Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Verwarming en veiligheid

Verwarming en veiligheid 26 mrt 2016 17:34 #719143

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7387
Er moet me iets van het hart naar aanleiding van de recentere posts.
Als we de onderstaande foto bekijken zeggen we waarschijnlijk allemaal: ziet er mooi uit, zeg ik ook, ziet er netjes uit, maar laten we eens kritisch kijken.
We zien los hangende kabels van de aansluitingen, een boot heeft nu eenmaal de eigenschap te bewegen, risico op schavielen met dus kans op storingen.
De kachel hangt waarschijnlijk in de bakskist. 1e vraag is dan: is er ruim voldoende ventilatie?
De aanzuig van de branderlucht hangt in dezelfde ruimte als de aanzuig van de verwarmingslucht...
Bij een gesloten bakskist kan de aanzuig van de verwarmingslucht een onderdruk (te laag) creëren voor de brander lucht. De aanzuig voor de verwarming moeten we niet onderschatten, die is fors!
Bij een storing wordt de verontreinigde lucht, misschien ook door lekkage van de uitlaatslang rechtstreeks de kajuit ingeblazen.
De beste oplossing is om de inlaat van de verwarmingslucht uit een andere ruimte te betrekken, er zijn adapters voor de inlaat te verkrijgen.
Als dat niet kan in ieder geval de inlaat van de verbrandingslucht uit een andere ruimte te halen om risico van onderdruk te vermijden.
Helemaal mooi is het wanneer de aanzuiglucht van buitenlucht kan worden omgezet naar lucht uit de Kajuit, in het laatste geval zal de accommodatie stuk sneller opwarmen, en dat kan ik hierbij warm aanbevelen.

Laatst bewerkt: 26 mrt 2016 18:23 door JeePee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwarming en veiligheid 26 mrt 2016 17:56 #719149

Het gaat dus mis indien én onvoldoende verse luchtaanvoer én een lekke uitlaat. Je hebt volstrekt gelijk, maar hoe groot is de kans dat je die lekke uitlaat (dieselrook is ook schadelijk overigens) niet al eerder geroken hebt in je interieur?

Kijken we overigens niet richting achterschip? Dan zou het best eens kunnen dat voor de foto de persslang is verwijderd en de zwarte geribbelde slang de zuig dus is (die van buiten/een ander vertrek komt)...

Ik vind ook aan aantal dingen wél netjes aan deze installatie:
-eigen aansluiting met apart in-line filter op tank
-dieselleidingen overal ónder uitlaat (nooit erboven)
-uitlaat is netjes geïsoleerd
-membraanpompje/gehele kachel goed bereikbaar
-aandacht voor detail: rvs (hitte?)schild!
-er hangen slechts 2 kabeltjes los (eenvoudig op te lossen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwarming en veiligheid 26 mrt 2016 17:57 #719151

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1379
JeePee,
Ik zal je gerust stellen. Deze foto is genomen tijdens het inbouwen en is geplaatst bij een vraag in een ander item. Hier is de inbouw nog niet klaar, zelfs elektrisch nog niet aangesloten. De kabels lopen inmiddels door aan de romp gemonteerde flexibele buis. De bakskist is geventileerd naar de buitenlucht. Onderdruk zal hier echt niet optreden. Ik zelf wil juist beslist geen lucht uit de kajuit aanzuigen om zo deze sneller op te warmen. Vind het geen probleem dat dit wat langer duurt. Verder twee co melders in de boot hangen. Zal kijken of ik ook nog een foto heb na "oplevering" van de verwarming. Ook ik vind het belangrijk dat het goed is aangesloten. Bijvoorbeeld de uitlaat demper hangt niet los maar is ondersteund en vast geklemd zodat deze niet aan de kachel of de huiddoorvoer kan trekken. En even belangrijk onder helling ergens tegen aan kan komen te hang. Verder is de kachel in de lengte richting van het schip ingebouwd.

Aanvulling
Aansluiting van de elektra. Via dit schakelkastje rechtstreeks naar een verdeelpunt vlak bij de accu en apart gezekerd. Verder geen goede foto's


Ondersteuning van de uitlaat. Het beeld vertekend maar de uitlaat loopt overal ruim vrij langs.
Laatst bewerkt: 26 mrt 2016 21:58 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwarming en veiligheid 26 mrt 2016 19:28 #719165

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1379
Nachtvlinder,
We kijken naar de aanzuigkant van de kachel. De perskant loopt in het midden naar beneden en is voorzien van zwarte isolatie. Ik heb er over nagedacht om rechtstreeks van buiten aan te zuigen maar dit zit dan aan de kant waar spullen de bakskist in en uitgaan. Uiteindelijk vond ik dit een kwetsbare oplossing. Zoals al eerder gemeld wil ik bewust geen lucht aanzuigen uit de ruimte waar personen zich in bevinden. Wil bewust steeds "verse lucht" aanzuigen. Ik heb de kap gemaakt met twee bedoelingen. Eerste, als hitte schild. In de praktijk zit het schild er zo ver vanaf dat deze gewoon echt koud blijft.
Tweede, bescherming, we kunnen alles de bakskist in en uit "gooien" zonder de kachel te raken of dat er bv een fender ergens tegenaan kan komen en smelten.
Laatst bewerkt: 26 mrt 2016 22:01 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwarming en veiligheid 26 mrt 2016 19:32 #719166

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7387
Je hoeft je voor mij echt niet te verdedigen, was geen aanval, slechts advies, had de foto zonder bronvermelding als voorbeeld. Je installatie ziet er zondermeer goed uit, daarover geen kritiek.
Een CO alarm is M.I. achteraf, een soort dweilen met de kraan open, en kan al veel te laat zijn en ook al misschien niet goed werken.
Maar wellicht, ik kan het ook mis hebben, maar spreek toch wel met ietwat... ervaring met scheepsinstallaties.
Laatst bewerkt: 26 mrt 2016 19:40 door JeePee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwarming en veiligheid 26 mrt 2016 19:40 #719167

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1379
JeePee, Niet gevoeld als aanval, en het antwoord moet je dan ook niet lezen als verdediging. Meer hoe uiteindelijk de installatie is geworden en mijn afwegingen. Mensen die dit draadje lezen en nog een kachel willen inbouwen kunnen met onder andere jou opmerkingen en mijn reacties misschien hun voordeel doen.
Nog meer opmerking of aanvullingen zijn meer dan welkom.
Laatst bewerkt: 26 mrt 2016 22:03 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.115 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl