Inleiding
Voor de isolatie van mijn stalen kajuit heb ik een heel aantal opties overwogen. Omdat de isolatiespouw maar dun is, moest het materiaal dat ik zou gaan gebruiken een hele hoge isolatiewaarde hebben, vandaar de keuze voor PU-schuim.
Ik heb hiervoor een isolatie expert geraadpleegd, en heb ook aan hem de mogelijke problemen voorgelegd. Hij vertrouwde volledig in zijn product, en gaf me een bus PU-schuim mee dat zijn bedrijf zelf gebruikt op grote werven. Het komt van een duitse fabrikant, de naam drop ik hier nog vanavond als ik thuis kom.
De test
Voor de test zelf maakte ik 3 samples:
- Een benchmark: gewoon gespoten zonder de beschermende "film" rond het schuim te bechadigen
- Een geraspt: met een houtrasp ruw alle oppervlakten opengehaald
- Een geschuurd: met schuurpapier alle oppervlakten opengehaald
De samples werden allemaal ondergedompeld in een bad water en werden voor een bepaalde tijd onder water gehouden (30min, 60min, 90min, 120min en 14uur), véél meer dus als van een normale situatie kan gezegd worden. Hierna werd het oppervlakte van de samples licht afgedroogd. Dit omdat de test als doel had te meten hoeveel water het schuim vasthield, niet hoeveel water er op de oppervlakte blijft hangen. Een tweede reden hiervoor is dat omwille van het zware gewicht van water en het lichte gewicht van het schuim de resultaten anders té vervuild zouden zijn om nuttig te zijn.
Na het afdrogen werden de "schuimpjes" gewogen, de resultaten zijn te vinden in de tabel hieronder.
Als laatste werden de schuimpjes ook boven de chauffage op de vensterbank te drogen gelegd. Dit om te kijken of het water daadwerkelijk door het schuim "gevangen" wordt, of dat het ook net zo snel weer verdampt.
Resultaten
Conclusie
Eens de beschermende huid van het schuim wordt opengehaald door rasp/schuurpapier neemt het schuim wel degelijk water op. Door de afwijkingen in de resultaten en de geringe hoeveelheid water dat wordt opgenomen kunnen we echter stellen dat dit naar alle waarschijnlijkheid gaat om oppervlaktewater. Door het ruwe oppervlakte van het schuim blijft hier meer water aan plakken. De ene keer droogde ik allicht wat beter af dan de andere, met de verschillende resultaten als gevolg.
Ook het terug uitdrogen van het schuim past in deze conclusie. Eens het oppervlaktewater weer kon worden afgegeven aan de omgevingslucht woog het schuim evenveel of minder als voor de test
Het is dus zeker en vast veilig om PU-schuim te gebruiken in boten. De beste manier hiervoor lijkt het inspuiten van het schuim in een holle ruimte waardoor er geen "open" stukken ontstaan waar het water aan blijft plakken. Stukken die wel open liggen kunnen best worden gesealed met silicone of iets dergelijks.
NB: Het schuim breekt wel af onder blootstelling van UV licht, en dit binnen 6 weken. Dan neemt het wel heel makkelijk water op, afdekken is dus de boodschap!
NB: Ik gebruikte voor mijn test professioneel schuim van hoge kwaliteit. PU schuim bestaat al vele jaren, maar er bestaan grote kwaliteitsverschillen. Oppassen wat men koopt!