Nou Erik , dat is niet helemaal waar wat je nu zegt.
Iedereen kent wel het principe van dit soort boiler neem ik aan , onderaan toevoer koud water , bovenaan afname warm.
Dus hoe groter de boiler hoe minder verontrusting je krijgt op de inversiezone (scheiding koud en warm)
Je kan de boiler isoleren als een thermos , maar als het warm water op is , dan is het ook game over. En dan moet je het handeltje terug beginnen opwarmen natuurlijk.
Nu had ik - dacht ik toch- al vernoemd dat ik tijdens het vaarseizoen veel op anker ga , laat dat nu net het prettigste en meest avontuurlijke zijn van het varen met een boot.
Ankeren op afgelegen plaatsen , in alle rust en stilte genieten van die zalige eenzaamheid.
Mijn gezelschap (en ook ik) houd(en) er dan ontzettend van om zoveel mogelijk zelfbedruipend en autonoom te zijn , vandaar onze uitgebreide inventaris aan boord.
Maar kindjes moeten hun dagelijks warme zoetwater badje hebben , dan zit je snel door die 11 gallons heen.
En vermits ankeren ook rust en stilte is heb ik er een grondige hekel aan om de motor of generator te starten voor de aanmaak van warm water terwijl het gezelschap aan boord is.
Hoe ik dat ga proberen aanpakken vind je terug in
dit topic
Je nam er zelf ook aan deel.
Laat me terloops zeggen dat ook dat project in een laatste fase geraakt , ik verwacht vandaag en morgen via de post nog de nodige dingen om alles af te ronden .
Ik laat niet na om mbv didactisch materiaal jullie inzage te geven hoe het allemaal in zijn werk ging.
Eigenlijk was het dat initiatief dat me aanzette tot dit topic . Zo gaat dat , je begint aan iets en in die slipstream geraken andere dingen verwikkeld.
Ik moest leidingen lossen aan de boiler voor de in-pik van nieuwe leidingen en daarbij stoot je op een kalkverontreiniging van formaat.
Dan meteen maar de boiler eruit , en dan constateren dat er toch nog veel verloren ruimte is naast en achter die boiler.
Dan ga je met vriend google op zoek naar een grotere en dan stoot je op verhalen van lekkende boilers en het feit dat de nieuwe generaties allemaal een magnesium anode hebben.
Waarom dan de afvoerdrain van de huidige niet aanpassen met een tussenstuk waarop ook een staafanode van Seaward kan worden ingeschroefd vraag je je af .En sinds gisteren ligt dat nieuwe stuk klaar te wachten op de bestelling van die anode.
En zo gaat het verder tot je de maten van de lege ruimte nauwkeurig opneemt waar de oude boiler stond/staat , en voor je't weet start je een topic over het zelf maken van een grotere boiler.
Hoedanook , comfort aan boord , en dan al zeker als er kleine kindjes in betrokken zijn , staat of valt met de hygiene. Warm water is daarin cruciaal. Althans dat vinden wij.
Als ik dan in de loop van elke dag ook (voldoende ) warm water kan aanmaken tijdens de afwezigheid (strandbezoek) van het gezelschap zodat iedereen 's avonds zand en zout kan afspoelen dan kan dat element van de bootvakantie al niet meer stuk.
Maar dat vraagt een aanzienlijke warm water voorraad.
Tijdterwijl ben ik in onderhandeling met verschillende verkopers van RVS drukvaten , die weliswaar te lang zijn - maar waarvan ik er een segment van kan tussenhalen en dan meteen ook toegang heb voor het installeren van safety valve/drukaflaat , toevoer koud en afvoer warm , verwarmingselement en de coil/spiraal voor motor koelvloeistof.
Nadien die ' bedraadde ' kop terug op het geheel lassen , het zootje druktesten en de sanitaire werkdruk aan boord zo laag mogelijk instellen met nog een minimum aan douche comfort.
Zoals je ziet , a man with a plan , maar of het zover komt weet ik nog niet , soms hangt dat van kleine dingen af zoals een forumlid die me op risico's of gevaren wijst waar ik nog niet aan dacht.
Of die een geheel andere oplossing voorstelt ed.
Maw , the tree of life , waarin iedereen iedereen beinvloed weet je wel.
Beste groeten