Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Heatpol

Heatpol 27 nov 2013 13:15 #461430

  • kees1991
  • kees1991's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
Beste zeilers en kenners,

Sinds kort heb ik een tweedehands heatpol maar hij is een beetje verkleurt. Ik vroeg mij of of hier iets aan te doen valt?
(verven poetsen ect)

Wie heeft er evaring met het mooi maken van een verkleurde heatpol?

Groetjes,

Kees
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Heatpol 27 nov 2013 13:31 #461442

Ik poets de kachel met koperpoets, dat maakt het roestvrijstaal ook mooi schoon en beschermt het een beetje tegen weer vies worden.

Als het een rodige/blauwe gloed in het metaal is, dan kan het nog wel eens lastig zijn om weer mooi te krijgen.

De gietijzeren topplaat schuur ik altijd op met korrel 60 of 80 schuurpapier. Dit is meerdere keren per jaar aan te bevelen om het mooi te houden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Heatpol 27 nov 2013 15:08 #461482

Rood/blauwachtige verkleuring is goed weg te werken met wat beitspasta, wat na het lassen gebruikt wordt. Phosphorzuur meen ik.
Je krijgt er wel bruine vingers van, dus op de juiste manier aanbrengen en weg poetsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Heatpol 27 nov 2013 15:18 #461486

  • KoenCrommert
  • KoenCrommert's Profielfoto
let wel op dat.
het rvs word hier mat van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Heatpol 28 nov 2013 08:42 #461746

KoenCrommert schreef :
let wel op dat.
het rvs word hier mat van.
?

Heb ik nog nooit meegemaakt dat mat worden . In tegendeel zelfs vaak.
Overigens is dat geen fosforzuur maar een mengsel van fluorwaterstofzuur en salpeterzuur.
Het fluorwaterstof verwijdert daarbij de verkleuringen en het salpeterzuur zorgt voor een goede , nieuwe (chroom)oxidehuid op het rvs (net als bij de anodisatielaag op aluminium). Want zonder oxidehuid is rvs niet corrosiebestendig .
Overigens moet je niet met je vingers aan dat spul komen want dan vallen de gaten erin ( in de vingers dan.. :evil: ).
Dit spul hoor je te gebruiken.
www.rvsonline.nl/product-categ...onderhoud/beitspasta
Hier ook nog wat info over deze materie:
www.jagerrvs.nl/rvs_info/infor...ehandeling_voor_rvs/
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Heatpol 07 feb 2014 11:21 #484455

  • kees1991
  • kees1991's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
Bedankt voor alle reacties.

Ik ga beitspasta proberen mocht dit niet werken dan verf ik hem met hittebestendige verf.

Kees
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Heatpol 07 feb 2014 23:19 #484679

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Verkleuren komt door hoge temperatuur. Je kunt hem misschien schoon krijgen maar als hij weer zo heet wordt verkleurt hij weer - zonde van het werk lijkt me.
En als het ding zo heet wordt dat RVS verkleurt zou ik er zeker geen verf op smeren, volgens mij is hittebestendige verf op geen stukken na zo hittebestendig als roestvast staal, en heb je nog risico op brand ook.

Aad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Heatpol 08 feb 2014 08:15 #484721

Aad77 schreef :
Verkleuren komt door hoge temperatuur. Je kunt hem misschien schoon krijgen maar als hij weer zo heet wordt verkleurt hij weer - zonde van het werk lijkt me.
En als het ding zo heet wordt dat RVS verkleurt zou ik er zeker geen verf op smeren, volgens mij is hittebestendige verf op geen stukken na zo hittebestendig als roestvast staal, en heb je nog risico op brand ook.

Aad

Klopt , eigenlijk hetzelfde als de zogenaamde "aanloopkleuren"
bij het lassen van rvs en dat is alleen een vorm van oxidatie.

Overigens bestaat er wel degelijkverf die tegen dat soort temperaturen kan, bijv:
www.mpartz.nl/hittebestendige-...CXvLwCFYUIwwodnn8AUA
Wordt o.a. voor motorfiets uitlaten gebruikt.
Er is zelfs een gespeciialiseerde webshop voor :woohoo: :
www.hittebestendigelak.nl/

En @ Kees;
Met beitspasta krijg je rvs gegarandeerd weer blank en glimmend . Maar pas wel op want het is gemeen spul :evil: dus goed de gebruiksaanwijzing lezen.
Overigens treden die aanloopkleuren eigenlijk pas op boven iets van 400 graden .
Heb je soms af en toe "de vlam in de schoorsteen" doordat je hem te hoog opdraait? Want das uiteraard niet de bedoeling.
Ad
Laatst bewerkt: 08 feb 2014 08:26 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Heatpol 08 feb 2014 11:20 #484770

Yellow Boat schreef :
Heb je soms af en toe "de vlam in de schoorsteen" doordat je hem te hoog opdraait? Want das uiteraard niet de bedoeling.
Ad
dat is noormaal bij dit soort potkachels, als je ze langere tijd op vol vermogen laat branden, dan verkleuren ze, daar is geen vlam in de schoorsteen voor nodig. Het duid eerder op een kachel die aan de kleine kant is voor de te verwarmen ruimte.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Heatpol 24 feb 2014 08:57 #489749

  • kees1991
  • kees1991's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
Ik heb de kachel tweedehands gekocht. Hij was al zo verkleurd daarom heb ik hem voor niet al te duur kunnen kopen. Nogmaals allemaal bedankt voor de zeer nuttige info.

Groeten en veel plezier in het nieuwe seizoen.


Kees
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heatpol 29 mrt 2015 17:04 #610422

  • kees1991
  • kees1991's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
Beste Zeilers,

Wat ik uiteindelijk gebruikt heb is Commadant.
Je moet wel heel lang poetsen maar het gaat er wel helemaal uit.
Een polijstmachine is wel handig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heatpol 30 mrt 2015 20:57 #610910

  • kees1991
  • kees1991's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
Hij brand nog niet zo best. Denk dat hij te weinig lucht heeft.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heatpol 30 mrt 2015 21:18 #610920

  • kees1991
  • kees1991's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
Nu alleen nog een gat maken :unsure:





De pijp komt vlak naast de mast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heatpol 30 mrt 2015 21:34 #610930

  • kees1991
  • kees1991's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75


De ruimte die hij gaat verwarmen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heatpol 31 mrt 2015 06:31 #611000

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3158
Begrijp ik goed dat je de kachel nog niet aan boord hebt staan? Hoe heb je dan op de foto van de brandende kachel de rookafvoer geregeld? Voor een goede trek moet het verticale deel van de schoorsteen een zekere minimale lengte hebben. Verder kan ik op de foto niet zien of je er een gloeispiraal in hebt staan. Die moet ervoor zorgen dat de dieseldamp brandt, ipv de plas diesel op de bodem. Die laatste situatie levert gele vlammen, veel rook en weinig warmte. Je wilt een blauwige gloed, met nauwelijks rook en veel warmte.
Laatst bewerkt: 31 mrt 2015 06:38 door Vlieter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heatpol 31 mrt 2015 07:46 #611032

  • kees1991
  • kees1991's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
Gloeispiraal? Daar weet ik niets van. En die zou in de kachel moeten zitten? Dat zal dan wel de reden zijn dat hij niet goed brand.

Ik heb hem onder mijn koekoek gezet. Met een pijp van 2 meter. Ik wilde hem eerst testen voordat ik een gat in mijn boot maak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heatpol 31 mrt 2015 11:29 #611115

Vlieter1 schreef :
Verder kan ik op de foto niet zien of je er een gloeispiraal in hebt staan. Die moet ervoor zorgen dat de dieseldamp brandt, ipv de plas diesel op de bodem.
Vrijwel geen van dit soort kachels (Heatpol, Reflex, Dickinson) maakt gebruik van gloeispiralen. De diesel word voorverwarmd met alcohol (ethanol of spiritus) als die eenmaal brand, en dat duurd maar een paar minuten, dan word de diesel voldoende voorverwarmd om gewoon zijn werk te doen.

Een dergelijke gele vlam is neit ongewoon als je niet voldoende trek hebt, waarschijnlijk is dat aanzienlijk ebter als je de juiste schoorsteen installeerd.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heatpol 31 mrt 2015 12:49 #611145

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3158
Misschien is gloeispiraal niet het goede woord. In mijn kachel staat een soort torentje van ringen van stalen draad, die enige tijd nadat de kachel is aangestoken, gaat gloeien. Ik heb altijd begrepen dat die eraan bijdraagt dat de diesel als damp verbrandt in plaats van als vloeistof. Mijn kachel brandt pas mooi als de ringen goed gloeien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heatpol 31 mrt 2015 13:00 #611149

Ik zou niet durven zeggen of dat een oorzaak of een gevolg is van goed branden. Ik heb ook zo'n ring in mijn Dickinson staan, maar die gloeid eigenlijk nooit. Pas als het echt koud word buiten en ik stook de kachel flink op(-20 buiten) dan word dat ding een ander kleurtje. In het geval van de Dickinson en de Reflex is de diesel damp al aan het verbranden voordat het bij de ring komt, hoe dat bij de Heatpol zit weet ik niet meer (mijn ouders hadden een heatpol in hun vorige boot).
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heatpol 31 mrt 2015 13:01 #611150

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 969
Zo'n gloeispiraal is dacht ik een optie bij de Heatpol Ik heb hem niet en de kachel brandt toch aardig goed. Kan me voorstellen dat een hete spiraal de verbranding verbetert, maar nodig is hij niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heatpol 31 mrt 2015 14:11 #611157

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12527
zonder zo'n spiraal gaat mijn Somy in elk geval niet vergassen.

Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.316 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl