nardus schreef :
Ik heb in het voorjaar mijn koelbox (bovenlader) voorzien van electrische koeling. Werkt erg goed. Maar nu komt het, ik nam altijd 2 bevroren flessen barleduc mee om de box koel te houden. Na 2 eten en drinken dagen komt de temperatuur in de box boven de 8 graden. pils is dan niet echt koel meer...
Nu nemen we nog steeds bevroren water mee om de accu te ontzien. Leg je ze vierkante flessen altijd boven is je temepratuur daar onder na 3 dagen nog onder de 5 dagen zonder dat de thermostaat ook maar 1x heeft aangeslagen.
Dus wat zegt dat nou ? Als je bevroren goederen meeneem en je legt deze bovenop, heb je geen compressor nodig. Alles blijft koud.
Isolatie is idd wel belangerijk, maar voor efficientie kan je beter alleen koude dingen met bevroren dingen bovenop. Zo heb ik lekker 3 dagen koud bier gehad tijdens,voor en na de 8 uurs zonder maar 1 ampere gestookt te hebben.
Als je het zo doet heb je alleen een compressor nodig als je langer dan 1 weekend aan boord blijft. Of je haalt na 2 dagen een nieuw zakje ijs als dit voorhanden is.
Werkt inderdaad prima.
En vrijwel elke jachthaven , tenminste in het buitenland Nederland weet ik niet ,heeft een vrieskist waar je gratis een nachtje je koelaccu's kunt deponeren.
En anders, vissershavens hebben altijd een ijsfabriek waar vaak wel ergens nog een berg "lekijs" ligt.
Maar ik vind een compressor koelbox toch wel makkelijker....
Ad