ilCigno schreef :
De inlaatcombinatie zorgt ook voor het knijpen van het koelwater als de boiler op temperatuur is, het is niet nodig om nog met extra afsluiters te gaan werken - althans niet om deze reden.
Onze Isotemp heeft een afvoer vanaf de inlaatcombinatie naar buiten toe. Een enkele keer komt daar wat (een paar druppels) water uit, wat mij normaal lijkt. Grote hoeveelheden duidt op een kapotte thermostaat in de inlaatcombinatie lijkt me.
Een inlaatcombinatie zit alleen in het drinkwatersysteem. Bestaat uit een terugslagklep en een overdrukventiel, soms een afsluiter maar nooit een thermostaat. In het koelwatercircuit van de boiler zit niets: op de motor varend bepaalt de motorthermostaat de boilertemperatuur, dus 85 à 95ºC.
Isotemp boilers hebben vaak een mengthermostaat: deze zit tussen de uitgaande heetwater en de ingaande (achter de inlaatcombinatie) kouddrinkwateraansluiting, en mengt heet en koud tot een instelbare veilige temperatuur. Bijkomend voordeel: betere benutting van boilercapaciteit. Druppelen van de inlaatcombinatie(overdruk)klep is normaal tijdens opwarmen, het volume hangt af van de flexibiliteit en formaat van de boilerketel en het heetwatercircuit erachter, aangezien expansievaatjes meestal in het koudwaterdeel achter de pomp zitten en door de terugslagklep van de inlaatcombinatie van het heetwaterdeel gescheiden zijn. Het gelekte water is overigens schoon drinkwater en kan gewoon op de zuigleiding voor de pomp aangesloten worden: aan de wal is dat verboden door het drinkwaterbedrijf (en is er geen drukloze leiding beschikbaar), maar aan boord kan het wel, en we zijn tenslotte "baas in eigen tank"...
En inderdaad: boilers zijn net als ankers: ze kunnen wel te klein zijn maar nooit te groot!
Aad