samvh schreef :
Ooit bedacht iemand dat het wel ok was om een vetkoord met zwevend lager aan de motorzijde van mijn schroefas te plaatsen en een watergesmeerd lager aan de schroefzijde. Ik denk daar anders over en wil nu aan beide zijden een watergesmeerd lager. Tientallen jaren vet zit nu samengeperst in mijn schroefaskoker. Wie heeft de gouden tip dit er makkelijk uit te krijgen, als ik binnenkort de kant op ga voor deze transformatie?
Van bijv. een kunststof jampotdekseltje een schraper maken. Een rondje uit de deksel knippen wat een fractie groter is dan de binnendiameter van de schroefaskoker. In het midden van de schraper een gaatje maken met een holpijpje zodanig dat hier bijv een M10 draadstang doorheen past. Aan beide zijden van het dekseltje een moer met sluitring zetten. Een bakje onder de schroefaskoker zetten en de schraper door de schroefaskoker heen drukken. Vervolgens kan je de koker nog uitwassen met een stuk poetslap gedrenkt in terpentine, dieselolie of wasbenzine, ook vastgemaakt aan de draadstang maar ipv de schraper,
Zo heb ik het een keer gedaan.