Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Kachel voor permanente bewoning in Nederland

Kachel voor permanente bewoning in Nederland 27 nov 2013 17:23 #461544

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Voor mijn nieuwe boot, een van de stadt Norman (40 ft) wil ik graag een kachel aanschaffen. Op deze boot ga ik heel vaak overnachten de komende maanden.

Zelf heb ik een grote voorkeur voor een Dickinson. Met het verbruik van 3 tot 6L per etmaal (klopt dat wel?) zijn deze kachels veel zuiniger dan een heatpol van dezelfde capaciteit. Althans volgens de opgave van de Rietpol en gb trading. Verder zit een ventilatortje in wat gebruikt kan worden (hoeft niet) wat het branden in moeilijke (en start) situaties kan bevorderen. En mogelijk zijn ze wat handelbaarder.
Beide kachels zijn zeer betrouwbaar, zonder elektriciteit te gebruiken, en relatief goedkoop in gebruik. Daarbij zijn ze erg mooi. Er is ruimte zat aan boord dus de ruimte is geen probleem.


De webasto en eberspracher kachels zijn wel zuinig, mooi weg te bouwen, en makkelijk in gebruik. Maar ze zijn volgens mij totaal ongeschikt voor permanent gebruik.

Dan zijn er nog de kabola en ketelbinkie cv ketels. Erg duur in aanschaf. En ook in verbruik. Mede doordat er ook 230V nodig is a 350W.
Verder heel betrouwbaar en gemakkelijk in gebruik.

En tenslotte nog kolen en pellet pellet (hout) kachels waar niet veel over te vinden op het net. Hout kachels vallen om logische redenen af.

Zoals hierboven te lezen is heb ik er al een aardig idee over. Maar misschien heeft iemand hier nog een ander verhelderend idee over?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kachel voor permanente bewoning in Nederland 27 nov 2013 17:29 #461549

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Waarom vallen houtkachels af? Ik heb een jaartje of zes, zeven tot grote tevredenheid het ruim van mijn luxe motor prima warmgestookt met een grote allesbrander op hout...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kachel voor permanente bewoning in Nederland 27 nov 2013 17:38 #461557

mjanssen schreef :
De webasto en eberspracher kachels zijn wel zuinig, mooi weg te bouwen, en makkelijk in gebruik. Maar ze zijn volgens mij totaal ongeschikt voor permanent gebruik.
De waterverwarmers van deze merken zijn daar toch wel geschikt voor ? Mooie compacte systemen met bijkomende voordelen (motor, boiler)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kachel voor permanente bewoning in Nederland 27 nov 2013 17:40 #461559

Diesel heb je toch al aan boord en ook de opslagruimte.
Lijkt me logies dat je zo weinig als mogelijk verschillend brandstoffen aan boord hebt.

De éne of de andere kachel zal weinig verschil maken in verbruik, er zit een bepaalde hoeveelheid energie in de brandstof. Bij verbranden komt die helemaal vrij. Mogelijk een miniscuul verschil in schoorsteenverlies.
Iedereen zegt van eigen produkten dat ze de beste zijn, mag je verwachten.

Wat is de verbrandingswaarde van hout per volume eenheid?
Diesel zal minder aandacht vragen dan hout denk ik, het stroomt vanzelf naar de kachel en aan en af schakelen is simpeler denk ik.

Hetelucht kachels voldoen ook goed, zolang je geen probllem krijgt met de electronica. Het is handig dat je dan kort bij een (kundige)dealer zit!!!
Je stookt er makkelijk het douche water mee warm. En voorverwarmen van de motor.

Ik had een Wallas 30DX, 50.000 uur gedraaid, probleem loos.Dus weer een Wallas.
Miniem probleempje in de elektronica, garantie!!! kachel 9 maanden weg!! ik 3 maanden in de kou!!
"Koop maar een nieuwe" Dat was de afhandeling van SVB en Bukh Bremen!!
De nieuwe doet het prima, maar moet nog wel betaald worden.

Zo´n Heatpol kun je mooi alles zelf aan doen, niet afhankelijk zijn van een ander, geweldig.
Laatst bewerkt: 27 nov 2013 17:58 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kachel voor permanente bewoning in Nederland 27 nov 2013 17:50 #461573

  • stip
  • stip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Wij hebben sinds 1994 een dickson kachel van rietpol,in een carriben van de stadt 40 en zijn er erg tevreden over,het nadeel is het aanmaken.
Dit doe je niet zo makelijk als een webasto die werkt met een druk op de knop.
Het voordeel is dat we de kachel gewoon de hele winter laten branden ook als we niet aan boord zijn.
Je moet wel oppassen want de kachel en uitlaat pijp worden echt warm, dus wel beschermen.
Nu bij het aanmaken problemen gehad want er was water in de vlotter gekomen en ja dan moet de boel uit elkaar,maar je moet hem toch regelmatig schoon maken aangezien hij wel wil roeten als die laag brand.
Gr. Rinus
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kachel voor permanente bewoning in Nederland 27 nov 2013 18:04 #461577

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Hout valt af omdat het een zeilschip betreft en ik niet met bergen hout wil gaan slepen.

Webasto en Eberspracher kachels geven toch vaak storingen omdat ze wat complexer zijn. Dit is tenminste wat ik lees op internet. Daarbij heb ik een sterke voorkeur voor simpele systemen.

Er zou inderdaad geen verschil in verbruik moet zijn tussen Dickinson en Heatpol kachels. Maar volgens de opgave van de fabrikanten zit dat er wel degelijk. Ik heb een tabel in excel gemaakt en daarbij het minimaal en maximaal verbruik evenredig over het vermogen verdeelt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kachel voor permanente bewoning in Nederland 27 nov 2013 18:18 #461579

Mijn persoonlijke voorkeur gaat ook uit naar een Dickinson, die zijn inderdaad iets efficienter dan een Heatpol (dat kun je voelen door je hand op de schoorsteen buiten te leggen, de heatpol is veel warmer, en gooit daardoor iets meer warmte weg).
Maar je kunt nog veel meer doen om het brandstof verbruik met nog wel 30% te reduceren. Zo hebben ze een warmte aftap voor in de schoorsteen beschikbaar en die warme lucht kun je vervolgens met een ventilator ergens anders in de boot heen blazen. Ook met een spiraal erin kun je water verwarmen. Op die manier houd je je water voor de douche warm, en daar kun je ook een radiatortje op aan sluiten in een andere ruimte.

Ik denk dat wij gemiddeld 4 liter per dag verstoken in onze Dickinson Pacific, op koude dagen (-30) kan het oplopen tot 7-8 liter per dag. Maar meer hangt af van hoe goed je de boot isoleerd, dan van welke kachel je gebruikt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 27 nov 2013 18:20 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kachel voor permanente bewoning in Nederland 27 nov 2013 18:26 #461584

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2086
Hi,

Wat is dat ineens met al die vragen oover kachels :lol:
Zal vast iets met de buitentemperatuur te maken hebben... :whistle: :P

Ik heb (en dit heb ik intussen al een paar keer verkondigd de afgelopen dagen ;) ) bijna 9 jaar aan boord gewoond (oude tjalk) en na wat gedoe altijd naar tevredenheid diesel gestookt. Ongeveer 70 liter per twee weken, bij 'normaal' gebruik. Bij vorst ietsje meer, maar dan vooral omdat de tweede kachel ook aan ging.

Wij hadden oude Somy kachels aan boord; heel betrouwbaar, onverwoestbaar en lekker simpel. Het zal vast efficiënter hebben gekund, maar het werkte prima, zolang er schone diesel in kwam. Één keer per jaar het filter vervangen (voor de winter) was normaal gesproken afdoende.

Heteluchtverwarming (als extra voor ons) is me altijd afgeraden door leveranciers, omdat het niet gemaakt is voor langdurig gebruik. Maar dat heb ik dus wijselijk niet getest ;)

Hout heeft idd het grote nadeel dat je er zo veel van op voorraad moet hebben.... Daar ben ik het helemaal mee eens en daarom zou ik het niet snel kiezen.

Als ik nu weer aan boord ging wonen, dan zou ik misschien wel kiezen voor een diesel-CV; ze zijn niet meer heel groot en het comfort is meteen een stuk groter. Je moet wel zeker zijn van electra; als dat niet 100% is, dan heb je er niets aan.

Als alternatief kan je een gewone dieselkachel met een spiraal nemen, dan kan je (beperkt) radiatoren bijplaatsen. Altijd lekker in bv je badkamer/natte cel.
Volgens mij kan je voor de heatpol kachels ook stenen krijgen die je in de pot plaatst. Die houden de warmte langer vast en dan hoef je minder hard te stoken.

Al dat gepraat voedt de heimwee wel een beetje.... Juist in de winter was het zo lekker knus aan boord :) :unsure:

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 27 nov 2013 18:47 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kachel voor permanente bewoning in Nederland 27 nov 2013 21:45 #461676

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
Erikdejong schreef :
Ik denk dat wij gemiddeld 4 liter per dag verstoken in onze Dickinson Pacific, op koude dagen (-30) kan het oplopen tot 7-8 liter per dag. Maar meer hangt af van hoe goed je de boot isoleerd, dan van welke kachel je gebruikt.

Verbruik komt overeen met ons gebruik aan boord van Pooh.
isolatie is alles!
Een extra luik over de dekluiken scheelt ook aanzienlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kachel voor permanente bewoning in Nederland 28 nov 2013 06:07 #461711

  • Ruud
  • Ruud's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 193
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kachel voor permanente bewoning in Nederland 28 nov 2013 06:26 #461713

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Ruud schreef :
Grappig. Hij gebruikt het aan boord - hmmm, zeker niet bij veel wind voor anker?


Onno
Laatst bewerkt: 28 nov 2013 06:27 door JazzyO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kachel voor permanente bewoning in Nederland 28 nov 2013 14:54 #461812

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2086
Hi,

Bij ons werkten kaarsjes en de olielamp altijd goed als bijverwarming.

En nog gezellig ook ;)

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kachel voor permanente bewoning in Nederland 28 nov 2013 17:07 #461846

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1123
als je walstroom hebt zou ik voor elektrisch gaan, schoon en betrouwbaar
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kachel voor permanente bewoning in Nederland 06 dec 2013 19:01 #464399

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Allen dank voor de reactie!

De keus is gevallen op een Dickinson Alaska met enkele spiraal. De spiraal voor een radiator in de voorpiek. En op de schoorsteen een wisselaar voor warme lucht in de achter kajuit.

Alles op een rij gezet is met deze kachel de maandelijks last het laagst
De enige goedkopere optie is een gaskachel/cv van bijvoorbeeld trumatic op lpg. Propaan is te duur. Maar zelf navulbare LPG tanks (legaal!) zijn verreweg het goedkoopst.

Ik ga dit nog een beetje uitpluizen. Maar de nadelen die er aan kleven maken dat ik mijn keuze al gemaakt heb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kachel voor permanente bewoning in Nederland 02 dec 2015 10:01 #686236

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Een update en een vraag:
Inmiddels heb ik de Dickinson ruim 1 jaar storingvrij in gebruik. Wat een topding.
Verbruik ligt hoger dan de Nederlandse importeur beweerd, op de laagste staand zo'n 200 a 250 ml per uur. Dus minimaal 5L per etmaal.
Kachel brandt mooi blauw. Schat het vermogen op zo'n 1500 watt op deze laagste stand.
Sinds kort heb ik een extra horizontaal geplaatste schijf in de branderpot geplaatst. Deze houdt de temperatuur in de pot wat hoger waardoor de moderne diesel wat beter vergast en minder roet achterlaat.
Lijkt te werken.
Ook ben ik bezig met een cv installatie op de spiraal, maar daarover in een ander topic.

Nu zou ik wel een urenteller/tempertauur meter op de kachel willen maken. Op t net nog niets gevonden. Dacht in eerste instantie aan een clixon die bij hoge temperatuur spanning op een analoge meter zet.
Voor inschakel temperatuur dacht k iets van 60 graden... Goed idee?

Maar misschien kan dit eenvoudiger met een thermische meter, kent iemand die?

Er is ook een trumatic E4000 aan boord voor de warmere dagen zodat de dickinson er geen sauna van maakt.
Bij deze kachel zou ik ook graag de uren bijhouden. Dit met name omdat ik anders geen idee heb wanneer de gasfles leeg is en ik dit iets beter in de gaten zou willen houden.
Zou een clixon in de hete lucht stroom werken?

Groeten!
.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kachel voor permanente bewoning in Nederland 02 dec 2015 10:17 #686239

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Ik ken de Dickinson niet, ik zou proberen om aan te haken bij iets wat er al in zit.
Bijvoorbeeld een thermokoppel of de opvoerpomp van de diesel.

De Trumatic print is hier al een keer voorbijgekomen, daarop een urenteller aansluiten lijkt niet het allerlastigste te zijn.

Omron maakt trouwens wel leuke kleine urentellers.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 02 dec 2015 10:22 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kachel voor permanente bewoning in Nederland 02 dec 2015 10:27 #686240

mjanssen schreef :
Verbruik ligt hoger dan de Nederlandse importeur beweerd, op de laagste staand zo'n 200 a 250 ml per uur. Dus minimaal 5L per etmaal.
Kachel brandt mooi blauw. Schat het vermogen op zo'n 1500 watt op deze laagste stand.

Groeten!
.

Aardig geschat hoor :woohoo:
200ml per uur zou ongeveer 2 KW zijn bij 100% rendement .
Rendement schat ik op hooguit 75% dus 1,5 KW.
Kun je vrij simpel uit rekenen vanuit de verbrandingswarmte van diesel ( 36000KJ/liter)
Je zou natuurlijk het rendement kunnen verhogen door extra warmte te winnen uit de schoorsteen met de extra's die Dickinson daarvoor levert.
dickinsonmarine.com/product/he...heat-robbing-system/
Ad
Laatst bewerkt: 02 dec 2015 10:47 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kachel voor permanente bewoning in Nederland 02 dec 2015 15:23 #686308

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Er zit inderdaad een warmtewisselaar voor lucht (heatex) op de schoorsteen. Werkt prima. Heb de luidruchtige ventilator vervangen voor een stille met wat minder opbrengst.
Ook heb ik veel warmte van de pijp zelf omdat deze met zn 2,5 meter geheel door de boot loopt. Alleen de kap komt boven het kajuit dak uit.
De dickinson werkt zonder stroom. Wordt gevoed door zwaartekracht. De ventilators zijn een optie en gebruik ik niet altijd.
Er zit geen thermisch element op. Wel wil ik eventueel nog een leiding shut off in geval van oververhitting. Maar dan zie ik nog niet hoe deze een teller zou kunnen aansturen?

Ik ga igg uitzoeken hoe een urenteller op de printplaat van de trumatic gemaakt kan worden.
Suggesties zijn meer dan welkom. Die omron tellers werken door er spanning op te zetten zie ik.
Dat zou voor de truma een optie zijn als ik erachter kom waar deze dan bijgezet kan worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kachel voor permanente bewoning in Nederland 02 dec 2015 16:47 #686324

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Hoe steek je de dickinson dan aan? En hoe sluit je de dieselafvoer af als de kachel niet brand?
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kachel voor permanente bewoning in Nederland 02 dec 2015 16:50 #686325

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
JohnBerg schreef :
Hoe steek je de dickinson dan aan? En hoe sluit je de dieselafvoer af als de kachel niet brand?

Het is een simpele potkachel.
Carburateur open, dan vloeit er wat diesel in de pot.
Dan met spiritus en een lange aansteker de boel aansteken.
Uitzetten is de carburateur weer dicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kachel voor permanente bewoning in Nederland 02 dec 2015 16:58 #686328

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
En hoe bedien je de carburateur?

Kan daar geen micro-switch of hall-switch aan gemonteerd worden, zodanig dat als je de carburateur open zet, de uren teller ook gaat lopen?

Misschien een foto?
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kachel voor permanente bewoning in Nederland 02 dec 2015 17:01 #686329

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12555
het eerder geopperde idee van een clixon lijkt me simpeler,
clixon(NO) van 12V naar tellertje en gaan ermee.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kachel voor permanente bewoning in Nederland 02 dec 2015 17:20 #686332

Waarom wil je graag de branduren weten?
Indien iets gemeten word is de hoeveelheid verbruikte brandstof opzich interesanter dan hat aantal 'draaiuren'.

Overigens kun je de karboratuer bijstellen zodat deze iets minder brand dan wat je nu als minimum hebt. OP die manier kun je de verbruikte brandstof terug regelen naar wat de fabrikant als minimum verbuik opgeeft. Het nadeel is echter dat de kachel dan erg gevoelig word voor terugslag en onvolledige verbranding.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kachel voor permanente bewoning in Nederland 02 dec 2015 21:27 #686405

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
De carburateur gaat gewoon handmatig.
Voor de dickinson gaat het inderdaad om het diesel verbruik. Op zich hou ik dat redelijk bij omdat ik de dagtank toch telkens moet vullen.
Maar om een nauwkeuriger indruk te krijgen zou ik ook wel het aantal bedrijfs-uren willen weten. Helemaal mooi als dat met een temp. meter uitgebreid zou kunnen worden.

Erik, de kachel is op zn zuinigst afgesteld, zodat deze blauw brandt, bovenop de branderpot, en niet al te snel beïnvloed wordt door weersomstandigheden. Minder diesel laat de vlam lager in de pot kolken met alle gevolgen.
Het verbruik lijkt daarbij gemiddeld op 250 ml per uur uit te komen. Om dat wat beter in de gaten te kunnen houden zouden een registratie van de uren kunnen helpen.
Er komt daarbij ook een pijlglas met volume aanduiding op de dagtank.

Belangrijker is eigenlijk de truma kachel. Op dit moment weet ik echt niet wanneer de fles leeg is. Het aantal uren van de kachel wisselt enorm per week zonder dat ik dat echt goed in de gaten kan houden. Ik wil beter op een lege fles kunnen anticiperen. Ik ga ook even kijken of er een gasfles niveau meter in de kajuit afleesbaar gemaakt kan worden o.i.d
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kachel voor permanente bewoning in Nederland 02 dec 2015 21:57 #686416

Je zou de gasfles permanent kunnen wegen door hem op een drukdoos of elektronische weegschaal te plaatsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.317 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl