Dag 2 (of eigenlijk 1/2 dag 2 want vorig resultaat was van een halve dag)
De verdamper is onder het deksel gemonteerd
Bijlage 20140713_144338.jpg niet gevonden
Nadien wat aanpassingen voorzien zodat de leiding uit de box kan en een beetje vechten met dat hele eind leiding die aan de verdamper zit.
De box kan terug op z'n plaats en de compressor past al in zijn plaatsje.
Bijlage 20140713_170309.jpg niet gevonden
Nu nog de stroom aanlsuiting. Op aanraden van de verkoper van de set, moet die zo kort mogelijk naar de batterij, wat in eerste opzicht makkelijk moet zijn. Van de compressor recht naar de batterij sleutel in het motorcompartiment.
Bijlage 20140713_170359.jpg niet gevonden
De stroomkabel dus onder de vloer naar achter. Ik merk dat onder de vloer nog een soort schaal zit en moet onder een schot onderdoor kunnen. Ik steek de kabel in een holte onder het schot door, maar kan er niet bij om hem aan te pakken voorbij het schot. Even dus een kijkgaatje maken in de schaal om te kijken of ik de kabel door kan trekken. EN DAAR LOOPT HET MIS!
Net achter het schot blijkt er geen ruimte tussen bodem en schaal en schiet ik met de boor vlot (zo'n ijzerboor bijt flink hard in polyester) los door de bodem door. Gevolg: een flinke straal water vanuit een boorgat 10 naar binnen. Mayday! ik ben erin geslaagd mijn eigen schip tot zinken te brengen.
Bijlage 20140713_173653.jpg niet gevonden
Paniek, ik heb een hele set houten stoppen, maar geen kleine voor in het boorgat van 10. Gelukkig had ik die ochtend nog een nieuwe kitspuit gekocht en denk ik eraan om die keihard het gat in te rammen en de spuit leeg te pompen in de hoop dat de kit door de druk het gat opvult. mooi niet, maar het water stopt met spuiten en gaat over in lichtjes lekken zodat de bilgepomp het kan bijhouden. In totaal krijg ik amper 4 putsen water in de bilge, dus is die gelijk ook eens gepoetst
niks ergs dus.
Ondertussen zie ik wat buren in de haven gezellig aperitieven en ga ik voorzichtig vragen of zij kleinere stopjes hebben. Blijkbaar niet, maar gelukkig zit Kees van CS Nautic aan boord van de Scampion en die heeft wel wat connectie's. Na wat bellen en naar de overkant rijden waar enkel boten kranen staan (in de hoop een noodnummer te vinden) komt er verlossend nieuws. Stevens Nautical, bijna recht over de stijger, kan nog komen om "à l'aise" het water uit te takelen.
Bijlage 20140713_191416.jpg niet gevonden
Bijlage 20140713_192730.jpg niet gevonden
Eens uit het water loopt mijn gemoedstoestand terug gelijk met m'n schip "à l'aise", niks aan de hand. no stress, alles komt goed.
zo ziet trouwens een kitspuit er uit als die door een schip steekt.
Bijlage 20140713_193545.jpg niet gevonden
Voor het lijstje "wat heb jij laatst aangeschaft"
- setje kleinere stoppen, in de hoop die nooit nodig te hebben.
- Nieuwe manuele bilgepomp, want die blijkt niet optimaal te werken. - Huiddoorvoer voor de Elektrische bilgenpomp. BOVEN DE WATERLIJN
Voor het lijstje "wat was jouw grootste stommiteit"
Vertikaal in de bodem van je schip boren met een ijzerboor.
Het schip laat ik bij Stevens maar gelijk professioneel herstellen, ze garanderen dat de schade helemaal niet erg is en herstelling dezelfde sterkte zal hebben als voordien. Aan zoiets ga ik niet zelf liggen klooien.
Gevolg is nu wel dat de koelbox nog niet klaar is. Maar dat geeft me wel de tijd om de tips op te volgen en extra isolatie te voorzien rond de koelbox. Ik zie het enkel niet zitten met harde pu platen. Zou rockwool of glaswol ook een oplossing kunnen bieden?
En dan blijf ik nog steeds met de vraag worstelen, hoe krijg ik nu die verdomde stroom tot aan die compressor met een zo kort mogelijk circuit?
O en buurman Delphi32, dat ZF vlaggetje komt er nog in hoor. Ik had gisteren alleen ff andere zaken af te handelen