Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 15 @12:00AM
Wintermeet 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Aanleggen dieselkachel

Aanleggen dieselkachel 12 mei 2017 09:02 #834366

Joshua Slocum schreef :
Er is kennelijk een mogelijkheid om het spanningsdetectie circuit af te stellen op een iets lagere spanning, ik ga binnenkort eens uitzoeken of en hoe dat zou kunnen.

Kun je natuurlijk doen maar geeft wel het risico dat je de accu te ver leeg trekt (dieper dan 50% ofwel 12,2 Volt in rust) wat de levensduur van de accu strek verkort.
Bovendien heb je dan ook geen stroom meer voor andere belangrijke zaken tenzij je een aparte accu voor de kachel installeert en gescheiden laadt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen dieselkachel 12 mei 2017 09:28 #834378

  • EelkoL
  • EelkoL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 59
Nuttig om te lezen dit! Goede tip om met een dikkere aanvoerslang te werken.
Het stroomverbruik wat genoemd wordt valt me tegen, 3,5A bij 12V is 60W... Zal grotendeels door de luchtstroming komen denk ik. Zit er een modulerende fan op dit soort apparaten? Of blaast hij altijd even hard en wordt alleen de intensiteit van de brander geregeld?
Dufour 34 Performance
Laser Standaard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen dieselkachel 12 mei 2017 09:52 #834387

Beide, zowel de fan als de brander worden gemoduleerd. Zo'n fan verbruikt gewoonlijk niet zo veel. Ik verdenk eerder de branderregeling. Vloeistof (diesel) regelkleppen en/of pompen kunnen soms echte energie zuipers zijn. Maar wat doe je er aan? Ik ben niet van plan de kachel te gaan verbouwen of te her-ontwikkelen.

Kennelijk treed het probleem vooral op tijdens het inschakelen, als de gloeiplug actief is, en er een hoog stroomverbruik is. Als de onderspanningsdetector tijdens die periode wat minder kritisch afgesteld zou zijn, zou dat wellicht al veel helpen. Dikke koperdraden alleen lossen kennelijk het probleem niet volledig op.

Ik krijg binnenkort een bevriende dealer (en zeiler) op bezoek die beschikt over zo'n analyse apparaat waarmee hij de kachel kan uitlezen. Ik wacht af wat er uit die meting komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen dieselkachel 12 mei 2017 09:54 #834388

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5203
Kniest heeft tegenwoordig geisoleerde spiraalslang en dat is echt super, Niet van die dikke slangen met steenwol of zo maar een met plastic afgewerkt schuim en een 5mm dikke wand.

Die oude PAP(Papier-aluminium-papier) slang heb ik er gelukkig uitgehaald. Wat een bagger is dat.

Van een 3500 weet ik dat er eerst een dikke 90mm slang weg gaat en er altijd 1 aansluiting van 80mm open moet zijn.

Bij mij gaat de 90 over in 2 x 80, waarvan 1x80 zich opsplitst in 2 x 60 tbv achterkajuit en toilet en de andere 80 regelrecht naar de kajuit gaat.
Alle aansluitingen geven lucht genoeg omdat ze vanaf hetzelfde punt worden bediend.
Als je een lang gerekt systeem maakt waar de lucht verschillende openingen moet passeren dan verlies je teveel druk om de laatste nog te kunnen laten blazen. Kan je wel oplossen met instelbare kleppen om e.e.a. in te regelen maar is niet ideaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen dieselkachel 12 mei 2017 10:06 #834392

HPV schreef :
Als je een lang gerekt systeem maakt waar de lucht verschillende openingen moet passeren dan verlies je teveel druk om de laatste nog te kunnen laten blazen. Kan je wel oplossen met instelbare kleppen om e.e.a. in te regelen maar is niet ideaal.

Vuistregeltje: som oppervlak van alle uitblaasopeningen <= oppervlak aanvoerslang/1,5
Als je dat doet heb je ook bij de laatste uitblaas voldoende.
Dat betekent wel dat je bij een aanvoerslang van 90mm en vier uitblaasopeningen slechts 40mm uitblaasopeningen moet gebruiken.
Lijkt weinig maar is de enige manier om een enigszins goede verdeling te krijgen.
Overigens bestaan er i.p.v. de ouderwetse inline regelkleppen(die slecht regelen inderdaad) ook deze die op de uitblaas zitten en veel beter et regelen zijn:https://www.ventilatieshop.com/ventilatieroosters-ventielen/ventilatieroosters-binnen/toevoer-roosters-ventielen/rooster-ventiel-luchttoevoer-80mm-wit-staal-met-aansluitbus/
Dan hoef je je van bovenstaand vuistregeltje niks aan te trekken.
Ad
Laatst bewerkt: 12 mei 2017 10:07 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen dieselkachel 12 mei 2017 10:14 #834397

erik van poppel schreef :
Mijn ervaringen


Wat ik een nadeel vind van de Webasto kachel is dat deze zo'n 3,5 Ampère trekt als de kachel in bedrijf is. Voor het inschakelen heeft de kachel een hoge accuspanning nodig én een fors Ampèrage. Ik heb al meegemaakt


Eric,
Weet je zeker dat dit de continu bedrijfsstroom is?

Het lijkt me onwaarschijnlijk hoog.

Mijn Wallas 3 Kw trekt tijdens continu branden 0,4A op de minimum stand. Op maximaal zo´n 1,3A
De stroom door de gloeiplug trekt 3.6A. Dat lijkt me meer in overeenstemming met die 3,5A
Laatst bewerkt: 12 mei 2017 10:15 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen dieselkachel 12 mei 2017 10:53 #834419

@Yellow Boat

Met vijf maal 60 mm uitblaas komt er voldoende krachtige lucht uit.

Ps.
Een afbeelding van het kunststof tankje heb ik in mijn eerdere reactie bijgevoegd.
Laatst bewerkt: 12 mei 2017 11:45 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen dieselkachel 12 mei 2017 10:58 #834424

Jollenbaas schreef :
@Yellow Boat

Met vijf maal 60 mm uitblaas komt er voldoende krachtige lucht uit.

Maar een gelijke verdeling zul je zeker niet hebben.
Simpele aerodynamica hoor ;)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen dieselkachel 12 mei 2017 11:26 #834434

Yellow Boat schreef :
Jollenbaas schreef :
@Yellow Boat

Met vijf maal 60 mm uitblaas komt er voldoende krachtige lucht uit.

Maar een gelijke verdeling zul je zeker niet hebben.
Simpele aerodynamica hoor ;)
Ad

Weet ik maar daar had ik simpelweg geen ruimte voor. :)
Merk vrijwel geen verschil bij de uitblaasopeningen, wel de heerlijke temperatuur. :lol:
Laatst bewerkt: 12 mei 2017 18:45 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen dieselkachel 12 mei 2017 23:16 #834658

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 17365
Bij de aanleg van de kachel in onze boot, hebben ze de slang naar de uitblaasopening in de salon net te kort gemaakt. Ondanks een stevig aangedraaide slangenklem schiet die slang dus nog wel eens van de opening af. Dat heeft 2 gevolgen:
1. de ruimte onder de kajuitbank wordt loeiheet. Laat dat nou net ons voorraadvak zijn... voordeel: altijd warme blikken met groente.
2. als die ruimte warm is, dan kan de kachel zijn warmte niet meer kwijt en slaat dus af. Voordeel: minder diesel- en stroomverbruik. Nadeel: koud!

Zorg er dus voor dat je de bocht vanaf de romp naar de uitblaasopening ruim genoeg neemt, zodat de slang zonder spanningen op de opening gemonteerd kan worden. Anders loop je tegen vervelende problemen aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen dieselkachel 13 mei 2017 14:21 #834787

  • Waronne
  • Waronne's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
@jollenbaas

dat tankje! daar ben ik al lang naar opzoek. Waar heb je deze vandaan??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen dieselkachel 13 mei 2017 18:56 #834860

Waronne schreef :
@jollenbaas

dat tankje! daar ben ik al lang naar opzoek. Waar heb je deze vandaan??

Dat tankje heb besteld bij de firma Flambeau in Engeland.
Echter hun voorraad was net op zodat ze het via Amerika naar mij hebben verstuurd.
De prijs (vooral de verzendkosten) ben ik echter vergeten. :whistle: :laugh:

Dacht dat het 4,5 liter was maar ik heb dus de 1 Gallon (3,79 liter).
Maar dat is m.i. ruim voldoende voor de kachel met een vollast verbruik van 0,4 liter per uur.
Door het regelmatig ff bij te vullen heb je geen oude voorraad.
Vanwege maatvoering had een smaller en hoger tankje mijn voorkeur.

Montage is eenvoudig en aan de onderkant zit een slangtule.
Kort na het tankje heb ik een klein brandstofkraantje gemonteerd.
Tankje heb ik gemonteerd in de bakskist op gelijke hoogte als de Webasto.
Het pompje met filter hangt in de motorruimte vanwege de veiligheid en het getik.
Er is nu altijd een lichte brandstofdruk op het pompje wat zo minder hard hoeft "te werken".

Ze zijn er in diversen maten en volumes te koop:
www.flambeaufluids.com/multi-p...ourquart_070300.html

Succes!
Laatst bewerkt: 13 mei 2017 19:49 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen dieselkachel 13 mei 2017 19:14 #834863

  • Ad Navis
  • Ad Navis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
vbdservices.nl/index.php?route...1_110&product_id=126
7,5 liter, wordt standaard bij Planar kachel geleverd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen dieselkachel 13 mei 2017 19:30 #834865

  • Waronne
  • Waronne's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
Dank jullie wel, ik ga hier mee aan de gang!

Ik heb hem gevonden bij van Damme in amsterdam. Zojuist gemaild voor een prijs!
Laatst bewerkt: 13 mei 2017 19:43 door Waronne.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen dieselkachel 29 okt 2017 19:52 #886443

  • EelkoL
  • EelkoL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 59
Elam schreef :
Aan boord van onze Dufour 34 Performance willen we een dieselkachel aanleggen.

Ondertussen hebben we een kachel laten aanleggen:
Na al een tijdje meegelezen te hebben hier heb ik een paar vragen:

- we hebben besloten om niet voor een nieuw A-merk te gaan (duur), niet voor een nieuwe Rus (geen gevoel bij) maar voor een gereviseerd model Webasto of Eberspacher. Zijn er mensen met ervaring hiermee?
Het is toch een nieuwe Rus geworden, een Planar 44D
- Zijn er zaken waar we op moeten letten bij aanschaf? We willen een 12V model, geen 24V.

- Heeft iemand ervaring met www.standkachel.nu/ of www.standkachels.info/ (de laatste adverteert ook flink op Marktplaats onder de naam Franco - Trading)?
Zie boven, toch nieuw...
- Plaatsing van de rookgasafvoer: Hoog op de spiegel, zit ik dan goed?
Ja, SB hoog op de spiegel. Planar levert een afvoer mee die in het vlak van de spiegel zit, zonder bochtje erna. Als je spiegel 'omhoog kijkt' kan dat inregenen, we hebben een RVS afvoer met knik erop laten lassen, nu komt er geen regen in.
- Plaatsing van de kachel: Kan aan SB, achter het toilet zit een zeilberging, eigenlijk het onderste deel van de SB-bakskist, die ondiep is gemaakt. Is dicht bij de dieseltank, is dat een probleem? Kan ook aan BB, onder de kussens van de BB-hut. Wat is wijsheid?
We hebben hem aan SB, tussen spiegel en achterwand van de zeilberging laten monteren.
- Hoe de warme lucht te routeren naar de kajuit? Iemand ervaring op dit schip, een 2-huts Dufour 34 Performance? Algemene adviezen hierover?
Dit hebben we in overleg met de inbouwer bepaald. Roelof Vellinga van Alpha Sail Makkum. Alles in prima overleg.
- Aantal uitstroomopeningen in de kajuit: Is twee voldoende, een onder de kaartentafel en een bij het voorschot?
We hebben er nu 4, 1 in de BB hut achter, 1 in de natte cel, SB achter, 1 in de kajuit en 1 in de voorhut. We waren bang dat het niet verwarmen van 1 ruimte tot vochtproblemen zou leiden daar.
- Welke capaciteit is goed, 4KW zal voldoen, minder ook?
4KW gekozen
- Zelf monteren, zijn daar ervaringen mee?
Is volgens mij prima te doen maar daar konden/wilden we geen tijd voor maken...


Algemeen:
De Planars worden tegenwoordig geleverd met een eenvoudig bedieningspaneel, de oude schijnt ruk te zijn.
De uitlaatdoorvoer in de spiegel is niet mooi (regen) zo zonder knik, de Webasto doorvoer schijnt te passen. Zoals hier: www.kokwatersport.nl/webasto-u...-24mm-gebogen/p48027
Maar je kan ook een stukje op de Planar doorvoer laten lassen.

Het was lekker warm dit weekend, tijdens de Nacht en Ontij Race!

Hopelijk heeft iemand hier wat aan...
Dufour 34 Performance
Laser Standaard
Laatst bewerkt: 29 okt 2017 19:58 door EelkoL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.269 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl