Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ervaringen met Eberspacher.

Ervaringen met Eberspacher. 11 nov 2016 04:20 #783274

  • camprr
  • camprr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
Wij zijn dit jaar noodgedwongen op de boot gaan wonen (vertrekkers met een jaar vertraging) en hebben dus nu wel enige ervaring opgedaan met onze Eberspacher D4 op onze Moody 40, "Ka Ora". We zijn van plan langs Patagonia te gaan, dus enige ervaring is ook wel handig.

Wij hadden en 'simpele' warmte-controller in onze kajuit gemonteerd toen we de boot kochten, namelijk deze:


De Eberspacher is gemonteerd in de bakskist, hij haalt zijn invoer-lucht uit de bakskist, verwarmt deze en blaast deze dan de salon en de slaapkamer in. De slaapkamer gaat via 70mm, de salon via 90mm, zodat er enige verdeling is (de slaapkamer is kleiner dan de salon).

Nou verbaasde ons altijd dat na het zetten van de temperatuur in de avond (we hadden recent al vorst op de buiskap, dus laten de verwarming de hele nacht aan) het s'ochtens toch bar koud was in de boot (geregeld onder de 10 graden).

Ik had deze digitale controller nog liggen, die ik vorig jaar had gekocht, maar nog geen tijd had gehad om hem te monteren:


Dus ik dacht, laat ik nou eens slim zijn en deze digitale controllers eens inbouwen, want immers 'meten is weten' en ik wist nooit of ik het wieltje op dezelfde positie had gedraaid de nacht ervoor, of dat hij toch ietsje was verplaatst en dus weer een heel ander resultaat gaf.

Na het aansluiten van de digitale controller werd het gedgrag niet veel beter, en ging de verwarming uit na een korte verwarmingsperiode. Het was weer onder de 10 graden s'ochtens, terwijl de ingestelde temperatuur netjes 14 graden aangaf. Geen verwarming aan, niets.

Dus ik heb even gespit over hoe de temperatuur nu bepaald was door de D4, en welke beslissing er aan ten grondslag lag om toch te gaan verwarmen (of ook niet).

Tot mijn grote verbazing kwam ik er achter dat de ingangstemperatuur van de D4 zelf (dus de luchtinlaat) een sensor bevat, die de temperatuur meet van de ingaande lucht, en deze op temperatuur probeert te houden. Met andere woorden, het was lekker knus in de bakskist de hele nacht!

Ik had gehoopt dat met de aansluiting van de moderne, digitale 801 controller dat wel zou veranderen, maar nee. Omdat ik een oude 'Mini Controller' had, was de grijze draad niet aangesloten. Deze grijze draad was gekenmerkt in de handleidingen als 'externe temperatuursensor'. Vast niet nodig, dacht ik initieel, want de sensor is niet 'extern', die zit gewoon in de 801 controller, toch?

Niets bleek minder waar, 'extern' sloeg er op dat de temperatuur sensor 'extern' is voor de D4, dus dat hij niet in de standkachel zelf zit.

Simpel toch, grijs draadje aansluiten en klaar!

Nee, wederom mispoes. Het blijkt dat in de 801 twee temperatuur sensoren zitten, 1 voor de display, en 1 voor de kachel! Met andere woorden, de temperatuur die hij probeert te halen, hoeft niet overeen te komen met de temperatuur op het display.

Ik heb geconstateerd dat er een discrepantie is van ~3 graden tussen display en zet-tempertuur. Dus met andere woorden, als ik hem op 17 graden zet, gaat hij tot 14 graden verwarmen. ALs je hem op 21 zet, gaat hij tot 18 graden verwarmen.

Om eerlijk te zijn, redelijk slechte boel. Als deze D4 onderhoud moet hebben, ga ik voor de aanschaf van een Planar (onderhoud D4, ~300 euro. Planar incl inbouwset, 530 euro). Mijn conclusie is dat de D4 eigenlijk helemaal niet geschikt is voor boten (waar je vaak geen gesloten lucht-circuit hebt als in een auto).

Wel 'lekker' warm nu op de boot, met 3 graden verschil. En als je het koud hebt, besteed je noodgedwongen best veel tijd aan dit soort dingen.

Dank aan de site Le Tonkinois varnish die wel wat duidelijke informatie hebben over Eberspacher verwarmingen.
Laatst bewerkt: 11 nov 2016 04:29 door camprr. Reden: Prijsinformatie toegevoegd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Eberspacher. 11 nov 2016 17:30 #783411

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Dank voor de link! Heb nog niet alles gelezen, maar ik hou wel van dit soort van info. Bijelkaar verzameld door fanatiekelingen.

Je hebt er zelf inmiddels ook het nodige onderzoek in zitten. Is de conclusie dat jouw model Eberspacher niet geschikt is voor een boot? Of mogelijk pas geschikt na aanpassingen?
En heb je inmiddels verschillen kunnen ontdekken tussen inbouw in een boot en inbouw in caravan/vrachtwagen?

Ben wel benieuwd namelijk naar het antwoord, omdat de goedkope versies niet echt helder zijn over boot of auto inbouw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Eberspacher. 11 nov 2016 17:41 #783415

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7387
camprr schreef :

Ik had gehoopt dat met de aansluiting van de moderne, digitale 801 controller dat wel zou veranderen, maar nee. Omdat ik een oude 'Mini Controller' had, was de grijze draad niet aangesloten. Deze grijze draad was gekenmerkt in de handleidingen als 'externe temperatuursensor'. Vast niet nodig, dacht ik initieel, want de sensor is niet 'extern', die zit gewoon in de 801 controller, toch?

De Eberspacher ken ik niet maar wel de Webasto, wellicht is het volgende gelijk.
Bij het aansluiten van een externe regelaar, wat eigenlijk niet meer is dan een instel potentiometer,kan gekozen worden voor de interne voeler van de kachel of een ruimte-voeler. Bij de ruimte- voeler moet de interne voeler verwijderd worden, wat ook logisch is. Zowel de ruimte sensor als de interne sensor bestaan uit een minuscule weerstand (ptc) alleen de ruimte-sensor zit aan een draadje van een paar meter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Eberspacher. 11 nov 2016 17:45 #783416

  • Cascade
  • Cascade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 827
Bij Webasto inderdaad externe voeler gebruiken,


Laatst bewerkt: 11 nov 2016 17:47 door Cascade.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Eberspacher. 12 nov 2016 13:21 #783613

Bij de Eberspacher zit de sensor al in de 801 regelaar. Als je hem aansluit (grijze draad) wordt dat door de software van de microprocessor herkend and wordt de interne sensor niet meer gebruikt. Je hoeft hem er dus niet uit te halen. Je kunt dat zien als een beveiliging. Als de externe sensor los raakt schakelt the kaggel van zelf weer terug tot zijn interne sensor.

Let op: Ik heb het over mijn Eberspacher Airtronic D2. Bij andere modellen zou het anders kunnen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Eberspacher. 12 nov 2016 14:02 #783621

camprr schreef :
Wij zijn dit jaar noodgedwongen op de boot gaan wonen (vertrekkers met een jaar vertraging) en hebben dus nu wel enige ervaring opgedaan met onze Eberspacher D4 op onze Moody 40, "Ka Ora". We zijn van plan langs Patagonia te gaan, dus enige ervaring is ook wel handig.

Wij hadden en 'simpele' warmte-controller in onze kajuit gemonteerd toen we de boot kochten, namelijk deze:


De Eberspacher is gemonteerd in de bakskist, hij haalt zijn invoer-lucht uit de bakskist, verwarmt deze en blaast deze dan de salon en de slaapkamer in. De slaapkamer gaat via 70mm, de salon via 90mm, zodat er enige verdeling is (de slaapkamer is kleiner dan de salon).

Nou verbaasde ons altijd dat na het zetten van de temperatuur in de avond (we hadden recent al vorst op de buiskap, dus laten de verwarming de hele nacht aan) het s'ochtens toch bar koud was in de boot (geregeld onder de 10 graden).

Ik had deze digitale controller nog liggen, die ik vorig jaar had gekocht, maar nog geen tijd had gehad om hem te monteren:


Dus ik dacht, laat ik nou eens slim zijn en deze digitale controllers eens inbouwen, want immers 'meten is weten' en ik wist nooit of ik het wieltje op dezelfde positie had gedraaid de nacht ervoor, of dat hij toch ietsje was verplaatst en dus weer een heel ander resultaat gaf.

