Wij zijn dit jaar noodgedwongen op de boot gaan wonen (vertrekkers met een jaar vertraging) en hebben dus nu wel enige ervaring opgedaan met onze Eberspacher D4 op onze Moody 40, "Ka Ora". We zijn van plan langs Patagonia te gaan, dus enige ervaring is ook wel handig.
Wij hadden en 'simpele' warmte-controller in onze kajuit gemonteerd toen we de boot kochten, namelijk deze:
De Eberspacher is gemonteerd in de bakskist, hij haalt zijn invoer-lucht uit de bakskist, verwarmt deze en blaast deze dan de salon en de slaapkamer in. De slaapkamer gaat via 70mm, de salon via 90mm, zodat er enige verdeling is (de slaapkamer is kleiner dan de salon).
Nou verbaasde ons altijd dat na het zetten van de temperatuur in de avond (we hadden recent al vorst op de buiskap, dus laten de verwarming de hele nacht aan) het s'ochtens toch bar koud was in de boot (geregeld onder de 10 graden).
Ik had deze digitale controller nog liggen, die ik vorig jaar had gekocht, maar nog geen tijd had gehad om hem te monteren:
Dus ik dacht, laat ik nou eens slim zijn en deze digitale controllers eens inbouwen, want immers 'meten is weten' en ik wist nooit of ik het wieltje op dezelfde positie had gedraaid de nacht ervoor, of dat hij toch ietsje was verplaatst en dus weer een heel ander resultaat gaf.
Na het aansluiten van de digitale controller werd het gedgrag niet veel beter, en ging de verwarming uit na een korte verwarmingsperiode. Het was weer onder de 10 graden s'ochtens, terwijl de ingestelde temperatuur netjes 14 graden aangaf. Geen verwarming aan, niets.
Dus ik heb even gespit over hoe de temperatuur nu bepaald was door de D4, en welke beslissing er aan ten grondslag lag om toch te gaan verwarmen (of ook niet).
Tot mijn grote verbazing kwam ik er achter dat de ingangstemperatuur van de D4 zelf (dus de luchtinlaat) een sensor bevat, die de temperatuur meet van de ingaande lucht, en deze op temperatuur probeert te houden. Met andere woorden, het was lekker knus in de bakskist de hele nacht!
Ik had gehoopt dat met de aansluiting van de moderne, digitale 801 controller dat wel zou veranderen, maar nee. Omdat ik een oude 'Mini Controller' had, was de grijze draad niet aangesloten. Deze grijze draad was gekenmerkt in de handleidingen als 'externe temperatuursensor'. Vast niet nodig, dacht ik initieel, want de sensor is niet 'extern', die zit gewoon in de 801 controller, toch?
Niets bleek minder waar, 'extern' sloeg er op dat de temperatuur sensor 'extern' is voor de D4, dus dat hij niet in de standkachel zelf zit.
Simpel toch, grijs draadje aansluiten en klaar!
Nee, wederom mispoes. Het blijkt dat in de 801 twee temperatuur sensoren zitten, 1 voor de display, en 1 voor de kachel! Met andere woorden, de temperatuur die hij probeert te halen, hoeft niet overeen te komen met de temperatuur op het display.
Ik heb geconstateerd dat er een discrepantie is van ~3 graden tussen display en zet-tempertuur. Dus met andere woorden, als ik hem op 17 graden zet, gaat hij tot 14 graden verwarmen. ALs je hem op 21 zet, gaat hij tot 18 graden verwarmen.
Om eerlijk te zijn, redelijk slechte boel. Als deze D4 onderhoud moet hebben, ga ik voor de aanschaf van een Planar (onderhoud D4, ~300 euro. Planar incl inbouwset, 530 euro). Mijn conclusie is dat de D4 eigenlijk helemaal niet geschikt is voor boten (waar je vaak geen gesloten lucht-circuit hebt als in een auto).
Wel 'lekker' warm nu op de boot, met 3 graden verschil. En als je het koud hebt, besteed je noodgedwongen best veel tijd aan dit soort dingen.
Dank aan de site
Le Tonkinois varnish die wel wat duidelijke informatie hebben over Eberspacher verwarmingen.