Er moet me iets van het hart naar aanleiding van de recentere posts.
Als we de onderstaande foto bekijken zeggen we waarschijnlijk allemaal: ziet er mooi uit, zeg ik ook, ziet er netjes uit, maar laten we eens kritisch kijken.
We zien los hangende kabels van de aansluitingen, een boot heeft nu eenmaal de eigenschap te bewegen, risico op schavielen met dus kans op storingen.
De kachel hangt waarschijnlijk in de bakskist. 1e vraag is dan: is er ruim voldoende ventilatie?
De aanzuig van de branderlucht hangt in dezelfde ruimte als de aanzuig van de verwarmingslucht...
Bij een gesloten bakskist kan de aanzuig van de verwarmingslucht een onderdruk (te laag) creëren voor de brander lucht. De aanzuig voor de verwarming moeten we niet onderschatten, die is fors!
Bij een storing wordt de verontreinigde lucht, misschien ook door lekkage van de uitlaatslang rechtstreeks de kajuit ingeblazen.
De beste oplossing is om de inlaat van de verwarmingslucht uit een andere ruimte te betrekken, er zijn adapters voor de inlaat te verkrijgen.
Als dat niet kan in ieder geval de inlaat van de verbrandingslucht uit een andere ruimte te halen om risico van onderdruk te vermijden.
Helemaal mooi is het wanneer de aanzuiglucht van buitenlucht kan worden omgezet naar lucht uit de Kajuit, in het laatste geval zal de accommodatie stuk sneller opwarmen, en dat kan ik hierbij warm aanbevelen.