Na het aansluiten van de digitale controller werd het gedgrag niet veel beter, en ging de verwarming uit na een korte verwarmingsperiode. Het was weer onder de 10 graden s'ochtens, terwijl de ingestelde temperatuur netjes 14 graden aangaf. Geen verwarming aan, niets.

Dus ik heb even gespit over hoe de temperatuur nu bepaald was door de D4, en welke beslissing er aan ten grondslag lag om toch te gaan verwarmen (of ook niet).

Tot mijn grote verbazing kwam ik er achter dat de ingangstemperatuur van de D4 zelf (dus de luchtinlaat) een sensor bevat, die de temperatuur meet van de ingaande lucht, en deze op temperatuur probeert te houden. Met andere woorden, het was lekker knus in de bakskist de hele nacht!

Ik had gehoopt dat met de aansluiting van de moderne, digitale 801 controller dat wel zou veranderen, maar nee. Omdat ik een oude 'Mini Controller' had, was de grijze draad niet aangesloten. Deze grijze draad was gekenmerkt in de handleidingen als 'externe temperatuursensor'. Vast niet nodig, dacht ik initieel, want de sensor is niet 'extern', die zit gewoon in de 801 controller, toch?

Niets bleek minder waar, 'extern' sloeg er op dat de temperatuur sensor 'extern' is voor de D4, dus dat hij niet in de standkachel zelf zit.

Simpel toch, grijs draadje aansluiten en klaar!

Nee, wederom mispoes. Het blijkt dat in de 801 twee temperatuur sensoren zitten, 1 voor de display, en 1 voor de kachel! Met andere woorden, de temperatuur die hij probeert te halen, hoeft niet overeen te komen met de temperatuur op het display.

Ik heb geconstateerd dat er een discrepantie is van ~3 graden tussen display en zet-tempertuur. Dus met andere woorden, als ik hem op 17 graden zet, gaat hij tot 14 graden verwarmen. ALs je hem op 21 zet, gaat hij tot 18 graden verwarmen.

Om eerlijk te zijn, redelijk slechte boel. Als deze D4 onderhoud moet hebben, ga ik voor de aanschaf van een Planar (onderhoud D4, ~300 euro. Planar incl inbouwset, 530 euro). Mijn conclusie is dat de D4 eigenlijk helemaal niet geschikt is voor boten (waar je vaak geen gesloten lucht-circuit hebt als in een auto).

Wel 'lekker' warm nu op de boot, met 3 graden verschil. En als je het koud hebt, besteed je noodgedwongen best veel tijd aan dit soort dingen.

Dank aan de site Le Tonkinois varnish die wel wat duidelijke informatie hebben over Eberspacher verwarmingen.


Dat met die "externe temperatuur" speelt bij veel luchtverwarmingen , ook bij die voor woningen.Eigenlijk moet de temperatuur in de boot het setpoint bepalen van de uitgaande temperatuur van de kachel( master-slave regeling). Moet wel anders zou die te heet kunnen worden. vreemd eigenlijk dat die voorziening niet in die Eberspächer lijkt te zitten.

V.w.b. die afwijking tussen beide metingen; dat si niet uitzonderlijk bij temperatuurmetingen van hete lucht in metalen leidingen. Vaak meten die ook de temperatuur (deels) van de leidingwand die in de regel een stuk lager is dan die van de lucht zelf. Ook het weglekken avn warmte via de ( metalen?) wand van de sensor naar buiten is vaak een reden van een lager gemeten temperatuur. De eerste oorzaak is grotendeels te voorkomen door de sensortip precies in het midden van de leiding te zetten , de tweede door de doorvoer door de leidingwand te isoleren en ook het aansluitpunt buiten de leiding te isoleren.
Maar i.h.a. kun je wel stellen dat luchttemperatuur in een leiding moeilijk precies te meten is .
Oorzaak ie de lage soortelijke warmte van lucht en lage overdrachtscoëfficient naar de meter in vergelijking met de hoge warmtegeleidingscoëfficient van sensor en aansluitdeel.

Diverse keren met dit probleem te maken gehad bij het optimaliseren van hele grote hetelucht drogers.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Eberspacher. 12 nov 2016 14:23 #783626

Yellow Boat schreef :
Dat met die "externe temperatuur" speelt bij veel luchtverwarmingen , ook bij die voor woningen.Eigenlijk moet de temperatuur in de boot het setpoint bepalen van de uitgaande temperatuur van de kachel( master-slave regeling). Moet wel anders zou die te heet kunnen worden. vreemd eigenlijk dat die voorziening niet in die Eberspächer lijkt te zitten.
Ad

Waar haal je die wijsheid vandaan? Mijn airtronic D2 moduleerd prima hoor. De uitgaande vermogen wordt geregeld door de blower and the brander te moduleren. Dat is goed te horen. Hoe dichter ze bij het setpoint komt hoe minder vermogen er wordt afgegeven. De temperatuur van de lucht blijft min of meer konstant maar het debiet neemt af.

Dat laatste doet ze ook na uitschakelen, dat is om de verbrandingskamer netjes te laten afkoelen.

Los daar van zijn er ook nog beveiligingen voor maximum verbrandingskamer temperatuur en maximum lucht temparatuur.
Laatst bewerkt: 12 nov 2016 14:23 door Joshua Slocum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Eberspacher. 12 nov 2016 14:38 #783630

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ik heb in m'n vorige twee boten resp een eberspacher en een webcasts gehad. Beide keren maakte ik de inlaatlucht zodanig dat ik kon kiezen tussen recirculeren van binnenlucht of aanzuigen van buitenlucht. Net als vaak in een auto mogelijk is. Dat beviel me goed.
Recirculeren verwarmt snel het interieur, van buiten aanzuigen geeft meer droging van de boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Eberspacher. 12 nov 2016 15:43 #783642

Joshua Slocum schreef :
Yellow Boat schreef :
Dat met die "externe temperatuur" speelt bij veel luchtverwarmingen , ook bij die voor woningen.Eigenlijk moet de temperatuur in de boot het setpoint bepalen van de uitgaande temperatuur van de kachel( master-slave regeling). Moet wel anders zou die te heet kunnen worden. vreemd eigenlijk dat die voorziening niet in die Eberspächer lijkt te zitten.
Ad

Waar haal je die wijsheid vandaan? Mijn airtronic D2 moduleerd prima hoor. De uitgaande vermogen wordt geregeld door de blower and the brander te moduleren. Dat is goed te horen. Hoe dichter ze bij het setpoint komt hoe minder vermogen er wordt afgegeven. De temperatuur van de lucht blijft min of meer konstant maar het debiet neemt af.

Dat begrijp ik ook wel hoor. Maar eigenlijk hoort een heteluchtkachel (en eigenlijk elke kachel) niet de warmte van de uitgeblazen lucht te regelen maar de temperatuur in de ruimte , in dit geval dus in de boot. Kennelijk regelt jouw airtronic ook het setpoint van de thermostaat ergens in de boot ( die je overigens nog wel op een verkeerde plek kunt plaatsen)
Of heb jij thuis geen thermostaat ergens in de kamer zitten?
Die Thermostaat is in feite de master van de slave die de luchtemperatuur regelt. Dat het debiet afneemt betekent alleen dat er ( en dat is uitstekend) nog een extra regelaar in zit die de hoeveelheid warmte regelt door de temperatuur zoveel mogelijk constant te houden en de hoeveelheid lucht te regelen.Daarbij
kan eventueel ook nog de temperatuur bij lagere luchthoeveelheid wat lager worden. Zo wordt een gevoel van tocht bij luchtverwarming voorkomen.
Precies zo regelt de heteluchtverwarming trouwens bij mij thuis ook.

Dat doet echter allemaal niks af aan het probleem om nauwkeurig de temperatuur van hete lucht in een leiding te meten wat vrijwel zeker de oorzaak is van de verschillen die jij ziet.

Oja , en die wijsheid haal ik uit mijn vakkennis als (gepensioneerd) Proces Engineer .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Eberspacher. 19 nov 2016 15:23 #785643

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Ik weet niet hoe ver TS is met het oplossen van het Ebenspracher probleem.
Ik had dit najaar precies hetzelfde probleem.
Net opgelost.
Afvoerslang zat half(onzichtbaar) op de kachel waardoor meest warme lucht in de bakkist kwam en daarin rondcirculeerde en er weinig uitstroom was naar de hutten.
Slang er weer goed op, probleem opgelost ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.124 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl