Met de juiste kit hoef je niet eens te bouten. Autoruiten zitten allemaal gekit/gelijmd, en die waaien er echt niet uit. Ook op grotere boten heb ik wel ruiten gekit (ik herinner me nog een 1x2 meter grote ruit in een dodger, welke door de kitfabrikant is gekit. Die hebben er een bende van gemaakt, en na installatie van de dodger hebben we de ruit weer uitgesneden en zelf teruggekit, maar dan netjes...)
Paar dingen om op te letten: De kitnaad moet voldoende dik en breed, zijn, en die maten hangen af van de afmeting van de ruit. (bij de dodger hadden we, omdat de ruit in een sponning viel naast de ruit 2cm kit nodig).
Dat kan je overigens ook doen: De ruitopeningen netjes strak schuren, de eventuele gaatjes opvullen (waarschijnlijk zijn er geen gaten, aangezien je rubber pezen gebruikte). Vervolgens lamineer je een paar polyesterplaten, waaruit je een sponning zaagt, welke je achter de gaten plakt (met epoxy). In de ontstane sponning lijm je je ruiten, zodat deze flush met de zijkant van de kajuit lopen.
Zoiets als dit:
Waarbijhet bovenste gedeelte van de bruine sponning dus je zelfgemaakte polyesterplaat is.
Heel veel extra werk is het niet, en het resultaat ziet er gelikt uit.