OldBawley schreef :
Heb onlangs hier in Griekenland een originele oplossing gezien.
In een goed beschutte baai ligt een catamaran. Een duur Frans merk, maar je ziet dat de boot in de rotsen gezeten heeft, of op een andere manier veel schade opgelopen heeft.
Een jonge Duitser is nu eigenaar, knapt de boot op. Een tweedehands ( te klein ) tuig, een vaste zonneafdekking, er word hard maar weinig professioneel gewerkt. In het achterdek, helemaal achteraan is een nieuwe dwarsbeam geplaatst en daarop een hokje. Afmetingen van een ouderwets buitentoilet. Als ik een rondje rond de boot zeil met de dinghy zie ik dat in de deur een hartje gezaagd is. Het kan als grap bedoeld zijn maar dit lijkt verdacht op een buitentoilet. Plons, zo in zee.
Je wint veel ruimte, op z´n minst twee toiletten vervallen en zelfs minder onderhoud dan de plank met emmer er onder.
Zo hadden de Arabische dows, de chinese jonken, de VOC schepen enz. enz. het al eeuwen lang.
Zonder hartje in de deur, als ze die al hadden.
De installatie op mijn eigen boot is eenvoudig. Het toilet wordt altijd via de poeptank leeg gepompt. De tank zit boven de waterlijn. Gebruik ik de tank niet, dan staat de afvoer afsluiter van de tank open en loopt de smurrie via de tank het water in. Gebruik ik de tank dan staat de afvoerafsluiter dicht en blijft de smurrie in de tank. Tank vol, even de afvoer open en hij is in 5 seconden leeg. Uiteraard niet in havens waar het water stil staat.
Stank van het toilet voorkom je door met een grote overmaat van water door te spoelen.