Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: boiler "probleem"

boiler "probleem" 27 aug 2015 19:39 #655784

  • JStuij
  • JStuij's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 369
In mijn boot zit een boiler die het op zich prima doet maar als we een tijdje op de motor hebben gevaren wordt het water zo heet (bedrijfstemperatuur vd motor is 80-90 C) dat de veiligheidsklep van de boiler open gaat en er water in die ruimte (gelukkig afgesloten) komt te staan.
de boiler is al wat ouder dus zou het kunnen dat de klep te snel opent? Ik zie dat de Webasto boilers bij 6 bar openen, het lijkt me dat dat niet normaal gehaald wordt.
Heeft iemand vergelijkbare ervaringen en zo ja een oplossing?
Dat de klep open gaat is tot daar aan toe maar ik zit niet op dat water te wachten, daar zou dan een aansluiting voor naar de afvoer moeten komen.
bvd
Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boiler "probleem" 27 aug 2015 19:58 #655791

Als de boiler bij opwarming meer dan 3 % van zijn inhoud loost is de inlaatcombinatie defect.
De druk in de boiler kan zonder beveiliging op lopen tot meer dan 8 bar.
Cor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boiler "probleem" 27 aug 2015 20:06 #655795

Dat uitzettende water hoeft helemaal niet het watersysteem uit te gaan.

Zet een simpel instelbaar overdruk klepje tussen zuig en pers van de pomp.

Druk net even hoger dan de persdruk van de pomp

Die klepjes zijn gewoon te koop bij winkels die waterleiding zaken verkopen.

Twee T stukjes, overdrukklepje en 5 cm slang, is alles wat je nodig hebt.

Het enige wat je ervan merkt is dat de pomp een paar keer een seconde loopt wanneer het water weer afkoelt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boiler "probleem" 27 aug 2015 20:08 #655796

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Dan is onze nieuwe boiler ook defect...
Alleen ... Hij loost enkel als er op motor gevaren wordt, nooit op 220v.
Komt netjes in de Blige en je weet hoeveel je mag verwachten.
Is er dan een probleem, ik denk het niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boiler "probleem" 27 aug 2015 20:12 #655800

Op 220 V wordt het water maar netboven de 60º verhit, die uitzetting blijft bij een kleine boiler binnen de grenzen van het expansie vaatje/slangrek.
De motor geeft zo´n 2 keer meer uitzetting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boiler "probleem" 27 aug 2015 20:17 #655802

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Dus goede slangen en eigenlijk geen enkel probleem dus :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boiler "probleem" 27 aug 2015 21:21 #655833

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7454
Saeftinghe schreef :
Op 220 V wordt het water maar netboven de 60º verhit, die uitzetting blijft bij een kleine boiler binnen de grenzen van het expansie vaatje/slangrek.
De motor geeft zo´n 2 keer meer uitzetting.
Dus eigenlijk een te kleine boiler voor die motor.
Is het eigenlijk niet mogelijk om de boiler uit het koelcircuit te schakelen zodra de temperatuur hoog genoeg is ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boiler "probleem" 27 aug 2015 22:38 #655848

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17779
Volgens mij is er niet zoiets als een te klene boiler. Kleine boilers zijn eerder warm dan grote, maar beiden worden ze grosso modo even warm. De inlaatcombinatie zorgt ook voor het knijpen van het koelwater als de boiler op temperatuur is, het is niet nodig om nog met extra afsluiters te gaan werken - althans niet om deze reden.

Onze Isotemp heeft een afvoer vanaf de inlaatcombinatie naar buiten toe. Een enkele keer komt daar wat (een paar druppels) water uit, wat mij normaal lijkt. Grote hoeveelheden duidt op een kapotte thermostaat in de inlaatcombinatie lijkt me.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boiler "probleem" 27 aug 2015 23:10 #655849

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
ilCigno schreef :
De inlaatcombinatie zorgt ook voor het knijpen van het koelwater als de boiler op temperatuur is, het is niet nodig om nog met extra afsluiters te gaan werken - althans niet om deze reden.

Onze Isotemp heeft een afvoer vanaf de inlaatcombinatie naar buiten toe. Een enkele keer komt daar wat (een paar druppels) water uit, wat mij normaal lijkt. Grote hoeveelheden duidt op een kapotte thermostaat in de inlaatcombinatie lijkt me.

Een inlaatcombinatie zit alleen in het drinkwatersysteem. Bestaat uit een terugslagklep en een overdrukventiel, soms een afsluiter maar nooit een thermostaat. In het koelwatercircuit van de boiler zit niets: op de motor varend bepaalt de motorthermostaat de boilertemperatuur, dus 85 à 95ºC.
Isotemp boilers hebben vaak een mengthermostaat: deze zit tussen de uitgaande heetwater en de ingaande (achter de inlaatcombinatie) kouddrinkwateraansluiting, en mengt heet en koud tot een instelbare veilige temperatuur. Bijkomend voordeel: betere benutting van boilercapaciteit. Druppelen van de inlaatcombinatie(overdruk)klep is normaal tijdens opwarmen, het volume hangt af van de flexibiliteit en formaat van de boilerketel en het heetwatercircuit erachter, aangezien expansievaatjes meestal in het koudwaterdeel achter de pomp zitten en door de terugslagklep van de inlaatcombinatie van het heetwaterdeel gescheiden zijn. Het gelekte water is overigens schoon drinkwater en kan gewoon op de zuigleiding voor de pomp aangesloten worden: aan de wal is dat verboden door het drinkwaterbedrijf (en is er geen drukloze leiding beschikbaar), maar aan boord kan het wel, en we zijn tenslotte "baas in eigen tank"...

En inderdaad: boilers zijn net als ankers: ze kunnen wel te klein zijn maar nooit te groot!



Aad
Laatst bewerkt: 27 aug 2015 23:15 door Aad77.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boiler "probleem" 28 aug 2015 06:25 #655859

Kan zijn dat de druk van hydrofoor (of drukvaatje in watersysteem) te hoog staat waardoor de boiler te weinig "rek " overheeft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boiler "probleem" 28 aug 2015 07:42 #655868

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
of het handig is een leiding van het overdrukventiel terug naar de tank of koudwaterleiding te brengen is een beetje afhankelijk van de situatie. Je hebt de doorstroming niet echt in de hand, dit is gerelateerd aan het gebruik van de boiler en als dat onder de maat is kan er een hoeveelheid oud water in die leiding blijven staan die op enig moment weer in je schone drinkwater komt. Is niet foolproof.

lozen is beter maar wat mij betreft liefst overboord (of naar een wasbakje of zo)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boiler "probleem" 28 aug 2015 09:50 #655906

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17779
Weer wat geleerd. Ik dacht dat er ook een thermostaatregeling op het koelwater (wat dan dus niet zo koel is ;) ) door de boiler zat. Blijkbaar is dat niet zo.
Het aansluiten van de expansieleiding op de drukloze koudwaterleiding lijkt mij niet zinvol, tenminste als de bedoeling is om zuinig met drinkwater om te gaan. Mijn ervaring is dat het lekwater minimaal is.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boiler "probleem" 28 aug 2015 10:58 #655924

Die (overdruk)leiding van de boiler dient gewoon zo te blijven zoals hij is.
Een miniem leidinkje tussen pers en zuig van de pomp, met daarin het overdrukklepje.
De persleiding is lang genoeg om geen heet water in de buurt van de pomp te krijgen.
Het terug gedrukte water wordt als eerste weer verpompt zodra je, onverschillig welke, kraan opent. "Oud water" is dus onzin.

Bij een goed aangelegde boiler zitten afsluiters tussen motor en boiler.
Zet daar één van dicht en je hebt geen doorstroom meer naar de boiler, voor´t geval je problemen hebt met te heet water.
Maar, zoals Aad77 al schreef, daar heb je die mengkraan voor.

Naast de motor kan ik de boiler ook verwarmen met de hete luchtkachel, die loopt ook op tot boven de 80º.
Ook daar zitten afsluiters tussen.
Dat geeft me de keus tussen en naar behoefte in te stellen:
Boiler en motor voorwarmen met de kachel, ´(s winters altijd in die stand).
Of op motor varend de motorwarmte gebruiken voor verwarming van het interieur.

Lange tijd geleden was er een discussie over de boiler warmen met zonne warmte. Bij mij is de hoofdbron van warm water.
Hoe is het eigenlijk afgelopen met de anderen die dit geprobeerd hebben? Ik vond het destijds een leerzame discussie.
Zijn die eigenlijk nog wel aanwezig op het forum??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boiler "probleem" 28 aug 2015 12:11 #655946

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
@ saeftinghe:
Dan zit er dus geen inlaatcombinatie in het koudwatersysteem voor de boiler, dus wordt het uitzettingswater terug geperst in de toevoerleiding en via het overdruk ventieltje richting tank geperst...
Okee, vat m en idd geen oud water dan.

maar dat is toch niet een standaard methode van aansluiten van een boiler? Die inlaatcombinatie zit er toch bijna altijd tussen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boiler "probleem" 28 aug 2015 19:33 #656035

  • JStuij
  • JStuij's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 369
Bedankt voor alle reacties. De hoeveelheid water is ongeveer een halve liter (op een 40 liter boiler) en blijft in de afgesloten ruimte waar de boiler in staat. Het is natuurlijk gewoon drinkwater maar water hoort niet los in de boot te drijven. Ik ga er iets op verzinnen, een retourleiding naar het drinkwatersysteem lijkt me een goede oplossing.
Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boiler "probleem" 28 aug 2015 21:03 #656050

HPV,

Bij mijn huidige boiler, af fabriek, is die er niet.
Ik heb ooit een paar boilers zelf gemaakt en daar heb ik geen combinatie gebruikt.

Er zit nu wèl een mengkraan op, die dicht staat, geen koud en warm mengen dus.
Temperatuur regelen gebeurt met de tapkranen.

Verwarming van ´t water gebeurt bij mij voor verreweg het grootste deel door de zon.
Op de drinkwater aansluiting zit 30 meter koper pijp van 6mm, opgerold in isolatie material met een venster naar de zon gericht.
Hier haal ik, in deze extreem hete zomer, drie of 4 hete douches uit en voldoende heet water voor de afwas.
Ik moet hierbij wèl opletten dat ik op de juiste tijdstippen afneem.
Het is maar een klein boilertje, er gaat niet genoeg water in om direct na elkaar 4 keer te douchen.

Het is wel gebeurd, bij zeer weinig waterafname dat het water in de spiraal kookte, het circulatiepompje ietsje sneller ingesteld verhinderde dit.

Wanneer de boiler van kod heet is geworden zonder tussentijdse afname, kan ik een klein beetje drukverhoging bemerken.
Het drukverschil tussen de pompdruk en de ingestelde retourklep.

´s Winters, wanneer de kachel nog niet aan hoeft is het 2 keer douchen en geen heet water genoeg voor de afwas.

Wanneer de kachel aan is dan is doorgaans het hele antievries circuit heet, zo tussen 70 en 80º.
De motor start dan zonder gloeien in één seconde.

Bij de zeldzame keren dat ik walstroom gebruik, warmt de boiler het antievries circuit op tot maximaal tegen de 50º.
De walstroom schakelt af bij zo´n 65º watertemperatuur.
Laatst bewerkt: 28 aug 2015 21:06 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.258 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl