Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za jan 23 @ 1:00PM - 05:30PM
Wadvaren voor Dummies
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
Forumlid Fer verzamelt handleidingen van allerlei technische componenten (motor, keerkoppeling, kachel) en maakt hier bekend welke hij allemaal in zijn bibliotheek beschikbaar heeft.

Onderwerp: Alternatieven voor (te) duur watersportmateriaal

Alternatieven voor (te) duur watersportmateriaal 27 mei 2020 10:29 #1165441

sjoerd1981 schreef :
CE op een produkt uit China moet je vertalen als Chinese Engineering ;)

Nee wat ik zeg is een product gekocht in Nederland met CE moet je vertalen als Chancy Equivocal!
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatieven voor (te) duur watersportmateriaal 27 mei 2020 12:39 #1165488

Joop66 schreef :
Erikdejong schreef :
Joop66 schreef :
En: China heeft geen toegang tot de "echte" A4, 316 RVS. Ze hebben een equivalent die ook best prima zal zijn, maar niet de echte.
Dat is niet waar Joop. Ze ebruiken daar inderdaad veel alternatieven, maar als je om 316 of 304 vraagt dan krijg je gewoon 316 of 304. In de scheepsbouw is dat zelfs verplicht met certificaten en laboratorium testen erbij.

Dat weet ik effe niet precies Erik,

Zelf ben ik in de high tech machine bouw meer dan eens tegengekomen dat Chinese dingen gewoon niet kloppen. Meer dan eens wilde een baas goedkoop uitbesteden. Dus een aantal keer een "test" tekening genomen, doorgesproken met de Chinese directie, waarbij men meteen aangaf geen beschikking te hebben over "Westerse" materiaal specs, maar wel een equivalent konden aanbieden wegens handelsembargo's etc. Onderdelen met meetrapporten terug. Doos niet opengemaakt, en meteen door naar een NL meetkamer.

Ik kon in geen van de gevallen de meetrapporten uit China matchen met die uit NL. Ik kon aan de meetwaarden niet herkennen welke bij welke hoorde. Ook klopten de materialen niet eens bij hun eigen specs. Ondanks alle certrificaten etc.

Dat er een afkeur onderdeel gemaakt werd, vond ik niet erg. Dat gebeurt hier ook wel eens. Dat ik de certificaten en meetrapporten niet kan vertrouwen, wel. Zeker met een leverancier waarmee niet te communiceren is vanwege taal, cultuur en tijd-verschillen.

Dit traject ben ik met 3 bedrijven door geweest, met 10 verschillende Chinese leveranciers wie er veel, heel veel aan gelegen was ons als klant te winnen.

Mijn vertrouwen in Chinese leveranciers, als het er echt toe doet, is ehhh... Nul en daar onder.

Dat is klinkklare onzin. 316L is niets anders dan een vrijelijk beschikbaar recept over welke metalen je in de smeltkroes moet mikken. Geneuzel over handelsembargo's, "westerse" materialen etc zijn kolder.

Sterker nog, een riant deel van de RVS welke je in Europa koopt is in China of India vervaardigd. Daar zitten ze dicht op de erts (lage vervoerskosten) en hebben lage energieprijzen. "De grote jongens" halen het merendeel van de commodities gewoon uit China.

Als je je belazerd voelt door een Chinees, ga dan eens machinedelen in baltische staten of Turkije kopen.
Zij leveren heel vaak iets wat meer op 444 lijkt.

Nu is het de tekortkoming van luie engineers om dat niet direct op tekening te zetten. Veel goedkoper en vaak superieur aan 316. In de machinebouw zijn er nog weinigen te vinden die verstand hebben van staalsoorten. "Constructeursstaal" is het. Niet te veel nadenken, gewoon speccen wat je weet dat het doet.
Kijk je naar de industriën die meer moeite in het ontwerp stoppen, dan is de "Ferritic revolotion" een jaar of 12 geleden al gestart.
Ik ben in mijn carriëre letterlijk nog nooit een situatie tegengekomen waarin we uiteindelijk 316 kozen op basis van specificaties.

Maar het is wel erg herkenbaar. Constructeurs worden altijd erg boos als men niet naar ze luisterd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatieven voor (te) duur watersportmateriaal 27 mei 2020 12:45 #1165491

Zeilprutser schreef :
sjoerd1981 schreef :
CE op een produkt uit China moet je vertalen als Chinese Engineering ;)

Nee wat ik zeg is een product gekocht in Nederland met CE moet je vertalen als Chancy Equivocal!

Onjuist. Een chinees die producten met CE markering vermarkt, zonder te voldoen aan de europese eisen, is wel degelijk zwaar het bokje. Sinds een flinke poos wilde Chinese overheid van het "rommel" imago af en vervolgd exporteurs de het CE onterecht voeren.

Er is een internethoax van een aangepast chinees CE logo wat heel erg lijkt op een CE logo en wat voor Chinese Engineering zou staan. Dat is fake news.

Toegegeven, er word wat gerommeld in China. Maar als je er naar toe gaat en met serieuze partijen aan tafel gaat, dan hebben de meesten het uitstekend voor elkaar.


Altijd een leuke vraag: wat is knapper? Dat Apple een nieuwe iPhone op de markt brengt? Of dat er na 3 maanden een perfecte Chinese kopie beschikbaar is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatieven voor (te) duur watersportmateriaal 27 mei 2020 12:58 #1165497

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18701
Ik weet niet waar je het op baseert, BB.
Mijn ervaringen zijn anders.
Ik heb voor een klant een product ontworpen, die zou worden geproduceerd in china.
De netadapter kwam ook uit china, die viel meteen al uit bij de CE certificering. Hele beeld was rood van boven naar onder over zo'n beetje de hele band. De CE letters stonden erop!
wij hebben het apparaat met een andere voeding netjes gecertificeerd, en de produktie werd opgestart.

Binnen drie maanden was het product te koop op alibaba,voor een veel te lage prijs..
Echter het was een kopie. En nog een hele slechte ook. Wij hebben er eentje onderzocht.
Zelfs de motoren waren niet ontstoord. Die was dus nooit door een CE keur gekomen.

De gasten daar hebben dus herkend dat het een leuk produkt was, en hebben het heel snel zo goedkoop mogelijk gekopieerd. :(
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatieven voor (te) duur watersportmateriaal 27 mei 2020 13:03 #1165499

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5039
boarderbas schreef :
Altijd een leuke vraag: wat is knapper? Dat Apple een nieuwe iPhone op de markt brengt? Of dat er na 3 maanden een perfecte Chinese kopie beschikbaar is?

Dat is inderdaad een leuke vraag. Mijn referentiekader in deze is semiconductor machinebouw. Meer precies ASML.

Of 444 daar wel of niet zou voldoen, kan ik niet zeggen. Het is gewoon verboden, tenzij er een heel goed verhaal ligt. Er zijn daar flinke problemen geweest met materialen die net een beetje bleken af te wijken kwa samenstelling. Aangezien de eigenschappen niet zo vreselijk veel beter zijn, kan ik me niet voorstellen dat iemand daarom de discussie aan wil gaan. Het verschil tussen 303, 304 en 316 zijn daar soms echt killing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatieven voor (te) duur watersportmateriaal 27 mei 2020 13:17 #1165503

Ja soms heb je last van kortzichtige regelgeving.

444 kost en fractie van 316 en is in de praktijk beter in agressieve millieu's

Belangrijker voor zeilers; niet gevoelig voor chloriden
Laatst bewerkt: 27 mei 2020 13:18 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatieven voor (te) duur watersportmateriaal 27 mei 2020 17:29 #1165619

Met Chinezen is het heel simpel, je krijgt exact waar je om vraagt. Dat betekend dat als je super gedetaileerde specifikaties geeft, dan krijg je echt wat je wilt. Vergeet je een onderdeeltje te specificeren dan zullen ze daar een zo goedkoop mogelijk onderdeel voor gebruiken.

De contracten die we daar met de scheepswerven hebben afgesloten waren over het algemeen dubbel zo dik als de contracten die we met Korea of met Polen afsloten, simpelweg omdat de specificities veel gedetaileerder waren. En dan ging het alleen nog maar om de Casco's. We kregen dan ook altijd precies waar we om vroegen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatieven voor (te) duur watersportmateriaal 27 mei 2020 17:57 #1165647

boarderbas schreef :
Joop66 schreef :
Erikdejong schreef :
Joop66 schreef :
En: China heeft geen toegang tot de "echte" A4, 316 RVS. Ze hebben een equivalent die ook best prima zal zijn, maar niet de echte.
Dat is niet waar Joop. Ze ebruiken daar inderdaad veel alternatieven, maar als je om 316 of 304 vraagt dan krijg je gewoon 316 of 304. In de scheepsbouw is dat zelfs verplicht met certificaten en laboratorium testen erbij.

Dat weet ik effe niet precies Erik,

Zelf ben ik in de high tech machine bouw meer dan eens tegengekomen dat Chinese dingen gewoon niet kloppen. Meer dan eens wilde een baas goedkoop uitbesteden. Dus een aantal keer een "test" tekening genomen, doorgesproken met de Chinese directie, waarbij men meteen aangaf geen beschikking te hebben over "Westerse" materiaal specs, maar wel een equivalent konden aanbieden wegens handelsembargo's etc. Onderdelen met meetrapporten terug. Doos niet opengemaakt, en meteen door naar een NL meetkamer.

Ik kon in geen van de gevallen de meetrapporten uit China matchen met die uit NL. Ik kon aan de meetwaarden niet herkennen welke bij welke hoorde. Ook klopten de materialen niet eens bij hun eigen specs. Ondanks alle certrificaten etc.

Dat er een afkeur onderdeel gemaakt werd, vond ik niet erg. Dat gebeurt hier ook wel eens. Dat ik de certificaten en meetrapporten niet kan vertrouwen, wel. Zeker met een leverancier waarmee niet te communiceren is vanwege taal, cultuur en tijd-verschillen.

Dit traject ben ik met 3 bedrijven door geweest, met 10 verschillende Chinese leveranciers wie er veel, heel veel aan gelegen was ons als klant te winnen.

Mijn vertrouwen in Chinese leveranciers, als het er echt toe doet, is ehhh... Nul en daar onder.

Dat is klinkklare onzin. 316L is niets anders dan een vrijelijk beschikbaar recept over welke metalen je in de smeltkroes moet mikken. Geneuzel over handelsembargo's, "westerse" materialen etc zijn kolder.

Sterker nog, een riant deel van de RVS welke je in Europa koopt is in China of India vervaardigd. Daar zitten ze dicht op de erts (lage vervoerskosten) en hebben lage energieprijzen. "De grote jongens" halen het merendeel van de commodities gewoon uit China.

Als je je belazerd voelt door een Chinees, ga dan eens machinedelen in baltische staten of Turkije kopen.
Zij leveren heel vaak iets wat meer op 444 lijkt.

Nu is het de tekortkoming van luie engineers om dat niet direct op tekening te zetten. Veel goedkoper en vaak superieur aan 316. In de machinebouw zijn er nog weinigen te vinden die verstand hebben van staalsoorten. "Constructeursstaal" is het. Niet te veel nadenken, gewoon speccen wat je weet dat het doet.
Kijk je naar de industriën die meer moeite in het ontwerp stoppen, dan is de "Ferritic revolotion" een jaar of 12 geleden al gestart.
Ik ben in mijn carriëre letterlijk nog nooit een situatie tegengekomen waarin we uiteindelijk 316 kozen op basis van specificaties.

Maar het is wel erg herkenbaar. Constructeurs worden altijd erg boos als men niet naar ze luisterd.

Tja, dat gaat misschien over machinebouw.

Ik kom uit de petro (chemische) industrie. Daar gebruik je voor drukdragende onderdelen genormeerde materialen (en daar staat alles in vermeld) Dus niet “316L” maar ASME SA240 TP 316L (voor plaat bijvoorbeeld, buis is A312, smeed stuk is SA182 F316L) Wordt zeer veel gebruikt. En de norm beschrijft precies waar het aan moet voldoen.
En een gedeelte van de Chinese mills rommelt een beetje aan. Is mijn ervaring. Maar er zijn ook goede hoor, alleen hoe herken je die...?
(Outokumpu uit Finland is mijn favoriete leverancier...maarja, dat kost wel wat...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatieven voor (te) duur watersportmateriaal 27 mei 2020 18:11 #1165663

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10689
Zoals de Japanners vroeger ook deden. Bij bestelling van 100 lagers waarbij een uitval van maximaal 3% geacsepteerd werd, kwamen 2 dozen. Eentje met 97 goede lagers èn een doos met 3 lagers die niet goed waren. :laugh:
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Moderators: Fer
Tijd voor maken pagina: 0.263 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl