Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ventilator koelaggregaat CU-55

Ventilator koelaggregaat CU-55 10 aug 2014 10:04 #539163

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
Ik heb al een tijdje een CU-55 koelaggregaatje van Waeco staan en kom er eindelijk zo langzamerhand aan toe om het dingen in te bouwen. Als ik me niet vergis zijn vele ZF-ers mij daarin voorgegaan.



Vraagje: Op het plaatje kijken we tegen de zijde van de CU-55 aan waar de ventilator zit. Wat ik me afvraag is welke kant de ventilator op blaast. Met andere woorden en refererend aan het plaatje: loopt de gegenereerde luchtstroom naar voren of naar achteren?

Ik denk na over de ideale luchtstroom naar en van de ventilator en voor de beste oplossing is het wel van belang om dit schijnbaar onbelangrijke feitje onder de kop te hebben..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ventilator koelaggregaat CU-55 10 aug 2014 10:32 #539167

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Hij blaast tegen het tankje en zuigt dus aan door de spijltjes.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ventilator koelaggregaat CU-55 10 aug 2014 10:45 #539169

Lodewijk, uitgaande van je afbeelding; van voor naar achteren. Dus aanzuigen over de zgn condensor en vervolgens wegblazen over de compressor
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ventilator koelaggregaat CU-55 10 aug 2014 10:55 #539172

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
Bedankt, Jesse John en Hurley Ruud.
De gebruiksaanwijzing is er niet 100% helder over. Die toont plaatjes van diverse typen aggregaten, met allerlei pijlen. Eentje lijkt te slaan op de CU-55 en daarbij loopt de aangegeven luchtstroom inderdaad zoals jullie aangeven.
Komt uitstekend uit: ik plaats de unit zodanig dat de ventilator dicht bij het rooster zit waardoor de lucht wordt aangezogen. De 'opgewarmde' lucht kan achter de compressor opstijgen naar een hoger gelegen rooster achter de kajuitbanken en daardoor ontwijken.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ventilator koelaggregaat CU-55 10 aug 2014 11:23 #539183

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Lodewijk,
misschien heb je het destijs al mee gekregen, maar ik had problemen tijdens de inbouw met het koppelen. Na een dag was de boel dan ook leeg. (Overigens meer dan uitstekend opgelost door Dekker en hun leverancier).

Om dit debacle voor een tweede keer te voorkomen heb ik overleg gehad met Waeco. Het kon volgens hen geen kwaad een drupje vettigheid op de koppelingen te doen voor je gaat koppelen. Ik heb me er ook helemaal van overtuigd dat de afdichtrubbertjes goed in de koppelingen zaten voordat ik ze in elkaar zette.

Het grootste probleem dat zich voordeed in mijn geval was echter dat ik de sleutel op de koppeling onvoldoende kon draaien, waardoor er een (te) kleine slag gemaakt werd. Ik heb dit opgelost door een ringsleutel te nemen en daar een gleufje in te slijpen met de slijptol. Hierdoor heb je veel meer ruimte om een goeie slag te maken.
Het gleufje was net an breed genoeg om 'm over het pijpje te kunnen schuiven en zo dus op de koppeling te kunnen krijgen.

Verder viel me op dat de geadviseerde draaddikte per meter lengte enorm is. Voor mijn 5 mtr draadlengte kwam ik volgens hun staatje al op 10mm2. Ook iets om even naar te kijken, voorzover je dat niet al lang gedaan hebt natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ventilator koelaggregaat CU-55 10 aug 2014 11:47 #539192

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
koko schreef :
Om dit debacle voor een tweede keer te voorkomen heb ik overleg gehad met Waeco. Het kon volgens hen geen kwaad een drupje vettigheid op de koppelingen te doen voor je gaat koppelen. Ik heb me er ook helemaal van overtuigd dat de afdichtrubbertjes goed in de koppelingen zaten voordat ik ze in elkaar zette.
Ik heb de plastic dopjes die op de aansluitingen zitten er nog niet af gehad, dus ik weet niet precies wat ik me moet voorstellen bij die afdichtrubbers. Zijn het membramen die bij het laatste aandraaien van de moeren worden geperforeerd, zodat de verbinding tot stand wordt gebracht? Als ik jouw verhaal volg zitten ze echter los in de fittingen, wat niet helemaal strookt met het idee van 'tijdelijke afdichting' dat ik tot nu toe had.
Waar was dat vet voor bedoeld? Draaien die moeren zo zwaar of moet het voor extra afdichting zorgen?
Het grootste probleem dat zich voordeed in mijn geval was echter dat ik de sleutel op de koppeling onvoldoende kon draaien, waardoor er een (te) kleine slag gemaakt werd. Ik heb dit opgelost door een ringsleutel te nemen en daar een gleufje in te slijpen met de slijptol. Hierdoor heb je veel meer ruimte om een goeie slag te maken.
De gebruiksaanwijzing zegt dat je beide fittingen met de hand moet aandraaien totdat er nog 2-3 mm ruimte op de draad over is. Dan zouden pas de sleutels in beeld moeten komen. Ik neem tenminste aan dat je ook een contrasleutel hebt gebruikt. Voor die 2-3 mm lijkt mij een kleine slag niet zo'n probleem, maar je moet inderdaad wel voldoende slag hebben om met een normale steeksleutel het volgende vlak van de zeskant te kunnen 'pakken'. Ik zal er bij de inbouw rekening mee houden dat daar voldoende ruimte is.
Verder viel me op dat de geadviseerde draaddikte per meter lengte enorm is. Voor mijn 5 mtr draadlengte kwam ik volgens hun staatje al op 10mm2. Ook iets om even naar te kijken, voorzover je dat niet al lang gedaan hebt natuurlijk.
Ja, dat viel mij ook op. Ik heb er niet aan gerekend, maar het kwam mij in eerste instantie ook nogal overdreven voor. Volgens een tabel van Victron moet 4 mm2 tot een lengte van 5 m. 12A kunnen transporteren met een verlies van 0,259 V. Maar misschien gaat Waeco voor een nog lager spanningsverlies..

--
stegman
Laatst bewerkt: 10 aug 2014 12:08 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ventilator koelaggregaat CU-55 10 aug 2014 12:43 #539211

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Ik heb een 6mm2 gebruikt over een lengte van 5 m. Geen probleem mee ondervonden.

Als je de kabel nog moet kopen doet de 2 euro extra ook niets. Beter safe than sorry.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.251 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl