Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Horen kachels te stinken ?

Re: Horen kachels te stinken ? 04 nov 2012 12:13 #336182

  • BenK
  • BenK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 659
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Horen kachels te stinken ? 04 nov 2012 12:57 #336191

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Vandaag even de Wallas 2400 in test opstelling op de boot aangesloten.
Al vermoed ik dat de verbranding niet helemaal optimaal is (warmte is niet echt heel veel, het wordt wel warmer binnen maar langzaam aan)

Ruik je de wallas niet !

Pas bij het uitschakelen (dan loopt de kachel nog even na) was een iets te ruiken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Horen kachels te stinken ? 04 nov 2012 13:13 #336196

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6154
groom schreef :

Ik leerde vroeger op de Machinistenschool dat uitlaatgas temperatuur nooit onder het dauwpunt mag komen.

En waarom denk je dat er aan je HR ketel een condensafvoer zit?

Die waren er toen nog niet maar onze bootverwarmers zijn dat ook niet en niet bedoeld om condensaat in de afvoer te hebben.


Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 04 nov 2012 13:37 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Horen kachels te stinken ? 04 nov 2012 16:38 #336264

Nee die hebben dan ook geen al te beste efficiency wat je merkt aan het verbruik. Dat zou met een ander ontwerp waar de uitlaatgassen nog beter de warmte konden afgeven gauw 20-30 % kunnen schelen.Bijvoorbeeld door de verbrandingslucht en/of de te verwarmen lucht voor te warmen met de uitlaatgassen.
Ze kleuren de uitlaatgassen ook niet voor niets rood. :ohmy: :lol:
Maar ja , dat interesseert waarschijnlijk ons bootjesvolk te weinig om de fabrikant aan te zetten tot een HR ontwerp..
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Horen kachels te stinken ? 04 nov 2012 18:21 #336290

Yellow, de Wallas is zo´n ontwerp.
De uitlaat wordt gekoeld door de inlaat, ik kan m´n hand heel lang in de uitlaatgas stroom houden. Dit is de enige warmte die niet in de boot terecht komt!
De temp zal ergens bij de 60º liggen denk ik. Verbruik 0,3 ltr per uur maximaal, stroom 0,5 A Bij een 3 Kw diesel kachel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Horen kachels te stinken ? 05 nov 2012 08:06 #336420

Saeftinghe schreef :
Yellow, de Wallas is zo´n ontwerp.
De uitlaat wordt gekoeld door de inlaat, ik kan m´n hand heel lang in de uitlaatgas stroom houden. Dit is de enige warmte die niet in de boot terecht komt!
De temp zal ergens bij de 60º liggen denk ik. Verbruik 0,3 ltr per uur maximaal, stroom 0,5 A Bij een 3 Kw diesel kachel.

Ik heb het zojuist gezien ja. dat valt me dan inderdaad niet tegen.
Maar bij dat ding waar eerder in dit draadje een plaatje van was bijgevoegd is dat zo te zien toch niet zo.
Als je je hand er heel lang tegen kunt houden zal de uitlaat hooguit 50 graden zijn.
De grens is voor "normale mensen" nl. 46 graden om iets vast te blijven houden of om je hand in warm water te kunnen houden.
En zelfs bi 60 graden is er dus absoluut geen brandgevaar.
Sterker nog , dan kun je hem beter niet isoleren maar hooguit afschermen tegen aanraken met geperforeerde plaat of zo en gebruiken als "radiator" in bijv. je hondekooi.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Horen kachels te stinken ? 05 nov 2012 09:25 #336446

Die kachel van de afbeelding was volgens mij een Webasto. Komt uit ded vrachtwagen wereld, waar altijd genoeg diesel en stroom voorhanden is. Naar mijn idee de reden waarom ze er (nog) niet zuinig mee omspringen.

De kachel zit meestal ergens ver achter in de bakskist, de in/uitlaat omleiden is lastig, mogelijk wordt de leiding te lang.
De inlaat in de bakskist kan ik juist vasthouden. Er is verschil tussen kort bij de kachel of kort bij de uitgang.

Deze warmte is niet verloren, de aanzuig van verwarmings lucht zal vrijwel altijd in de bakskist plaatsvinden, dus deze voorgewarmde lucht.
Het enige verlies is het uitlaat verlies, ongeveer 50º, dit maal het gewicht van het uitgestoten gas.
Vind ik verwaarloosbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Horen kachels te stinken ? 03 mrt 2013 17:27 #374385

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Ik dacht dat het meeviel, verdampte condens wat ik zag als rook dacht ik, het ruikt ook niet echt als rook.
Een paar weken terug een rookmelder geïnstalleerd en die ging gisteren toch af.
Dat is niet wat ik wil, geen veilig idee. Kachel is niet zo oud, zie het niet zitten om hem uit te bouwen en te laten repareren.
Iemand bekend met dit soort euvel, wellicht is er een set om hem te reinigen of is de boel verkeerd aangesloten ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Horen kachels te stinken ? 03 mrt 2013 22:00 #374516

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Volgens mij is het simpel: vraag TS was "Horen kachels te stinken?", en het antwoord is "ja!".
Alles wat warm wordt na een tijdje koud te zijn geweest ruik je.
Heb een elektrisch ventilatorkacheltje aan boord en dat ruik je ook als je het aanzet, evenals de radiatoren thuis als ze na de zomer voor het eerst weer warm worden, en ik weet zeker dat daar geen diesel en/of uitlaatgassen bij in buurt komen.
Uitlaatgassen niet onder het dauwpunt van grote scheepsmotoren was omdat die brandstof stookten waar tot 5% zwavel in zat, dat gaat onder het dauwpunt zwavelzuur vormen waarna het uitlaatsysteem zich gaat gedragen als een suikerklontje in de hete thee. Onze huidige diesel etc. zijn tegenwoordig zwavelvrij.
En nog een puntje: er is een groot verschil tussen een rookmelder en een CO (koolmonoxide) melder. De laatste is ook beduidend duurder. Rook aan boord merk je toch wel, maar CO is een sluipmoordenaar - inderdaad reukloos, kleurloos en dodelijk - je zakt weg zonder het te merken en het is een stuk zindelijker dan voor de trein springen maar net zo effectief.
Nou is CO bijna altijd gemengd met andere uitlaatgassen dus meestal ruik je het toch wel, maar een CO melder lijkt me toch wel een "conditio sine qua non" als je brandstof in de boot stookt, of het nou voor verwarmen of koken is.
Wat dat betreft ben ik het eens met de slimme dubbele slang van de Wallas: het gehele uitlaatdeel is omgeven door het aanzuigdeel, dus hij blijft redelijk koel en eventuele uitlaatgaslekkage circuleert wat meer maar kan nooit bij de verwarmingslucht komen. Het verbetert het rendement - kleiner schoorsteenverlies, en de kachel is ongevoelig voor drukverschillen omdat verbrandingslucht aan- en afvoer op hetzelfde punt (buiten) zitten.

Aad
Laatst bewerkt: 03 mrt 2013 22:12 door Aad77.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Horen kachels te stinken ? 04 mrt 2013 06:34 #374536

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Bedankt voor je duidelijke betoog, stelt me gerust.

Koolmonoxide melder heb ik ook, laag gemonteerd zoals het hoort evenals een gasmelder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Horen kachels te stinken ? 04 mrt 2013 08:56 #374581

jouzers schreef :
Bedankt voor je duidelijke betoog, stelt me gerust.

Koolmonoxide melder heb ik ook, laag gemonteerd zoals het hoort evenals een gasmelder.

Waarom eigenlijk laag ( ja dat lees ik ook vaker).
Koolmonoxide is nl heel iets lichter dan lucht.Het molgewicht van CO is immers 28(12+16) en van lucht ( mengsel 79% stikstof(14) en 21% zuurstof(16)) bijna 29.
Bij bijv. butagas is dat heel anders want dat heeft een molgewicht van maar lefst 58 en is dus meer dan 2 keer zo zwaar om over bijv. benzine maar helemaal te zwijgen!
En de soortelijke gewichten van gassen verhouden zich nu eenmaal tot elkaaar als de molgewichetn.Dat komt omdat een gas ( bij 20 graden en atmosferische druk) altijd een volume van 22,4 liter per mol heeft , onafhankelijk van de gassoort.
De wet van Avogadro , weten jullie nog?
nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Avogadro
Conclusie , CO melder kun je eienlijk overal hangen maar beste is op hoofdhoogte daar waar je je het meeste ophoudt.
En niet tever van de mogelijke bron.
Ad
Laatst bewerkt: 04 mrt 2013 08:58 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Horen kachels te stinken ? 04 mrt 2013 08:59 #374582

jouzers schreef :
Bedankt voor je duidelijke betoog, stelt me gerust.

Koolmonoxide melder heb ik ook, laag gemonteerd zoals het hoort evenals een gasmelder.

Waarom eigenlijk laag ( ja dat lees ik ook vaker).
Koolmonoxide is nl heel iets lichter dan lucht.Het molgewicht van CO is immers 28 en van lucht ( mengsel stikstof en zuurstof) bijna 29.
Misschien in de war met CO2 dat een mol gewicht van 44 heeft? :unsure:
Bij bijv. butagas is dat heel anders want dat heeft een molgewicht van maar lefst 58!
En de soortelijke gewichten van gassen verhouden zich nu eenmaal tot elkaaar als de molgewichetn.Dat komt omdat een gas ( bij 20 graden en atmosferische druk) altijd een volume van 22,4 liter per mol heeft , onafhankelijk van de gassoort.
De wet van Avogadro , weten jullie nog?
nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Avogadro
Conclusie , CO melder kun je eienlijk overal hangen maar beste is op hoofdhoogte daar waar je je het meeste ophoudt.
En niet tever van de mogelijke bron.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Horen kachels te stinken ? 04 mrt 2013 12:25 #374632

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2206
Niet echt relevant maar toch,
Ons bootje heeft een Reflex dieseloliekachel en een houtkachel.
De Reflex is het kleinste vierkante model, werd in Nederland gebruikt, daar is geen bruikbaar droog brandhout te vinden. Bij het aansteken ruik je hem even, later niks.
De houtkachel is zelfgebouwd, binnen plaatstaal, buiten messing en rood koper. Raampje. Hij is bevestigd net naast het gasstel zodat we op drie pitten kunnen koken. Hier in de Med is brandhout geen probleem, er groeit veel hardhout dat bij regen alleen buiten nat word en zelfs zo brand als een fakkel. Op het Canal du Midi gebruikten we afgewaaide takken van de platanen, die moest ik wel in hapklare stukjes zagen. Sedert we in Turkije en Griekenland zeilen sprokkel ik alleen nog houtjes.
Kachel brand s´morgens twee uur ( Voor koffie en afwaswater ) en s`avonds vanaf 17h.
Zeven maand per jaar word op hout gekookt, tijdens de zomer kan dat niet, word koken sowieso Mediterraan gedaan wegens de hitte. Grillen en salades.
Het houtkacheltje is nu 25 jaar. Onderhoud : Eèn nieuwe uitlaatpijp en drie glaasjes voor het raampje. Geen elektriciteitsverbruik.
In December 2002 lagen op het Griekse eilandje Othenoy. Een maand lang storm en dat in het zicht van de besneeuwde Albaanse bergen. Koud. Iedere morgen sneeuw op dek. Ik was verplicht nat juthout te verbranden, dan verbrand je zout, dat creëert zoutzuur en dat vrat de messing schoorsteen op. Heb nu rvs.
In onze „Slaaplade“ hangt een koolmonoxide melder. Die ging iedere keer af als ik met rugwind dieselde. Kon je iedere keer weer zo´n dure eenheid kopen. Het ding hangt er nog , maar dan zonder batterij.
Mocht de kachelrook stinken, dat is alleen buiten te ruiken maar toch, dan gooi je een takje caroub ( Johannesbroodboom ) hout of wortelhout van wilde tijm op het vuur. Gelijk denkt de hele stadskade dat het kerstmis is. Mmmmmm. Dat ruikt lekker.
De rook van de kachel is onzichtbaar, ( Goede verbranding ) enkel bij het aanmaken zie je een beetje grijze rook.
Low tech.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.149 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl