Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: PU-schuim als isolatie - de tests

Re: PU-schuim als isolatie - de tests 15 mrt 2013 14:54 #378790

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5203
If all else fails: read the manual :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PU-schuim als isolatie - de tests 15 mrt 2013 14:55 #378792

Toch kan je haast met zekerheid kan zeggen dat alle producten die op een eindigen (benzeen, styreen, methyleen, ethyleen, tolueen) vluchtig en kanker verwekkend zijn en wel enige aandacht vereisen tijdens het gebruik.
Net zoals producten die op ine eindigen verslavend zijn Cocaïne, heroïne, amfetamine, nicotine.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PU-schuim als isolatie - de tests 15 mrt 2013 15:03 #378794

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8560
nectarine

;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PU-schuim als isolatie - de tests 15 mrt 2013 15:07 #378795

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2161
JRomkes schreef :
Yellow Boat schreef :

Trouwens , wie weet er nou dat de Styreen ,naast oplosmiddel ook een van de reactieve componenten in polyester, ook net zo kankerverwekkend als die PU component kan zijn?

toevallig heeft een recente uitkomst van een langlopende studie uitgewezen dat styreen vrijwel niet kankerverwekkend kan zijn.

Maar het blijft een vluchtig oplosmiddel wat allerlei andere dingen kan veroorzaken :silly:
Welke simpele ziel zou nou bedenken dat PU schuim bij flinke kou veel meer schadelijke stoffen over laat dan bij voldoende temperatuur... daar denk je toch niet aan

Wie leest hier de etiketten en documentatie niet die bij (mogelijk) gevaarlijke chemische componenten horen? Shame on you! Die oranje plaatjes met dode visjes en kale boompjes e.d. staan er niet voor niets op!

+1;

Styreen is voor zover mij bekend niet meer dan 'verdacht carcinogeen', wat zoiets betekent als: 'misschien zou het kankerverwekkend kunnen zijn, misschien toch ook niet'. Veel van het relevante onderzoek hiervoor wordt in de moeder aller claimculturen, de VS, gedaan, dus er wordt zorgvuldig afgewogen wat er gezegd wordt, neem ik aan.
Bovendien wordt er verrassend veel styreen in de verpakkingsindustrie gebruikt, zodat je kunt zeggen dat iedereen er elke dag aan wordt blootgesteld.
Zou toch lullig zijn als we allemaal styreen-gerelateerde kanker zouden krijgen, nietwaar.
Excuses voor de wa scherpe stellingname, maar ik moest dit even kwijt :blush:

Gewoon even voor het perspectief, zogezegd. Ik werk, net als Johannes hierboven, dagelijks met dit soort spullen en probeer goed op mezelf te letten, maar je kunt ook overdrijven. ;)

Niets zo dodelijk als het leven zelf :P

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PU-schuim als isolatie - de tests 15 mrt 2013 15:09 #378796

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2161
Rev schreef :
Toch kan je haast met zekerheid kan zeggen dat alle producten die op een eindigen (benzeen, styreen, methyleen, ethyleen, tolueen) vluchtig en kanker verwekkend zijn en wel enige aandacht vereisen tijdens het gebruik.
Net zoals producten die op ine eindigen verslavend zijn Cocaïne, heroïne, amfetamine, nicotine.

Hé, die truuk heb ik ook ooit geleerd, dat houdt je inderdaad scherp en alert, maar het wil nog niet zeggen dat je van al die stoffen meteen iets oploopt.

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PU-schuim als isolatie - de tests 15 mrt 2013 15:11 #378797

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2161
Ilex schreef :
nectarine

;-)

Bebogeen B)
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PU-schuim als isolatie - de tests 15 mrt 2013 15:16 #378799

Arent schreef :
Rev schreef :
Toch kan je haast met zekerheid kan zeggen dat alle producten die op een eindigen (benzeen, styreen, methyleen, ethyleen, tolueen) vluchtig en kanker verwekkend zijn en wel enige aandacht vereisen tijdens het gebruik.
Net zoals producten die op ine eindigen verslavend zijn Cocaïne, heroïne, amfetamine, nicotine.

Hé, die truuk heb ik ook ooit geleerd, dat houdt je inderdaad scherp en alert, maar het wil nog niet zeggen dat je van al die stoffen meteen iets oploopt.

Gr, Arent

Klopt maar was voor ons aan boord een soort leidraad, wij voeren hoofdzakelijk zware en vluchtige chemicaliën en in mijn tijd waren veiligheids eisen en voorscgriften nog niet als van deze tijd.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PU-schuim als isolatie - de tests 15 mrt 2013 18:27 #378874

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Wat PU spuiten in een kruipruimte betreft: Mijn kruipruimte is momenteel een 30 graden warme ruimte (want vloerverwarming, met nauwelijks vloerisolatie, met 10cm borrelend water met groene balletjes op de bodem. (want veengrond met hoge waterstand).

Wat "ine" betreft:
Caroline Trentini. Lijkt me idd verslavend.


Wat "een" betreft:
Hazes van Vinkeveen. (sorry, vind niks beter). Kankerverwekkend steekt tussen zijn lippen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PU-schuim als isolatie - de tests 15 mrt 2013 18:35 #378876

Het bouwschuim uit de spuitbus zoals verkrijgbaar in de bouwmarkt is totaal ongeschikt voor het vullen van holle ruimten. Het is van een andere kwaliteit dan het 2 comp. PU schuim en inderdaad ook geen gesloten cel. Het is bedacht om kieren mee af te dichten en wordt door de bouwvakkers ook misbruikt als een soort montagekit. Toegegeven, aanvankelijk zit het wel goed vast maar sommige dingen aan je huis hebben nou eenmaal ook een schroef of spijker nodig om blijvend vast te zitten.

Maar dit draadje herrinerd mij weer aan mijn eigen experimentje.

Ik schuim ook enkele kleinere ruimten vol met 2comp. PU (van polyservice), zoals een restruimte in de boeg en heb ik bijvoorbeeld ook de dieseltank er mee gefixeerd. Een andere toepassing die ik overweeg, maar nog niet zeker van ben, is het volschuimen van de beams, dit zijn de koolstof uithouders tussen middenromp en drijver. Het zou reserve drijvermogen creeeren onder extreme omstandigheden. De reden dat ik nog twijfel om dit te doen is de stabiliteit van het schuim. Het zou toch zonde zijn als het schuim na een paar jaar alsnog zou besluiten een beetje te gaan uitzetten onder invloed van ??? omstandigheden, of toch water opneemt danwel in pulp muteert.

Terug naar mijn experimentje. Ik heb zojuist het jampotje uit de garage opgediept waarin ik op 11 november 2008 drie stukjes schuim heb gestopt na dit eerst op mijn keukenweegschaaltje (+/- 1 gram) te hebben gewogen. Droog gewicht was 8 à 9 gram per stuk. Best onnauwkeurig maar het gaat mij om de wateropname enerzijds en eventuele desintegratie anderzijds want ik heb het potje verder geheel gevuld met water, deksel er op gedraaid en inmiddels viereneenhalf jaar met rust gelaten.

Het betreft een stukje Corecell A schuim, Corecell T schuim en uiteraard een stukje 2comp. PU schuim van Polyservice, afgebroken van een grotere brok.

Ik neem dit morgen mee naar mijn werkplaats, zal de stukjes zorgvuldig drogen aan de buitenzijde en wellicht nog een dagje laten liggen om elk oppervlaktevocht te laten verdwijnen. En dan weer wegen op het zelfde weegschaaltje.

Nog meer suggesties ?

Ik heb er even een foto van gemaakt hoe het er nu bij staat.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PU-schuim als isolatie - de tests 15 mrt 2013 21:28 #378946

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Misschien is het handig om ook het volume te bepalen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PU-schuim als isolatie - de tests 16 mrt 2013 07:47 #379008

Arent schreef :
JRomkes schreef :
Yellow Boat schreef :

Trouwens , wie weet er nou dat de Styreen ,naast oplosmiddel ook een van de reactieve componenten in polyester, ook net zo kankerverwekkend als die PU component kan zijn?

toevallig heeft een recente uitkomst van een langlopende studie uitgewezen dat styreen vrijwel niet kankerverwekkend kan zijn.

Maar het blijft een vluchtig oplosmiddel wat allerlei andere dingen kan veroorzaken :silly:
Welke simpele ziel zou nou bedenken dat PU schuim bij flinke kou veel meer schadelijke stoffen over laat dan bij voldoende temperatuur... daar denk je toch niet aan

Wie leest hier de etiketten en documentatie niet die bij (mogelijk) gevaarlijke chemische componenten horen? Shame on you! Die oranje plaatjes met dode visjes en kale boompjes e.d. staan er niet voor niets op!

+1;

Styreen is voor zover mij bekend niet meer dan 'verdacht carcinogeen', wat zoiets betekent als: 'misschien zou het kankerverwekkend kunnen zijn, misschien toch ook niet'. Veel van het relevante onderzoek hiervoor wordt in de moeder aller claimculturen, de VS, gedaan, dus er wordt zorgvuldig afgewogen wat er gezegd wordt, neem ik aan.
Bovendien wordt er verrassend veel styreen in de verpakkingsindustrie gebruikt, zodat je kunt zeggen dat iedereen er elke dag aan wordt blootgesteld.
Zou toch lullig zijn als we allemaal styreen-gerelateerde kanker zouden krijgen, nietwaar.
Excuses voor de wa scherpe stellingname, maar ik moest dit even kwijt :blush:

Gewoon even voor het perspectief, zogezegd. Ik werk, net als Johannes hierboven, dagelijks met dit soort spullen en probeer goed op mezelf te letten, maar je kunt ook overdrijven. ;)

Niets zo dodelijk als het leven zelf :P

Gr, Arent

Sorry Arent.Wel even lezen wat ik schreef:
"Trouwens , wie weet er nou dat de Styreen ,naast oplosmiddel ook een van de reactieve componenten in polyester, ook net zo kankerverwekkend als die PU component kan zijn?"
Die "kan "heb ik er niet voor niets bij gezet.
En dat dat juist is hebben dierproeven heelaas bewezen.
Maar ja , dat geldt bijv. ook voor de tolueen in bisonkit.
Ad
Laatst bewerkt: 16 mrt 2013 07:47 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PU-schuim als isolatie - de tests 17 mrt 2013 11:01 #379395

Ik heb mijn boot (en een aantal andere stalen boten) ook met PU-schuim geisoleerd.
Na wat rond neuzen en lange termijn test samples bij bedrijven bekeken te hebben, was het mij erg snel duidelijk dat je ver bij 1 comp. schuim vandaan moet blijven en dat ook niet iedere twee comp. schuim geschikt is.

Ik heb uiteindelijk de boot met twee componenten schuim laten isoleren, en omdat je daar toch speciale apperatuur en kleding voor nodig hebt, heb ik dat ook laten doen door een specialist.

Een holle ruimte creeren om vol te schuimen zou ik ook niet doen, dan is het toch lastig om te controleren of alles ook echt goed vol zit met schuim. Zo niet, dan loop je het risico dat je vocht ophoping krijgt.

Een component schuim is ook niet luchtdicht, en dat is wel een belangrijke voorwaarde voor een stalen boot. Want daar waar geen zuurstof kan nkomen, kan ook geen roest komen.

Ik heb de boot gestraald, daarna van 5 lagen epoxy verf voorzien, alle kabels, leidingen etc in de vloer, de wanden en het plafond gemaakt, en daarna al het grondhout geplaatst:

Als je zeker weet dat alles erin zit, dan laat je de specialist komen, en in enkele uren zit je boot vol met schuim dat:
- Lucht dicht is,
- Niet afbreekt in water,
- Geen water opneemt,
- Geen giftige dampen meer afgeeft,
- Perfect isoleerd,
- Brandwerend is,
- Je hebt er nauwelijks werk meer van.

Dit schuim is echter wel vrij zwaar, ongeveer 6 tot 8 keer zwaarder per volume eenheid in vergelijking met schuim uit een spuitbus.

Ik heb op de boot een plek waar ik (bewust) water op het schuim heb staan. Dat staat er nu al 4 jaar, en ververs ik regelmatig. het schuim is nog niet aangestast, heeft nog geen water opgenomen en heeft ook nog niets doorgelaten.

Het uiteindelijke resultaat ziet er zo uit:





Bijlagen:
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 17 mrt 2013 11:03 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PU-schuim als isolatie - de tests 17 mrt 2013 12:50 #379428

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29446
orchidius schreef :
Inleiding

Voor de isolatie van mijn stalen kajuit heb ik een heel aantal opties overwogen. Omdat de isolatiespouw maar dun is, moest het materiaal dat ik zou gaan gebruiken een hele hoge isolatiewaarde hebben, vandaar de keuze voor PU-schuim.

Ik heb hiervoor een isolatie expert geraadpleegd, en heb ook aan hem de mogelijke problemen voorgelegd. Hij vertrouwde volledig in zijn product, en gaf me een bus PU-schuim mee dat zijn bedrijf zelf gebruikt op grote werven. Het komt van een duitse fabrikant, de naam drop ik hier nog vanavond als ik thuis kom.

De test

Voor de test zelf maakte ik 3 samples:
  1. Een benchmark: gewoon gespoten zonder de beschermende "film" rond het schuim te bechadigen
  2. Een geraspt: met een houtrasp ruw alle oppervlakten opengehaald
  3. Een geschuurd: met schuurpapier alle oppervlakten opengehaald

De samples werden allemaal ondergedompeld in een bad water en werden voor een bepaalde tijd onder water gehouden (30min, 60min, 90min, 120min en 14uur), véél meer dus als van een normale situatie kan gezegd worden. Hierna werd het oppervlakte van de samples licht afgedroogd. Dit omdat de test als doel had te meten hoeveel water het schuim vasthield, niet hoeveel water er op de oppervlakte blijft hangen. Een tweede reden hiervoor is dat omwille van het zware gewicht van water en het lichte gewicht van het schuim de resultaten anders té vervuild zouden zijn om nuttig te zijn.

Na het afdrogen werden de "schuimpjes" gewogen, de resultaten zijn te vinden in de tabel hieronder.

Als laatste werden de schuimpjes ook boven de chauffage op de vensterbank te drogen gelegd. Dit om te kijken of het water daadwerkelijk door het schuim "gevangen" wordt, of dat het ook net zo snel weer verdampt.

Resultaten




Conclusie

Eens de beschermende huid van het schuim wordt opengehaald door rasp/schuurpapier neemt het schuim wel degelijk water op. Door de afwijkingen in de resultaten en de geringe hoeveelheid water dat wordt opgenomen kunnen we echter stellen dat dit naar alle waarschijnlijkheid gaat om oppervlaktewater. Door het ruwe oppervlakte van het schuim blijft hier meer water aan plakken. De ene keer droogde ik allicht wat beter af dan de andere, met de verschillende resultaten als gevolg.
Ook het terug uitdrogen van het schuim past in deze conclusie. Eens het oppervlaktewater weer kon worden afgegeven aan de omgevingslucht woog het schuim evenveel of minder als voor de test

Het is dus zeker en vast veilig om PU-schuim te gebruiken in boten. De beste manier hiervoor lijkt het inspuiten van het schuim in een holle ruimte waardoor er geen "open" stukken ontstaan waar het water aan blijft plakken. Stukken die wel open liggen kunnen best worden gesealed met silicone of iets dergelijks.

NB: Het schuim breekt wel af onder blootstelling van UV licht, en dit binnen 6 weken. Dan neemt het wel heel makkelijk water op, afdekken is dus de boodschap!

NB: Ik gebruikte voor mijn test professioneel schuim van hoge kwaliteit. PU schuim bestaat al vele jaren, maar er bestaan grote kwaliteitsverschillen. Oppassen wat men koopt!

Er zijn vele soorten PU schuim. Je moet ook vermelden dat je bij aankoop kan kiezen uit schuim met gesloten cel, wat dus géén water op neemt, en opencel.
Ook kan je kiezen voor Fijne cel en grote cel. Zolang PU 2 componentenschuim goed gemengd wordt en dus goed uithardt is het niet kanker verwekkend. Hier zijn veel gebakkenlucht verhalen over. Zodra "handige harry's" zich hiermee gaan bemoeien als spuiter begint de ellende van onvolledige menging onder tijdsdruk etc.
Kijk hier maar eens:
www.vosschemie-benelux.com/nl/c/products/cat/17
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 17 mrt 2013 12:52 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PU-schuim als isolatie - de tests 17 mrt 2013 21:37 #379652

Noballast schreef :
Het bouwschuim uit de spuitbus zoals verkrijgbaar in de bouwmarkt is totaal ongeschikt voor het vullen van holle ruimten. Het is van een andere kwaliteit dan het 2 comp. PU schuim en inderdaad ook geen gesloten cel. Het is bedacht om kieren mee af te dichten en wordt door de bouwvakkers ook misbruikt als een soort montagekit. Toegegeven, aanvankelijk zit het wel goed vast maar sommige dingen aan je huis hebben nou eenmaal ook een schroef of spijker nodig om blijvend vast te zitten.

Maar dit draadje herrinerd mij weer aan mijn eigen experimentje.

Ik schuim ook enkele kleinere ruimten vol met 2comp. PU (van polyservice), zoals een restruimte in de boeg en heb ik bijvoorbeeld ook de dieseltank er mee gefixeerd. Een andere toepassing die ik overweeg, maar nog niet zeker van ben, is het volschuimen van de beams, dit zijn de koolstof uithouders tussen middenromp en drijver. Het zou reserve drijvermogen creeeren onder extreme omstandigheden. De reden dat ik nog twijfel om dit te doen is de stabiliteit van het schuim. Het zou toch zonde zijn als het schuim na een paar jaar alsnog zou besluiten een beetje te gaan uitzetten onder invloed van ??? omstandigheden, of toch water opneemt danwel in pulp muteert.

Terug naar mijn experimentje. Ik heb zojuist het jampotje uit de garage opgediept waarin ik op 11 november 2008 drie stukjes schuim heb gestopt na dit eerst op mijn keukenweegschaaltje (+/- 1 gram) te hebben gewogen. Droog gewicht was 8 à 9 gram per stuk. Best onnauwkeurig maar het gaat mij om de wateropname enerzijds en eventuele desintegratie anderzijds want ik heb het potje verder geheel gevuld met water, deksel er op gedraaid en inmiddels viereneenhalf jaar met rust gelaten.

Het betreft een stukje Corecell A schuim, Corecell T schuim en uiteraard een stukje 2comp. PU schuim van Polyservice, afgebroken van een grotere brok.

Ik neem dit morgen mee naar mijn werkplaats, zal de stukjes zorgvuldig drogen aan de buitenzijde en wellicht nog een dagje laten liggen om elk oppervlaktevocht te laten verdwijnen. En dan weer wegen op het zelfde weegschaaltje.

Nog meer suggesties ?

Ik heb er even een foto van gemaakt hoe het er nu bij staat.


De droge proefstukjes wogen destijds:

PU H35 schuim van Polyservice ca. 7,5 gram
Corecell type T foam ca. 8,5 gram
Corecell type A foam ca. 10,5 gram



Na 4,5 jaar ondergedompeld in water, nu afgedroogd met een keukenpapiertje tot het niet meer nat aan voelde en gewogen:

PU H35 12,5 gram
Corecell T 11,5 gram
Corecell A 14,5 gram

Vervolgens heb ik de stukjes 24 uur laten drogen bij kamer temperatuur en opnieuw gewogen:



PU H35 8 gram
Corecell T 8,5 gram
Corecell A 10,5 gram

Daarna heb ik uit het midden een klein stukje schuim gesneden, op een stukje keukenpapier gelegd en het geheel in de bankschroef fijn geknepen, met als resultaat:



PU H35 komt een heel klein beetje water uit,
het keukenpapier is een klein beetje vochtig geworden
Corecell T blijft droog
Corecell A blijft droog

Conclusie:

Alle drie de soorten schuim laten geen enkele vorm van desintegratie zien en zijn nog steeds in goede en homogene staat. Na 4,5 jaar onder water is alleen bij het PU sprake van een geringe wateropname, maar zeker geen spons of pulp, verre van dat. Beide soorten Corecell zijn droog en hebben geen water opgenomen. Aan het oppervlak absorbeert het A type wat meer water dan het T type. Dit is geen verassing aangezien ook met vacuuminjectie is gebleken dat het A schuim beduidend meer hars gebruikt dan het T schuim.

Niet echt wetenschappelijk verantwoord maar het geeft mij wel een mooie indicatie en eigenlijk een bevestiging van wat ik al wist.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl