Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Webasto of ebensparcherr ?

Webasto of ebensparcherr ? 27 jan 2012 15:03 #259479

Knoop doorgehakt: We gaan een dieselkachel inbouwen. 2000watt lijkt me genoeg.
Een nieuwe is me te duur, een goede tweedehandse kan wel.
Wel merk raden jullie me aan?
Andere tips zijn natuurlijk ook welkom bij het inbouwen.
Laatst bewerkt: 27 jan 2012 18:54 door Westerly26-35.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Webasto of ebersparcher ? 27 jan 2012 15:11 #259484

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Gezien het feit dat onze Webasto al meer dan 18 jaar oud is en nog steeds warmte brengt pleit ik voor dit merk. Dat aanprijzen van eigen merk zal trouwens ook gedaan worden door eigenaars van Eberspacher of Truma kachels.
Houdt wel rekening met het stroomverbruik.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Webasto of ebersparcher ? 27 jan 2012 15:16 #259485

Waarom bouw je niet iets dergelijks in:

www.dickinsonmarine.com/dheaters.php

Kost iets meer ruimte, maar het maakt geen geluid, verbruikt geen stroom, is veel gezelliger en het brandstof gebruik is vergelijkbaar. Voordeel: je kunt er ook nog eens op koken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Webasto of ebersparcher ? 27 jan 2012 15:19 #259486

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6153
Op mijn vorige boot zat een Wallas , deed het ook prima.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Webasto of ebersparcher ? 27 jan 2012 15:50 #259491

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
We stoken hier niet voor de vogeltjes, zei onze conciërge vroeger.... kachel naar binnen (Interieur) verplaatst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Webasto of ebersparcher ? 27 jan 2012 16:27 #259497

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9745
Ik heb een Ebenspacher D3L, na een revisiebeurtje draait die alweer een aantal jaren zonder enig probleem. Ik denk dat het niet veel uitmaakt wat je kiest, Wallas, Ebenspacher of Webasto, zijn allemaal grote merken die hun betrouwbaarheid wel bewezen hebben.

(Heb overigens nog een D3L liggen mocht er iemand geintereseerd zijn)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Webasto of ebersparcher ? 27 jan 2012 18:51 #259543

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
van een Wallas krijg je het vooral warm van het in- en uit elkaar sleutelen en van de bijbehorende woede-aanvallen.
Spaart wel de dure peut van 5 eur/liter uit.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Webasto of ebersparcher ? 27 jan 2012 18:53 #259545

Die 3 DL Is dit een tikfoutje voor een Wallas 30 D?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Webasto of ebersparcher ? 27 jan 2012 19:20 #259550

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Eberspacher 3dl en Wallas 30d.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Webasto of ebensparcherr ? 27 jan 2012 20:22 #259562

Ik ben benieuwd naar de mening van mensen die een Wallas 30D hebben of hadden.

Heb vele jaren een Wallas 3000 DX gehad heeft heel ruim meer dan 50.000 uren gebrand in 12 jaar.
Nooit een probleem. Één keer per jaar de brandstofnaald wat kool er uit boren reken ik als normaal onderhoud.
Alleen het onderste scherm hoeft eraf en alles is toegankelijk.

Op de nieuwe boot dus weer een Wallas, de 3000DX was niet meer leverbaar dus werd het een 30 D met een luxe paneeltje.

Na ongeveer 1000 uur branden een storing: Connection error.
Nog vol in garantie.
Dan kijk je normaal eerst even of er ergens een draadje los ligt.
En gelijk maak je dan de naald schoon. Het normale onderhoud. De storing zit ergens in de (overbodige?) electronica.

Gemaild met de leverancier, SVB/Buck Bremen in Bremen, postorderbedrijf.
(ik zit in zuid Europa)
De service van SVB was tot dan zeer goed, maar nu moesten ze terug naar Buck Bremen, dat was minder.

Spul opgestuurd vroeg in ´t voorjaar, meerdere malen navraag gedaan.
Uiteindelijk antwoord: Niet meer reparabel en er is aan gewerkt, dus geen garantie meer.
Koop maar een nieuwe met € 79,= korting.
Het was inmiddels wel september.
Ik wil wel graag warm zitten, ook hier is er af en toe nachtvorst.

Dus: "Stuur die nieuwe maar op samen met m´n "oude"

Dat duurde ook nog een tijdje, en dan blijkt de "oude" in brokken in een doos gestort en geperst te zijn.
Men zal zich kunnen voorstellen dat ik laaiend was.
Een moeizame (ontwijkende) mailwisseling volgde.

Navraag in Holland leerde me dat het vermoedelijk een simpele reset had kunnen zijn. En in ´t ergste geval een nieuwe print van € 200,=.

De nieuwe (30Ts ?)was in 30 minuten geinstaleerd en werkt (tot nu) probleemloos (simpel bedien paneeltje).

Een betalings herinnering heb ik maar beantwoord met een factuur voor de "oude" kachel.

Een jaar na de storing heb ik gesteld: De nieuwe kachel is garantievervanging voor de "oude".
Daarmee is de "oude" Eigendom van Buck Bremen geworden.
Kan afgehaald worden in januari 2012. 1 februari gaat hij de afvalbak in. Geen reactie tot nu.

Volgende week (na 1 februari) maar eens kijken of ik de storing vinden kan. De garantie is inmiddels voorbij.

Buck Bremen is een FIIIJJJN bedrijf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Webasto of ebensparcherr ? 28 jan 2012 12:13 #259675

  • Hinde
  • Hinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Ik ben voor een andere benadering gegaan en heb een Webasto Thermotop C geïnstalleerd. Dit is een vloeistofverhitter die in de automobielbranche op grote schaal als standverwarming ingezet wordt. Dit bood mij ook nog de mogelijkheid om het glycolcircuit via een 3-weg klep over de boiler te laten circuleren. Nu heb ik altijd onbeperkt heet water, onafhankelijk van walstroom en motorbedrijf.
De installatie is nogal wat ingrijpender dan een gewone luchtverhitter, je moet namelijk net als thuis met de CV een leidingstelsel in je boot aanleggen. Voor de verwarming heb ik een tweetal fancoils (een soort radiator met ventilator) ingebouwd. Vooral bij grotere schepen is een dergelijk systeem een voordeel omdat je minder transportverliezen hebt en de verwarming desnoods per cabine kan regelen. In mijn geval (een 30 voetertje) is dit alles een beetje overdreven maar ik vond het wel een leuk alternatief en als je alles zelf aanlegt zijn de kosten niet hoger dan bij een standaard luchtverhitter.
Voordeel vond ik vooral dat je die lompe luchtslangen onder je banken kwijt bent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.151 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl