een tochtje zeilen door de Sitka Sound zodat ze het ook eens in het echt konden beleven. Was erg leuk.

Geloof ik. Zeker als die mast met stagen gaat lopen rondzwiepen. Gaan ze je vast ook nog vragen om een constante helling aan te houden? Alsof we dat in de hand hebben!

Tijdens mijn SRC cursus had de trainer nog een tip voor als je ooit door een helicopter van je dek wordt geplukt: ‘tijdens de redding nóóit een lichtkogel afschieten’. Daar is schijnbaar ooit een SAR heli door neergestort (ding kwam in de motor), of het een broodje aap is weet ik niet.

Waarom zou je dat doen? Om het te vieren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM oefening met SAR helicopter 01 aug 2020 08:27 #1190420

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16810
Wat je nooit moet doen is de hoistlijn vastpakken voordat deze het water heeft geraakt (statische ontlading).
Een je wat je nooit moet doen is de hoistlijn vastmaken aan het schip.
Als de hoistman merkt dat de hoistlijn vast zit, zal hij de kabel direct boven kappen.
Dat is in schotland ooit mis gegaan bij een coaster op de rotsen. Helicopter moest kappen, laatste mensen niet gered.

Hoe hoger de snelheid in de wind op of aan de wind hoe makkelijker voor de heli.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

Echte schippers dragen nooit een rode broek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM oefening met SAR helicopter 01 aug 2020 11:48 #1190480

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13982
Kock1964 schreef :
Waarom zou je dat doen? Om het te vieren?
:laugh: :laugh:
Dit had Baasklusje ook kunnen zeggen
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM oefening met SAR helicopter 01 aug 2020 21:50 #1190635

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1463
It Paradyske schreef :
Was in een levensechte helikoptersimulator van het NLR.
Cool! :woohoo:
Ik vlieg al jarenlang decennia met Microsoft Flightsimulator.

WADnWIND schreef :
En wat je nooit moet doen is de hoistlijn vastmaken aan het schip.
Waarom niet? Kan gemakkelijk:
Laatst bewerkt: 01 aug 2020 22:00 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM oefening met SAR helicopter 02 aug 2020 07:22 #1190655

  • Fortura
  • Fortura's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 519
Erikdejong schreef :
Ik ben over de jaren door diverse kustwacht SAR helicopters opgeroepen met het verzoek of ze even op mijn boot mochten oefenen. Ze vragen dan om met een zo constan mogelijke sneleheid en koers in een bepaalde richting te varen. Dan zetten ze een mannetje aan dek en pikken hem weer op.

Hier bij het kustwachtstation van Sitka heb ik een lezing gegeven voor het helicopter personeel over hoe een zeilboot werkt, hoe het zich gedaargd onder diverse omstandigheden en waar ze voor uit moeten kijken. Aangezien de coasties (zo worden ze hier genoemd) behoorlijk weinig weten van boten in het algemeen en bijzonder weinig van zeilboten in het bijzonder, was het voor sommige van hen flinke eye-opener. Daarna heb ik ze meegenomen voor een tochtje zeilen door de Sitka Sound zodat ze het ook eens in het echt konden beleven. Was erg leuk.

Kan je iets meer vertellen over de eye-openers voor de coasties?
Ik vraag me namelijk af wat hun referentiekader dan is.
Fortura International Yacht Cruising Team
Laatst bewerkt: 02 aug 2020 07:23 door Fortura.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM oefening met SAR helicopter 02 aug 2020 17:06 #1190801

Fortura schreef :
Kan je iets meer vertellen over de eye-openers voor de coasties?
Ik vraag me namelijk af wat hun referentiekader dan is.
Er zijn hier maar erg weinig zeilboten in Alaska en de zeilboten die er zijn zijn meestal buitenlandse bezoekers op een lange reis die vrij goed weten wat ze doen en goed uitgerust zijn. Het moeten redden van de opvarenden van een zeilboot komt dan ook bijna niet voor. Iemand die nog nooit gezeild heeft kan moeilijk inschatten hoe een zeilboot reageerd op wind en golven, en een helicopter maakt nogal wat wind en dat komt ook nog eens uit een rare richting. Daarnaast zijn er veel koersen voor een zeilboot behoorlijk ongeschikt om een reddingsactie mee te ondernemen. Je wilt zoveel mogelijk snelheid, zo min mogelijk rollen en zo veel mogelijk helling. Als de piloten kunnen inschatten welke koers het beste werkt dan kunnen ze de opvarenden, indien mogelijk, vragen om die bepaalde koers voor te gaan liggen om zo het werk van oppikken makkelijker en veiliger te maken. Piloten weten genoeg over effecten van wind en vaak ook wel van golven en het zijn vaak inteligente mensen die dingen snel oppikken en zaken snel kunnen inschatten. Geef ze wat basisuitleg over hoe een zeilboot werkt en wat de (on)mogelijkheden zijn en ze snappen het gelijk en weten die kennis ook toe te passen. Een sinpel voorbeeld van een eye-opener, als je nog nooit gezeild hebt dan ben je niet van het bestaan van een gijp op de oogte en dus ook niet dat dit een behoorlijk risico kan zijn als een boot voor de wind wegvaart. Zaken als uit het roerlopen zijn ze ook niet mee bekend.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.271 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl