Baasklusje schreef :
de vergelijking met een huis gaat wel een beetje mank; we praten op een boot over misschien 20m3 lucht die warm moet worden.
Een beetje woonkamer/keuken is al gauw 5 tot 10 keer zo groot. Dus dan is 10% lucht van buiten halen evenveel als alles van buiten halen op een bootje.....
(mijn verhouding bootlucht/huislucht is 1 op 30..... is nu mijn boot te klein?)
Het is een beetje ingewikkelder.
Voorbeeld:Stel je hebt bij een buitentemperaturu van 5 graden 1000 Watt verwarmingscapaciteit nodig .
Je kachel zal de lucht ongeveer opwarmen tot een graad of 50 wat betekent dat daarvoor 72 M3/uur lucht nodig is.
72 M3/uur bij 50 graden temperatuurstijging is nl ca 1 KW.
Als je die 72 M3/uur halemaal van buiten zou halen kost dat voor de extra opwarming met 15 graden ca. o,3 KW extra energie.
Om met buitenlucht de boot warm te houden kost dus 30% meer energie/brandstof dan alleen met binnenlucht.
Ga je bijv. maar 20% van buiten halen scheelt dat dus 0,24 KW aan verwarmingscapaciteit.
Inderdaad wordt dat wel een erg klein ventilatortje bij een bootinhoud van maar 20 M3.
De sommetjes zijn echter voor een huis net zo als voor de veel kleinere inhoud van een boot boot.
Alleen zijn uiteraard de absolute hoeveelheden relatief laag bij een boot. Omdat echter een boot doorgaans veeeel minder goed is geisoleerd moet je niet de inhoud van een huis tegen die van een boot vergelijken .
Bovendien heeft een boot t.o.v. een huis veel meer buitenoppervlak t.o.v. de inhoud dan een huis.
Vandaar ook dat je voor een optimaal geisoleerd huis van 200 M3 aan 20 KW ruim genoeg hebt terwijl 2 KW voor een boot van 20 M3 beduidend te weinig zal zijn tenzij de boot optimaal is geisoleerd..
Hoe dan ook , alleen buitenlucht aanzuigen kost beduidend meer energie( in dit geval minstens zo'n 25%) dan 80% recirculeren. Dat is voor een huis en een boot precies hetzelfde.
Eigenlijk snap ik niet goed dat de fabrikanten van boorkachels in de verwarmingsluchtaanvoer geen (eventueel geregelde) verdeler inbouwen voor recirculatie en buitenlucht.
Als voor bootkachels dezelfde regels zouden gelden als voor woningverwarming zou dat allang het geval zijn.
Overigens heb ik ook al eens begrepen dat niet alle bootkachels een uitwisseling van warmte hebben ingebouwd tussen de verbrandingsgassen en de verbrandingslucht maar misschien is dat al wel verbeterd.
Ad